hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Champion komplett
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Champion komplett
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Stall Flø

» VIP

Skrevet - 14/12/2006 :  23:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
NEI!! de selger ikke kraftfor som kan være farlig for hesten! Mange har unngått komplett siste året pga komplett består av opptil 30 % havre. I de siste 2 årene har havren i norge vært dårlig pga været. Men slik som Felleskjøpet som har Champion produktene, er svært strenge på råvarene når de produserer kraftfor, uansett type. Tror nok ( dette er min mening ) at nye kraftfortyper har blitt litt " mote " her norge siste årene, da vi plutselig fikk mye bedre tilgang til andre kraftfortyper. Ikke noe negativt i det, men for den " vanlige " hesteeier ( slik som meg ), med normalt vett og forståelse for foring av hest, kan man godt bruke typer som Champion uten at hesten skal bli noe underernært eller tar skade av dette.
Til en hest som det var snakk om i innledende innlegg her, vil jeg si at Champion komplett er et godt for til en slik hest. Jeg har selv brukt det i mange år til min gamle gamp, som fungerte helt supert på dette. Vet at noen hester har reagert på urtetilsettingen som har komt siste par årene, og dette slår som regel ut i plutselig hevelse i bein og sener. Dette er ikke farligt for hesten, men oppdager en det ( og vet at det ikke kommer pga trening / skade ) kan man kutte ut kraftforet for en periode og se om hevelsen går tilbake. Jeg mener man IKKE trenger noe vitamin - tilskudd ved siden av, så lenge man har godt grovfor...
Dette var min mening
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/12/2006 :  00:06:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
NEI!! de selger ikke kraftfor som kan være farlig for hesten

Så du mener at de ikke selger havre med mykotoksiner på FK??? Pussig... det er ikke det FK sier selv.... det de sier er at man *trygt* kan fore opp til et par kilo av det.

Kopi av melding:
Men slik som Felleskjøpet som har Champion produktene, er svært strenge på råvarene når de produserer kraftfor

så du mener at felleskjøpet selger havre med mykotoksiner, men kjøper utenlandsk havre og blander i pelletsen ?? Det er vel litt optimistisk. de bruker nok den havra de har ja :)

Nefertiti, iflg FK så er det trygt og fore hesten med opp til 2 kilo havre eller hva det er, i døgnet. Bruker man pellets er det selvsagt mye mindre mengde enn det. Så får man selv vurdere hva man gjør. Noen forer på endel havre og opplever at hesten reagerer, andre merker ingenting.

Kopi av melding:
Tror nok ( dette er min mening ) at nye kraftfortyper har blitt litt " mote " her norge siste årene, da vi plutselig fikk mye bedre tilgang til andre kraftfortyper.

Vel, jeg handler all maten hos FK jeg da, med unntak av speedibeet, for det tar de ikke inn ... men jeg bruker ikke havre som inneholder giftstoffer, da jeg har en hest som reagerer på veldig mye.

Kopi av melding:
og dette slår som regel ut i plutselig hevelse i bein og sener. Dette er ikke farligt for hesten

Når urtekrydderet kom var det veldig mange hester som reagerte med mageproblemer. Min hest fikk skikkelig oppblåst mage og veldig vondt. Reagerer ikke hesten på foet, er det ingenting og bekymre seg for.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  00:23:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror nok ( dette er min mening ) at nye kraftfortyper har blitt litt " mote " her norge siste årene, da vi plutselig fikk mye bedre tilgang til andre kraftfortyper.

Ja, men disse nye kraftfortypene er veldig ofte mye bedre også. I utlandet forsker de mye mer på hestefor og utvikling av nyere og bedre sorter enn i Norge. Man må fore ganske mye av komplett, i forhold til andre fortyper, for at hesten skal få i seg det han trenger.

Men for en hobbyhest som spiser godt og ikke har noen problemer med fordøyelsessytemet eller formen er komplett et greit forslag.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/12/2006 :  10:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere som brker de utenlandske forslagene, må huske på at er satt sammen basert på type grovfor som er i de områdene. De har en helt annen måte og fore på , og helt annet grofor, samt en helt annen sammensetning av groforet.

Man bør være litt ekstra obs p at hesten faktisk får i seg det den trenger, samt riktige mengder, for det er ikke sikkert de mengdene som står på sekken faktisk er riktig i forhold til norske forhold :)
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 15/12/2006 :  11:11:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt problem med champion er at de eies i stor grad av bønder som trenger å få solgt det de produserer: korn. Den Norske kornproduksjonen er ikke av god nok kvalitet (for det meste) til å burkes som menneskemat, så de trenger å selge mest mulig korn som dyrefor for å bli kvitt det. Dermed blir kraftforet basert på veldig mye stivelse og anbefalingene på dagsrasjoner er veldig høye. Dersom man gir under dagsdosen går hesten i seg for lite vitaminer/mineraler.
Dagsrasjonene til Spillers er mye lavere i tillegg til at Spillers inneholder mindre stivelse. Champion vil heller ikke oppgi hvor mye stivelse det er i alle kraftfortypene sine.
Nå har de kommet med Champion Diett og Ekstrem, som inneholder mindre stivelse, men da SIER DE at dette er ment til enten overvektige hester som ellers ikke skal ha kraftfor, eller hester som får masse havre ved siden av. Jeg ville ikke gitt hesten min noen andre Champion typer enn Ekstrem eller Diett, nettopp fordi de inneholder mindre stivelse. Og da ville jeg ikke gitt noe annet ved siden av enn Speedy-Bet , - ikke havre eller bygg.
Alle som er så begeistret for Spillers; Spillers inneholder fordøyelig fiber og fett og bare små mengder stivelse. Så mange her inne skriver at hesten begynte å legge på seg og så fantastisk ut når de skiftet til Spillers. For alle som ikke har råd til Spillers kan man bruke prinsippene allikevel! Det ligger gode artikler om foring inne på spillers.no og Champion sine Diett og Ekstrem er basert på samme teori. Det virker som FK følte seg presset til å utvikle slike alternativer, men så vil de ikke si at de kan brukes av de fleste - fordi da får de ikke solgt nok kornprodukter totalt siden disse to inneholder mindre korn.
Dette er et markedsføringsknep som jeg håper flere ser igjennom. FK prøver å selge mest mulig av det de har mye av: KORN
De fleste hobbyhester trenger svært lite eller ingen energi fra KORN, men de trenger vitamin/mineraltilskudd og kanskje litt fett/olje. Da er Champion Ekstrem et fint alternativ som man kan bruke UTEN å gi havre/bygg ved siden av! Så trenger man ikke gi så store mengder heller og hestene blir ikke så heite og stressa.
Dette vil tydeligvis ikke FK at vi skal vite - fordi da blir de sittende med store mengder korn som ikke kan brukes som menneskemat. Det er helt enkel markedsføring og bedriftspolitikk. De vil selge mest av det de har mye av som de kan tjene mye penger på.
Store mengder korn/stivelse gir stressa hester med dårlig fordøyelse, mye av maten går rett igjennom og blir energirik møkk. Mange av de vanligste helseproblemer til hester kommer av måten vi forer dem på med mye stivelse og sukker i få store måltider i steden for jevn tilgang av fiber/grovfor som gir dem bedre fordøyelse og jevn, utholdene energi.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 15/12/2006 :  11:19:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Champion Komplett er en av kraftfortypene der mengden stivelse ikke er oppgitt.
Den inneholder MYE stivelse og diverse korntyper. Det er derfor du IKKE skal gi havre ved siden av komplett: Når hesten har fått anbefalt dagsdose med Komplett tåler den iallefall ikke MER stivelse! Antagelig har den allerede fått mer stivelse enn den har godt av!
Og for at du skal nå dagsbehovet for vitaminer/mineraler må du gi HØYE dagsrasjoner med komplett.
Det er en grunn til at dette selges som hobbyfor til dem som ikke kan masse om foring og ikke stiller så mange spørsmål, men bare vil ha det enkelt og gi det som står på pakka.

Jeg vil anbefale alle som bruker Komplett å bytte til Ekstrem. Men, UTEN å begynne å gi havre eller bygg ved siden av i tillegg.
Da kan dere gi mindre dagsrasjoner og hesten får fremdeles i seg det den trenger. Billigere for deg og bedre for hesten. Kanskje hesten da trenger litt mer høy pr døgn, men det er jo bare bra for hesten. Hesten vil da ha lettere for å nyttiggjøre seg høyet og få energi derfra.
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  18:50:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
frkelin sa det!
Utrolig bra skrevet :)

Byttet ut kompletten med high fibre herbal mix fra spillers for 1 1/2 år siden og kunne ikke vært mer fornøyd!

Pånnis ble mye finere i kroppen(la på seg gjevnt utover istedenfor den steinharde"kulemaven"han hadde før)og sommereksemen ble MYE bedre!

Men det er jo selvsagt en sak du må bestemme selv:)

Lykke til!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

.+.Charlotte.+.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  18:15:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside.+.Charlotte.+.  Send %s1% en ICQ melding.+.Charlotte.+.  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.+.Charlotte.+.  Svar med kopi av melding
Den hesten jeg rir er en 17år gammel kaldblods som blir brukt 4-6dager i uka. for det meste på tur å litt dressur/sprang...
til morran å kveld får han ca 1-1/2 liter med chapion komplett..
han trives bra med det.. han fikk havre i tilegg før å da ble han sikkelig heit..
det funka ikke..
men har går helt fint med bare komplett.
veldig bra fòr..

Charlotte Martine;*
<3 Drang Svarten & Molly<3
Ta en titt på min VIP (;
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  23:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble litt usikker her etter å ha lest igjennom innleggene siden sist jeg var her.
Hesten får jo 3,5 liter kraftfor pr døgn (2 liter champ energi og 1,5 havre) , hvis jeg skulle skifte til komplett og kutte ut havren, så ville det blitt 3,5 liter komplett pr døgn. Dette er for mye av komplett?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/12/2006 :  06:51:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å bare kutte ut havren? Fortsette med 2 liter champ ENERGI og evt tilsette 3 dl olje pr døgn. 3 dl olje tilsvarer energien i 1 kg havre som tilsvarer ca 1,5 liter havre. Dvs at hesten får i seg like mange kalorier og du erstatter havren du gir i dag med 3 dl olje. (Soya-, solsikke- eller raps- olje fungerer bra og gir flott pels.)
Det er lettere for hesten å fordøye oljen (må tilvennes litt gradvis, starte med en halv dl pr måltid å øke til 1,5 dl pr måltid). og energien fra olje er ikke så hetende og vil ikke ødelegge fordøyelsen i tykktarmen slik stivelsen i havren kan gjøre.
Man MÅ IKKE gi havre sammen med champ energi. For dem som uansett gir havre er det best å kombinere med champ energi eller ekstrem, men Energi eller Ekstrem kan også helt fint gies uten havre. Til hester som er heite eller har litt problemer med fordøyelsen eller å legge på seg er Champion Ekstrem uten havre ved siden av et veldig bra alternativ.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/12/2006 :  08:59:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvis jeg skulle skifte til komplett og kutte ut havren, så ville det blitt 3,5 liter komplett pr døgn. Dette er for mye av komplett?

Hva står anbefalt på sekken ?

Uansett, det er ikke sikkert du trenger og slenge på halvannen liter ekstra komplett fordi du kutter ut havren. det er stor forskjell på en og en halv liter havre, og en og en halv liter komplett, i næring.Der må du prøve deg fram. Start med 2 liter foreksempel som anbefalt ovenfor. Du kan også gi olje som nevnt ovenfor, men 3 dl olje er veldig mye , og veldig mange hester vil ikke spise så mye olje.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  09:47:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mye olje er vanlig å gi om 3 dl er for mye? Skal jeg gi mer olje om kvelden? Var interessant å høre frkelins meninger om komplett :) Vurderer å kjøpe energi og bruke olje istedet. Bare håper han liker det. Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  15:40:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bruke olje uansett, var innom felleskjøpet og handlet champion energi og olje, og der sa de at havre ikke ville være mulig å kjøpe fremover paga at det var så dårlig. Men hva med havren som er i komplett da? Det er vel ikke der den har havnet? :P Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/12/2006 :  18:25:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor mye olje er vanlig å gi om 3 dl er for mye

3 dl er ikke for mye, om hesten spiser det. Men mange hester liker ikke så godt smaken av olje. Det ser du. Det er ikke for stor mengde for hesten. Men sannsynligvis, så vil du klare deg med mindre også.

Kopi av melding:
der sa de at havre ikke ville være mulig å kjøpe fremover paga at det var så dårlig. Men hva med havren som er i komplett da? Det er vel ikke der den har havnet? :P

vel, det er derfor je jnevnte tidligere her at jeg ikke ville brukt komplett i år, pga den inneholder havre :)
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  19:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha :P Ja da er det ikke noe lurt å kjøpe det nei .
Hvordan bør jeg fordele oljen? 1,5 -2 dl om kvelden med 1 l energi, og 1 dl og 1 l energi til frokost feks?
Jeg skal jo uansett ta det gradevis med 0.5 dl sammen med litt havre den første uka og øke gradevis. Blir jo spennende å se hvordan hesten liker dette :O)

Redigert av - Nefertiti den 18/12/2006 19:49:58 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.