hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fôring av hest som har stått lenge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fôring av hest som har stått lenge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

maria_elliott

» VIP

Skrevet - 03/01/2007 :  19:14:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg skal nå kjøpe meg ei hoppe som blir 5 år. Hun er født 2002.
Hun ble innridd i 2005 av en berider, og eieren red henne litt på tur etter det. Nå har hun stått nermest et år pga tidsmangel fra eierens side.

Nå er hun vandt til å gå ute hele dagen og ha fri tilgang på silo, hun er småspist på det. Hun får også 2 liter (!!) kraftfôr om dagen. Det jeg lurer på er:

Hva skal jeg fôre henne med når jeg begynner å sette henne i gang?

Jeg er ikke sikker på om hun vil få spise rundball enda, da jeg ikke er sikker på hvilken stall jeg skal ha henne på. Men om hun ikke skal stå på rundball får hun høy 3 ganger daglig. Hvor mye høy skal jeg evt gi henne og hvor mye kraftfôr?
Hun skal være ganske stor og "rund" og jeg syns hun har fått mye fôr til å ha stått i ro så lenge. Nå skal vi ut på slankern!

Rasen er blanding av pinto og fjording, så hun har jo robust blod i årene.
Hun er ca 150cm høy.

rusket

Skrevet - 03/01/2007 :  21:45:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det viktigste du gir er grovforet, og at hesten får i seg den næringen den faktisk trenger. Kratforet jeg gir hesten min er mest for kos, men også for at han skal opprettholde energinåvet sånn noenlunde. I tillegg gir jeg vitamintilskudd.

Hva slags kraftfor har hesten gått på da, og er dette et type for du ønsker å fortsette med?
Hvis hesten har gått på f.eks 2 liter bygg daglig så ville jeg fortsatt med det og evnt trappet ned/byttet gradvis. For brå endring i foring kan føre til f.eks kollik.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 04/01/2007 :  11:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ta vekk kraftforet har ingen betydnign, det er når du skal trappe opp det er viktig med forsiktig opptrapping. Ang or : Så lenge du ikke vet hva hun skal gå på av grofro er det omtrent umulig og vite hva hun skal gå på av kraftfor. Du bør også være ops på overgang fra silo, spesielt om denne er veldig våt, til høy. PAss på at hun får i seg nok vann. Det er stor overgang for systemet med så vått for og over til tørt.

Jg ville gitt henne endel høy. selvom det ikke akkurat virker sånn om dagen har vi vinteren foran oss . da trenger de litt godt med høy. Jeg har en sånn greie at jeg forer i utgangspunktet ikke hester (Altså ikke ponnier) med mindre enn 10 kilo høy vinterstid, også vurderer jeg ut fra det. De får gjerne mer midtvinters. Men næringsinnholdet i høyet bestemmer jo det. er det eksmtremt næringsrikt høy, så kan det være lurt å gi litt halm ved siden av, og ikke fullt så mye høy. Også kommer det jo an på hva hesten faktisk spiser .

Så hvis du forer godt med høy, og gir vitamintilskudd, så har du et godt utgangspunkt for å slanke hesten. Så ser du ettersom du gradvis kommer i gang med treningen, hvor mye evt du trenger å gi av kraftfor.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.