hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fremtung hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 fremtung hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2007 :  12:06:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
bilde av et pelham med metalstang med gummi runt:

Pelham med eplegummi er bedre en det over, for eplegummien er tynnere, og tar ikke opp så mye plass i munnen til hesten:

eller dette pelhamet som er det jeg har, det er like tynt som eplegummien, men heter flexi pelham, og det er litt bøyelig, pga at det er en "vaier" å ikke metalstang inni gummien, så det blir et litt mykere bitt som bøyer seg litt inni munnen, men ikke mye. hesten min trivdes kjempegodt på dette:

de 2 siste er hentet fra en nettbutik, som en hyggelig dame har leget, hun selger bare bitt, (og selger til hele verden!) pga sin interesse og kunnskap om bitt og virkningene av bittene
link: http://www.shop4bits.com/store

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2007 :  23:14:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
bare vær FORSIKTIG når du bruker nye bitt.. ri med to tøyler på pelhamen; og bare bruk stangtøylen (festet i den nederste ringen) når du må. det gjør jeg på tur, Lukas har en tendens til å grave seg ned, legge seg på og løpe. med pelhamen kan jeg ri på gummibitt til vanlig, men de gangene han gjør dette får jeg satt ham mer sammen og får kontroll.
Men om du ikke er sikker på hvordan du skal bruke det; ikke gjør det. kanskje du kan få en erfaren person til å hjelpe deg? hvis du er usikker, la være. og jeg vil ikke anbefale å ri med det i dressur.. VELDIG lett at hesten bare krøller seg sammen og later som om den går på tøylen da. igjen; er du i tvil så la være.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

EmblaE

Skrevet - 27/02/2007 :  17:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville vel ikke hoppet til konklusjoner her, og satt på sterkere bitt. pass på at du ikke henger i tøylene, vær ettergivende. om du henger på tøylen, henger hesten tilbake og blir framtung. pass også på å bygge muskler ja, et sterkere bitt vil jo være grusomt på en hest som rett og slett ikke har kropp til å gå riktig.

om det er noe du ikke vet hvordan ser ut, går du inn på www.google.com, veld bildesøk og skriv inn ordet. da får du opp mange bilder av det :P (hjelp til selvhjelp)
Gå til toppen av siden

essa
» VIP

Skrevet - 28/02/2007 :  15:50:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er rett eller todelt pelham best? Er det dyrt og vanskelig å bestille fra http://www.shop4bits.com? Og hvordan vet jeg hvem str. som er 14,5? Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2007 :  22:29:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
rett pelham er best, et delt stangbitt virker som en skikkelig nøtteknekker i hestens munn, og blir veldig ustabilt og ubehagelig i munnen. det er gode priser på bitt, og du bestiller over mail.
damen som driver shop 4 bits er veldig hyggelig, og kan "oversette" størrelser vis du sender en mail og spør, på engelsk da:P
hun kan veldi mye om bitt og kan sikkert gi deg et bedre svar på ditt første spørsmål:)
mvh Line og Polo:)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."

Redigert av - LineWara den 28/02/2007 22:30:59 Gå til toppen av siden

pepsi00

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  22:30:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her må jeg si meg litt uenig!!.. Jeg har selv en hest som er veldig fremtung, han legger det meste av vekta på frambarten og lurer litt unna med bakbena.. Det jeg syns blir litt feil er at mange vil bruker "hardere" metoder for å få hesten ned i form og komme med bøyningen over ryggen, det å f.eks bruke sterkere bitt mener jeg blir unaturlig for hesten, den må lære å bruke rygg/bakpart av egen vilje og ikke provosere det frem med å bruke sterkere bitt.. Hesten vil selv kunne søke ned mot bittet og runde nakken selv med riktig trening. For jeg vil tru at selv om man er veldig myk i hånden da man rir med f.eks pelham bitt så vil hesten søke ned for å slippe presset over nakke og neserygg, den søker ikke ned frivillig, og den vil da jukse seg ved å bare knekke i nakken uten å bruke ryggen og bakbena.
Å få hesten til å jobbe bak fra og frem er ikke enkelt da den fra før er ganske fremtung, men jeg ville nok heller tenkt litt i andre baner, f.eks akademisk, der rir man på vanlig trinsebitt og jobber hestene på en helt annen måte.. Jeg har ikke så mye erfaring da det gjelder akademisk, men har hvert med på trening og merket STOR fremgang på hesten min etter første timen, så fort jeg red han "riktig" så kom han over ryggen og ble en helt annen hest å sitte på!!! Så med mer akademisk trening er jeg sikker på at min hest ihvertfall vil bli en mye "lettere" å ri..
Uansett, lykke til..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.