hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galt og gi hesten dette??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Galt og gi hesten dette??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  20:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en kaldblods x-traver, trener en del med vogn hvor vi traver en del, rir masse i skogen, masse dressur(lite galopp), trener i bakker på han en gang i uka. Men er det for mye å gi han dette:

Morgen:
1 1/2 havre
1 1/2 energi
1flak høy

Middag:
1flak ca høy

Kveld:
1 1/2 havre
1 1/2 energi
3 flak høy

Dette fikk han p.grunn av at han ikke fikk nok mat der jeg hadde han før så det er for å fete han opp, nå har han lagt på seg litt så skal redusere kraftforet litt, men noen forslag til hva jeg kan gi? Får han for mye mat? (det er ikke jeg som kom med denne forplanen, men de som jobber på stallen) Ei som sa jeg ga han for mye havre, men jeg har ikke så mye peil på fôring så spør dere som sikkert kan mer enn meg.

liwedell

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  20:48:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mange kilo er et flak høy? Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  20:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mye er et flak høy? Og hva er 1 1/2 havre osv? Liter eller kilo? Man feter opp hester med feks høy, og ikke ved å øke kraftfor mengde. Men om han er i godt hold nå, og kraftforet du gir er i liter (som jeg er vant til), synes jeg du kanskje gir litt mye (og er det i kilo, er det utrolig mye!). Du gir etter denne planen 3 liter havre og 3 liter energi, altså 6 liter tilsammen, og dette synes jeg er mye om hesten brukes normalt.

Til mine voksne konkurransehester har jeg gitt til sammenligning 3 liter energi og 1 liter havre, og dette er hester som har gått i relativ hard trening. Har ikke gitt noe spesielt i tilegg, og hesten har vært i bra hold, form, humør osv.

Hege Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  20:55:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Regner med et flak høy er ca 1 kilo? I såfallfår denne hesten 5 kilo høy, og 6 kg havre/energi hver dag, og det er helt feil balanse mellom grovfôr/kraftfôr. Foreslår en balanse på 80% grovfôr og 20% kraftfôr.
For mye kraftfôr er farlig i lengden, og spesiellt når mengden kraftfôr er større enn mengden grovfôr.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  20:57:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er liter... syntes det holder med å gi han en halv liter havre kanskje jeg da... eller? siden han blir veldig sprek. Litt usikker på hvor mange kilo 1 flak er... men de er ikke så KJEMPE store... hmm, hva skal jeg si a :S de er sånn middels størrelse :S nei gud, er ikke sikker på hvordan jeg skal si det jeg heeh..

hvis jeg gir han 1/2 liter havre + energi... eller bør jeg kutte helt ut på havre og bare gi energi,.. isåfall hvor mye :S

huff... trenger litt hjelp her jeg hehe
Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  21:01:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
PS: jeg vet at man feter opp hesten med høy altså, men det er de ansatte som gir han det. så derfor spørr jeg om råd i tilfelle jeg tar feil Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  21:16:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Energi skal gies sammen med havre eller bygg, så jeg ville ikke gitt bare Energi hvertfall..
Kanskje heller gi bygg istedenfor havre? Siden han er så sprek og skulle legge på seg?
Eller kanskje det holder å gi Komplett?

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  21:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
gi mer høy og mindre kraft.. uansett gir du for lite høy ser det ut til.. Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  21:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
WESTERN VIKING; Han har lagt på seg så tror ikke han trenger å legge på seg no mer nå for da blir han vel den ballen xD hehe.

kan noen komme med noen eksakte mengder av hva jeg skal gi?? av kraftforet liksom...

Kan jeg gi dette for eksempel:

Morgen:
1/2 havre
1 energi
2 flak høy

Middag:
2flak høy

Kveld:
1/2 havre
1 energi
3 flak høy
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  21:38:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Det er mer kr.for enn hva fullblodsen min får, så jeg syns det burde være mer enn nok... Og finn ei vekt og vei høyet ;)
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  21:43:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen fler som har kommentarer om dette??? Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  21:43:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos oss er "flakene" på nesten 2 kg, så da ville det vært ca 10 kg høy hesten får, noe som ikke er lite. Ta med deg en kjøkkenvekt opp i stallen og mål "flakene" deres.

Og til de 6 literne med havre/energi, så er ikke det mye om hesten trenes hard, men i ditt tilfelle høres det ut som om den er en normal hobby-hest, og da er det litt mye. Ville iallefall kuttet ned til 1 liter av hver pr måltid, altså 4 liter pr dag. Da blir fordelingen høy/kraft bedre.

Redigert av - TORHILD den 17/12/2006 21:44:40 Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  22:05:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hos oss er "flakene" på nesten 2 kg, så da ville det vært ca 10 kg høy hesten får, noe som ikke er lite. Ta med deg en kjøkkenvekt opp i stallen og mål "flakene" deres.

Og til de 6 literne med havre/energi, så er ikke det mye om hesten trenes hard, men i ditt tilfelle høres det ut som om den er en normal hobby-hest, og da er det litt mye. Ville iallefall kuttet ned til 1 liter av hver pr måltid, altså 4 liter pr dag. Da blir fordelingen høy/kraft bedre.

Opprinnelig postet av TORHILD

ok takk for tipset :)
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  22:15:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Om flakene er på 2 kilo, høres Torhild sitt forslag greit ut :)
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  22:21:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, da kan jeg gi:

Morgen:
1 kilo havre
1 kilo energi
1-2 flak høy ca

Middag:
1 flak høy ca

Kveld:
1 kilo havre
1 kilo energi
3 flak høy

Høres dette bedre ut??
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  23:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jupp
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.