hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan møkker dere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hvordan møkker dere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Corino

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  20:13:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt mye forkjellig om hvordan folk møkker pågrunn av det skal være best for hesten.

For min del så kan jeg la litt piss ligge igjen for at det skal holde seg litt fuktig, og da ikke så veldig mye selvfølgelig. Noen ganger vanner jeg flisa litt. Noen sier at det ikke er bra for høverne at det er tiss i sponet med andre mener at det bør være det. hva mener dere

€Lucas€

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  20:37:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg renser bort all lorten, og blander noe av urinen med det reine sponet uten at det stinker=) greit nok og sparing av spon.... Gå til toppen av siden

Hege20.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  20:47:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHege20.  Svar med kopi av melding

Jeg fjerner all urin i boksen til hesten min. Det er IKKE bra at det blir liggende igjen. Da utvikler det seg amoniakk, det er IKKE bra for hesten.
Hvis sponet er for tørt, fukt det heller med litt vann!
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  20:58:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Jeg fjerner all våt spon og alle klumper.. Hesten min fikk problemer med pusten grunnet fukt..
Og amoniakk er heller ikke bra.. Av og til koster jeg boksa for å få vekk alle rester som blir klisteret til gulvet..
Når jeg tar inn ny spon rister jeg og blander den så godt med resten av spona at det ikke støver noe =) Og jeg har ikke stort sponforbruk ;)

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  21:04:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg måker hele boksen hver dag å fjerner møkk og urin.. da jeg møkker lager jeg en haug midt i boksen slik at alle klumper o.l faller ned på sidene slik at jeg sparer flis, men får opp det skitne. Jeg har heldigvis ikke for tørr flis å slipper å fukte den. jeg bruker mye mindre flis enn andre i stallen, selv om hesten min har mer enn nok, men den holder seg ren fordi jeg er så nøye..*kremt* kanskje litt for nøye til tider.... :)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  21:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg måker hele boksen hver dag å fjerner møkk og urin.. da jeg møkker lager jeg en haug midt i boksen slik at alle klumper o.l faller ned på sidene slik at jeg sparer flis, men får opp det skitne. Jeg har heldigvis ikke for tørr flis å slipper å fukte den. jeg bruker mye mindre flis enn andre i stallen, selv om hesten min har mer enn nok, men den holder seg ren fordi jeg er så nøye..*kremt* kanskje litt for nøye til tider.... :)

Opprinnelig postet av Angela_Dunjar

Jeg møkker også i en haug slik at alle klumper faller ned. Ut med all tiss og bæsj

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  21:57:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fjerner alt det våte og driten. Kaster flisa oppetter veggene slik at klattene kommer til syne. Synes det er dritkoselig å møkke mens jeg hører på radio og har god tid. noen ganger koser jeg meg leeeenge og siler alt. hehe! Nei, jeg bor ikke på galehus... *ler* Pissematte er FYFY, i min verden - men aksepterer at andre velger å ha det :) Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  23:00:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Angela_Dunjar

Jeg møkker også i en haug slik at alle klumper faller ned. Ut med all tiss og bæsj

Opprinnelig postet av TORHILD

Jeg også.. Går utrolig lang tid å møkke hvis ikke

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 15/12/2006 :  23:20:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Nå møkker jeg ikke enn så lenge, da hesten går på utegang... Men da jeg møkket før gikk jeg ordentlig igjennom hele boksen, alt endte opp i en haug på midten så alle klumper falt ned på gulvet, og fjernet all urin. Spredde litt vann over hele til slutt så det ikke ble for tørt.
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  23:20:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hiver sponen opp etter veggen, fjerner møkk og urin, så sprer jeg sponen utover igjen. Er ikke sånn kjempenøye, men det blir rent. ;)
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  01:19:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Måkker også i en dunge, så driten faller ned på kanten. Alt som ikke er ren flis skal ut, er i grunn ekstremt pirkete når det kommer til møkking.. :) Ingen som liker å gjøre det for meg, jeg går over igjen uannsett.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  00:19:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Når jeg møkker, går jeg grundig til verks!!
Allt skal vekk!! Sånn er det bare.
Orker ikke stanken av urin som har ligget flere dager. Og det er dårlig ventilasjon i stallen der jeg har hestene mine så å holde det rent og lukt fritt er viktig.
Blir flisa for tørr vanner jeg bare.
Hestene står nok i dritt og piss ute på beite, så jeg vil de skal ha det rent og pent inne.

Mange spørr meg om jeg trenger bær plukker der jeg står og møkker.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/12/2006 :  01:05:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
LeMi, du møkker vel selv om hesten står på utegang vel?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  15:55:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Rusket: Utegang=går ute hele tiden. Er det noe å måke da?:P (mener ikke å være negativ eller noe sånt:P)

Er det virkelig ingen her som har talle i stallen sin? Jeg har ikke hest men på den ene stallen jeg jobber på måker vi som dere, tar ut tiss og bæsj. Men på den andre stallen jeg jobber på tar vi bare driten. Er det MYE vått tar vi en god del av det ut ja.. Vi begynner med å ha inn ca 5-6 trillebårer med ren spon (beregnet på en normal boksstørrelse) så tar vi bæsjen ut og jevner ut resten av spona slik at det er helt tørt oppå og rent. Så når det har blitt mindre spon i boksen har vi på litt mer ren flis og vi tømmer vel ca 1 gang i mnd. Kjenner INGEN lukt. Høvene er akkurat like bra på hestene og de har det bra:) Er det virkelig så mange imot det?:S:(:/ Slik gjør de det omtrent overalt på island og ikke er rasen dødd ut eller sliter med dårlige hover:P

hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  16:07:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rusket: Utegang=går ute hele tiden. Er det noe å måke da?:P (mener ikke å være negativ eller noe sånt:P)

Utegangshester må å ha skur å gå inn i, og her skal det være ren spon/halm som hesten kan ligge på. Så det må møkkes hos utegangshester også. Dessuten bør man også fjerne hestepærer fra innhegninger en gang i blant.

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  18:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er det virkelig ingen her som har talle i stallen sin? Jeg har ikke hest men på den ene stallen jeg jobber på måker vi som dere, tar ut tiss og bæsj. Men på den andre stallen jeg jobber på tar vi bare driten. Er det MYE vått tar vi en god del av det ut ja.. Vi begynner med å ha inn ca 5-6 trillebårer med ren spon (beregnet på en normal boksstørrelse) så tar vi bæsjen ut og jevner ut resten av spona slik at det er helt tørt oppå og rent. Så når det har blitt mindre spon i boksen har vi på litt mer ren flis og vi tømmer vel ca 1 gang i mnd. Kjenner INGEN lukt. Høvene er akkurat like bra på hestene og de har det bra:) Er det virkelig så mange imot det?:S:(:/ Slik gjør de det omtrent overalt på island og ikke er rasen dødd ut eller sliter med dårlige hover:P

Opprinnelig postet av lillelinda

Som sagt... tror ikke hesten dør av det, eller at høvene blir dårlige... men jeg er tilhenger av å gjøre det slik jeg selv ville hatt det... og, jeg ville ikke ha sovet hele natta på rødt piss... Men vet at mange gjør det altså! og jeg dømmer de ikke... gjør man det riktig, så tror jeg det kan funke... men stelte en hest en gang (kun i sommerferien) som sto på den samme "matta" hele året. og når jeg kom å skulle stelle den i ferien, så vokste det champinjong og kantareller der,.. så er vel noe som henger igjen derfra tror jeg... har også inntrykk av at hvis jeg ikke snur all flis hver dag, så "gror det fast" i boksen og blir veldig støvete og ekkelt. men min mening :)

Edit for å legge til at det derre som sagt greiene var visst på en annen tråd :) der jeg skrev noe om dette...

Redigert av - Royal-X den 17/12/2006 18:04:58 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.