hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening av unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  17:41:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har en unghest som er fire år og er litt tåvid på fram fotan, så derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaring med denne beinstillingen, bør jeg vente ei god stund før jeg setter han i middels trening. Kan jeg forvente at beina er sterke nok nå, han har plagdes med voksesmerter i sommer og derfor lurer på om jeg skal bare la han gå å slappe av i et år, lurer på hva andre mener om det her?

summer

Skrevet - 30/11/2006 :  18:08:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke latt han slappe av i et år, jeg ville trent han, og heller vært våken på vokseperioder og gitt han fri/leieturer da. Litt tåvid foran skal ikke ha noe å si på det :) Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/11/2006 :  18:13:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
For å gjøre bein og ligamenter sterkere må du trene han. Sier meg enig med summer, tren han lett og observer om han blir halt eller motvillig i treninga. Ri han på tur og gjør litt lett dressurarbeid, når han er såpass gammel er uansett beinstillinga avgjort og lite å gjøre noe med. De fleste hester har en eller annen form for avvik hva beinstilling angår, svært få som plages med det, utrolig hvordan de tilpasser seg.
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  18:27:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Kan det eventuelt minske med skader i beina vis jeg venter til han er helt utvokst Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  18:35:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, jeg tror ikke det er lurt å vente med trening til hesten er helt utvokst. Variert styrkende og løsgjørende arbeid forebygger skader gjennom å forsiktig bygge opp musklatur, kondisjon og styrke senene. Du kan jo få en dyrlege og/eller en hovsalger til å se på hesten og komme med tips om du er usikker.
Hege Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  18:55:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, jeg tror ikke det er lurt å vente med trening til hesten er helt utvokst. Variert styrkende og løsgjørende arbeid forebygger skader gjennom å forsiktig bygge opp musklatur, kondisjon og styrke senene. Du kan jo få en dyrlege og/eller en hovsalger til å se på hesten og komme med tips om du er usikker.

Opprinnelig postet av Hege J

Har både hatt dyrlege og hovslager til å sett på han, og de mener egentlig begge delene kan være greit, men det er liksom så mange svar man får
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/11/2006 :  20:04:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror at en unghest som begynner å bli voksen bør trenes, for å bli en holdbar ridehest når den blir eldre. Men det er så klart forskjell på trening. Lett trening synes jeg du bør gjøre med han, og forberede han på framtiden :) bein og muskler styrkes av at de blir trent som unge.

Hvis de står fram til de er 5-6 vil det på en måte ta lenger tid og få kroppen sterk føler jeg ... litt jevnt oppbygging og vedlikehold av muskler og kondis er bare bra.
Gå til toppen av siden

Stall Flø

» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  22:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hold hesten i aktivitet / trening, men følg med på vokseperioder og gi han fri da. Regner med at hesten er født tåvid, og ikke fått det i senere tid? I såfall kan du snakke med hovslager og med lang tids arbeid kan en rette opp dette med korrekt hovskjæring og skoing.MEN dette er et tidsarbeid ( ikke gjort på en -to - tre ) og en må vite hva en driver med. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  22:35:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med stall flø, fotstillingen kan rettes av en dyktig hovslager, over tid!

Og hva slags råd har du fått? Er jo ikke ukjent at man får totalt motstridende råd i hestemiljøet, men jeg mener at sunn fornuft tilsier at lett og variert arbeid er mer optimalt for en hest for å forebygge skader, enn å bare la den stå. Som andre sier her, gi den heller mer fri i vekstperioder og feks fokuser på oppdragelse i slike perioder.

Hege Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 30/11/2006 :  23:14:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid lært at sener, ledd og muskelatur blir gradvis bygd opp ved jevn trening. Faktisk kan man gjerne begynne å trene veldig lett på hestene i ung alder for at de skal være sterkere generelt.
Jeg har selv en fire årig ridehest, og han går jevnt i trening. Men får i perioder litt fri. Skriver trenings dagbok på vip'en min også. Så du kan jo ta en titt og se hva jeg gjør med hesten min..
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  15:31:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei!!
Jeg har fått råd av noen inne i Trondheim om at han bør stå i hvertfall frem til sommeren, jeg har rid mange små turer og ridd lett dressur i høst og. Skoeren min, en meget dyktig som har veldig mange kurs ifra starum bak seg, mener at han bør gå lett i trening, men han kan jo ikke si det for sikkert, men får vel heller bare prøve meg fram. Tar jeg det med ro så blir det no uansett ride hest av han.

Don er født med denne ben stillingen, men han har sikkert kunnet fått rette de ut mens han var føll vis han har fått lov til å stå ute. Stakkars Don fikk ikke komme ut å se dagslys før han var 7 månder, og da har det også godt så lang tid at han nesten ikke hadde pels igjen på kroppen
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  15:32:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei!!
Jeg har fått råd av noen inne i Trondheim om at han bør stå i hvertfall frem til sommeren, jeg har rid mange små turer og ridd lett dressur i høst og. Skoeren min, en meget dyktig som har veldig mange kurs ifra starum bak seg, mener at han bør gå lett i trening, men han kan jo ikke si det for sikkert, men får vel heller bare prøve meg fram. Tar jeg det med ro så blir det no uansett ride hest av han.

Don er født med denne ben stillingen, men han har sikkert kunnet fått rette de ut mens han var føll vis han har fått lov til å stå ute. Stakkars Don fikk ikke komme ut å se dagslys før han var 7 månder, og da har det også godt så lang tid at han nesten ikke hadde pels igjen på kroppen
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  01:10:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Litt tåvid foran" - er det da snakk om "Chaplin-føtter", eller at den bare er litt tåvid?
De ALLER fleste hester har små "feil" i beinstillingen, og "litt tåvid" har aldri vært noen grunn til å ikke trene en hest.

Godt arbeide av en hovslager OG trening i kombinasjon vil vel være det beste, men hvis en hest ER litt tåvid, så vil det gjøre vondt verre å prøve å "rette det" hele tiden, da hesten da ikke får brukt beina sine slik som de ER skapt.

Min 22-årige har vært "litt tåvid" på høyre frambein hele sitt liv. Hun har fått 2.-premier på alle utstillinger, senest nå i høst, og hun har aldri hatt noen plager av dette.

Av alle de hundrevis av hester jeg har sett i årenes løp, er det bare et fåtall som har hatt "fire pinnerette bein", uten noen som helst "småfeil" - og som overhodet ikke har noen betydning for hestens prestasjoner.

Ja, jeg vil tro at svært mange toppidretssutøvere ikke ville fått "1.-premie" hvis det hadde vært utstillinger for mennesker. De har skeive bein og rygger i massevis - tro meg - jeg er fysioterapeut og "ser" sånt!
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  00:34:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Siterer her Linda tellington Jones sin bok "å lese hestens personlighet2
"Dersom hesten er for smal, tærne ut, smalt bryst, skrånende knær: Denne hesten vil ha begrenset evne til å bære vekt, mangler ofte selvtillit og er redde,skvetne,upålitelige og dårlige atleter på grunn av den mentale og følelsesmessige uballansen som følger med dårlig fysisk ballanse. Kan ofte sees i sammenheng med høy hodeføring og omvendt nakke".
"dersom hesten er for bred og tærne peker ut: denne kroppsbygningsfeilen har skjeldent effekt på personligheten, men hemmer vanligvis atletiske evner"
Veit ikke om dette kan fortelle deg noe mer. du kjenner sikker hesten din godt nok til å kunne "lese" om noe av dette stemmer med den. En hest med normal bredde, og tåvidde, vil vanligvis ikke ha noen store problemer med hobbybruk. Problemene vil oppstå dersom du skal kreve vanskelige "ballanse"-artede øvelser av den.
hester er vel som folk.. Ballansen blir hvertfall ikke bedre om man sitter å ser på tv, fordi man ikke tror man klarer å gå på line.. Så lenge du er klar over denne feilen, og tar hensyn til den i treningen, tror jeg ikke det vil skade å bygge muskler. Pass bare på at du trener den i ballansert form. det vil nok være mer positivt for den å bli longert med to liner gjennom tømmekjøringsgjort, eller å bli trent i rundkorall, enn å bli longert på enkelt line gjennom kapsun feks.
Syns det er flott at du er oppmerksom på dette jeg, og er villig til å tilpasse treningen etter det som passer for denne hesten! Lykke til!!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  18:12:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Nå trener jeg han lett dressur og lett turridning. Det virke egentlig ikke som om han har noe vond eller noe sånt. Beste han vet er jo å få lange ut beina i en galopp. Han har dårlig balanse men det tror jeg at det kommer at han har vært i danmark helt frem til i fjor sommer, og det har allerede blitt bedre. Jeg har lagt merke til i det site at han har vært veldig sur og grinete, litt vell mye etter min del, men det tror jeg er egenlig bare sånn han er, det er da værst på morgenene helt til han får komme ut.

Skal ha dyrlege til meg på mandag for å bøye opp fram beina på han. og da får jeg vel fort vite om han har fotsatt vondt eller ikke. Men tror ikke det blir noe problem
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  00:53:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Får håpe dyrlegen kan hjelpe deg å finne ut av det da. Skjeldent hester "bare er" sure og grinete. Håper du finner ut av det. Hva med en equiterapeut?
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.