hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken hesterase liker du ikke??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvilken hesterase liker du ikke??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  12:21:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
kunne ikke tenkt meg quarter , paint og disse hestene som er avlet for slidestop,

men islandshest og kaldblods og hannoveaner, osv liker jeg

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 22/06/2008 :  22:08:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg foretrekker større varmblods ridehester som araber, quarter, paint, appaloosa og irish hunter. Kunne ikke tenkt meg til å hatt små ponnier som islansdhest og nordlandshest eller store tunge typer som ardenner og frisere. Syns vrmblods ride hesten er mere egna som ride hester på alle måter. men er jo bare min meining da:P Har ei venninne som har en irish cob/tinker som er blitt en super bra ride hest, så sier ikke at de andre er dårligere raser:P Er bare hva jeg foretrekker;) Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 22/06/2008 :  22:12:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
OG btw tigull..... Quarter eller paint er ikke avla for slidestop.....Det er en allsidig hest som er avla for å bli en god brukshest på alle ommråder sprang, dresur, western og feltritt for å nevne noen.... Ikke gre en rase over en kam. Har paint horse selv og syns det er skikkelig dumt å si noe sånt, for det er ikke slik rasen er avla opp..... Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2008 :  09:43:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg passer ikke de høye, slanke edle rasene. For det første er jeg lita. for det andre har jeg høydeskrekk. Syns ikke noe om å sitte oppå en hest der man har følelsen av å sitte på toppen av en telefonstolpe. Men flotte, det er de. Skal jeg sitte på en høøy hest, får det være en kraftig en (som min kaldblodshoppe Trøllet)! Liker heller ikke de som har en tydelig "romersk" (konveks) neserygg - som er det motsatte av araberens konkave neserygg. "Rette" og konkave neserygger faller meg for hjertet. Men for all del, har hatt hester med konveks neserygg av den grunn.

Men det viktigste er kjemien mellom meg og hesten, og hestens utstråling. Uten det tilstede er jeg ikke interessert i å prøveri den en gang.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 26/08/2008 :  11:54:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bomar : Frieseren ER en varmblods ridehest !!!!

Jeg personlig kunne ikke tenkt meg islandshest eller sånne bryggerihester med korte haler. Heller ikke araber, flotte dyr, men virker så viltre og nervøse.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/08/2008 :  23:29:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med fare for å påkalle meg mange heste-elskeres vrede - men en hest bør være LOVLIG avlet, ihvertfall registrerbar.

"Araber-ardenner" eller "Shettistraver" er vel ikke helt "greit".....

Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/09/2008 :  20:02:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Fjording-power for life her altså!:)
Nå som jeg har en kunne jeg ikke tenke meg noe annet! Kanskje nordlandshest, de er jo ganske like fjordingene så vidt jeg vet=)

Før likte jeg best varmblods og fullblods, men den tid er over. Nå er jeg ponni-frelst og elsker min lille skapning på knappe 1.35!<3

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

FivaOgAnnette

» VIP

Skrevet - 02/10/2008 :  10:01:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå må vi stoppe jer folkens!
Alle hester en nydelige, men det finnes en utkåret blant dem =)
Islandshest selfølgelig, denne rasen ruler, ikke ar den bare skritt trav og galopp, også tølt og pass, verdens kuleste gangarter!! =)
Ikke ment å fornærme noen raser, men det er min mening :P

Min vakre lille hoppe er søtest vet du ;) Fifa<33 (Islandshest )
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2008 :  10:15:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tølt og pass kan også mange andre raser. Kaldblodshoppa Siri, som står her, kan begge gangarter. Og jeg har ridd flere kaldblodser med tølt. Og mange varmblodstravere med passgang. I USA er der egne passløp for varmblodshester, noen av vbltraverrasen konkurrerer både i pass og travløp.
Og så har vi Paso Fino-rasen, Tennessee Walking Horse, Saddlebred m.fl som har gangarter som er særegne for de.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  03:27:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje ikke så mange som vet, men gangartene tølt og pass er nå registrert - og forsket litt på hos nl-hest - altså den lille urnorske hesterasen som beviselig er i slekt med islendere - altså at de kom fra Norge med vikingene på ca. 1000-tallet. Det er nå bevist at det er mange nl-hester som faktisk går i disse gangartene - noe som ble "ned-dømt" som urent trav på tidlige utstillinger - da man ikke visste at det faktisk var tølt og pass de viste.

At islendere og nl-hester nå har vært adskilt i over 1000 år, har nok gjort litt med avlsutvalget - og at det også ble innført hester fra Skottland og Irland i disse tider med munker som kom til Island - men så kan man også spørre seg hvor hestene herfra kom fra, i disse "viking-tider"...

Hvor mange eiere av nl-hester og islendere har ikke fått "feil svar" når folk mener å "se" hvilken rase man har: "Så fin islender du har" - og så er det en nl-hest - og omvendt.

Historien kan kanskje komme for en dag, når man blir mer interessert i, og kan forske på DNA og finne mer ut av "arvens gang" i tidligere tider. - Et spennende forskningsprosjekt.
Gå til toppen av siden

proscenia

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  15:13:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg liker ikkje Frisere,fjording eller islandshest. Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 07/10/2008 :  15:06:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm - høres ut som du ikke liker de hesterasene som folk i innleggene over liker()() ... Jeg tenker mer på om hesten liker meg. det er ikke vits i å like en hest (erase) om ikke kjemien stemmer. skjønner seff at noen vil ha en bestemt rase/raser og motsatt, men det betyr ikke at de ikke liker de andre rasene... om de ikke liker de andre rasene er det bare å skynde seg ut av et hesteforum... jeg selv er såpass lav at jeg foretrekker hester under ponnistadiet... Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 07/10/2008 :  15:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke/kunne ikke tenkt meg: Lyngshest (ikke ta dette ille opp Boysen), Shire og Kaldblodstraver.

DEN GODE NORSKE FJORDHESTEN er plassert på 1. plass på favorittlista mi :)
Gå til toppen av siden

HildeChristine

Skrevet - 07/10/2008 :  18:51:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig ensformig, og jeg kunne ikke tenkt meg annet enn varmblods ridehest fordi de passer inn i det jeg vil ha hesten til.
I tillegg er det mange innenfor varmblods ridehest jeg ikke kunne hatt, liker ikke de altfor edle og små.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  03:09:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
IKKE ILLE OPP!!! - Fleipa!
I løpet av 40 år har jeg ridd og hatt med å gjøre omtrent alt av raser, størrelser og fasonger på hestedyr. Kunne begynne på A i en bok om raser, og ende med Å - så har jeg vært borti ihvertfall de fleste som er å finne i Norge. (Gidder ikke ramse opp nå.)

Men så kan man begynne å mimre: Shettisen King var en herlig, liten fyr, mens shettisen Flora var ei "bitch". Fjordingen Gunn var ei go'ing, mens Frikk var pyton. Araberen Carasjema var "jenta mi", mens Quinto var et hysterisk krapyl. Dølen Miro er storsjarmør, mens Stjerna var ei drittmærr. Nordlandshesten Pernille var "one of a million", mens Felix var en sta f..en. Connemaraen Blue Lady var eiegod og trygg, mens - ehh - husker ikke navn - var utspekulert. Fullblodshesten til Holger Stenberg var helt herlig, mens Carat var en djevel - og sånn kunne jeg fortsette med hester - av alle - ehh mange - raser.

Det er altså ikke rasen, men HESTEN som er det viktigste.

Da jeg skulle kjøpe hest, fikk jeg et godt råd: Se FØRST på øynene til hesten! - Skjønner?
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.02 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.