hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tømmekjøring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tømmekjøring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

krøllalfa

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  01:12:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
Hei =)
Dere som kan med dette å tømmekjøre.. fjoringen min var tidligere kjørt med, men ette en eller annen skummel opplevelse ble hu redd vogna, og har vært det i minst 6 år.. jeg vil gjerne kunne kjøre med henne igjen, så jeg har begynt å tømmekjøre henne litt, liksom for å starte på nytt igjen. Men jeg lurer på hvor lang tid hun trenger før hun er klar for vogna igjen? Skal bare bruke en lett sulky, så det blir ikke tunge greiene å dra
Hun tar det veldig fint, og er rolig selv når jeg går bak og risler med poser og bokser fylt med steiner. Skulle trodd hun var tømmekjørt hele livet! Så jah.. Det var dette med hvor lang tid hun trenger?
Kjempeglad for svar

*klem, Ronja & Jenka*
-Den som intet våger intet vinner*

Jenka, you'r my everything <3

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  03:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - dette kan være en vanskelig sak - for NOEN hester.
Vil liksom ikke ta motet fra deg, men jeg har selv opplevd en hest som ble fint og flott innkjørt, men så ble hun vettaskremt en dag - dro i vei med vogna - og vi klarte ALDRI å få henne foran vogn igjen - samme hva vi prøvde. - Og det var en av landets aller dyktigste kusker jeg samarbeidet med om dette - men uten hell. (NB. Dette var ikke en av mine hester...)

Men har noen råd du kan prøve: Når tømmekjøringen går så greit, ville jeg ikke sette henne for en "lett vogn" - men i stedet prøve å la henne trekke noe (passe) tungt, som ikke "bare følger etter" henne - det er kanskje DET hun reagerer på. Prøv heller å la henne dra på feks tunge bildekk, en slådd eller lignende.

OG - du må ALLTID ha med minst en hjelper den første tiden. Ja, en til å gå ved hodet, og til å være klar til å spenne fra MEGET raskt hvis hun viser tegn til uro - og så DU som er "tømmefører" og den hun skal forholde seg til.

Ville forøvrig også legge inn spørsmål om dette her på siden og på Hest.no - til "kjøre-ekspertene". De har sikkert flere gode råd å komme med.

TID har jeg ingen formening om - det er det hesten som bestemmer - ut fra det du gjør med henne. Ønsker deg forøvrig lykke til!
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  21:17:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Når jeg møter på ridehester når jeg er ute og kjører, enten med langvogna eller med road-carten, så skvetter de fleste av dem til.

Er det flere i stallen som har innkjørt hest? det hadde gått an å evt la den andre hesten være spent til, mens din bare går pent ved siden av vogna, enten du rir eller tømmekjører.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  21:23:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bakredd hest kan være svært vanskelig å få til igjen. Skriver under på innlegget til T.Boysen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Stall Flø

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  23:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig meg T. Boysen!! Vær på vakt... Hele tiden vær på vakt å følg med om hesten begynner å bli urolig og nervøs. Har de først løpt ut, gjør de det lett igjen... Du skriver at du skal bare kjøre en lett vogn; husk at vogn er vogn, lett eller tung! Hun skal uansett dra noe etter seg... Jeg vil anbefale at du begynner med løse drag etterhvert og som T. Boysen skriver, drar middels tunge dekk, harv o.l. Dette er ikke slett så " stort " som en vogn, er lettere å spenne fra, men virker nærtliggende med vogn...
Men husk: Bedre med en god ridehest som ikke kan kjøres enn en hest som ikke kan brukes i det hele tatt!!! De kan fort ta med seg minner fra kjøringen ut i det " daglige" og bli bakredde.... Og for all del: alltid ha med deg folk som kan hjelpe deg.. Og helst folk som har erfaring... Og gjerne et par stykker!
Lykke til
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  11:49:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
det eneste du trenger av utstyr er en tømmekjøring gjord, tøyler (kjøretøyler) og hodelag. Sjølv hadd e berre tøyla første gången e tømmekjørt unghoppa mi, fæsta berre tøylan i grima... mn d e ikkje nåkka å anbefal egentli.. mn d funka sånn pass bra^^, Når det gjeld plass å longer på e det berre å finn i ganske rett flata med mykt underlag. et tips e læst i ei bok enn gång sa at man burd longer hæsten i førrskjellig terreng førr å je den avveksling...
klem
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  11:51:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
sorry... va feil emne e besvart.. va et anna emne me samme titel e sku besvar egentli...
sorry
Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  01:14:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
Takk for svar =)

Men du, T.Boysen: Jenka (hesten det er snakk om) er en rolig og stødig fjording. Hun tolererer fullt liv bak seg, og hun reagerer ikke på å dra akebrett etter seg (snørekjøringsselen i hööks). Brukte det i fjor vinter, både i skritt, trav og galopp. var ikke noe tull da, og hun verken hoppet unna, løp ut eller ga noen som helst reaksjon på det å ha en "forfølger" bak seg, i form av et temmelig bråkete akebrett fylt med gledeshyl fra ungene som satt på, og fra de som lekte cowboy
Hun dro både en og to personer i gangen (+ meg som satt oppå), men på henne virket det som om det bare var meg som satt oppå. Etterhvert som hun hadde blitt snørekjørt prøvde jeg at ingen satt på ryggen hennes mens hun dro akebrettet (jeg gikk et stykke bak mens en person satt i akebrettet) og heller ikke da var det noen reaksjon. Så hun er ikke spesielt redd for å dra eller å ha noe bak seg, tror mer det er selve VOGNA som er det skumle..

Takk for tipsene uansett

*Klem, Ronja & Jenka*

-Den som intet våger intet vinner -

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  01:20:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
Ehh. rettelse: "rolig" var ikke det elt rette ordet, for hun er ikke akkurat typisk fjording.. Temmelig vilter av seg og glad i galopp, men når det gjelder ting som tømmekjøring o.l., så tar hun det helt med ro, så hun er "snillere" å tømmekjøre enn å ri. Reagerer fortere på beskjeder og er mer oppmerksom på små beskjeder
Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  02:32:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Prøv og sett vogna ut på beite sammen med henne, så hun kan gå å snuse på den og finne ut at den ikke er farlig.. Få noen til og gå med vognen mens du rir. bare gå rundt åver alt med den, forran, bak, på siden langt unna osv. Bare noen tips;) Hvis det er det at hun er redd vogna.
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/12/2006 :  01:37:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke ta motet fra deg, men jeg opplevde en hest som var godt innkjørt og som ble vettskremt - og aldri lot seg spenne for en vogn igjen. Og vi prøvde ALT, og det var en av landets dyktigste kusker som var med på dette (Volent, hvis noen har hørt om ham).

Hestens mor var tungdøl av det aller roligste slaget, og den tryggeste kjørehest man kunne ønske, men altså datteren lot seg ikke overtale til å gå mellom to sjæker igjen. Hun kunne godt gå bundet bak vogna, kunne gå ved siden av mora i "to-spann" med sele og det hele, kunne gå tandem, med henne foran og mora for vogna. Det var når hun kjente sjækene langs sidene at hun "flippa ut" - hver gang.
Til slutt ville vi ikke plage henne mer, for hun var en meget god ridehest som jobbet som terapihest for pasientene på Gaustad sykehus.

Av og til kan det være en ulempe at "en hest glemmer aldri".....

Jeg håper selvfølgelig at du prøver videre, og at du lykkes i å få en god kjørehest igjen. Og kanskje du kan prøve med en annen hest for vogna, og så henne som parhest eller i tandemkjøring - som vi altså prøvde, me uten hell på den hesten - men kanskje det går med din.

Forstår det slik at din hest godtar sjæker, og at det er vogna som er problemet - for oss var det sjækene som utløste redselen - og da kan det være mulig for deg å venne hesten til "mye rart" bak seg - og til slutt vogn. Ikke gi opp!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  11:02:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vil anbefale at du har fagfolk til å ta hele prossesen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.