hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brems
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Brems
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

solanju

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  23:15:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hva synes dere om å bremse hester, som alternativ til å dope dem? I hvilken siuasjon brukes det, på hvilken hester? Hvem tar en avgjørelse om å bruke dette?
www.solanju.piczo.com

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  00:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
En nesebrems er omtrent som en beroligende sprøyte, bortsett fra at det ikke er noen "bivirkninger" av en brems. Når løkken strammes rundt overleppen, så utløses noen såkalte endorfiner, som virker beroligende på hesten. Det gjør IKKE vondt å sette en brems, selv om ekstra sarte sjeler kan synes det "ser sååå vondt ut" - det gjøre det altså IKKE - og det roer hesten umiddelbart, og så lenge den sitter på. Bremsen skal selvfølgelig ikke sitte på for lenge, da de beroligende endorfinene ikke fornyer seg over tid.

En brems er derfor en "naturlig måte" å roe en hest på, og gjør IKKE noe "galt" med en hest - tvert imot.

Selv vi mennesker har et "punkt" på leppene, som hvis vi trykker/vrir på riktig sted, vil ha omtrent samme virkning - det er bare ikke blitt utviklet i legekunsten på mennesker, mens man på hester har hatt et meget godt middel til å slippe å sette sprøyter med div. midler, som sitter leeeenge i.

I en stall med mange hester kan det vært nyttig å ha en "brems" tilgjengelig - for folk som kan bruke en slik. Det er de færreste som kan sette en sprøyte med "dop" - mens en brems er det eneste middelet man har for å kunne roe en panisk hest som har skadet seg.

De av dere som har SETT en hest som får satt en brems, vil ha observert at det tar bare et par sekunder fra bremsen er strammet, til hesten får et "rolig og fjernt" blikk - ikke redd eller viser smerte. Så en brems er "gammel naturmedisin", så man slipper ned-doping med kunstige midler, som "henger i" lenge.

Det er i samme "familie" som akupunktur, og altså bygger på tusenårige tradisjoner, og det er dyret selv som produserer "dop'en" som beroliger dyret.

Dyktige heste-veterinærer vet det meste om bruk av brems - og når det har best effekt. Regn med at HVIS det må brukes "sprøyte-dop" - så er hesten mer enn normalt syk, for å si det sånn....

Dette er mine erfaringer med bruk av brems på hest siden 1970 og opp til idag.

Ehh - må tilføye at ingen av mine hester har hatt bruk for brems - da de ikke har vært syke,men jeg har "assistert" mange ganger med "urolige hester" som veterinæren gjerne ville ha litt "sløve".

Siste sykdom på MIN hest var da Pernille fikk tarmslyng i 1985 - og DA hjalp ikke bremsen - bare en utrolig operasjon reddet livet til henne OG føllet hun bar.

Men altså, folkens: BREMS er OK!!!!
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  00:23:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen erfaring med bruk av brems, så jeg spør litt til jeg. For det jeg har hørt da, er at når hesten blir bremset, produserer den endorfiner, som gir den smertelindring. Men at denne virkningen er meget kortvarig, og at dersom bremsen holdes stram for lenge, slutter disse å virke, og da blir det VIRKELIG ille å være hest. For da har den BÅDE vondt i munnen, og der den hadde vondt fra før, som feks stress-nerva :) Men hvor lenge kan man regne med at disse endorfinene virker da?? Og er det likt for alle, eller individuelt. Har aldri sett en brems bli brukt jeg, så må jo spørre. er det sånn: sett på-vri-slipp, eller er det: sett på-vri-hold i 1-10 minutter-slipp?
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  01:42:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg personlig hater å bruke brems, men har gjort det alikevel. En fortalte meg at bremsem ike skal være lenger på enn et kvarter om gangen. Men vet ikke om det stemmer jeg?

Måtte bruke brems på hesten min da hun skulle få salve i øynene. Prøvde i en halvtime uten, men det var umulig da hun bare vinglet på hodet og gikk alle veier. Da vi satta på bremsen, stod hun helt stille. Og salven var gitt på 10 sekunder. Syns da det er bedre slik enn å bare stå å krangle.

Elles har jeg brukt brems (ufrivillig) på hest når jeg napper man. Og til hester som behandles av veterinær for bl.a kolikk, sette sprøyte osv.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  10:08:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brems er for meg ALLER SISTE UTVEI!!! Er veldig imot brems. Jeg anbefaler å lese tidligere innlegg om brems da dette tema har vært oppe 100 ganger før.. Mange gode innlegg..

Vil bare nevne at bruk av brems blir ulovlig i DK under skoing i 2007. Og det er ikke uten grunn.
Har også fått bekreftet av flere dyrleger at brems GJØR VONDT!!! Det er ikke deilig på hesten overhodet.

Hvorfor blir det ulovlig?? noen som tenker over det??

En overdøvende smerte gjør at hesten står i ro.. ikke en behagelig følelse.

Så kan dere tro hva dere vil, om noen har veldig varme tanker om bruk av brems så holder det bare ikke i min verden. Vil man "behage" hesten under sprøytestikk så anbefaler jeg heller massage av punktet ved manken som de fleste hester liker.

En riktig satt sprøyte gjør heller ikke vondt. Men synes av dem kan urolige hesten om den har dårlige erfaringer. Jeg holder alltid for øyet når vi setter sprøyter, helt uten problem.

Mange hester reagerer også apatisk når bremsen kommer frem.. jeg tviler på det er fordi den husker det var såå deilig sist den ble bremset..

Brems er et oldtids toturinstrument. Som burde vøre ulovlig å kjøpe i butikker av uerfarne folk. Den bør kun brukes i samarbeid med dyrlege som siste utvei. Men virkningen er den samme. Smerte nok så står hesten i ro mens man får ordnet det som skal ordnes.

Dere som er så veldig for dette instrumentet, kan dere komme med en god forklaring på hvorfor det forbys å bremse hester i DK??
og hvis det er så fantastisk deilig på hesten, hvorfor bremser dere ikke hver dag?? som en del av den daglige pleie?? HEsten vil jo nyte dette da..?? NOT!
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  12:28:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
syns Lopke her har noen gode poeng. For min del har jeg ikke gjort meg opp noen mening om brems, siden jeg aldri har sett en i bruk. Derfor jeg tenkte at diskusjonen kunne være nyttig..

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 27/12/2006 :  13:46:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åhhhh,jeg er så enig med deg Lopke.
Men i alle tidligere diskusjoner(på andre forum) får jeg "så hatten passer" fordi jeg mener dette.
Hesten står i ro pga.smerte og ikke fordi det er så behagelig. Så jeg liker absolutt ikke brems.Hadde en hest på stallen som de brukte brems på,ved rensing av et alvorlig sår.Den hesten hadde det ikke GODT når de satte på brems. Godt det blir forbudt i Danmark da,så kanskje Norge følger etter etterhvert.Det er lov å håpe iallefall.
Snakket engang med en dyrlege som ikke ville bruke brems,fordi hun mente det var smertefullt for hesten. Så hun brukte sprøyter for å få hestene rolige.Og det var jeg glad for iallefall.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  14:32:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har heldigvis sluppe unna å så mykje som møte på ein brems i mitt liv.

Men her for ei lita uke siden så var det ein hest som ikkje sto i ro-kun pga mangel på trening frå eigar si side.
Da var det snakk om teit hest som kunne men ikkje ville og bremsen skulle fram.
Når dei ikkje fann ein brems så prøvde dei alt mulig anna tull, dei brukte nevane til å knipe, dei prøvde seg med ein høyballetråd og tilslutt med ei knipetang!

Eg var mildt sagt sjokkert og sa ifra om kva mi meining om metoden var.
Eg har gått fra å ha null opfatning om brems til å vere utelukka negativ.

Folk som synes det eg såg var greit er for brutale for min smak og eg er ikkje mykje ømskinna.
Den hesten hadde det vondt og den var redd.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 27/12/2006 :  15:34:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg har hørt om brems er at den virker som akupressur. Den presser på et punkt som utløser en frigjøring av endorfiner. Endorfiner er kroppens naturlige morfin, de påvirker nervesystemet slik at impulsene for smerte "hindres".

Så vidt jeg vet er dette fortsatt bare en teori om brems, det finnes mange som mener at det er smerten som får hesten til å roe seg ved bruk av brems. En annen ting er hvem som kan bruke det. Hvis dette er akupressur vil det vel ikke automatisk si at hvem som helst kan finne det riktige punktet. Jeg HAR brukt brems, men da som siste utvei på en hest som har det vondt og må behandles. Synes ikke noe om bruk av brems ved barbering av hest ol.

Er det noen som vet om akupressur-teorien er vitenskapelig støttet?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/12/2006 :  15:54:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En overdøvende smerte gjør at hesten står i ro.. ikke en behagelig følelse.

Uten å gå videre inn på diskusjonen om brems, en hest som blir tilført overdøvende smerte står IKKE !!!!!! rolig. Alle forsvarsmekanismer hos hesten sier da LØP!!!!!!!!!!

Så det argumentet holder bare ikke.

Bremsing skal uansett aldri utføres av folk som ikke veldig godt kan bruke den.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  19:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har jobbet en del år på slagteri.. smerte på dyr blir påført fra tid til annen. Det kan man ikke unngå desverre.. Derfor har jeg og erfaring med hvordan dyr reagerer i slike situasjoner.. OG de løper altså ikke alltid når det gjør vondt.. Hester er forresten utrolig flinke til (desverre) å bite i seg smerte..

men for å ta et eksempel.. hvorfor bruker man ring i nesten på stuter?? Hvis det gjør vondt hvorfor opplever man ikke da de fleste stuter med avrevet nesebor?? De burde jo løpe langt vekk om det gjorde vondt?? Min opplevelse er at gjør det vondt nok står de stille.. også en okse på 1000 kg som med letthett kunne ha sprunget vekk fra smerten. (når man drar i snoren altså)

Hvorfor har brems vært brukt under brennemerking?? Dette er jo heller ikke behagelig?? Er det sånn at brems er så deilig at den blir stående og mottar smerten fra merkingen fordi bremsen føles så deilig? eller gjør det bare i helsike vondt å få tvinna en snor rundt hestens mest følsomme sted på kroppen at den heller velger å stå i ro, enn at grepet tvinnes hardere??

ja jeg bare lurer.. hvorfor brukes brems (noen steder) rundt ørene på hesten eller en kjetting gjennom munnen?? løper den? nei, den blir stående for det gjør mer vondt når den beveger på seg..

men for all del.. brems i vei på hestene deres.. for min del er det absolutt siste utvei om jeg ikke kan få roet, eller dopet hesten ned på andre måter. Uten å utelukke 100% at jeg aldri kommer i den situasjonen så er brems altså ikke et verktøy jeg velger å investere i, og jeg synes det er helt rart at man som totalt uerfaren uten kjennskap til hest overhodet kan kjøpe seg slike instrumenter..

så jeg mener det er helt grotesk å sitte å anbefale bruk av brems på et forum uten å tenke over hvem denne informasjonen når ut til.. og heller tenke på hvor ofte hester blir utsatt for dårlig behandling pga folks uvitenhet eller mangel på erfaring ved bruk av div. utstyr..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  19:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
så kan dere fortsette å anbefale bruken av brems alt dere vil.. jeg har sagt min mening, sitter bare og blir helt kvalm egentlig..

takk for meg.
Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  19:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Hadde dyrlege på hesten min rett før jul.. han skulle få noen sprøyter i bena, da ville hun bremse han, og det går helt fint!! Har brukt det på han før oxo, en gang han klikka helt!!! Da roet han seg HELT!!!Er kanskje ikke det som ser best ut, men det fungerer.. og det er som sagt ingen bivirkninger!! Men asså dette er noe man MÅ ha erfaring på syns jeg.. Jeg hadde aldrii latt noen på stallen eller meg selv bremsa hesten min.. Det er noe dyrlegen får ta seg av.. Det ser kanskje grusomt ut, men når jeg tenker over det, så er alt om normalt på 0 komma niks etter på.. Når jeg doper hesten så er han utrolig trøtt resten av dagen, og han tåler nesten ingenting dop...

men vet ikke hva jeg skal si.. Er ikke akkurat tilhenger av bremsing dah!!

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha
Redigert av - felt tre ganger så gøy den 27/12/2006 19:29:52 Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 27/12/2006 :  20:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen her som anbefaler brems da? Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  20:47:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen problemer med å bruke brems i "nødstilfeller", f.eks. dersom du må ha en sprøyte i en hest -fort- og hesten har "sprøyteskrekk", som jo endel har.. Da kan det være greit å presse med fingrene over leppa, evt sette på brems i de få sekundene det da tar å få gjort det du skal. (Og ja, som Lopke sier, det går fint å sette sprøyter på de fleste hester, og et sprøytestikk GJØR ikke vondt, men jeg har vært med på noen skrekkopplevelser med 600 kilo totalt HYSTERI, og det kan i løpet av ett sekund ende LANGT verre for hesten ,OG ikke minst menneskene rundt, enn å sette på den brems i 15 sekunder!! DET er grunnen til min mening - peronlig erfaring!)

Nå er jo ikke brems noe jeg bruker på hesten "i den daglige pleien", som Lopke så saklig kommer med, men jeg kan jo heller ikke si at jeg synes det er så grusomt at det nærmest kan sammenlignes med å bli flådd levende.. Det blir bare dumt! Hvis bremsen kan hjelpe til at hesten har vondt i 10 sekunder istedet for 10 minutter, og at den kan få den hjelpen og behandlingen den trenger uten unødvendig kamp og stress, så bruker jeg den gjerne!! Men har alltid brukt den i forbindelse med dyrlegebehandling, som må skje fort, og hvor man er avhengig av å få hesten til å roe seg. Og selvsagt prøver jeg alltid UTEN brems først, da!

Edit for å svare på gladhests tidligere spørsmål;

Det jeg har lært om brems, av dyrleger, er at bremsen påvirker det parasympatiske nervesystemet, som roer ned hesten, senker hjerterytmen og det blir frigjort endorfiner. Nå er jo såklart dyrleger også uenige, og noen vil helt sikkert mene at hesten står stille fordi bremsen gjør vondt. Dette har jeg imidlertid "sånn passe" tro på, da jeg selv, med "overraskende" god virkning, har "bremset" hester kun ved å bruke to fingre på overleppa, altså en form for pressur, og jeg er ikke SÅ sterk i fingrene at jeg har noen tro på at den hesten sto stille kun fordi min tommel og pekefinger gjorde denne hesten så utrolig vondt at den ikke greide noe annet! Men, som sagt, dette er mine erfaringer, og min mening, og enhver får gjøre seg opp sin egen mening om dette. Har ikke noen vitenskapelige rapporter å vise til i farta, men vil nok tro det finnes.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 27/12/2006 21:11:19 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  21:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
men om det er så bra, hvorfor skal de da forbys i DK?? bare lurer.. (helt saklig altså..) Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.