hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Brems
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

TORHILD

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  00:48:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men du holdt jo selv i bremsen når vi skulle gi Katie sprøyte i foten, Lopke. Og du såg jo selv at bremsen ikke ble strammet så veldig. Og Katie reagerte jo ikke på den i det hele tatt...

Selv synes jeg ikke brems skal brukes i tide og utide, og i hvertfall ikke av unger og uerfarne. Men feks i dette tilfellet skulle Katie ha en sprøyte i foten, og det var viktig at den ble stukket 100 % på rett sted. Hadde hun beveget hoven noen cm, så kunne alt blitt feil. Hun kunne også skadet dyrlegen som satt på kne forran henne i dyp konsentrasjon.

Også om man har et sår på en fot som skal vaskes hver dag. Hesten synes dette er kjempevondt, og slår etter deg bare du rører foten. Man kan ikke dope ned en hest hver dag i en uke, og da er det greit å bruke brems synes jeg.

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  01:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men om det er så bra, hvorfor skal de da forbys i DK?? bare lurer.. (helt saklig altså..)

Opprinnelig postet av Lopke

Det har selvfølgelig ikke jeg svaret på. Men du skrev da også at det skulle bli ulovlig under skoing? Altså tolket jeg dette som at det ikke var snakk om et totalforbud? Tar jeg feil?

Kan kanskje være for at det har blitt brukt "i tide og utide"? Blir jo feil dersom man "hviler" seg på å bare sette på en brems under skoing istedet for å trene med hesten og faktisk få den trygg og rolig under skoing? (Presiserer at jeg ikke sier at det er sånn det ER, dette er bare tanker rundt saken...)

Skoing, håndtering og sånne ting kan man faktisk TRENE på, og da skal det være unødvendig å bruke brems. Men man kan ikke akkurat legge det inn i den daglige treningen å sette sprøyter på hesten, og det er i SLIKE tilfeller jeg har brukt, og synes det er greit, å bruke brems. Både for hestens egen del, og også for veterinærens del. Skader kan fort oppstå når man skal stikke en nål i blodåren på et digert dyr som ikke under noen omstendighet vil ha sprøyta i nærheten av seg...

Nå synes jeg vel ikke at en brems nødvendigvis er en fæl sak, men for å sette det på spissen, kan jeg forklare mitt syn på saken slik; Må jeg velge ett av to onder, så velger jeg bremsen...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  02:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men du holdt jo selv i bremsen når vi skulle gi Katie sprøyte i foten, Lopke. Og du såg jo selv at bremsen ikke ble strammet så veldig. Og Katie reagerte jo ikke på den i det hele tatt...

Opprinnelig postet av TORHILD

Og jeg protesterte om du ikke husker der.. men det er din hest, ikke min. OG ikke glem at Katie var veldig dopa i tillegg Hun stod jo og hang sidelens.. Dyrlegen sa at bremsen var for sikkerhets skyld da de skulle barbere såret og mange hester reagerer på lyd under doping. (og så var ene dyrlegen gravid, da tenker man kanskje mer på seg selv)

Dessuten ble den ikke strammet.. jeg holdt den slakk av samme årsaker som tidligere. Liker det absolutt ikke.

Spendas: ja det er under skoing..

Men delte meninger om dette uansett. hos meg brukes det ikke brems. (heller ikke av de to dyrlegene på stallen)

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  02:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, man blir aldri enige om alt, det kan vi ihvertfall være enige i.

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  03:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slik eg oppfatta det så nevnte da Lopke at i nødstilfelle og som siste utvei kan de vere akseptabelt.
Slik min opplevelse med brems var så er det ikkje akseptabelt.

I desperasjonen prøver vel dei fleste hesteeigarar det meste, men dei ferraste slepp forhåpentligvis unna nødstilfeller såpass mykje at behovet for brems burde ha vore minimalt.
Brems er noko eg meiner at kun dyrlegar ol burde få bruke.

Mange dyrlegar har ikkje brems som eit alternativ eingang fordi dei meinar sjølve at dei ikkje har kompetansen til å bruke den rett...
Kvifor skal det da vere eit såpass stort marked for å selge det?

Eg kjøper ihvertfall ikkje inn alle mulige hjelpemiddel berre fordi det kan hende det trengst ein dag-da skaper ein feller for seg sjølv med enkle utvegar.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  04:47:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med fare for å "banne i kjerka" - Brems ER ikke "tortur". Det er et beroligende og smertestillende middel som kun er av "naturlige grunner", nemlig endrofiner - kroppens egenproduserte smertestillende midler. MEN - man MÅ vite hva man gjør!

Som utdannet fysioterapeut har jeg lært en god del om fysiologi, OG at enhver kropp har "punkter" som ved påvirkning utskiller hormoner. Tror ikke at hester - og alle andre dyr - har så ulik fysiologi at ikke de har de "samme" punkter for utløsing av endorfiner - nemlg nese og ører.
Altså den "fryktelige" nesebremsen - OG at man kan vri ørene på hesten - så roer den seg ned - får et "rolig og "godt" blikk" - og dermed lar seg behandle med andre - og kanskje mer skremmende midler.

Hesten er IKKE redd - har heller IKKE noen som helst smerter ved bruk av brems - det er vel heller eieren som er "engstelig", og synes det ser "vondt" ut for hesten. Hvis hestene jeg har sett som har blitt brukt brems på hadde vært redde eller følt smerte, så hadde øynene deres tydlig VIST at "AUUU - DETTE ER VONDT" - eller andre tegn på uro. Istedet har hestene blitt fullstendig rolige, og har ikke opplevd noe "traumatisk" i de få minuttene som bremsen satt på.

Å ha roet en hest med dens egne "beroligende" midler er vel bedre enn "dop"?

De fleste som har hatt med en skrekkslagen og skadet hest å gjøre, vil vel gjøre det "best mulig" for hesten å bli behandlet.

Vil tro at GRUNNEN til at brems er blitt "forbudt" i Danmark, er at utdannelsen av komperente utøvere er blitt for liten, slik at hestene ikke får oppleve den "lise" (= smertelindring og beroligelse) som RIKTIG satt brems kan gi.

På mennesker er det PÅVIST at ved å presse på leppene eller ørene, så reduseres smerte.

Brems er IKKE et "primitivt" virkemiddel - det er "noe man VET" og har erfart gjennom mange år.

At det kan SE vemmelig ut er jeg enig i - men hesten har det IKKE vondt

Likeledes kan alle som ikke vil bruke brems på hesten si fra om dette, så får man se hvordan det går....

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  05:01:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forsåvidt enig i noe av det du sier, CarpeNox. Som du sikkert har lest, skrev jeg i et tidligere innlegg om "lettvinte løsninger".

Saken er bare den at i enkelte, FÅ tilfeller mener JEG at hesten faktisk kan være tjent med en lettvint og RASK løsning. Har sett en god del tilfeller der hester helt klart hadde hatt bedre utbytte av å bli bremset i ett minutt, enn å "slåss" i langt lengre tid. Så f.eks. engang en hest som ødela utstyr og inventar, skadet seg selv og en person som prøvde å holde hesten, og som i lang tid etterpå ble redd for hodet sitt (han slo hodet under "kampen", da grima røk), fordi han "flippet" så til de GRADER idet dyrlegen skulle sette en sprøyte, som hesten MÅTTE ha, fordi den var syk.

Det var ikke noe pent syn, og DEN hesten hadde tross alt hatt bedre av noen fattige sekunder med brems, i mine øyne!

Jeg er også enig i at brems ikke skal brukes av folk som ikke vet hva de driver med, de to gangene jeg har hatt brems på ene hesten, har det vært under veterinærbehandling, og det har vært dyrlegens avgjørelse. Og sorry, (blir vel gjerne hengt nå) men jeg mister ingen nattesøvn whatsoever av den grunn...

Lyngen

Skrevet - 28/12/2006 :  11:03:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kun brukt brems på hesten min en gang, og det var i forbindelse med en tann som var brukket og måtte files til. Kunne ikke sette på den vanlige saken vetrinærer bruker når de rasper tenner, da dette var hjørnetannen. Dyrlegen satte den på, han hadde den på i 3 min ca, og det var det. Nå er hesten min så rolig at jeg foretrekker å ikke dope han ved tannrasping (har gjort det en gang, og han står mer urolig da). Nå er jeg ganske i mot å dope ned. Har kun gjort det to ganger, en gang ved sying og en gang ved tannrasp.

Flere av hestene på stallen har slitt med øyebetennelse i høst, og for å få skyldt og smurt øynene har de måtte bruke brems på ett par av de. Den ene sto faktisk å sov etter en liten stund... At det gjorde så forferdelig vondt at den sovnet tror jeg ikke noe på..
Men at ved feil bruk påfører hesten smerte, ja sikkert. Slik er det med det meste, dessverre...
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  13:09:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Litt o.t dette men jeg ser at i denne tråden er det flere som må bruke brems til å sette sprøyter på hestene sine.. Er det ikke en bedre idè å trene hestene på sprøyter. Såvidt jeg veit går det an å skaffe til veie sprøyter med butt tupp, som kjennes ut som sprøyter, men som ikke lager hull på huden. disse er jo helt supre å trene hesten på, og alle kan vel klare det.. heldigvis har ikke jeg sprøyte-redde hester sjøl, sånn at jeg ikke har tenkt på det som et problem.
En annen ting jeg vil anbefale dere er at hvis dere sjøl er redde for det som dyrlegen skal gjøre med hesten deres, få noen andre til å hjelpe han/henne, og hold avstand sjøl. Som i alle andre ting man gjør sammen med hestene, hjelper det fint lite om vi sier med munnen at "dette går bra" hvis vi skjelver i knærne. Det er knærne hesten forstår.
Når det kommer til dette med brems, vil jeg fortsette å tro det jeg i utgangspunktet trodde, at ved riktig bruk, av noen som vet HVOR og HVORDAN vil det være fornuftig å bruke brems, dersom dette kan gjøre situasjonen bedre fortere for hesten enn med annen behandling. dersom man skal utsette hesten for en lengre behandling, vil jeg fortsette å dope, sånn at jeg ikke risikerer at virkningen av endorfinene slutter, og i HOVEDSAK vil jeg fortsette å trene hesten min på en måte som gjør at den føler seg trygg i ubehagelige situasjoner, som ved vaksinering, enkelt sårstell, klipping o.l sånn at jeg slipper å bruke annet enn mitt blotte nærvær som "dop". for meg er det viktigere å ha en hest som stoler på meg i de situasjonene jeg KAN forlange det, og noen av de jeg egentlig ikke kan forvente det, enn å ha en hest som kan all verdens ride/kjøreteknisk. For når tilliten er der, er jo resten bare trening, mener jeg!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  13:42:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signerar solanju sitt inlegg eg:-)

Sjølvsagt kan hesten vere tjent med ein rakare løsning enn det å måtte vere fra seg av redsel pga skade ol. , det var vel dei fleste enige i, det er det der med at "alle" har ein brems liggande som er skummelt.

Når eg tenker på desse "alle" så tenker eg på dei som kjøper skarpare å skarpare bitt, pøser på med hjelpetøylar etc men aldri tar seg tid til å trene hesten på tillit..

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/12/2006 :  13:49:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner at folk er skeptiske til brems, men å si at det er et torturmiddel syns jeg blir litt drøyt.. Da er det mange ting som også er "torturmiddel".. pisk og sporer f.eks.. Jeg vil heller velge å kalle det hjelpemidler, som kun skal brukes til irettesetting, ikke for å påføre smerter. Og å få hesten til å skifte fokus, om andre midler er forsøkt først uten hell.

Jeg "liker" heller ikke å bruke bremsen, men den ligger nå i skapet, og tas frem en sjelden sjelden gang, om det er helt nødvendig.

Min oppfatning/mening om brems er at den er ment som avledning. Den skal sette hestens fokus på noe annet enn det den er redd for. Den kan på denne måten løse et midlertidig problem for både hesten og menneskene.
Et midlertidig problem kan f.eks være et sår hesten har som må renses/bandasjeres, men en ikke kommer til fordi det svir og den sparker etter deg...

Til det med at bremsen er blitt ulovlig i Danmark som Lopke nevner, vil jeg svare at det er flere ting som er blitt ulovlig i noen land, som kan diskuteres om egentlig burde vært det. En kan sammenligne det med at det er f.eks ulovlig med pisk i travløp i Norge (-men dog lovlig i andre land; f.eks. Danmark.) Hva er "riktig"???

Så kan en spørre seg selv om hvilket land det kjøres finest travløp i av Norge vs. Danmark/andre skandinaviske land der det kjøres med pisk.
Det tas uten tvil i bruk mer "skitne metoder" for å få hestene til å løpe fortere etter at pisken ble forbudt her i Norge. Dette har vært kjent og omdiskutert i travsporten lenge. Banking, klyping og slåing av hestene, som desverre ikke alltid oppdages like lett i løpsbanen som overdreven piskbruk.

På samme måte kan nekt av brems utvikle seg. Folk tar i bruk verre metoder enn bremsen for å få hesten til å avledes og lye. Og jeg vil nå heller påstå at det er bedre å klemme den i mulen for å endre fokus, enn å denge og slå den f.eks. For en må være realistiske, det er desverre ofte dette som skjer.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/12/2006 :  16:49:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er da ingen som anbefaler brems eller som sier det er deilig for hesten. ... sett ting litt mindre på spissen :)

jeg har aldri hatt behov for å brke brems, men har sett det i bruk. Jeg har blandt annet sett en helt hysterisk hest bli plukket ut av et piggtrådgjerde, ver hjelp av brems. Den hesten hadde ikke hatt bein igjen i dag om de skulle ventet på dyrlege.

Hele mitt poeng, er at NOEN GANGER ... så er kanskje ikke dop så lett tilgjengelig, og man MÅ roe ned hesten. Det er da ikke snakk om å bruke brems daglig. Som sagt, i mitt hestehold har jeg ennå ikke trengt å bruke det ...

Ang kjetting under haka og ring i nesa på stut ... det kan faktisk ikke sammenlignes . Her lærer dyrene seg at ved uro, så strammer tingene seg, står de rolig, så løsner de. Det er ikke tilfelle med en brems. Forøvrig er min erfaring med kjettingbruk at hestene så langt i fra blir rolige, tvert i mot, de motsetter seg presset .

Mitt poeng er at , selvom jeg ikke har brukt brems selv, så er det en mellomting mellom tortur og deilig .... .og ved bruk av det på en riktig måte, kan det være et nyttig hjelpemiddel i en NØDSITUASJON.

Skoing er ikke nødsituasjon. Hadde jeg fått en hest på stallen som var livredd for beina sine, som aldri var blitt trimmet og som var så ille at den MÅTTE trimmes før jeg fikk trent den trygg, hadde jeg dopet den, med dop. Hesten skal ikke bremses så lang tid som en hovpleie tar, den skal kun bremses et par minutter.
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  18:29:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Det er vel derfor bremsing har blitt forbudt i Danmark under SKOING, fordi skoing tar så lang tid at det ikke blir "deilig" for hesten lenger..
Skal ærlig innrømme at jeg vurderer å bruke brems på hesten min, da han ikke er så begeistret for å bli skodd på den ENE foten, altså bare faenskap på han, for når han får litt gulrøtter står han HELT still... (bortskjemt og utspekulert)
Men jeg skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen, for jeg har egentlig ingen mening verken for eller i mot...

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

lovise_felex

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  18:48:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelovise_felex  Send %s1% en ICQ meldinglovise_felex  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselovise_felex  Svar med kopi av melding
jeg har ein venninde som har noen konkuranse ponnyer, hun barberer ofte hestene og barberer dem over alt, i hele fjeset, ørene, hele beina. sån som konkuranse folk finner på å gjør med hestene!
når de skal barebere i ørene og resten av fjeset, så står jo sefølgeli ikke hestene i ro, og da setter
de på ein brems og barberer, og har di ikke en "kjøpe brems" så lager di en av ein hovkrok og høy trå !
hva synest dere om dette ?

jeg synst at det er så teit! hvorfor barebere hestenes HODE?? ... eller absolutt heeele beina fra topp til tå ?

<3 Vetle Felex <3 min lille klomp =D Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  20:29:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har ein venninde som har noen konkuranse ponnyer, hun barberer ofte hestene og barberer dem over alt, i hele fjeset, ørene, hele beina. sån som konkuranse folk finner på å gjør med hestene!
når de skal barebere i ørene og resten av fjeset, så står jo sefølgeli ikke hestene i ro, og da setter
de på ein brems og barberer, og har di ikke en "kjøpe brems" så lager di en av ein hovkrok og høy trå !
hva synest dere om dette ?

jeg synst at det er så teit! hvorfor barebere hestenes HODE?? ... eller absolutt heeele beina fra topp til tå ?

Opprinnelig postet av lovise_felex

er problemet at hun barberer eller bruker hjemmestrikket brems av hovkrok og høytråd??

ang barberingen, så er det engang sånn at skal man utstille sin hest skal den se sånn og sånn ut. Mulig noen velger å gjøre det innen for konkurranse og for og "forfine" hestens utseende.. Ser egentlig ikke problemet i dette så lenge hesten ikke fryser.

Men jeg var i samme situasjon når jeg skulle utstille min hest. Den måtte barbere "skjegget" følehår :( og hår inni ørene. Ikke at jeg synes noe om dette heller men sånn er reglene altså.
Desverre velger mange å bruke brems til dette, og tro meg, det tar ikke like kort tid å barbere en hest som å sette en sprøyte. Og om teorien om endorfiner osv er riktig så vil det tidsmessig likevel gjøre vondt på hesten om den ikke står i ro.

Jeg valgte å dope ned hesten da jeg skulle barbere. Med bomull i ørene. Skulle kun barbere hodet og dette tok virkelig TID!!
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.