hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Champion komplett
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Champion komplett
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 11/12/2006 :  18:28:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har pleid å fore min 24 år gammel araber/halvblods med 1 liter kraftfor og 1 liter havre til kvelds, og 1 liter kraftfor og 1/2 liter havre til frokost. Jeg har ikke tenkt så mye på hvilket formerke det er da, jeg har vært forrytter frem til nå, og først nå skal bli eier. Jeg har liksom ikke tenkt så mye på hva som var oppi bøttene med kraftfor, da jeg bare har gjort det jeg har blitt fortalt Men nå som jeg skal flytte hesten til en stall hvor jeg må kjøpe for selv, så måtte jeg jo tenke over hva slags for det egentlig er oppi de tønnene

Jeg lurte på om jeg bruker champion komplett, så kan jeg droppe havren helt og istedet erstatte havren med mer av champion?

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  18:42:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Hvilke behov har hesten da? Er den lat/sprek, blir lett tynn/feit osv..
Mange hester fungerer bra på Champion Komplett, så det er godt mulig din hest også vil gjør det..
Når den er 24 år, så blir den vel ikke ridd så hardt lenger?

<3 Western <3

Redigert av - Western Viking den 11/12/2006 18:44:17 Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 11/12/2006 :  18:52:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er verken eller egentlig. Han er akkurat slik han skal være med henhold til både energi og kroppsform. Jeg tror egentlig det kraftforet han hadde tidligere også var komplett. Men om det alt er havre i det, er det vel ingen vits at han får det ved siden av? Da kan man vel heller øke mengden kraftfor? Det sa iallefall stalleier, men jeg ville bare forhøre med med forumet.
Han blir brukt en time om dagen 6 ganger i uka, med blanding av dressurridning og tur. Han er i god form, og har bra med muskler.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  19:13:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Champion Komplett inneholder ganske mye havre, så når du forer med det trenger du ikke gi havre i tillegg. Litt forenkla; hvis du ga f.eks 1 kg energi og 1kg havre til et måltid før, kan du heller gi 2kg komplett.

Champion Komplett er ikke akkurat det beste forslaget syntes jeg, men funker jo helt greit hvis hesten din funker bra på det.

Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 11/12/2006 :  19:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det ikke det beste forslaget? Nysgjerring. Vet så lite om dette :P Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 11/12/2006 :  20:23:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange har kuttet ut champion komplett, da spillers foret og etc. er blitt mer "in", men en hest som ikke skal være i topp konkurranseform,kan helt greit bruke champion komplett, hesten min trives med det og liker smaken. Noen hester kan også reagere allergisk på krydderet i champion,men dette er veldig sjeldent.

Foringsplaner er så innviklet at det er vanskelig å si no her med en gang, men aller viktigst er grovforet/høyet, så kan man tenke på kraftforet. Til hesten min gir jeg:
Morgen: 3 kg. høy
1-1/2 champion komplett
1 kopp champion multivitaminer

Middag: 2 kg høy

Kvelds: 3 kg høy
1/2 champion komplett
gulerøtter

Han er en 8 år gammel kaldblods, som blir brukt til dressur/tur 5 ganger i uka, legger lett på seg og har lett for å bli superheit av kraftfor hehe.

Du må se det helt an på hesten, havre trenger du bare gi om ev.vinteren pga.ekstra energi da de bruker mye energi på varme, og hvis hesten virker litt smålat på kun vanlig komplett kraftfor.

Gå til toppen av siden

Hege20.

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  23:11:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHege20.  Svar med kopi av melding

Må bare låne tråden litt..
Trenger hesten min multivitaminer i tilegg, når han får 1,5 liter komplett hver dag?
Hvor mange kg er en liter?
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  00:13:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
http://www.fk.no/article/articleview/2296/1/367/

Her står det hva hesten trenger..
Men om den får 1,5 kg komplett i døgnet trenger den vist ikke å få vitaminer i tillegg..
Du får ta fram kjøkkenvekta og veie hvor mye en liter er

<3 Western <3

Redigert av - Western Viking den 12/12/2006 00:15:40 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/12/2006 :  00:17:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Komplett, er ment nettopp som navnet sier: komplett. Det er ikke meningen at man skal fore med havre og bygg og andre ting om man forer med kompletten. Vil man gjerne gi havre etc, bør man heller gi løpshest (mulig det heter noe annet nå) eller lignende, da de er ment og kunne suppleres

Komplett er et fullfor som skal brukes alene, og ikke sammen med havre. Du vil få mye mer utnytte av foret, og mye mer korrekt sammensetninger av vitaminer og mineraler som hesten trenger, om du dropper havren, og heller øker på kompletten :)

Hvis man ikke vet så mye om for og sammensetninger sel,v synes jeg absolutt for som komplett og energi er *de beste forslagene* for da får hesten i seg det den trenger. Man skal vite mye om for før man begynner å mikse selv.

Og CHampion og norgesfor er for laget for norske forhold, man må ha det litt i bakhodet når man bruker utenlandsfor, de har andre typer grovfor etc.

FLOTT at du fortsatt bruker hesten din selvom den er oppi årene :)
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  02:22:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvis man ikke vet så mye om for og sammensetninger sel,v synes jeg absolutt for som komplett og energi er *de beste forslagene* for da får hesten i seg det den trenger. Man skal vite mye om for før man begynner å mikse selv.

Opprinnelig postet av summer

Hvis hesten trenger å få i seg bygg eller havre bør man bruke Energi og havre/bygg istedenfor komplett.. Ikke Energi alene..
Dette står også på den linken jeg sendte i forrige innlegg

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/12/2006 :  08:48:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg skrev også det i innlegget mitt ;) Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 12/12/2006 :  12:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett at det er en del som ikke liker å fore med komplett, eller med champion generelt. Hva er det egentlig som er galt med disse forslagene? Er det dette med mye stivelse? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/12/2006 :  18:31:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer ikke på komplett fordi min hest blir hyper av det. Inni seg. Merkelig greie. Jeg forte på energi i *gamle dager* fungerte ok, men så puttet de brått i noe krydder som hun reagerte på og da droppet jeg hele greiene. Ike så jeg noen advarsler noe sted om at foret var forandret. Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  18:58:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Jeg forer ikke med Komplett fordi hesten min må ha bygg fordi han har lett for å bli tynn.. Så gir jeg Energi i tillegg..
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/12/2006 :  19:48:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte jo halve innlegget. Grunnen til at mange ikke vil fore med ferdigpellets er fordi de er skeptiske til varmebehandlingen av foret , og også at man ikke har kontroll på råvarene, iogmed det er pelletert.

Jeg ville ikke foret med komplett i år pga havre innholdet, og mykotoksininnholdet i havre.

Redigert av - summer den 12/12/2006 19:49:25 Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 12/12/2006 :  21:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selger de hestefor som kan være farlig? :O Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.