hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galt og gi hesten dette??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Galt og gi hesten dette??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AinaVj

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  23:36:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Syns også det hørtes bedre ut. Bedre å satse litt mer på grovfor.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  23:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Menneh... kanskje kutte litt gradvis ned? det gjør alltid jeg når jeg skal bytte eller redusere på kraftforet... men kanskje det ikke er nødvendig? Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  01:11:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Energi skal gies sammen med havre eller bygg, så jeg ville ikke gitt bare Energi hvertfall..
Kanskje heller gi bygg istedenfor havre? Siden han er så sprek og skulle legge på seg?
Eller kanskje det holder å gi Komplett?

Opprinnelig postet av Western Viking

Må bare kommentere denne
Det går fint an å fôre med energi uten å gi havre eller bygg i tillegg. Hovedforskjellen på komplett og energi er at energi ikke inneholder havre og har mindre stivelse. Derfor er den mer egnet enn komplett når hesten allerede får i seg mye stivelse fra havre/bygg. Og stivelse er det ikke bra å gi for mye av! I tillegg er det mer vitaminer og mineraler i energi. I følge FK's anbefalinger må en hest på 500kg som trenes middels ha ca.1-1,5kg energi daglig for å dekke behovet for vit/min. Hvis man bruker komplett, må den samme hesten opp i 2,5-4 kg for å få dekket vit/min-behovet! Heldigvis har de også Pluss tilskuddsfor, som inneholder mye vitaminer og mineraler, og kan brukes om man ikke ønsker å gi hesten så mye kraftfôr som anbefalt
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  01:22:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ok, da kan jeg gi:

Morgen:
1 kilo havre
1 kilo energi
1-2 flak høy ca

Middag:
1 flak høy ca

Kveld:
1 kilo havre
1 kilo energi
3 flak høy

Høres dette bedre ut??

Opprinnelig postet av Yrvinter

Han får nok høy(hvis vi har samme oppfatning av hva et flak er), og det er kjempebra Det at han får mest høy om kvelden er også fornuftig, siden det da er lenge til neste fôring, og det ser ut til at hester fortrekker å spise mest om natta.
Det jeg ville endra på er kraftfôr-rasjonen. Synst han får litt mye, men hadde du redusert havren hadde det i mine øyne sett greit ut
Hester klarer visst uansett ikke å nyttiggjøre seg mer enn 1,5kg korn/pellets i hvert måltid. Så om det viser seg at han faktisk trenger så mye, skulle det helst vært gitt en del av kraftfôret til middag også for å fordele det bedre.

Jeg har selv en kaldblods, og hun får i underkant av 0,5kg energi morgen og kveld, og klarer seg fint på det Men så er hun bare 147cm, og blir trent kanskje 2-3 timer i uka
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  01:48:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Asbjørg ang kraftfor. Jeg ville prøvd f.eks:
Morgen: 1kg energi, 0,5kg havre / 0,5kg energi, 0,5kg havre
Kveld: 1kg energi, 0,5kg havre / 1,5kg energi, 0,5kg havre

Eller hvis du vil fordele over tre måltider
Morgen: 0,5kg pellets, 0,5kg havre (/0,25kg havre)
Middag: 0,5kg pellets (0,25kg havre)
Kveld: 1kg pellets, 0,5kg havre

Og hvis du vil fore på komplett, f.eks:
Morgen: 1kg
Middag: 0,5kg
Kveld: 1,5kg

3kg til sammen om dagen er en ok dagsmengde kraftfor syntes jeg, og det er ikke sikkert han trenger så mye en gang.

Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  01:49:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Energi skal gies sammen med havre eller bygg, så jeg ville ikke gitt bare Energi hvertfall..
Kanskje heller gi bygg istedenfor havre? Siden han er så sprek og skulle legge på seg?
Eller kanskje det holder å gi Komplett?

Opprinnelig postet av Western Viking

Må bare kommentere denne
Det går fint an å fôre med energi uten å gi havre eller bygg i tillegg. Hovedforskjellen på komplett og energi er at energi ikke inneholder havre og har mindre stivelse. Derfor er den mer egnet enn komplett når hesten allerede får i seg mye stivelse fra havre/bygg. Og stivelse er det ikke bra å gi for mye av! I tillegg er det mer vitaminer og mineraler i energi. I følge FK's anbefalinger må en hest på 500kg som trenes middels ha ca.1-1,5kg energi daglig for å dekke behovet for vit/min. Hvis man bruker komplett, må den samme hesten opp i 2,5-4 kg for å få dekket vit/min-behovet! Heldigvis har de også Pluss tilskuddsfor, som inneholder mye vitaminer og mineraler, og kan brukes om man ikke ønsker å gi hesten så mye kraftfôr som anbefalt

Opprinnelig postet av Asbjørg

Sa at jeg ikke ville foret bare med Energi.. Det er jo FK selv som anbefaler det.. Har erfaring med både komplett, energi, bygg, havre, multitilskudd og alt det..
Forer på bygg med Energi i tillegg +multitilskudd og syns det fungerer supert jeg.. Gir ikke så mye kr.for, så tviler på at stivelse er noe problem..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  02:10:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Håper du ikke tok innlegget mitt som kritikk Western Viking. Var ikke ment sånn Jeg fikk bare inntrykk av at du mente at man MÅTTE fôre med bygg eller havre i tillegg hvis man bruker energi. Er nemlig mange som tror det etter å ha lest anbefalingene til FK. Men sorry om jeg misforstod deg Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/12/2006 :  06:40:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten blir heit og stressa på det foret ville jeg kuttet ut havren. Jeg er HELT uenig i at man må gi havre sammen med Energi.
HVIS man skal gi havre SÅ er det best å bruke energi for at hesten ikke skal få altfor mye stivelse. Dette fordi energi inneholder litt mindre heit for (stivelse), og man ikke trenger å gi så mye energi for at vitaminbehovet dekkes. Dersom man har en hest som lett blir heit og ikke skal ha så veldig mye kraftfor er det helt fint å gi kun Energi. FK oppgir anbefalt mengde for å dekke vitamin/mineral behovet og jeg tror 2 liter pr døgn er nokså riktig da.
Det beste for hesten er alltid å gi så mye høy hesten klarer å spise og så vurdere om den trenger noe mer for å holde vekten og energinivået oppe. Mange kaldblodser trives best på en meny av nesten fri tilgang på høy og vitamin/mineral tilskudd og noen never kraftfor, bare for kosen sin skyld.
Dersom hesten din stresser og har vanskelig for å konsentrere seg og lett koker over så ville jeg endret på foret igjen. Fri tilgang på høy og vitamin/mineraltilskudd blandet i betfor sammen med litt olje. Det vil i de fleste tilfeller dekke energibehovet til hobbyhester og gi sunn fordøyelse og en mer harmonisk hest med jevn utholdende energi.
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  14:55:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Mer høy! =)
Haoli <3 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  17:38:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mer høy! =)

Opprinnelig postet av Liselotte

Hvorfor mer høy om hun kanskje gir 10 kg? Synes det er bra jeg!

Gå til toppen av siden

imno
» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  20:54:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres veldig lite ut med 6 flak høy om dagen til en traver!
~ida marie~ Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  21:26:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er veldig stor forskjell på flak og flak. Flak kan veie alt fra ,5kg til 3kg. Flaka vi brukte i fjor på norsk fjordhestsenter veide ca 2kg.
Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  21:31:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høyflakene inneholder 2kilo høy ca, målte litt i dag;) Jeg kan jo legge til at han er en veldig stor kaldblods på 165cm hvis det kunne komme til noe nytte:P

Men tror jeg nærmer meg en bedre forplan da;) Tusen takk for hjelpen folkens.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  22:52:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat! Så da gir du 10-12 kg med høy til dagen, noe som jeg faktisk synes er nok...
Jeg gir ikke mer enn 10 kg pr dag jeg heller til min Hollandske Varmblodshoppe, noe som utgjør 1400,- i høy pr mnd. Og selvsagt kommer kraftfor av forskjellige slag i tillegg! Folk snakker om fri tilgang og kanskje 15 kg til dagen, men for oss som har hester på ridesenterer, og skal betale mange mange tusen i måneden, så har vi ikke råd til dette. Joda, selvsagt skal hestens ve og vel komme først, men maten skal spises opp også, og ikke bli tråkket på og så møkket ut og kastes!

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 19/12/2006 :  00:32:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Akkurat! Så da gir du 10-12 kg med høy til dagen, noe som jeg faktisk synes er nok...
Jeg gir ikke mer enn 10 kg pr dag jeg heller til min Hollandske Varmblodshoppe, noe som utgjør 1400,- i høy pr mnd. Og selvsagt kommer kraftfor av forskjellige slag i tillegg! Folk snakker om fri tilgang og kanskje 15 kg til dagen, men for oss som har hester på ridesenterer, og skal betale mange mange tusen i måneden, så har vi ikke råd til dette. Joda, selvsagt skal hestens ve og vel komme først, men maten skal spises opp også, og ikke bli tråkket på og så møkket ut og kastes!

Opprinnelig postet av TORHILD

Søren meg bra sagt! helt enig med deg :)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.