hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 grad og 2 grader halt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 1 grad og 2 grader halt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Corino

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  09:50:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei!!
Jeg har en 4 åring (snart 5 år) som er 1 grad og 2 grader halt fant jeg ut her om dagen. I vår 06 bødye jeg han opp for første gang på et år for å se at han ikke plagdes med føttene. Jeg er veldig forsiktig med hjan på grunn av at han er litt tå vid på framføttene, det er også de han plages med.

Så i vår (06) anbefalte dyrlegen min at vi skulle sprøyte han, og det ble vist sprøytet i 5 ledd vis jeg ikke tar helt feil. Når han da ble bøyd opp igjen så hvar han litt bedre men ikke så mye som vi hadde ventet oss. Derfor ble han sprøytet enda en gang og så ble han veldig dårlig, (En månde etter sprøytinga ca).
Merket det på at han lå veldig mye på bakken og når d eandre hestene sprang så ble han igjen og det er ikke han, han er med på alt som gjelder av lek. Fant ut at jeg måtte få tak i dyrlegen igjen men nå var det en annen dyrlege som kom, og hun konstanterte at det bare måtte væe vokse smerter, og han hadde også vokst en del i sommer så det synes jeg ikke er så usansylig, hun gidde hesten smertestillende som han skulle gå på i en uke og etter det har han vært helt fin.

I desmeber 06 så bestemte jeg meg for å bøye han opp igjen og da var han 1 grad på høyre frem og to grader på ventsre fram. Så nå lurer jeg på om det kan være noen ting som er galt, dyrelgen ville vente tilvåren og deretter sprøyte han igjen. Men det har jeg egentlig ikke lyst til fordi er ikke så veldig begeistret for sprøyting, men er det det eneste som skal til for at han blir frisk så må jeg selvføgelig få gjort det, men da vil jeg at det skal bli tatt røngen og ha en skikkelig hele sjekk først. Fordi dyrlegen nevnte om at det probleme kan godt sitte en annen plass.

Må også nevnet at han har bare fått lov til å stå i ro siden i vår og har bare blitt brukt i lett trening

Så spørsmålet mitt er da om det er noen som vet om andre behandlinger som kan hjelpe. Har tengt på equiterapaut, men vet ikke om det kan hjelpe.
Noen som har forslag

summer

Skrevet - 23/12/2006 :  11:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
KAn dessverre ikke hjelpe deg ... men er sjokkert bare med tanken på å sprøyte en så ung hest. jge liker ikke sprøyting av hester i det hele tatt, og en unghest som omtrent ikke er brukt og som er i kraftig vekst ..... HAdde jeg vært deg, hadde jeg tatt kontakt med en helt annendyrlege og hørt hva den sa ....

Det kan ikke være så enkelt at det er fordi hesten vokser så voldsomt at den får utslag på bøyeprøvene da ? Jeg mener .. når dyrlegen kommenterer at den ant har voksesmerter, og samtidig sprøyter den pga utslag på bøyeprøver ??

Skurrer i mine ører ...
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 23/12/2006 :  11:16:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du utelukke voksesmerter?
Haltheter kan komme av et hav av forskjellige ting, alt fra stivhet til tannproblemer. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med equiterapeut, samt en veterinær som har spesialfelt på ben/tenner. Jeg sender deg en PM med navn og nr til de jeg selv har best erfaring med.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  14:50:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Rønk hesten! Hvis ikke hesten er rønka hadde jeg nok fått gjort det før jeg hadde sprøyta hesten noe mer.......
Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 23/12/2006 :  20:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ettersom hester vokser fram til de er ca.7 år så kan man ikke utelukke vokse smerter.Jeg er heller ikke noe glad i sprøyting så ville ha sett litt å ventet hvis ikke du har det travelt.
Mange vetrinærer fokusere bare på ledda,Men de kan være halt pga av mange andre årsaker.
Er nylig utdannet hestemassør og har fått mange aha opplevelser der.
Mye halthet sitter faktisk i musklatur.Stram musklatur gir drag i sena.Og når en da bøyer opp så legges d ekstra press på muskler og sener og en framprovoserer halt het.
Kan faktisk være problemer som sitter i bakpart som gjør at hesten halter framme å..bare ett eks.
Tannproblemer er også noe som kan provosere fram halthet.
Ville ha tatt kontakt med noen som er flinke på muskler.En hestemassør kanskje?;)
Kan se om jeg finner en som bor i nærheten av deg hvis du vil?
En faglært skoer er også å anbefale!
Røntgen er jo å ett alternativ for å utelukke forkalkninger o.l
Merker du noe på han ellers da?

Håper du finner ut av d:)
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  16:33:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Jeg er absolutt i mot sprøyting og kommer til å prøve en equiterapaut og eventuelt røngen vis terapauten ikke finner noen ting. Jeg har ikke utelukket voksesmerter enda nei og har det heller ikke noe travelt med han. Er vedlig opptatt av skole og jobb akkurat nå så da blir det lite tid til hest. Så han blir per dags dato kunn brukt til lett tur ridning, ellers så får han mye trimm ute i luftegården ilag med årings hingsten min. Ser man på hesten når han er ute eller rir han så kan man ikke se at han har noe vondt noen steder Gå til toppen av siden

Rikke&Jenny

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  22:30:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikke&Jenny  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRikke&Jenny  Svar med kopi av melding
Hei.. Sprøyting av så unghest ja?! Jeg er forsåvidt i mot både sprøyting og bøying av den enkle grunn at alle dyr, samt oss mennesker reagerer forskjellig på og bli bøyd og tøyd i forskjellige ledd som man tilvanlig ikke nødvendigvis ikke bruker like mye. Og alle er forskjellige når det kommer til ømfintlighet. Hadde jeg vært deg ville jeg ha byttet vet. eller prøvd alternativ behandlig. Det kan som de andre ha sagt være vokse smerter, siden hesten er så ung!
Den som har blikk for det skjulte - kan oppleve visjoner... Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 13/01/2007 :  11:13:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei.. Sprøyting av så unghest ja?! Jeg er forsåvidt i mot både sprøyting og bøying av den enkle grunn at alle dyr, samt oss mennesker reagerer forskjellig på og bli bøyd og tøyd i forskjellige ledd som man tilvanlig ikke nødvendigvis ikke bruker like mye. Og alle er forskjellige når det kommer til ømfintlighet. Hadde jeg vært deg ville jeg ha byttet vet. eller prøvd alternativ behandlig. Det kan som de andre ha sagt være vokse smerter, siden hesten er så ung!

Opprinnelig postet av Rikke&Jenny

Jeg tror nok at det også er voksesmerter inni bilde enda, men har p¨røvd å fått tak i en equiterapaut men har ikke fått noe svar enda. Og i tillegg har jeg kjøpt gummimatte som jeg har liggende inne i boksen så får håp at den gjør jobben sin også. Håper bare at han kan brukes normal i fremtiden fordi han er en utrolig bra hest.
Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  23:54:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
Signerer de andre over med forslag om equiterapaut/kiropraktor. En låsning i f.eks skulderen kan gjøre en hest uren eller halt, så det er utrolig mye hjelp å få gjennom kiropraktor behandliger.

Er også sjokket over at hesten din som er så ung har blitt sprøytet så mye når den ikke en gang er i bruk.. Jeg ville også desidert har rønget den nå, for å evt. se om det er noe med beina. Evt. også ta termografi bilder av beina som viser varme, sirkulasjon etc. (rettere sagt viser alt det røntgen ikke viser).

Det som er med sprøyting er jo at det i bunn og grunn ikke healer skaden, mesteparten er kun smertestillende og bedøvende slik at skaden i prinsippet skal heales raskere. Men ved å sprøyte kommer du lett inn i en "ond sirkel", og på en unghest som ikke er ordenlig i gang enda høres det her ikke helt bra ut..

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  13:36:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Når ble denne hesten innridd? Har den vært belastet med noen form for trening? Er den skodd? Dersom den er skodd, hvor gammel var den første gang den ble det? Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  09:19:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei , hesten ble innridd som 3,5 åring og har hvert i lett trening siden da Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/03/2007 :  17:40:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan går det med hesten nå da, hjalp det med equiterapeut?

Corino

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  20:15:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei!!
Jeg hadde vibeke til å se på han og hun fant ut at han var veldig stiv i hele bogen, så jeg fikk han rønget og behandlett hos dyrlegen på leangen som vibeke anbefalte først. Så kunne hun komme å massere eventuelt han senere. Og nå har jeg begynnt å sette han veldig rolig i gang og da mener jeg veldig rolig. først masserer jeg han med varmelinement før ridning, noe som jeg ser hesten setter pris på. deretter så rir jeg dressur kunn i skritt med oppmykningsøvelser ca en 30 min og så masserer jeg han inn hele bogen pluss krysset med varme linement etter treningen. Og dette gjør jeg ca annen hver dag, har nettopp begynn med denne rutinen og ser allerede framgang. Kan faktisk holde opp framfoten hans uten at han synes det er vondt, så nå ser det veldig lyst ut for han. Han har også begynnt å bli mye mindre sur når jeg holder på med han :)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 09/03/2007 :  21:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra :)

Corino

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  21:59:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
ja, så nå håper jeg bare på det beste. Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  01:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt en del rykter om at sprøyting av beina til hesten er ikke alltid like bra...husker ikke helt grunnen, men det var visst noe om at de fleste norske dyrleger velger å sprøyte mange hester uansett annen "utevei"...:S Lærte dette på et kurs:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.