hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Brems
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  20:31:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ingen problemer med å bruke brems i "nødstilfeller", f.eks. dersom du må ha en sprøyte i en hest -fort- og hesten har "sprøyteskrekk", som jo endel har.. Da kan det være greit å presse med fingrene over leppa, evt sette på brems i de få sekundene det da tar å få gjort det du skal. (Og ja, som Lopke sier, det går fint å sette sprøyter på de fleste hester, og et sprøytestikk GJØR ikke vondt, men jeg har vært med på noen skrekkopplevelser med 600 kilo totalt HYSTERI, og det kan i løpet av ett sekund ende LANGT verre for hesten ,OG ikke minst menneskene rundt, enn å sette på den brems i 15 sekunder!! DET er grunnen til min mening - peronlig erfaring!)

Nå er jo ikke brems noe jeg bruker på hesten "i den daglige pleien", som Lopke så saklig kommer med, men jeg kan jo heller ikke si at jeg synes det er så grusomt at det nærmest kan sammenlignes med å bli flådd levende.. Det blir bare dumt! Hvis bremsen kan hjelpe til at hesten har vondt i 10 sekunder istedet for 10 minutter, og at den kan få den hjelpen og behandlingen den trenger uten unødvendig kamp og stress, så bruker jeg den gjerne!! Men har alltid brukt den i forbindelse med dyrlegebehandling, som må skje fort, og hvor man er avhengig av å få hesten til å roe seg. Og selvsagt prøver jeg alltid UTEN brems først, da!

Opprinnelig postet av Spendas

Helt enig

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/12/2006 :  00:48:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med at det utløses smertestillende og beroligende endorfiner er ikke "teori" - det har blitt forsket på. Men det varer ikke mer enn 10 - 15 minutter, det har man også funnet ut.
Derfor bør man ikke bruke brems på behandling som tar lengre tid enn dette - da må man ha satt dop-sprøyte rett etter brems-bruken, så de to metodene overlapper hverandre, og hesten ikke blir utrolig igjen i mellomtiden av at bremsen tas bort og dopen virker.

Det skal IKKE være en "lettvint løsning" å bruke brems - tvert imot.

Det ville bli HELT VILT hvis noen brukte brems hver gang gampen skulle på henger eller få smelt på sko - DA har man virkelig et problem - med seg selv og SIN hest!

Har selv aldri hatt behov for brems på noen av mine hester gjennom 23 år, men jeg må innrømme at jeg har hjulpet veterinærer med å sette brems på andre hester som HAR hatt behov for det - og har sett virkningen "eye to eye" med hesten.

Jeg kan godt "se" om en hest er redd eller har det vondt, og i det sekundet det tar fra bremsen settes på, til den virker, så ser hesten litt redd ut i øynene, men så slapper den helt av, og blikket blir litt "fjernt", men mildt, og da kan veterinæren vurdere hvor lang tid behandlingen vil ta, og evt. tilføre dop - som sitter leeenge i kroppen, og hestene føler ubehag av etterpå.

Setter stoore spørsmål ved å bruke brems ved "intim-barbering" (hode, ører og ++) og annen "såkalt vanlig" behandling av hester.

Brems er et medisinsk virkemiddel - ikke en "enkel løsning".

Og hvis man har sett en livredd hest med et stort sår som MÅ behandles av veterinær - som jeg har - flere ganger - så HAR faktisk brems vært "nødløsningen" - før veterinærens sprøyte med smertestillende og beroligende middel får tid til å virke.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  01:08:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og hvis man har sett en livredd hest med et stort sår som MÅ behandles av veterinær - som jeg har - flere ganger - så HAR faktisk brems vært "nødløsningen" - før veterinærens sprøyte med smertestillende og beroligende middel får tid til å virke.

Brems virker da ikke noe bemerkelsesverdig fortere enn beroligende fra vet.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/12/2006 :  01:46:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel - har sett at "først brems - så sprøyte" er noe som funker for de ERFARNE veterinærer jeg har møtt.

Ikke for å skryte, men siden jeg er utdannet fysioterapeut, er spesialtutdannet innen terapiridning, og har kurs i bla. akupuntktur og nevrofysiologi mm, så har jeg opplevd at "teorien stemmer med praksis" når det gjelder bla. bruk av brems.

Og - som sagt: Ville ALDRI bruke brems som en "enkel løsning", men som en faglig begrunnet behandling i de tilfeller hvor det er påkrevet.

Det kan være mange "synser" blant folk - og man blir vel ikke helt enige, sånn uten videre - men i de FÅ tilfellene av brems-bruk jeg har opplevd, har virkningen vært umiddelbar OG har tydelig vært til hestens beste. Og da sier jeg det ut fra min "nesten-medisinske" utdanning og 35 år med heste-erfaring - OG med div. veterinærer i årenes løp.

Har alltid forfektet at "hest og eier" må kjenne hverandre og stole på hverandre - bare så DET er klart.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  02:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja vi dopa Lopke var det snakk om sekunder fra sprøyta var satt til hun begynte å døse bort.. (den ble satt i halsen) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  12:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Veeel - har sett at "først brems - så sprøyte" er noe som funker for de ERFARNE veterinærer jeg har møtt.

Så det at de først bruker brems deretter beroligende gjør at de kan kategoriseres som erfarne?
De erfarne veterinærene jeg har vært borti har i de aller fleste tilfeller ikke sett behovet for å påføre hesten ekstra påkjenninger ved å bremse før de setter sprøyte.

Er forøvrig ikke alle hester som får noen god effekt, eller effekt i det hele tatt, av å bli bremset. Og jeg snakker her av erfaring ikke synsing.
Synes forøvrig det er snodig at du, Boysen, refererer til at teorien stemmer med praksisen for deretter å skrive at du kun har opplevd få tilfeller av brems i bruk?

Hvis man først skal snakke om effekten brems har må man ta i betraktning endel flere viktige punkter enn bare handling = forventet effekt der og da.
Jeg har personlig ingen medisinsk utdannelse av noe slag som gjør meg kvalifisert til å forklare den fysiologiske effekten av brems, jeg har kun førstehånds erfaring med bremsing av hest.
Og i denne erfaringen lyser det en advarselslampe når noen snakker om brems. Ikke først og fremst fordi jeg tror at ingen hester tåler det, men fordi jeg har sett eksempler på hester som ikke har hatt noen effekt der og da, eller har hatt en altfor voldsom effekt ( i form av total black - out). (Det har også blitt sagt at man har kunnet registrere usunn hjerterytme ved bremsing, ikke min personlige erfaring men jeg synes det er verdt å nevne)
Men det aller viktigste punktet her er hester som har mentale senskader som et resultat av bruk av brems.
Jeg kan blant annet nevne en hingst som var importert fra England som jeg trente frem til en utstilling. Utrolig vakker hest, men typen som var veldig føre var. Han var livredd for ørene og mulen sin som et resultat av brems og den dagen jeg skulle shine han opp til utstillingen med klipping osv måtte veterinæren komme tilbake to ganger for å gi ham nok beroligende til at jeg i det hele tatt fikk lov til å klippe en cm.

Min lille historie med denne hingsten kunne vært unngått om første eier av denne hesten hadde tatt seg tid til å vinne hestens tillit, og ikke totalt overkjørt ham ved uvettig bruk av brems.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  13:35:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renate, du får sagt det jeg mener.. bra skrevet!!!! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/12/2006 :  00:59:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tydeligvis forskjellige erfaringer her - og jeg er ikke den som "forfekter" bruk av brems.
Har bare - med egne øyne sett og erfart at de hester som har MÅTTET bli "bremset" har reagert med en rolig og avslappet reaksjon, som jeg tilskriver beroligende hormoner som blir utløst.

Som sagt har jeg aldri selv hatt en egen hest som har trengt brems - men har sett flere, OG har fått reaksjonen forklart av erfarne veterinærer. Skulle være interessant om en - eller helst flere - veterinærer kunne gi oss sine erfaringer.

De av dere som har sett en livredd hest - med store smerter av en skade - som så er blitt "bremset", og får et "fredelig blikk" - i løpet av sekunder - FØR en eventuell tilkommende veterinær etter kortere eller lengre tid før ankomst får satt en sprøyte - vil vel sitte igjen med en "anelse" om at dette KAN ha noe for seg.

En innskriver sa noe om en hest i piggtråd - og at bare ved bremsing fikk de hesten rolig, så de fikk klipt av tråden, så hesten, i smerte og panikk ikke skadet seg mer. Uten brems ville hesten ha skadet både seg selv og evt. redningsfolk alvorlig hvis den hadde fortsatt å sparke i piggtråden.

Brems bør derfor ikke bli "glemt" - men et virkemiddel som det kan være nyttig å vite om.

Det finnes MYE verre virkemidler man har hørt om på hester - for å få dem til å løpe fortere, hoppe høyere osv......

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  04:00:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo tanken er fin, men jeg lurer da på, hvem skal sette på bremsen til dyrlegen kommer?? en ungjente på 13 år med halvveis panikk?? Og hvilke dyrleger kommer innen for 15 min? For det gjør de altså ikke her.. og da ville jo bremsens virkning ha avtatt for lengst. står man så bare der og påfører mer smerte og forvirring på hesten..??

bare en tanke altså.. har aldri vært i situasjonen.. Regner med at dyrlegen gir meg gode råd i tlf om slikt skulle oppstå.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 30/12/2006 :  17:20:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva når hester som er redde for sprøytestikk... som ikke står i ro, og kanskje sparker etter en og nekter å stå stille lenge nok til at en får satt sprøyta riktig. For det fins hester som er livredde sprøyter..

Måtte ha penicillinkur på hingsten min (som er skikkelig pyse) for et par år siden, pga en luftveisinfeksjon. Han skulle ha 40 ml (2 store sprøyter) i halsen hver dag i 10 dager. Og han lærte fort at stikk ikke var noe behagelig. Også skal en sette sprøyta rett. Aspirere for å se at du ikke har truffet ei blodåre. Så å gjøre det "fort og umerkbart" er desverre ikke alltid mulig.

Syns i dette tilfellet at brems kan være nyttig for å avlede hesten slik at den får fokuset vekk fra sprøyta og står i ro lenge nok til å få unnagjort den nødvendige behandlingen.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/12/2006 :  19:36:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jo tanken er fin, men jeg lurer da på, hvem skal sette på bremsen til dyrlegen kommer?? en ungjente på 13 år med halvveis panikk?? Og hvilke dyrleger kommer innen for 15 min? For det gjør de altså ikke her.. og da ville jo bremsens virkning ha avtatt for lengst. står man så bare der og påfører mer smerte og forvirring på hesten..??

bare en tanke altså.. har aldri vært i situasjonen.. Regner med at dyrlegen gir meg gode råd i tlf om slikt skulle oppstå.

Opprinnelig postet av Lopke

Må henge meg på denne. Jeg ville ikke satt brems på en hest og så stå og vente i evigheter til dyrlegen kommer! Jeg har brukt brems UNDER BEHANDLINGEN, altså i så kort tid som mulig, bare mens en sprøyte skulle stikkes o.l. Det er i SLIKE tilfeller jeg synes det er greit å bruke den, og, som noen skrev tidligere i tilfellet med piggtrådgjerdet og sånne "kriser". Å sette på bremsen i lang tid mens man venter på dyrlegen er IKKE greit, synes nå jeg....

Skriver ellers under på Tones innlegg...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 30/12/2006 :  19:56:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både sprøyter, skoing og barbering er noe man kan venne hesten til. Jeg synes ikke brems skal brukes som en hurtigløsning og erstatning for trening. Unntaket er selvfølgelig hvis man MÅ sette en sprøyte på hester som er redd, og som man ikke har hatt mulighet til å trene på dette med. Å bremse hesten en gang i året fordi den skal ha vaksine er å ignorere hestens problem og ikke ta seg tid til å få hesten trygg på dette.

Problemer vi har med å sette sprøyter har ofte med at vi vet at hesten er redd og "sniker" oss frem for å sette sprøyten "uten at hesten merker det". DA merker den det virkelig og forsvarer seg. Egentlig er dette en enkel ting å trene på da man kan trene med alt fra tannpirker og blyant til mer "sprøyteliknende" og spisse ting, helt til hesten er avslappet. Det er alt for seint å tenke på sprøyteskrekken når dyrlegen først er der.

Virkningen av endorfiner varer i 20 min, det er kanskje grunnen til at brems under skoing blir forbudt i Danmark.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/12/2006 :  20:31:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å stå og pirke med en tannpirker på en hest som faktisk blir redd akkurat idet den STIKKES, trenger vel ikke akkurat alltid å hjelpe...
Greit med dem som er redde idet det begynner å "skje noe" på halsen, og i tilfeller der man kan ta det gradvis og gi hesten den tiden den trenger, som vaksine og slike "rutinesprøyter", men det er naivt å si at man kan få enhver hest sprøytesikker med slik "tørrtrening"...

Nå er det dyrlegen som til syvende og sist på sette sprøyta, så om en sprøyteredd hest synes det er greit at eieren stikker den i halsen med en tannpirker, er det ikke sikkert at hesten ser sammenhengen når en fremmed som det lukter rart av kommer og stikker den... Har sett hester som ikke reagerer på noen verdens ting i "hverdagen", men som faktisk blir stressa bare dyrlegen skal TA i dem! Mens de godtar at eieren gjør hva det skal være med dem uten å lee på et øre.

Og selvsagt merker hesten at det er noe "i lufta" hvis man sniker seg skjelvende innpå den, men jeg har sett nok tilfeller av dønn rolige hestedyrleger med flere tiår "på baken", som overhode ikke er nervøse eller "skjelver" seg innpå med sprøyta, og de klarer det langt bedre enn "skjelvebuksene", men det betyr fortsatt ikke at det ALLTID går!

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at det skal være unødvendig å bremse hesten under skoing, barbering osv, det ville jeg aldri gjort, for slike ting kan man trene på. Ei heller under sprøytestikking hvor man har god tid og kan prøve å få det til uten brems. Men det ER ikke alle hester man kan få trygge på sprøyter på "gjør det selv"-måten.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 30/12/2006 :  20:44:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det ikke noe jeg har funnet på selv dette med tannpirkeren. Jeg har det fra Linda Parelli som jeg tror har vært borti en del hester med sprøyteskrekk. Når hun har opplevd at dette har kurert mange hester som er redd for sprøyter så er jeg faktisk så naiv at jeg ville forsøkt det. En venn av meg har en hest som var livredd for sprøyter, den slo og var helt vill. Etter å ha trent den på denne måten har hun ingen problemer lenger. Kan også nevne at hesten var 13 år da den ble "avvent".

Er enig i at dette sikkert ikke virker på alle hester, men så veldig naiv er jeg faktisk ikke, da jeg vet at dette har hjulpet flere. De som heller vil fortsette å bremse hesten sin kan selvfølgelig bare gjøre det.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  21:29:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
og så går det an å holde hesten for øyet når sprøya kommer frem. Så da aner den ingen ting. En penicilin sprøyte skal jo ikke gjøre vondt.. Lopke stod helt i ro da vi stakk henne i halsen. Dyrlegen kunne ikke finne blodåre med det samme så nålen gikk inn og ut opptil flere ganger. Men hun rørte seg ikke (uten brems) da nålen gikk i blodet gikk det sek. til virkningen kom.

og man KAN trene på dette.. og en flink dyrlege klarer å sette en sprøyte uten smerte.. VIl nesten påstå at jeg skal kunne klare å sette den selv uten problem.

Hester kan jo ikke være redd for noe de ikke vet hva er.. (hvis de ikke kan se den. da må det jo være rytteren som skremmer hesten) og er det sånn at kanskje noen hester som har sprøyteskrekk reagerer for de vet at bremsen også blir brukt i slike tilfeller??
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.