hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av åringshingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av åringshingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  17:50:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei!!!
Jeg har en åringshingst og lurer på om hva handre vile ha gitt han. Han er av rase Norsk varmblods ridehest, og ca 158 cm høy. Veldig aktiv i luftegården men blir ikke brukt til noe annet trening nå.

Nå får han 100 gram mulititilskud, 5dl champion oppdrett, 5 dl havre, 50 gram kalk og biotin og e vitaminer. I tillegg så fores han med 8-9 kg høy.

Han er fortsatt enormt i vekst, håper noen har noe forslag på hva annet eller om det er passende han får nå, man ser litt av ribbbeina på han, men har veldig mye vomm (buk)

summer

Skrevet - 30/11/2006 :  18:06:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han vil nok være i voldsom vekst i flere år enda ...

Jeg må spørre om hvorfor du forer som du gjør jeg ? Jeg synes han får for lite både kraftfor og høy egentlig ... og hadde jeg vært deg, så hadde jeg foret med KUN oppdrett, og droppet havren. Unghester trenger ikke havre. Og har vel egentlig ikke så godt av det heller. En hest på den str, og hingst atpåtil, ville jeg tro trenger opp mot maks mengde av oppdretten. (står bakpå, forventet voksenvekt, og hvor mange kilo du skal gi.)

Jeg ville også gitt han MYE mer høy.

En unghingst trenger ganske mye mat, de har et veldig aktivt energiforbruk.

Til sammenligning har jeg ei kaldblodsåring, halvannet år. Hun får pr i dag 10 kilo høy, og to liter oppdrett. Hun finnes ikke tykk, men er heller ikke tynn. Helt perfekt synes jeg. Hun går også og småspiser på gressrester og trær i skogen.

Når det blir vintern regner jeg med å måtte øke kraften hennes, det ser jeg an, men kommer til å øke høyet med en god del så fort snøen kommer.

Denne hesten er 139 cm og hoppe .....og hun er som sagt IKKe tykk...

Jeg ville økt høyet hans, og droppet som sagt havren helt, bare gitt oppdrett. Og mye mer enn det du gir. Da bør du også sannsynligvis , hvis du nærmer deg maksdosen, droppe multi tilskuddet, for da får han dekket det han skal ha igjennom oppdretten.

Og må spørre en gang til, hvorfor får han biotin og e vitaminer ? antar han har dårlige høver og derfor får biotin, men evitamin skal man være litt forsiktig med å gi ved siden av. Spesielt om du øker på oppdretten...

dette var iallfall slik jeg går ut fra når jeg forer min på samme alder.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/11/2006 :  18:08:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Heisann, deg kjenner jeg jo fra Torshus, hehe!

Corino ser ut til å bli stor gutt etterhvert, blir nok en fin en det der.

Ang foringa så lurer jeg på om han rett og slett får litt lite mat..? Har du analyse på høyet ditt? En åring på den størrelsen som vokser såpass mye trenger mye mat, og ikke minst proteiner. En halvliter oppdrett veier ikke mer enn ca 300 gram, du kan nok enda øke denne mengden betraktelig, iallfall om han ikke vil spise mer høy.
Jeg synes i de fleste tilfeller hester på denne alderen bør ha fri tilgang på høy, så kan man regulere kraftforet vedsiden av. Hvis han er vommete men ellers smal kan det være et tegn på orm, vet ikke hva slags ormekurer du har gitt han i det siste?
Vil heller ikke tro du trenger å gi ekstra kalk når du gir såpass lite havre, oppdretten er jevna ut i kalsium:fosfor balansen av produsent. For mye kalk er heller ikke bra. Det samme med e-vitamin, en såpass ung hest som ikke er i trening vil ikke ha behov for ekstra. Introduser det heller når han begynner å trenes litt.

Hvis du vil ha han til å legge på seg, men ikke øke stivelsen, bør du gi mer energi i andre former, f.eks mer høy, andre typer grovfor (betfor eller lucerne f.eks, lucerne er også kjempefint for proteiner) eller olje.

Anniken

Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  18:13:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei, jeg har foret med opptill 4 liter opdrett på han men har ikke merket noe forskjell på han med det eller med den mengden han får nå.

Han plages ikke med dårlige høver, fikk bare et tips i fra hovslageren min om at jeg kunne gi det til han.

Havre får han nå, jeg gir det bare i perioder fordi han blir veldig fort matlei. Han kommer også til å gå snart på rundball hele dagene.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/11/2006 :  18:19:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hvor lang tid ga du han da til å svare på den mengden oppdrett? Det tar oftest noen måneder før man faktisk ser forskjell, og en hest som vokser vil bruke mesteparten til å vokse, ikke legge på seg. Når han får mindre mat vil han også bruke mindre energi på å vokse, jeg hadde satt opp maten hans uansett om du ikke ser umiddelbare resultater.
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  18:19:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann, deg kjenner jeg jo fra Torshus, hehe!

Corino ser ut til å bli stor gutt etterhvert, blir nok en fin en det der.

Ang foringa så lurer jeg på om han rett og slett får litt lite mat..? Har du analyse på høyet ditt? En åring på den størrelsen som vokser såpass mye trenger mye mat, og ikke minst proteiner. En halvliter oppdrett veier ikke mer enn ca 300 gram, du kan nok enda øke denne mengden betraktelig, iallfall om han ikke vil spise mer høy.
Jeg synes i de fleste tilfeller hester på denne alderen bør ha fri tilgang på høy, så kan man regulere kraftforet vedsiden av. Hvis han er vommete men ellers smal kan det være et tegn på orm, vet ikke hva slags ormekurer du har gitt han i det siste?
Vil heller ikke tro du trenger å gi ekstra kalk når du gir såpass lite havre, oppdretten er jevna ut i kalsium:fosfor balansen av produsent. For mye kalk er heller ikke bra. Det samme med e-vitamin, en såpass ung hest som ikke er i trening vil ikke ha behov for ekstra. Introduser det heller når han begynner å trenes litt.

Hvis du vil ha han til å legge på seg, men ikke øke stivelsen, bør du gi mer energi i andre former, f.eks mer høy, andre typer grovfor (betfor eller lucerne f.eks, lucerne er også kjempefint for proteiner) eller olje.

Anniken

Opprinnelig postet av Anniken B.

Hei!! Skal vurdere om jeg skal sette opp mere på han igjen. Plages med at han spiser litt og roter resten utover, ellers ligger alt igjen i forkrybba. Dette er den eneste forsamennsetningen han får som han spiserr opp alt, så han liker tydligvis smaken, Kan jo blande eventuelt litt melase ilag med foret. Kan jo hende det hjelper
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  18:30:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor lang tid ga du han da til å svare på den mengden oppdrett? Det tar oftest noen måneder før man faktisk ser forskjell, og en hest som vokser vil bruke mesteparten til å vokse, ikke legge på seg. Når han får mindre mat vil han også bruke mindre energi på å vokse, jeg hadde satt opp maten hans uansett om du ikke ser umiddelbare resultater.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Han gikk på den mengden rundt et halvt år, så han har skullet svare på den mengden. Jeg lurer mest på spørsmålet med foret her fordi mange som andre som har unghester er så sjokkerte når de hørte at jeg gidde han så mye for
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/11/2006 :  19:34:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
På stutteriet her får alle unghestene fri tilgang på høy, og de aller fleste (ikke de feite fell-ponniene, de triller..) får en god del kraftfor i tillegg. Det er forskjell fra hest til hest for mye mat de trenger, somregel trenger de større varmblodige rasene endel mer.
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  21:06:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Takk for svaran, får se hva jeg finner ut, Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.