hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HJELP - muskler forsvinner!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 HJELP - muskler forsvinner!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  11:59:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Hadde en dame som er utdannet innen holoistisk terapi på stallen i går. Hun var der opprinnelig for å tilby bomløse saler - og vi hentet opp en av hestene fra beite for å prøve den på henne. Og damen kaster et blikk på hesten og utbryter - OI, den hesten ville jeg aldri ridd på!

Denne hesten har "alltid" vært vanskelig å balansere foring og form på, for lite for - svisj, tynn som en strek. For lite mosjon, svisj - svetter som en gris av ingenting, og orker like lite.

Siden i høst, har det vært vanskelig å holde fasongen hennes oppe, men siden jul har musklene hennes "forduftet" som dugg for solen.
Hun blir regelmessig ridd - 3-4 ganger i uken og kjørt noe innimellom med slede. Bakparten er hengslete, og ryggraden stikker nå ovenfor hele veien, og manken er en "innhola" bulk. Hun er 18 år.

I følge damen, er alderen uansett for "ung" til å se ut som hun gjør, og at hesten må være alvorlig syk. Litt av en melding å få, det.

Eieren har ikke lett for å ordne med dette, da hun bor langt unna - hesten er satt bort på for. Stall-eier mener det skal muskel-bygging til - men.....hmm.

For ordens skyld må jeg altså nevne at hesten ikke er min - og kanskje burde jeg ikke lagt ut denne tråden heller - men man må jo lure!

Eier har selvsagt fått beskjed, og skal tilkalle vet. samt snakke med damen vi hadde kontakt med i går, så den biten er på glid - men jeg lurer fortsatt på om noen har hatt lignende erfaringer????

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  14:44:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Har allltids hørt om hester som taper muskler og kroppsmasse:) Noen jeg kjenner byttet kraftfor, til champion gull. Det fungerte veldig fint og hesten begynte å sette muskler ved hjelp av lange skritteurer og longering med innspenning. Men selvfølgelig vanskelig å si noe før dyrlegen har sett på henne.
Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  16:57:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Ri henne masse i terenget, klatre i fjellet. Hesten min mister også fort musklene. Men må trenes gjevnlig. Ikke ri henne mer enn i skritt før muskelne er på plass.. For det er vanskelig å bruke muskler man ikke har, så det kan gjøre stort værre. Om hun er tynn kan du få de til å fore henne med opdrett og bygg.. Det legger de iallefall på seg av.
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  00:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja - kanskje hesten har et hjerteproblem! Den kan ha kreft og mange andre alvorlige sykdommer, som altså ikke skyldes fòr eller bruk.
Den må øyeblikkelig sjekkes nøye av en veterinær som må sjekke for "innvendige sykdommer".
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  04:44:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Hesten er såpass gammel at den burde sjekkes av vetrinær!

Ikke trenes til å bygge muskler som en yngre hest!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  21:35:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
De har nå snakket med vetrinær, som mener det holder med ekstra for. Så sånn ble det med den saken.........Snø-vassing og kjøring er også alternativer tatt i bruk, så da er det bare for oss på sidelinjen å bite tenna sammen og holde godt kjeft...Jeg lager alltid masse styr på stallen, så de fleste er vel lei av mine JAMEN, det er jo ikke sikkert - hva med å prøve....osvosvosv. jeg-jobber-med-å-ikke-blande-meg-i-saker-som-strengt-tatt-ikke-angår-meg-men-å-så-vanskelig-det-er...
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  02:52:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stor forskjell på å "bry seg MED" og "bry seg OM"! - Håper dere forstår forskjellen.

Hvis jeg hadde sett en hest "forsvinne" så fort som det her høres ut som, ville jeg nok også spurt om hva andre folk mente - på en hyggelig, men bekymret måte - altså IKKE kritisere, men være medfølende på en "kan jeg hjelpe-måte".

Jeg har selv opplevd å eie en hest som - etter mange undersøkelser - viste seg å ha hjertesvikt. Nå var denne hesten 29 år gammel, men altså, i oktober var hun god og rund, men i desember var hun så redusert at vi ble veldig bekymret. Hun fikk alt mulig av godt fòr, vitaminsprøyter, og massevis av veterinærer på besøk, som foreslo alt fra tannrasp til å behandle et verkende øye. Ved begge disse undersøkelsene viste dama sin store misnøye, ved at hun steila med 5 studenter hengende i grima da tannraspen kom frem - hun hadde aldri blitt tannraspa før, og ved øyeundersøkelsen hoppet hun ut av undersøkelsesboksen på Vet.h-skolen - noe ingen hest hadde gjort før...
Til slutt var det endelig en veterinær som tok blodprøver - som viste verdier som tydet på hjerteproblemer. Hun ble derfor behandlet for dette, fikk da et par gode måneder, med masse kos, små rusleturer og hun fikk stå mye inne, siden det var så kaldt den vinteren. Hun og datteren fikk gå fritt sammen ute på gårdsplassen en time eller to.
I februar sa den dyktige veterinæren, at hun var blitt så syk, at det ikke var noe godt for henne å leve videre og "selvdø" med store plager. Hun fikk derfor "slippe" mens hun enda kunne gå selv, og ble "nødslaktet" hjemme på tunet. Det siste hun gjorde var å vrinske høyt til sine mange barn og barnebarn - og de svarte henne - før det tok bare et sekund, så var hun borte.

Jeg forteller om dette, så kanskje historien kan være et eksempel på at man bør sjekke "alt mulig" hvis en hest plutselig mister all muskulatur, uten påviselig grunn.

OG - for å si det sånn: Det ville være veldig bra hvis det bare er snakk om litt mer fòr og litt mer mosjon.... - MEN det vil være dyreplageri å "topptrimme" en hest som er SYK. - Jeg ville IKKE være den rytteren som "trener" en hest som kanskje plutselig kan falle om under en.....

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.