hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan møkker dere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hvordan møkker dere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  19:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg møkker vanligvis ganske nøye tror jeg. Fjerner flis som er våt av tiss, også fjerner jeg selvsagt alt som ellers er å regne som avføring, evt også godt nedtråkket høy etc.

Prøver å ta ut så lite flis som mulig, da det alltid er (logisk nok for all del) flisrestriksjoner på utleiestaller :-) Lager som flere andre her sånn haug, enten midt på eller oppetter veggen. Jeg syns det er ganske greit, nettopp for å spare på flisa :-) Men ejg vet også at det er folk som ikke tar seg bryderiet med det. Og jeg har en irriterende venninne, hun er sånn som møkker kjempefort, kjempenøye og ikke minst ser boksen helt super ut når hun er ferdig. Flisa er jevnt utover, med litt mer i midten. Ingen ulogiske hauger, og gjengjlemt flis langs veggen osv. når hun er ferdig. Likevel møkker hun altså fortere enn meg *sukk*

Ja, det var litt off-topic som vanlig :-)

Guro
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/12/2006 :  20:31:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, jeg vet hva utgegang er, hesten min går faktisk på utegang. Men som poengtert tidligere her; hestene må ha et skur/stall å gå inn i, og her skal det være tørt, lunt og RENT.

Utegangshester står logisk nok mye mer ute og er mer utsatt for fukt. Så viktig at "inneområdet" de har faktisk er tørt og rent.

Vi har 4 hester på utegang, stallen de går ut og inn av er fyllt med spon, og det fyller seg såklart opp med dritt og piss som må møkkes daglig - minst. I tillegg så møkker vi også uteområdet, særlig rundt foringsområdet.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  21:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
okei....:P
Royal: hvis man gjør dette rett så skal man ikke se det røde pisset:P eller merke det før man tømmer boksen:)
Hm... er vist blitt bortskjemt med det at hestene jeg har vært borti på utegang ikke bæsjer eller noe under tak:P hehe.. Ene stedet jeg var på kjørte vi bare ut halm under taket som de spiste halvveis og tråkket ned resten.. Så var det mer et beite enn en luftegård.

hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  00:07:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ene stedet jeg var på kjørte vi bare ut halm under taket som de spiste halvveis og tråkket ned resten.. Så var det mer et beite enn en luftegård.

Opprinnelig postet av lillelinda

Bare meg som syns det også er litt kvalmt... at hestene spiser det de står å driter på...? Ville ikke hatt halm i boksen, for hesten min ville GARANTERT spist det opp... hehe! Jeg er en sånn en som vasker vannskål og matkar hvis jeg vet en annen hest har vært i boksen min... hehe! sjønner jeg er litt gal ja... hehe
Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  11:10:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Bare meg som syns det også er litt kvalmt... at hestene spiser det de står å driter på...?

Opprinnelig postet av Royal-X

De spiser det jo ikke når det er nedtråkket og utbæsja. Det tar ikke så lang tid for 6 hester og 4 føll å spise en halv halmballe (sånne store rundballer) og tråkke halvparten ned. De spiste som regel ganske lite av halmen siden maten de ellers fikk var mye bedre. Hvis du synes det er kvalmt at hestene står og driter på det de spiser på, hva gjør du om sommeren da de er på sommerbeite? Bæsjer dine hester i ei bøtte eller? hehe.. ser det for meg litt morsomt om alle hestene gjorde det

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  12:06:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, hesten min står ikke på sommerbeite.. litt ot, men :). Noe som også er OT og som jeg har diskutert heftig under rundball er at jeg er kritisk til å sette ut hele rundballer, pga. rottelik og andre ting som kan sjule seg i rundballen. Men skal ikke ta den debatten om igjen. Vi får være enige om at vi er uenige om det meste *ler* Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  23:00:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
OT: der jeg jobbet før åpnet vi alltid rundballen altså vi hogde den helt til midten slik at den datt fra hverandre og fant dermed ut om det var noe lik eller om den var ødelagt

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  12:15:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har pissematte til hesten min. Noe jeg egentlig ikke liker, men hun griser til boksen sin noe helt utrolig.Når jeg ikke hadde matte så ble det alltid gravd vekk det meste av sponen på midten,det eneste som lå igjen var kanskje litt skittent spon. Siden hesten min ligger på nettene,så måtte jeg gjøre noe slik at hun ikke gang på gang skulle ligge på det harde gulvet.Da var matte den eneste måten.Da er det alltid mykt å ligge.Men har du matte er det også en del ting som må følges opp.Hver dag passer jeg på å benke den,hiver ut alt det som ligger på toppen og hiver inn ny tørr spon. Slik passer jeg på at ikke matten blir bløt og at hun står i fin ren boks.Blander også litt halm inni boksen fra tid til annen.Men de fleste andre hester jeg har hatt har jeg laga haug langs veggen,fjernet alt av piss og hestepærer,så gått gjennom haugen flere ganger for å forsikre meg om at det ikke er noe igjen før jeg strødde det ut.
Ellers har jeg også stelt hester som stod på halm, og det fynket kjempebra.Tror det har dårlig rykte da flere som bruker halm ikke møkker skikkeligt.. (som jeg har sett flere ganger)
Men hos hestene jeg hadde møkket vi ut som vanlig.Alt piss og alt av hestepærer ble fjernet hver eneste dag, for så å hive inn masse ny halm.Det hadde nok være bra å bruke til hesten jeg har nå i steden for matte, men desverre ikke lov å bruke halm som strø i den stallen jeg nå står i.Har også vært borti folk som bruker torv-strø i boksen sin. Men det har jeg ingen kjennskap til selv så vet ikke helt hvordan det fyngerer. Alt jeg vet er at det ser ut som moll, og jeg ville ikke ligget på moll, så da skal ikke hesten min heller.hehe
Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 21/12/2006 :  12:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg måker vekk alt det våte og møkka...

Jeg pleier å legge alt den rene flisa i en hau på midten eller i et hjørne av boksen, da er det lettere å fjerne møkka på kantene syntes jeg da... litt vanskelig å forklare dette men :P Også sprer jeg flisa rundt i boksen etterpå igjen. Er den veldig tørr vanner jeg den litt, men ikke mye.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/12/2006 :  03:57:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Talle-møkking" er vel blitt beskrevet i tidligere tråder, så dere får evt. se hit.
Det er alltid litt vanskelig å begynne med å lage talle, for å få flisa til å bli tykk og varmende, samtidig som "pisse-flisa" må UT.

Nå er tallen til min hest ca. 20 - 30 tykk, og vil holde det slik. Jeg "åpner tisse-stedet" et par ganger i uka, tar ut det som lukter, og så "tetter jeg hullet igjen med flis som ligger opp etter veggene (som det blir når hesten ligger midt i boksen), tramper flisa godt igjen, så lukta forsvinner, og så strøs et tynt lag med ren flis utover midten av boksen. - Det av den rene flisa som havner oppetter veggene, blir neste dag fylt på i midten av boksen, og det er viktig at tallen er helt jevn, over hele boksen. Den skal være som en "madrass" for hesten.

Det er litt vanskelig å forklare helt hvordan "talle-systemet" funker, bare ved å skrive. Men det som er viktig, er at hesten (eller andre dyr) får et lunt og varmende underlag. Det er IKKE snakk om at dyra står i "møkk og piss" - tvert imot.

I boksen til min hest verken lukter det, eller er vått. Det er blitt en lun og varm "madrass", som hun koser seg med å ligge på.
Gå til toppen av siden

Olena

» VIP

Skrevet - 22/12/2006 :  21:45:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med talle som er ordnet skikkelig som nevnt over her, lukter det ikke noe om en lukter helt ned til tallen heller? I den høyden nesa på hesten er når den ligger? Tenkte bare i forhold til lungeproblematikk..

greit å spørre noen som får dette til:) selv om ikke jeg skal ha det selv..
Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  01:56:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Nei, du merker lukta først når du tømmer boksen helt ( hvis det blir noe lukt, ikke alltid jeg har kjent lukt). JEG har ihvertfall aldri opplevd det:)

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  02:17:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Hmm, hvordan jeg møkker?

Nøye=) Hesten min har meget god fordøyelse (les: driter og pisser masse. Veldig masse!) så minst en fullstappet trillebår må ut hver dag. Og fyller på ny spøne hver dag...

Fjerner først det grøvste, så hiver jeg alt i en haug og siler x antall ganger. Koster ALT i boksen sammen i hjørnet, rister gjennom osv. Så sprer jeg alt litt for litt og plukker opp det som evnt. måtte være igjen av "uønsket stoff" etter silinga.
Blander alltid ny og gammel spøne. Fjerner også høy, pleier ikke være så mye btw pga hun har høyholder. Soper også under gummimatta.

Og: jeg er en av dem som bare MÅ gå gjennom boksen om noen andre har møkket for meg Pinlig nøye på det;) Selv om jeg vet hesten ikke krever en kjemisk renset boks, for å si det sånn:p Møkker foressten alltid to ganger til dagen, en før jeg tar inn hesten og en før jeg går hjem, for da er den blitt grisete igjen da hun alltid gjør fra seg etter ridning...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  15:26:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg også bruker talle. Gjør det samme som T-Boysen. Åpner opp ett par ganger i uka, å tar ut tisset, før jeg tetter igjen med den løse flisa som er oppå. Min talle er ca like tykk, men dette er inkludert den løse flisa på toppen.

Jeg har slitet lenge med dette, og endelig kan jeg begynne å se meg fornøyd med ossen det er i boksen :D

Før jeg hadde dette, endevendte jeg hele boksen og rensket alt som var, men dette funket ikke for hesten min, da han fikk liggesår fordi han rullet seg til bånn av boksen....

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  16:48:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
jeg ta ut all våt flis og bæsj. men det er ikke alltid at jeg snur rundt på alt i boksen, gjør det noen dager for å gjøre det veldig nøye og andre ganger lar jeg flisa ligge der den var uten å røre på den andre steder enn der tisset er;)
*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.