hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fremtung hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 fremtung hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

katriiine
» VIP

Skrevet - 01/01/2007 :  12:26:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
har en x-traver som fortsatt er litt fremtung. hun er ikke så hard i munnen lenger, men kjenner at hun lener seg på bittet. hvordan kan jeg få henne til å søke ned til bittet, uten å lene seg på det?

summer

Skrevet - 01/01/2007 :  13:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun må rett og slett bli sterkere i bakpart og rygg, og få de ordentlig under seg, da kommer søkingen foran av seg selv ... Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 01/01/2007 :  16:19:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
og hvordan skal jeg gjøre det? Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 01/01/2007 :  23:46:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
klatring i skog og mark og tømmekjøring er bra ryggtrening for alle hester. Å gå i skikkelige bratte strekker gjør at alle hester lærer at de har en bakpart som også skal brukes. travere har eb tendens til å "grave" seg fram med framparten, men blir terrenget "heavy" nok, må de rett og slett bruke baken for å komme fram. super trening for alle dette, og fin variasjon til annen trening. dessuten krever det mye samarbeid mellom hest og rytter, samt at man er "nødt" til å la hesten få mer tøyler enn de fleste er vant med, ellers finner den ikke sin egen vei i terrenget, og blir ustø...
sikkert flere måter å gjøre hesten sterk i rygg og bakdel, men dette er en morsom en.. hehe..

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 02/01/2007 :  02:20:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pass også på at sitsen din er riktig. Hvis du legger for mye vekt på hestens forpart blir den også selvfølgelig fremtung. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 02/01/2007 :  11:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
og når det gjelder klatring : NEDOVER BAKKER er undervurdert. Pass på at hestne jobber rett, at den går rett nedover og ikke på skrå, og jeg skal love deg rompa kommer innunder hesten :) Men husk: Ikke overdriv, og også nedover bakker er tungt. Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  23:38:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
nedoverbakker er jo skummelt XD
neida

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  19:58:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Men jeg har ett problem med min hest, han syns det er tungt å gå i nedoverbakker, og bare tuller i nedoverbakker. Traver, kaster på hodet, stiller seg sidelens.. alt mulig rart i grunn..
Forslag til hva jeg kan gjøre da?

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  16:30:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg har ett problem med min hest, han syns det er tungt å gå i nedoverbakker, og bare tuller i nedoverbakker. Traver, kaster på hodet, stiller seg sidelens.. alt mulig rart i grunn..
Forslag til hva jeg kan gjøre da?

Opprinnelig postet av katrine89

Jeg har nå et forslag:

Start i bakker som ikke er så bratte, og lær han å gjøre holdt. og deretter øke på. Når du føler at han har noe tull på gang, så prøv å gjøre holdt.

Da hesten min kom fra danmark hadde hun problemer med å holde igjen seg selv i nedoverbakker, så hun bare raste ned. Men om jeg nå rir henne i nedoverbakker, går hun rolig ned og nesten venter på at jeg skal be henne gjøre holdt, som hun har blitt vant til.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  19:45:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
At hesten gjør fanteri i nedoverbakker er jo bare et tydelig tegn på at den ikke klarer å bære seg skikkelig der. Da er det bare å jobbe fra det nivået som hesten er på. Dersom du har en skikkelig bakke i nærheten av stallen, ville jeg starta med å leie nedover den jeg, og samtidig ridd noen litt mindre bakker. Etterhvert kan du trene på å leie den med "døvekt" feks en forsekk eller noe som veier, ligger stille og er lettere enn deg. På den måten øker du gradvis belastningen. Pass på at du ikke jobber fortere enn hesten, sånn at den ikke mister motet. mange hester liker å løpe oppover bakke. en variant er å leie den ned, sette seg på, og la den løpe opp, gå av leie den ned.. da blir belønningen for å gå rolig ned å få løpe opp. etterhvert kan du be den om å gå noen skritt ned, hoppe av før den blir uroli og leie resten. så får du trent både litt selv, litt styrke av hesten og opp og avstigning på en gang! lykke til!!
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Fairytale

» VIP

Skrevet - 29/01/2007 :  15:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er framtung på vanlig trinse og 3-delt. Så jeg prøvde med en pelham. og det er tydelig at hun er vant med det.... får jo faktisk til å bremse henne foran hinder til og med:):):)::):) Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 29/01/2007 :  17:29:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
pelham? hvordan virker det. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  17:32:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Pelham har stangeffekt, og er derfor et "sterkere" bitt, man skal være myk i hånda for å ri på et slikt bitt.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  12:24:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
Pelham er et veldig bra bitt på framtunge hester, vis du er erfaren nok til å være myk og følsom i hendene. når hesten legger seg fram på pelhamen, får den et trykk i nakken og hakekjedet strammer under haken, og det blir ubehagelig å "henge i tøylen" og de fleste løfter seg selv og setter mere vekt på bakparten istede for å henge i trinsebittet, og bli framtung.
min hest var veldig framtung og ville løpe fra rompa si, når jeg prøvde å samle han opp i en periode der han ble gradvis sterkere i overlinja (nakke, rygg, rompe). og på sprangbanen fikk vi sving og bremse problem, da det selvfølgelig var lettes for han og løpe rett fram:P
nå ( 6-7 måneder etter jeg begynte med pelham) er han så lett og smidig og følsom på trinsebitt, at vi galloperer 5 meters volter med minimal kontakt på tøylen og jeg bruker vekt og sjenkel til å styre, og har jevn lett kontakt med munnen hans. det er en hest som har vert veldig framtung og jeg måtte jobbe hardt i svingene...

og så er det noen som sier at jo sterkere bitt du bruker, jo hardere blir hesten i munnen... det tror ikke jeg, for det kommer helt ann på hendene til rytteren og treningsmetodene man bruker.
hesten min er bedre på trinse nå enn før jeg brukte pelham i 6-7 måneder:)
anbefaler også å prøve masse forsjellige bitt og gjerne ha 2-3 bitt å skifte på, så hesten ikke "går lei" bittene:)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 14/02/2007 :  11:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som har bilde av pelham da? Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 14/02/2007 :  11:01:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som har bilde av pelham da? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.