hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppstigning fra bakken, eller fra "noe å stå på"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Oppstigning fra bakken, eller fra "noe å stå på"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

solanju

Norway

Skrevet - 08/12/2006 :  23:25:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Den gangen jeg lærte å ri, var det kun hvis man var litt kort i beina man skulle stige opp fra "noe" for å komme opp i salen. Etterhvert har flere og flere begynt å anbefale "noe" å stå på når man skal opp på hesteryggen som en konsekvent, og å gå opp fra bakken som en nødløsning. Hva er erfaringene deres? Hva mener dere? Hva gjøres på rideskoler og større stallanlegg i det ganske land?
www.solanju.piczo.com

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 08/12/2006 :  23:31:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Hei
jeg har hørt at for og bevare utstyret sitt og hestens rygg bør man stå på noen, fordi hesten ikke er laget for og ha masse vekt på en side!

så jeg står på noe
og anbefaler alle andre og gjøre det!

før byttet jeg stigbøyle reimer ofte og nå har jeg ikke byttet på lang tid

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2006 :  23:53:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Helt enig! Veldig sjeldent jeg hopper oppå fra bakken, iom hestensrygg og stigbøylereimene...
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/12/2006 :  23:58:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
står alltid på noe.. ellers klarer jeg ikke komme opp.. (ikke sprek nei) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  00:14:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har en krakk i hvert ridehus, så jeg bruker alltd den:) Føles ikke bra å slite salen og hesten på kun en side. Før jeg fikk krakk, sto jeg opp fra hver side.
Hege Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  00:21:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Må ha krakk for å få en behagelig oppsitt, hehe. Men gjør det også for å beskytte salen og hestens rygg
Beate & Alger Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/12/2006 :  02:20:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg kan bare glemme å komme meg opp på hesteryggen - selv om den bare er 136 cm høy - hvis jeg ikke har noe å stå på. Og siden jeg ikke bruker sal eller stigbøyler, og har et høyrebein som ikke bærer vekten min, så bare MÅ jeg ha nor å klatre opp på, før jeg kravler meg opp på hesten.

Heldigvis er rullestolsetet akkurat høyt nok til at jeg kommer meg opp. Da er det også greit å ha en hest som ikke rører en muskel, mens denne høyst ureglemnterte oppsitting foregår.

Veldig nyttig å lære hesten å enten tåle en krakk eller stol, eller at den kan plasseres ved siden av en rampe eller lignende. Da er man heller ikke avhengig av at en person står og holder imot i stigbeøylen på høyre side - dvs, at man da ikke måååå gøøørstramme gjorten - bare på grunn av oppstigningen. - Kanskje hesten ville sette pris på en gjort som bare sørget for at salen satt godt - ikke at den måtte strammes beinhardt for at rytteren ikke skulle dra salen rundt i det sekundet det tar å komme seg opp på hesteryggen.

Ja, mange ryttere ville kanskje få noen "protester" mindre hvis gjorten ikke satt så hardt - det kan f.eks. gjelde for oss som har "mankelause" hester som er trillande runde om magen...
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  09:26:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Roxanne er nå den typen som ikke har lært seg å stå i ro. Nå har jeg ikke gjort noe stort får å lære henne det heller egentlig, men så ofte jeg kan står jeg oppå noe. Må ofe hoppe litt langt da siden hun da står noen meter borte xD Men da får jeg litt trening da, også har jeg ofte havnet på feill side, men det gjør da ingenting!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 09/12/2006 :  14:56:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kommer meg ikke opp på hesten uten noe å stå på, hadde ikke "giddet" å forsøke om hesten min var lavere engang. Synes det er greit å stå på noe uansett hvor liten hesten er.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 09/12/2006 :  17:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
"roxanne", hvis hesten din aldri står i ro ved oppstiging så ville jeg funnet ut hvorfor. Erfaringsmessig prøver hesten da si fra at noe er galt.

Å stå på noe ved oppstiging er skånsomt både for hest og utstyr (og ihvertfall meg)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  17:42:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Jeg bruker krakk/noe å stå på nesten alltid når jeg skal gå på hesten (= Mye mer skånsomt for utstyret og ikke minst hestens rygg! Sikkert mye bedre for hesten, å slippe at håra blir dratt nedover på den ene sida *au* for salen ligger jo ikke BOM stille heller =P
Haoli <3 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2006 :  19:57:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er greit å sjekke -om- jeg kan komme opp uten å stå på noe, fordi det kan dukke opp situasjoner hvor jeg må det. Men sånn på genrell basis syns jeg det er greit å stå på noe når jeg skal opp. Ørlitt tung i rumpa...

Hva angår dette med å stå på noe osv. på generell basis, så vil jeg faktisk tro at det for hesteryggen er innmari greit om "folk flest" står på noe når de skal ombord. Jeg vil tro at dette skåner hesteryggene for mye både skjevbelastning (når vi henger i en bøyle og dingler) og en god del "dumping" når man har fått svingt beinet over, er i ubalanse og dumper seg ned på hesteryggen. På den annen side setter dette igjen litt krav til de som holder undervisning, og til rytterne. Tross alt blir det fort mye "rot" utover på ridebanen; som helst ikke skal inn i hestebein, eller tråkkes på osv. Da må man enten få noen til å rydde sammen, eller man må ha øyne i hodet.

Så sett utfra et rent hestehelsemessig synspunkt så syns jeg det høres ut som en god ide at de fleste finner seg noe å stå på, enten de er 10 eller 75, og veier 20 eller 110 kg :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  21:48:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jeg pleier for det meste å stå på noe, når jeg kan. Fikk faktisk ny "krakk" i dag
OT: når jeg leier Lukas bort til krakken, hvis han da blir stående med høyre side mot krakken flytter han seg rundt, så han står med venstre side mot helt av seg selv, jeg får han nesten ikke til å stå med høyre side mot sikkert bare vane.. han har ikke vondt eller noe

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  22:55:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Det er nok bare "høyrehesten" som er litt utrent på det ja.. bruker det trikset mot hesten min jeg da.. hvis han ikke står stille når jeg skal opp, og jeg ikke får han til det heller, uten at han øser seg opp, går jeg opp fra høyre side. Han skjønner visst ikke at krakken på høyre side betyr det samme som på venstre. De som rei han før meg, brukte kanskje bare venstre...
Er glad for å høre at så mange bruker noe å stå på når de skal stige opp, siden jeg tror på at det er det som gir hesten minst ubehag!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  00:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"roxanne", hvis hesten din aldri står i ro ved oppstiging så ville jeg funnet ut hvorfor. Erfaringsmessig prøver hesten da si fra at noe er galt.

Å stå på noe ved oppstiging er skånsomt både for hest og utstyr (og ihvertfall meg)

Opprinnelig postet av rusket

Etter å ha kjent hesten en stund vile jeg si det er rett og slett fordi hun er utålmodig og ikke liker å stå i ro. Kall det en ulydighet, har lite å si for meg egentlig.

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/12/2006 :  02:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette blir et lite tips til ridelærere:
Når en gruppe ryttere får ordren "Stig opp!" - og man da vanligvis ser at de trær foten i venstre stigbøyle og mer eller mindre haler seg opp - med skjeve saler og mer eller mindre urolige hester - så kan man gjøre det bare litt anneledes - og det tar bare et par minutter lenger.

Det er at ridelæreren har med seg en krakk eller noe som rytterne kan stå på - og så går fra rytter til rytter med denne, og oppstigningen blir bedre, både for hester og folk.

Eller - i det minste at ridelærer får fra hest til hest og holder ned høyre stigbøyle, så salen får en jevnere belastning når rytteren skal stige opp.

Noe å foreslå - hvis det ikke allerede forekommer på "din" rideskole.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.