hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For til føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 For til føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Høiby_Arwen

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  20:34:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
Har et føll på halvåret som straks er fraskilt. Lurer litt på hvor mye jeg skal gi henne. Oppdrett til kraftfor , men er det noe mer?? Multitilskudd??Soyaolje?? Er litt grønn på dette området.....

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 28/11/2006 :  20:50:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Ok, først en liten generell oppfordring til alle som spør om "hvor mye skal jeg gi" osv:
Dere må gi flere opplysninger enn f.eks "Jeg har en fjording på 5 år som går fire dager på tur i uka, hvor mye mat skal den ha?".
For å kunne gi en ordentlig vurdering trengs i tillegg til alder og bruk opplysninger om hestens vekt, hva den tidligere har gått på av forplan, analyse av grovfor og hva som er formålet med foringa (legge på seg, vokse, slanke seg, vedlikehold osv).

Over til ditt tilfelle:
Et føll i denne alderen vokser mye, og det har en litt traumatisk tid foran seg med tanke på adskillelse fra mamma osv. Det beste er å gi dem fri tilgang til grovfor av god kvalitet (så lenge de ikke blir feite), både for å gi dem nok næring og for å la dem ha noe å gjøre. "Trøstespising" er ikke alltid så dumt. Ang vitamintilskudd vil jeg tro det står på bøtta hvor mye hester av forskjellige typer skal ha pr dag.
Ikke alle føll trenger kraftfor, kommer an på type føll, men somregel er det lurt å gi dem noe i form av f.eks oppdrettsfor. Man vil at de skal vokse, men ikke for fort heller. Når det er sagt vil jeg også påpeke at det fins andre kilder til energi og proteiner enn stivelsesrikt kraftfor. Du kan gi lucerne og soya for å gi protein, spesielt fint å gi dette istedenfor kraftfor dersom føllet ditt er av en litt nøysom rase som fort blir litt overvektig. Hvis føllet har gått ned i vekt etter adskillelsen fra mamma kan du godt gi litt olje i foret, men husk også på andre faktorer som ormekur og tenner osv.

Gå til toppen av siden

Høiby_Arwen

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  20:59:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
ok:) Hun går ikke så lett opp i vekt, ikke enda værtfall. Holder vekta ganske bra. Tøstespising er lurt ja, vi bruker det litt når de skilles fra, roer seg mye fortere Sjekker grundig og daglig form og fasong, hvis det kan sies sånn Har også bestilt ormkur, som jeg får neste uke, og vaksiner er i boks neste uke det og. Hun har fri tilgang på høy når hun ikke er med mora, og ser ikke ut til å ta skade av det.. Takk for svar:) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/11/2006 :  21:22:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en av de som mener at føll opg unghester SKAL ha kraftfor jeg da :)

På oppdrettssekken står det forventet voksenvekt, og anbefalt mengde. jeg ville tatt det som utgangsspunkt, og deretter tilpasset mengden hesten. (holdet) utgangspunktet er fri tilgang på grovfor. Føll og unghester trenger MYE riktige mengder med vitaminer og mineraler, og da lønner det seg og gi et for basert på nettopp føll/unghest.

Jeg mikser og trikser fælt med for til min voksne hest, der forer jeg kun på hold og energinivå, men på halvannetåringen min, der går det i oppdrett. Hun får litt speedibeet ved siden av.

Hvis hun får anbefalte mengder med oppdrett, ville jeg ikke gitt vitaminer ved siden av, for da skal foret dekke nettopp dette. Pøser du da på med enda mer, blir det fort for mye av de tingene som man skal være litt forsiktig med.

Gå til toppen av siden

Høiby_Arwen

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  21:31:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig litt av den mening jeg også, men må forhøre meg litt rundt. Er litt farlig å gi for mye av det "gode" ja, det gjelder jo oss mennesker også:) Oppdrett er vel det mest riktige for voksende små krabater;) Er litt redd for å gjøre noe"galt"...Greit med litt tips:) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/11/2006 :  00:32:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at om du forer fritt med høy, og deretter oppdrett etter hold, og ikke blander inn noe annet muffins, så er du ganske så trygg. Det krever litt kunnskap og analyser om man skal begynne å leke med forskjellige forslag :) Og det er liksom ikke det man gjør med noe som skal vokse så mye :)

Skulle hesten bli tynn, og går på maks mat, da kan man begynne å se litt på andre ting :)
Gå til toppen av siden

Høiby_Arwen

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  12:08:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
Takk for den, den var enkel:) Blir så mye å huske på når det skal blandes og styres og måles etter ditt og datt hehe Prøver den oppskrifta jeg, så får jeg se hvordan det går:) Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  17:16:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Frieserhingsten min er litt over 7 mndr nå, og han får 0.6 l champion oppdrett x 2 hver dag, i tilegg til H1 høy. Nå er jo han ganske stor blitt så må nok øke litt etterhvert nå. Håper du fikk en liten pekepinn...
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/11/2006 :  17:58:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jo kanskje si noe om det også ja ... jeg gir kaldblodshoppa mi på halvannet år 1 liter morgen og kveld pr i dag. Regner med hun får mere når vintern kommer men med 10 varme og ting og spise på ute (de spiser jo fortsatt litt gress ) så holder vi det der pr i dag. Hun er i *perfekt hold* nå synes jeg, og vil prøve og holde henne der. Utover vintern så blir det mere trening på henne enn det har vært til nå også. Gå til toppen av siden

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  17:19:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos oss er læresetningen" Det enkleste er det beste".

Vi forer med Champion oppdrett etter behov til alle føll og unghester fram til 2-3års alder.
De får litt havre i ny og ned - som en liten ekstra godbit.

For mange,mange år siden lærte en eldre trønderkar meg. at man skal fore unghesten med samme mengde som man forventer at den skal ha som stor.
Dvs at dersom du har erfaring for at en hest ,av samme type og rase vil spise ca. 2 kg kraftfor som voksen,så skal du gi den det som voksende unghest også.

Og til de som mener at man skal være forsiktig med foring,så hesten ikke vokser for mye; vi klarer ikke å gi de spå lite mat at vi hindrer dem i å vokse.
Og dersom man gør det,er det dyreplageri!!
Hvem ville vel foreslå å gi et lite menneskebarn mindre mat,så de ikke skulle vokse så fort?
Hesten skal i løpet av sitt første leveår både doble sin egen vekt mange ganger, og oppleve å bli "tatt fra" mor.
Støtter det med fri tilgang til grovfor. Det er fodt å ha noe å sysselsette seg med

Tonje
Gå til toppen av siden

Høiby_Arwen

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2006 :  01:27:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHøiby_Arwen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHøiby_Arwen  Svar med kopi av melding
Takk takk, liker selv den læresetningen;) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.