hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For til unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 For til unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  01:20:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Foring er skikkelig vanskelig.. det er mange meninger og alle vil selge sine produkter..
Jeg har en unghest. Araber hoppe på snart 1.5 år. Hun brukes lett selvfølgelig. Vi går noen turer i uka og bare små pusler litt med å lære begreper osv.
Hva hadde du gitt henne og hvorfor? Pr i dag får hun ca 2 l oppdrett og 3 dl bygg. Bruker mest bygget fordi hun ble litt tynn og jeg ikke turte gå så mye opp på oppdretten med en gang. I tillegg får hun vitaminer. Jeg har ikke hatt henne så lenge men det var det hun hadde fått fra før. Hun fungerer godt på det synes jeg egentlig.
Anbefalt mengde til en hest på hennes alder er 1.5-2.5 l oppdrett.
Jeg leste akkurat at man helst ikke skal tilsette for som er ferdigblandet noe annet siden det da kan ødelegge for sammensetningene..
Hva mener dere?

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  03:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Annbefalt mengde av opdrett til hest er ikkje 1.5-2.5L men kg. Ihvertfall om det er snakk om Champion sin oppdrett.

1L opdrett kan i vekt variere såpass myke som ca 750 til ca 830 gram.

2L oppdrett vil utgjere litt over 1.6kg.

Felleskjøpet sine sider seier lite eller ingenting om det å gi multitilskudd til unghestar som følger deira fôrplan, men 1kg skal vistnok dekke behovet for vitaminar og mineraler på dei fleste komplette fôrblandingane deira..
Eg er derimot ikkje heilt enig i korkje mengder kraftfôr eller grovfôr dei har på planen sin til unghestar.

Min hest er ein 2år gammel shagya-araberhingst (3 i april)
Han er i litt under lett trening ca 5-6dagar i uka og får:

Morgon: 3kg høy
dei dagane han står ute heile dagen har han fri tilgang til rundballe i tilegg men får
då ikkje høy til middag.(dårlige rutiner på utslipp på stallen.)
Middag: 3kg høy
Eventuellt vert han sett ut etter middag fram til kvelds og et lite eller ingenting
rundballe.

Kveld: 1,5 kg champion opdrett, 50g champion multitilskudd, 150g spillers happy-chaff, 40g havsalt, 1dl olje, to gullerøtter og eventuellt eit eple eller to om det er epler tilgjengelig i stallen.

Hesten min et mykje meir enn det han treng om han får fri tilgang så det funkar ikkje på han overhode.
Ellers vert han brukt regelmessig.
Han vert tømmekjørt på tur to tre gangar i uka, longert ein gang i uka og tømmekjørt ein gang på bane i uka, og brukt etter mitt eller hans humør slik vi føler for dei to siste dagane i uka.

Min hest har lett for å verte på grensa til å kunne tape seg i vekt rundt vekstperiodene, pluss at han har ikkje heilt den siste piffen av energi eg vil at han skal ha- dette regulerar eg mykje med olje etter bruk, vêr etc...

Om dette er passande for nokon anna hest enn min veit eg ikkje, men min fungerar ihvertfall ypperlig på denne planen.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/12/2006 :  08:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan fint øke på oppdretten hennes, det er mye bedre enn å bruke bygg i tillegg. Oppdretten er ment å skulle være et fullfor for unghester og drektige hopper, og det er ikke meningen at du skal fore med bygg etc ved siden av. Øk heller opp til litt mer oppdrett.

Jeg antar hesten får relativt fri tilgang på godt grovfor ? Jeg ville også vært forsiktig med å gitt vitaminer om du øker på oppdretten, det er fort gjort at det blir for mye .

Jeg forer min unghest på mye godt grovfor (samme alder, men annen rase) og pr i dag 2 liter oppdrett. Det er fortsatt bart og tilgang på ting og spise på ute. Jeg øker høyet når snøen kommer, og vurderer hele tiden kraftfor mengde.
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  22:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja hun får masse grov for. Men hun får også endel luserne. Det er litt derfor jeg ikke har gått opp på oppdretten enda...hvordan er det om hun får for mye proteiner? Vil det lagre seg som fett i kroppen hennes? Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  03:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du grovfôr-analyse?
Det kan vere ein veldi god idê.

Problemet med champion er at dei er direkte elendige til å anngi innhold av div. i fôrsekkane sine og det vert vanskelig å sette opp ein spikra fôrplan.

Du gir lucerne, men kva anna er det i lucernefôret ditt?
Hvilket lucerneprodukt er det?

Eg ville forresten og ha kutta ut byggen, det er allerede veldi mykje bygg i oppdretten så det er som nevnt ingen grunn til å gi bygg.

Om det er for å halde vekta du gir bygg så ville eg heller ha bytta det ut med olje.

Som nevnt er det ikkje naudsynt å gi vitaminar i tilegg dersom du fôrar med anbefalt mengde av oppdretten.
Eg gir mindre kraftfôr enn anbefalt fordi ikkje syns min hest treng meir enn det han får per dags dato.
Han veks relativt stabilt og er i godt hold-heller for tykk enn for tynn.
I og med at han ikkje får så mykje som den anbefalte mengden oppdrett så får han litt vitaminar i tilegg.
Ein skal ikkje berre pøse på med vitaminar etc berre for å gi det, det må ligge litt meir tankearbeid bak:-)

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/12/2006 :  16:25:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags lucerne gir du , og hvor mye ?

Jeg synes det er veldig skummelt og blande veldig mye rart til unge hester, og å blande bygg, lucerne og oppdrtt .. da ville jeg mye heller valgt og fore med noe av det . Hvis du forer med oppdrett og lucerne, ta brt hele byggen iallfall ...

Lucerne er helt ok , men hva er *en del* .... hvis du synes hesten er tynn, så får den ikke dekket det den trenger. Det er enkelt matematikk.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/12/2006 :  16:25:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags lucerne gir du , og hvor mye ?

Jeg synes det er veldig skummelt og blande veldig mye rart til unge hester, og å blande bygg, lucerne og oppdrtt .. da ville jeg mye heller valgt og fore med noe av det . Hvis du forer med oppdrett og lucerne, ta brt hele byggen iallfall ...

Lucerne er helt ok , men hva er *en del* .... hvis du synes hesten er tynn, så får den ikke dekket det den trenger. Det er enkelt matematikk.
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  19:09:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja...hun ble litt tynn fordi hun begynte å vokse endel.. Men hun kommer seg nå.
Lucernen vi bruker dyrker vi selv.. Så da er det på en måte en annen type høy.
Jeg har lest litt negative ting om champion her, men virker som at det er mest komplette? At det er mye korn og stivelse?
Men kutter hvertfall ut bygget da.. Hun fikk nesten ikke noe av det alikevel, og går heller opp på oppdrett og kutter da ned på vitaminene..
Hun får min 8 kg høy hver dag fordelt på 4 måltider + at de går på beite og spiser det som er igjen av gresset enda og annet de finner på beite :)
Vi kan desverre ikke la det være fri tilgang på høy ute på beitet, siden vi har en annen hest der som er litt vel gla i mat..
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/12/2006 :  20:09:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åja, så da forer dere på lucerne *høy* da på en måte :)

Jeg synes i utgangspunktet at 8 kilo høy er veldig lite til en unghest av heste str, så sant den ikke er trillrund osv ... men det er meg da. Det er ingen mulighet for at hun kan få fri tilgang på høy på natten, og heller begrenset på dagen, slik at hun får i seg mer høy ? Siden hun ser ut til å bli litt tynn i vokseperioder ? Jeg har også min gående sammen med en annen som ikke skal spise seg i hjel, men begge disse får alikevel mer enn 8 kilo i døgnet .... Unghester trenger MYE mat ....

så lenge hesten i perioder er tynn, så er det neppe for mye protein i foret iallfall, for det pleier man å merke på holdet ...
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  20:37:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okay.
Jo skal se om jeg kan finne ut en måte jeg kan få det opp av bakken på. Noen tips? Litt dumt at det bare skal bli tråkket ned og er litt skeptisk til å henge opp høynett.. I tilfelle det løsner eller blir ødelagt..
Men en dunk? Nei noen tips?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/12/2006 :  22:12:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke ting som henger høyt, slik at de må stå med hodet opp og spise men kliner hun fælt med maten = min gjør det, og hun kan rett og slett ikke få mer enn fire kilo om natten. På en normal natt spiser hun ikke mer, men enkelte netter blir lengre, og da nytter det ikke å gi henne eklstra på bakken. På julaften ble natten så lang at da ga jeg ekstra høy i et ekstremt godt fastsurret høynett .... Men det er uansett ikke noe vits i å gi hesten din mer enn hun faktisk spiser, og det sjekker du jo greit om du bare øker halvkiloen for hver natt foreksempel, ligger det mat igjen får hun litt for mye. Har hun stor nok boks kan man kanksje lage til en slags høyhekksak på bakken ? Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  22:15:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei jeg tenkte ikke på noe som henger i taket akkurat, men det er litt dumt om hun legger seg i det og da ikke vil spise det etterpå tenkte jeg bare på.. og jeg da trur hun får nok.. skjønner?
Men kanskje en stor dunk eller noe holder?
Gå til toppen av siden

Høiby_Arwen

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  01:31:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
Slå ca tre planker på tvers av et hjørne i boksen(nede ved gulvet), slik at det blir en liten krybbe. Funker supert for min unghest:) Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  05:03:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ja, det samme har jeg, også unghest, bare jeg har en som er laget for hest - da disse kan dem ikke sette seg fast på/i.
www.Spillers.no - HayBar, koster rundt 900,- må være en av di mest praktiske tingene en hesteeier kan ha!

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Rikke&Jenny

» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  12:39:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikke&Jenny  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRikke&Jenny  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg har ikke lest alle innleggene like nøye, men så noe om "hva om hun får for mye proteiner". En hest vil aldri få for mye proteiner, selv om mange mener det og mener at det er det mange hester får forfangenhet av så stemmer altså ikke dette! Men over til andre saken, jeg hadde noe av det samme problemet med den ene unghesten min, at han vokste fortere enn han klarte og legge på seg så ergo han ble tynn og rakk aldri og bygge noen muskler. Så begynte jeg og fôre på soya pellets og gull. også vitaminer og div. Og man ser virkelig forskjell på pelsen og muskelmassen på begge mine to små. Dessuten har de mye mer energi til overs enn tidligere. Nå gir jeg Yeasack i tillegg også noe som virkelig funker på mine hester, og i lengden vil det bli billigere for meg, da jeg etterhvert kan gå ned på kraftfôret. Yeasacken gjør noe med bakterie floraen i tarmen så etter en liten stund begynner hesten og ta opp mer og mer av kraftfôret enn tidligere, og den kan ta opp så mye som 30% mer etter en periode.

Lykke til :)

Den som har blikk for det skjulte - kan oppleve visjoner... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.