hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For som roer ned hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 For som roer ned hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

S.Rinaldo

» VIP

Skrevet - 05/12/2006 :  20:17:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..

Hesten min er så veldig iverig. Hun har masse energi og jeg bruker henne hver dag så hun skal bli kvitt energien sin, men det skjer aldri..

Har vært noen perioder hvor hun har ståtten eller 2 dager inneimellom da er det bare stressing osv..

Jeg forer nå med 1/5 liter komplett og 1/5 liter bygg morgen og kveld. Hun får bygg fordi hun er litt tynn.

Lurte på om det finnes noe for som får hesten til å roe seg litt ned?

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  20:27:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Har ikke erfaring av annet en bittelitt FK og ellers bedre med Spillers - dem har et utvalg til alle typer heste, noen hester funker ikke på fôret som alt annet fôr, mens andre funker knall på det!
Om den anbefalte fôr typen passer ikke hesten, ville jeg prøvd noe annet i sortimentet dems. For mer info kontakt Tonje på www.Spillers.no - der kan du bl.a også lese om di forskjellige for typene. Men på det sterkeste anbefaler jeg deg å kontakte Tonje (eller andre) for oppsetting av fôrplan, da sender du inn et skjema med hestens mål etc

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  20:30:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Det er eller anbefalt å minke fôret litt ved fri dagene - vertfall med Spillers
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  20:35:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Holder det ikke bare å gi bygg da?
Ellers tror jeg ikke fk har noe..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  20:41:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Nei, bare ved å gi veldig, veldig små mengder? Men husk deretter å gi vitaminer dersom dosen er mindre enn normalt anbefalt.
Anikken kan nok hjelpe deg

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 05/12/2006 20:41:48 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/12/2006 :  21:43:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ubegrenset med godt høy. Betfor, 2-3dl olje og vitamin/mineral-tilskudd av god kvalitet.
Det er IKKE nødvendig å gi korn. 3 dl olje tilsvarer 1kg havre i antall kalorier, men olje er lettere for hesten å fordøye og gir ikke så eksplosiv energi. Velg et betfor som inneholder maks 5% sukker, så er det et for som gir utholdende jevn energi.
Spillers fokuserer veldig på at fiber og olje er en god måte å gi hesten energi fremfor sukker og stivelse som det er mye av i korn og de fleste kraftfortyper. Dessverre er Spillers dyrt, men hjemmesiden deres har mange gode artikler om foring på norsk. Et alternativ er å gi Champion Ekstrem, uten noe tillegg av havre. Med Champion Ekstrem får hesten de vitaminer og mineraler den trenger og dette er for der det meste av energien er fiber og fett, kun 20% stivelse.
Champion Komplett inneholder MYE stivelse og bygg er ganske vanskelig for hesten å fordøye. Disse tingene gir eksplosiv energi og kan gi hesten problemer med fordøyelsen slik at den ikke får i seg nok energi fra høyet den også spiser - og dermed blir tynn. Den beste energikilden for en hest er fiber. Vi klarer ikke å få ut energi fra fiber så vi bruker det bare for å regulere magen og som slanke-kost. Hesten klarer å omgjøre fiber til flyktige fettsyrer som gir jevn utholdende energi og en ikke så eksplosiv stressa hest. Om hesten spiser minst 2% av kroppsvekten sin i høy hver dag er det en bra start. For en hest på 500kg tilsvarer det 10kg.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 05/12/2006 :  23:35:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Som frkelin sier, gi fri tilgang på høy. Det er den beste måten å få en hest til å legge på seg, samtidig som de får et jevnt tilløp av energi uten å ta helt av. Stivelsesrikt for har høy glykemisk indeks, noe som gjør at energien utvinnes fortere. Det er på samme måte som for oss mennesker omtrent, er veldig belyst med hyperaktive unger og sukker for tia, det er litt samme greia.

Derimot er jeg ikke helt enig i å gi så mye olje. Olje (fett) er en energikilde hesten utnytter raskt og effektivt, det har faktisk enda høyere glykemisk indeks enn havre, så vær litt obs. Hadde heller satsa på godt og nok grovfor. En annen ting er å gå over til ekstrem eller liknende kraftfor som er "lave på stivelse". Du må fortsatt gi mye for å dekke opp vitaminer og mineraler. Gi heller betfor/lucerne, som er fiber, og tilsett et multitilskudd, da slipper du å gi kraftfor i det hele tatt.
Har satt opp forplaner til tynne hester helt uten kraftfor, og de legger da på seg de.

Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 06/12/2006 :  01:14:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hilton Herbs har noe for nervøse og stressede hester. Men jeg aner ikke om det virker. Gå til toppen av siden

Høiby_Arwen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  14:39:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
magnesium hjelper for urolige hester:) Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  19:55:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Conditioning Cubes fra Spillers er ett bra for, for heite hester. Det skal gi vektøkning og bygge opp muskulatur uten å gjøre hesten heit. Hestens overlinje blir forbedret etter 2-3 uker. Ett godt for. Min hest har brukt dette en periode, og fikk forbedret overlinje på 3 uker Anbefales!
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  20:07:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Alger97
Dette gikk også min tidligere hest på, da muslien!
Så fornøyd man kan bli - er jeg OG hesten! Ble også til tider veldig heit, senere når hun var så å sei perfekt i holdet fikk vi anbefalt å gå over til Meadow herb

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  22:17:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Masse grovfôr og equilibra. Da får hun all den næringen hun trenger, pluss at equlilibra er bra for å roe ned heite hester. Gå til toppen av siden

-schnuppa-

» VIP

Skrevet - 09/12/2006 :  11:09:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Magnesium og b-quiet skal visst være bra ;) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/12/2006 :  00:24:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
de utenlandske merkene har som nevnt ofte *for for heite hester.

men ville egentlig bare komme med en generell bemerkning:

KOMPLETT... er ment nettopp som komplett. Man skal ikke fore med havre eller bygg ved siden av komplett. Å gi en halv liter komplett og en halv liter bygg, har egentlig ingen hensikt :) Vil du fore på disse slagene, så velg helelr en av dem, og tilpass mengde etter behov.

Min hest blir koko i hodet av komplett ... enkelte hester kan bli ganske spreke av den.

Bygg er et mindre heitende for etter min erfaring, enn komplett.

Skal du gi så lite kraftfor (SOm helt sikkert er mer enn nok!!!) bør du huske på å gi vitaminer også.

Ellers er det mange gode råd over her.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  21:10:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Har lært at det også kan være mangel på sink. Finnes et vitamintilskudd fra Equistro som heter Equiliser som er beregnet på litt heite hester.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

imno
» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  18:00:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville prøvd betefòr. Det skal Legge seg på hesten, og ikke gi den så mye energi. Jeg hadde en veldig sprek - og tynn traver som jeg prøvde dette på. Det ga bra resultat!

Prøv å unngå fòr med mye havre og Champion energi (Tror egentlig ikke du har tenkt å prøve energi på din hest?)

Det kan også hende at hesten din kansje ikke trenger kraftfòr.
Kommer an på hvordan den er i holdet, og hvor mye næring det er i grovfòret du gir den..

Tror det er en del havre i Champion komplett. Hva med Spillers?

~ida marie~ Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.