hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sår i munnen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Sår i munnen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nemo
» VIP

Skrevet - 13/12/2003 :  20:58:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min får veldig lett sår i munnen og nå har jeg snart prøvd "alt". han er ikke vanskelig i munnen og er ridd på vanlig tykt trinsebitt i hele sitt liv. Han er jevnlig raspa og har ingen ulvetenner. Har ridd med hack å en stund, men frykter at det vil gå opp igjen med en gang jeg prøver bitt igjen; noen som har noen forslag til behandling eller evt bitt som skal være bedre??

Astrid H

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  23:19:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Det er vanskelig med valg av bitt på sånne hester... Du sier at hesten din er ridd på et vanlig, tykt bitt i hele hans liv. Det høres kanskje rart ut, men noen bitt kan faktisk bli for tykke. Det kan hjelpe med sånne "ringer" som du fester rundt bittringene. Hvor gode de er, vet jeg ikke, men det er verdt et forsøk. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2003 :  01:52:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Hva slags type kraftfor og hvor fint/grovt høy forer du hesten med?
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/12/2003 :  02:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du prøvd med tynnere trinsebitt? Kanskje et litt tynnere tredelt kunne virke bra? Eller kanskje et av gummi?

Hvor er disse sårene? Inne i ganen, på tungen, i ladene eller i munnvikene?

Hva med å snakke med veterinæren? Kanskje han/hun har noen ideer.
Gå til toppen av siden

Chatrine

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  06:19:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !

Får han saltstein ? hesten min får sår i munnen og munnvikene av det, han "spiser" dem.... vi slutta med saltstein og gir havsalt i steden.

Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  11:05:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
HEI!
Har du prøvd et tynnere trinsebitt?
Faramear pleier oxo noen ganger å få sår i munnen, vi hadde tenkt å begynne med hack. Red med et vanlig trinsebitt, men har begynt med et litt tynnere. Det hjalp! Eler så kan du jo smøre på babyoljo i munnvikene. Har prøvd det oxo! Det hjalp!

=D Gå til toppen av siden

nemo
» VIP

Skrevet - 14/12/2003 :  12:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bittet er ikke veldig tykt; skrev bare tykt for at man ikke skulle tro jeg red på et veldig tynt et... Har hatt flere veterinærer for å se på det, og ingen har noen gode forslag på hva jeg skal gjøre. Fikk beskjed om å prøve et lærbitt, men det funka heller ikke (men det var jo fryktelig tykt da syntes jeg..) Han får 5 kg fint høy/ ensilage, havre, Champion gull og bygg samt mineraler. I perioder får han også betfor og olje (når har setter og feller pels). Har tenkt litt på om kan reagere på noe i ensilagen, men de som driver stallen sier at det ikke er en mulighet.. Veterinæren tror det hele begynte med at han har bitt på ett eller annen skarpt og at det var derfor han har fått såret i utgangspunktet, men siden det lå rett på innsida av munnviken, oppdaga vi det ikke med en gang. Siden han da var 5 år, så er det jo ikke så uvanlig at de oppfører seg litt forskjellig fra dag til dag. Det er altså i munnviken, men akkurat så langt inn at du ikke ser det fra utsiden. Har prøvd med bittringer uten at det hjalp, og gummibitt sa veterinæren at jeg ikke skulle bruke siden dette skapte friksjon i munnvikene siden han var ujevn pga sårene\arrene... Har hørt om noen som bruker en slagt tape på bittene; noen som har noen erfaring med dette (vet at bla Gullik bruker det). Også er det noen som har foreslått pelham, siden dette drar mer nedover enn bakover i munnviken. Noen som har noen erfaring?

Takk for alle tips så langt

Redigert av - nemo den 14/12/2003 12:31:18 Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 15/12/2003 :  10:34:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan høres ut som alla sårene Lyngen får innimellom. Dyrlegen min sa at hvis de først har fått sånne sår, er de vanskelige å bli kvitt helt. Min har fått det pga blitt brukt for skarpe bitt+ for hard hånd tidligere (for over 8 år siden). Så det hender at de kommer tilbake (spes hvis han flipper litt ut på tur og bare vil løpe og jeg må holde han igjen). Men jeg smører han med spenol i munnvikene hver dag før jeg rir ut. Og jeg bruker tredelt bitt, bytter litt på eplebitt og messingbitt. Syntes iallefall det har hjulpet på hesten min. Har hack, men rir meget sjelden med det, da han har tendens til å flippe ut med det (han vet at den kun virker til en viss grad, og så kan vi løpe alt vi vil, for da har ikke mor noe hun skulle ha sagt) Gå til toppen av siden

Aase_79

United Kingdom

Skrevet - 16/12/2003 :  19:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville faatt en flink heste tannlege til aa gaa over tennene hans, og byttet ut det tykke bittet med et tynnere, kanskje et tredelt? Har du kjekket at bittet ikke har noen hakk i seg som kan lage saar?

Akkurat hvor oppstaar saarene? Det er ganske viktig aa vite for aa kunne vurdere hva som kan vare galt
Gå til toppen av siden

nemo
» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  20:47:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! såret sitter like på innsiden av munnviken; dersom du "bretter" den litt ut, kan du se det.. Litt vansklig å forklare. Nå har det vært en heste-tannlege og sett på han og han foreslo å ha på noe som skulle herde huden, men det fant jeg ikke her i Norge. Siden hesten er skimmel var visst dette et ganske vanlig problem, pga pigmentene i huden hans. Men dersom noen har brukt noen salve eller lignende for å herde hud, så hadde jeg blitt kjempeglad for å høre fra dere! Finner nemlig ikke noe produkt som inneholder alun (alum i England) her i Norge... Gå til toppen av siden

Aase_79

United Kingdom

Skrevet - 16/12/2003 :  20:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjorde heste tannlegen noe med tennene da? Og hvem brukte du? Kan jo hoere med dyrlegen din om den salven Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  00:30:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Ang taping av bitt så har jeg gjort det for lenge lenge siden, gir igrunn bare et vanlig metallbitt en litt mykere overflate, og jeg kan ikke helt se at det skal hjelpe særlig i din situasjon.
Skal forhøre meg ang produkter med alun - man vet jo aldri ;)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 24/12/2003 :  06:35:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Dette er noe helt uproovd, men kanskje du kunne spoorre veterinaer om hva han synes??:
Jeg faar ofte saar i munnen, munnsaar. Det er av litt andre grunner, men jeg har ihvertfall en salve som jeg bruker. Den bedoover omraadet litt, og den hjelper det aa gro. Det finnes masse slike salver, den jeg har brukes ogsaa paa smaabarn. Bonjaela og Kenalog er ganske bra. Jeg vet ikke om dette kan brukes paa hester, man du kan jo foreslaa det? Disse salvene, Bonjaela spesielt, er ikke mot herpes(det er ikke det hesten din har, er det det?), men til saar i munnen generelt, fra foreksempel regulering, og tenner som gror. Kanskje du kan spoorre dyrlegen om det hadde vaert trygt? Disse kjoopes paa apoteket, om du spoor etter munnsaar stoff, er det mulig de har det.

Noe annet jeg kommer paa er Vademekum(?). Dette er noe faren min brukte paa saar i munnen naar han var liten. Jeg har ingen erfaring med dette.

Dette aner jeg ikke om er trygt eller ikke, saa du boor spoorre veterinaer!! Bare ideeer;)

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.