hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Får hestene dekket sitt behov med denne forplanen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Får hestene dekket sitt behov med denne forplanen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  08:48:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
En haflingervallak på 6 år og ei fjording hoppe på 11 år. Begge går på utegang og trenes lett med mindre enn en times ridning/kjøring per dag. De er i godt hold, men ikke slik at de må slankes. Lurer på om forplanen de har nå dekker og tilfredstiller hele deres næringsbehov?

Slik ser forplanen til hver av hestene ut:

8-10 kg høy per dag
1/3 kg havremix/energimix
1/3 kg havre
1/3 kg hestesport pellets
Vitaminer+salt+øllgjær og alltid fri tillgang på saltslikkestein.
1-2 gullrøtter eller epler hver dag.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

frkelin

Skrevet - 02/01/2007 :  10:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vitamintilskuddet og kvaliteten på høyet som avgjør om de får alt de trenger.
Det er de viktigste delene av forplanen, alt det andre kan de sikkert klare seg uten - eller det kan erstattes med andre ting. Høy og vitamintilskudd er det man bør fokusere på at holder god kvalitet og riktig mengde. Resten er kos og gotteri.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  10:50:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Skal man finne ut om det får det de trenger av vitaminer og mineraler må man først og fremst analysere høyet, og regne ut om de får nok i forhold til kroppsvekt. Enkelte hester har behov for mer eller mindre av noen næringsstoffer, og det er vanskelig å treffe 100% blink selv om man regner ut til minste detalj. Du skriver at hestene er i fint hold, og hvis de i tillegg er sunne, spreke og blanke i pelsen, så får de nok dekt sine behov tenker jeg Synst det ser ut som en fornuftig fôrplan jeg. Alt "dillet" er kanskje ikke nødvendig. De kunne helt sikkert klart seg med høy, vitaminer/fullfôr og salt. Men det er ingenting av det du gir som er helt borti natta, og et par gulerøtter eller epler er veldig bra for hestenes smaksløker og humør om ikke annet Gå til toppen av siden

jean_chriz

» VIP

Skrevet - 02/01/2007 :  19:06:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg skjønner ikke hvorfor du gjir hestene dine energi mix å sånn vist de ikke blior brukt mer en det du gjør Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  21:35:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Noen hester er ikke "sprek" av seg selv. Ser ikke noe galt å tilføre ekstra energi hvis de ikke får nok energi gjennom grovfòret, så lenge man tilfører ekstra vitaminer utenom hvis man ikke gir nok kraftfòr for å dekke vitaminbehovet.

Men hvorfor ikke bruke bare en type kraftfòr til dette? Det enkle er ofte det beste

Jeg ville nok uansett fått dette sjekket gjennom fòranalyse sammen med vetrinær og fòringskonsulent.

Therese
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  21:45:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg skjønner ikke hvorfor du gjir hestene dine energi mix å sånn vist de ikke blior brukt mer en det du gjør

Opprinnelig postet av jean_chriz

Takk for alle svarene. Godt å høre at mengden for og kraftfor jeg gir hestene våre ikke var helt på jordet. Vitaminer og høy av god kvalitet er noe de alltid får. Vi har ikke hatt noe grovfor analyse, men høyet er grønt, dufter friskt og har mye bladvekst på stråene. Hestene kan sikkert klare seg seg som dere sier uten mye av kraftforet også, men det er jo ikke snakk om store mengdene med hverken havre eller energimix og det skader vel ikke å gi dem dette? Den mengden og kraftfor typene som jeg gir dem nå gjør dem hverken daffe eller for heite, men akkurat passe livate. I tillegg liker jeg at de får et smakelig måltid i tillegg til grovforet sitt. Fjordingen vår parkerer helt om hun bare går på grovfor, og jeg liker at hun iallfall er våken når jeg rir henne . Men om denne mengden med kraftfor har noe særlig å si på det vet jeg ikke. Tilsammen utgjør kraftforet 1 kilo per dag. Ingen av dem er direkte fete og de holder vekta noenlunde stabil med denne foringa. Begge er fine i pelsen og virker forøvrig sunne og fornøyde. Øllgjær får de p.g.a at den ene av dem spiser møkka si og tilskudd av dette ser ut til å hjelpe litt mot møkkspisinga. Det skal jo også være bra for pelsen deres har jeg lest. Jeg må innrømme at jeg ikke er noen ekspert på foring og jeg syntes faktisk det er noe av det vanskeligste med det å ha hester hjemme. Jeg er alltid usikker på om de får det de skal, om de får nok og om de får riktig. Det er derfor jeg la ut denne spørretråden her, for å få noen tips og synspunkter Godt å høre at jeg ikke var helt helt borti natta med denne foringa iallfall

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 02/01/2007 :  23:30:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal hestene alltid klare seg med bare høyet sitt ? Hva er galt med å gi litt tillegg ved siden av ? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  09:17:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor skal hestene alltid klare seg med bare høyet sitt ? Hva er galt med å gi litt tillegg ved siden av ?

Opprinnelig postet av summer

Ja nettopp Hestene er iallfall ikke lei seg for å få det lille ekstra Nå har vi bare 2 hester så økonomisk sett er det ikke store utgiften for oss. Værre er det vel for dem som har flere titalls hester. Da er det nok viktigere å ikke gi for mye unødvendig "dilldall" vil jeg tippe, for bare litt ekstra per hest blir da fort flere tusen kroner i året. Så lenge hestene ikke blir feite og overfores tar de vel ingen skade av det. Elsker å se hestene kose seg fornøyelig med hver sin bøtte "godisfor". De slafser, slurper og gomler i seg hvert minste korn med hele hodet nedi bøtta, og for dem er nettopp kraftfor måltidet dagens hovedattraksjon, he he. Når hestene har det bra har også jeg det bra

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  09:40:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen hester er ikke "sprek" av seg selv. Ser ikke noe galt å tilføre ekstra energi hvis de ikke får nok energi gjennom grovfòret, så lenge man tilfører ekstra vitaminer utenom hvis man ikke gir nok kraftfòr for å dekke vitaminbehovet.

Men hvorfor ikke bruke bare en type kraftfòr til dette? Det enkle er ofte det beste

Jeg ville nok uansett fått dette sjekket gjennom fòranalyse sammen med vetrinær og fòringskonsulent.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Hvorfor jeg bruker flere typer kraftfor er fordi jeg er redd en type alene ikke vil dekke næringsbehovet helt. Som sagt er jeg ikke noe særlig erfaren når det gjelder å sette sammen forplan til hester, så jeg føler meg så usikker.
Hva jeg har blitt fortalt (vet ikke om det stemmer) er at bygg alene ikke dekker det hesten trenger men bare feter opp hesten. Havre inneholder lite næring men mye energi. Havremix/Energimix dekker noe mer av næringsbehovet og er i tillegg veldig smakelig for hesten siden det inneholder noe melasse og aroma, men alikevel ikke nok i seg selv til å dekke hestens behov. Hestesport pellets gir mer allsidig dekkning av nærings behovet for hesten enn de nevnte fortypene over.
Så grunnen til at jeg gir hestene tre forskjellige sorter med kraftfor er:
Hestesport dekker en større del av vitamin og protein behovet (?)
Havre gir litt mer energi (?)
Energimix/Havremix gir litt mer energi og setter i tillegg god smak på foret. (?)
Siden de får såpass små mengder med kraftfor gir jeg dem også vitamin tilskudd.

Jeg kan lett få rådført meg med dyrlegen vår om forplanen til hesten, men hvordan/hvor få utført foranalyse og hvordan komme i kontakt med foringskonsulent? Hvor mye koster det evt.?

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 03/01/2007 :  10:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
ang å bruke flere slag, men lite av hver, så dekker ikke det opp behovet uansett, i forhold til om du bruker mer av et forslag. Så lenge de får godt høy og vitamintislkudd bør du ikke være redd for at de ikke får i seg det de trenger. Du må opp i god mengde av et forslag for at et skal dekke næringsinnholdet.

Min hest får bygg og speedibeet, samt vitaminer. Jeg forer kraftfor kun for å få energi. Da jeg har en dame som er for rund, og som er på trenignsleir ;), men hun klarer ikke å jobbe uten kraftfor. Ergo går hun fortere ned i vekt og er mer arbeidsvillig, når hun får ekstra for, enn uten.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.