hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  01:18:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
heisann:)
jeg synes det høres ut som om hesten har vondt en eller anen plass, kansje øm i ryggen og løper vekk fra ubehaget, jeg har ridd en slik traver for et par år siden, og da var salen det store problemet, så vet du om salen er passende? ja, traver elsker og løpe, men de stresser ikke når de løper, de koser seg og konkurerer.
mamman min har 2 travere og jeg trener de noen ganger og de løper av ren glede:)
angående bitt, anbefaler jeg pelham.
min spranghest var sterk på trinse, og det var ikke altid han brydde seg om sjenkel heller. så jeg prøvde pelham å hesten var som ny, red med lett kontakt, og svingte med den minste berøring av sjenkel. prøvde pessoa også, men da gikk han med hodet i været og studerte himmelen, og jeg tror det kom av at han ikke ville støtte seg på bittet pga at pessoa er et veldi ustødig bitt, det har ikke hakekjede som støtter opp under vektstang effekten.
pelham derimot et et veldi stødig bitt, som i rette hender er helt supert på hester som er lit sterke på trinse. når hesten legger seg på bittet, kommer det et lite press i nakken og under haka, og hesten senger hodet og letter på trykket på stangen (et delt pelham er IKKE bra, blir nøtteknekker inne i munnen) . dette er min opplevelse av pelham.
og etter et halvt år byttet jeg til trinsebitt ijen, og hesten er like følsom for sjengel og like myk i munnen som med pelham:)

men jeg tror kansje at din hest er stiv/har vondt i ryggen siden han er likens når du rir i grime, og har de vondt løper de. det er naturlig det.
Helt enig med Helga/team Tunette:)

Line:)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 31/12/2006 :  01:31:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror du hestens munn blir noe annerledes av at hun slutter å ri den, da, Gladhest? Tror du ikke det skjer ting med munnen på den i annen trening også?

Jo det tror jeg. Men det betyr ikke at jeg synes man skal dra en hest i munnen for å få den til å stoppe når den ikke forstår at det betyr stopp. Eieren drar den i munnen for at den skal løpe fortere.

Det eneste som skjer er at hesten går glipp av en liten avveksling i treningsformene, og jenta går glipp av nyttig erfaring. Hvis man ikke skal kunne være med og lære noe selv om ikke alt foregår som i en ønskedrøm, så skulle det jaggu meg bli lite erfaring på folk etter hvert.

Jeg skjønner ikke helt hva verken jennae eller hesten kan lære av dette. Selv om de sikkert får seg noen turer i skogen som kan være avveksling for hesten.

Det er ikke ønskedrømmen til noen å bruke skarpe bitt eller ri hester som er vanskelige- men det er ikke sikkert jenta har noen annen hest å ri? Det er ikke sikkert det finnes andre til å ri den hesten? For meg må det i startfasen til de "finner ut av det" være Mye bedre for alle parter om hun kan finne utstyr så hun klarer å beholde kontrollen.

Ideell verden eller ikke: Jeg synes ikke bittet skal brukes til å få kontroll. Ideellt sett bør bittet først settes på når man kan kontrollere hesten uten. Jeg synes imidlertid at det er helt greit å bruke bitt, men hesten bør være såpass forberedt før den blir ridd ut på tur at den ikke trenger å bli dratt i med sterke stangbitt.

Selvfølgelig i den ideelle verden så bør alle hester trenes til å forstå bittet - sånn som Du mener at de bør forstå det, men ivrige travhester Forstår faktisk bittet- på sin måte! Når kontakten blir tatt opp betyr det i de fleste tilfeller - nå skal vi trave. Og da blir de ivrige, i tillegg til at de ofte MÅ opp i en viss hastighet for ikke å slå seg på beina etc.

Hvordan stopper man en travhest da? Kanskje jennae kan overføre det hesten allerede kan til ridningen??

Så da krever du at hesten skal omskoleres fra sitt opprinnelige bruksområde da? Selv om jenta har fått beskjed om at hun ikke skal "gjøre ridehest" av den?

Nei det forstår jeg selvfølgelig at jeg ikke kan kreve. Derfor forslaget om å slutte å ri den.

Jeg tror ikke du helt klarer å sette deg inn i situasjonen, jeg? Det er ikke alltid man KAN få gjøre alt man vil med alle hester!? For hestens del er det helt sikkert en deilig følelse å få komme ut på ridetur en gang i blant, og den gjør nok bare det den har LÆRT, nemlig å "ligge på" når noen tar opp kontakten. Hva er alternativene da?

Det er mulig jeg ikke klarer å sette meg inn i situasjonen, men du og jeg ser denne situasjonen på ulike måter. Hvis dette var trådstarter sin hest KUNNE hun ha lært den å høre på andre signaler enn de den har lært i trav.

Å si at folk skal slutte å ri en hest, fordi de ikke kan få brukt det ideelle utsyret synes jeg er drøyt. Jeg synes man skal prioritere sikkerhet først og fremst, og skaffe seg hjelp så snart man kan. Kanskje er en slik hest en gylden mulighet til nettopp å lære hvordan man "lærer hester av med" slike ting?

Hvordan skal hun lære hesten av med noe? Er det ikke det som nettopp er umulig fordi den ikke skal omskoleres?

Edit for at det uthevede er kopi fra LisaFi

Redigert av - gladhest den 31/12/2006 01:33:03 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 31/12/2006 :  12:29:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Nei, det er ikke umulig å lære hesten hva "proo" betyr, f.eks, for det bruker man ofte når man kjører også.. Kanskje vil hesten få mer respekt etter hvert som den oppfatter trådstarter som "den som bestemmer". Sånn som det er nå, drar hesten på tur med jenta, etter hva jeg har forstått. Å IKKE la hesten få treninga, vil etter mine erfaringer med slike, bare gjøre den verre, da det vil bygge seg opp energi i den, og da vil evt bakkerabeide være ganske fåfengt om hesten er på eksplosjonsranden allerede..
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  14:04:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Her sitter jeg og følger med på en debatt som handler om meg, og jeg har mistet helt munn og mæle. Blir mer og mer forvirra, en del av meg vil slutte å ri hesten (og siden jeg ikke har noen annen hest å ri, betyr det å slutte å ri. På ubestemt tid.) og en annen del av meg blir veldig glad når jeg leser LisaFi`s innlegg, for der står det at det er riktig av meg å ri denne hesten. Og det er det jeg har mest lyst til, og som jeg med all sannsynlighet kommer til å gjøre når jeg kommer hjem.

(Har noen et udelt pelham de vil bytte i et splitter nytt, ubrukt todelt pelham? Trenger ikke å være ubrukt.)

Svar til Helga og du andre (husker ikke hvem det var) som nevnte ryggproblemer; det har jeg lurt litt på selv!! For hesten liker ikke at man stiger på fra bakken. Når jeg står på noe, synes den det er helt greit. Jeg har prøvd å trykke den langs ryggraden, det bryr den seg ikke om. Men hvis man står på bakken og legger foten i stigbøyla, legger den på ørene. Solanju( som har noen innlegg her inne) sier dette er ganske normalt, de fleste hester liker ikke at en tung rytter stiger opp fra bakken, og noen hester er litt "flinkere" til å si fra om dette.
Hvordan finner jeg ut om hesten har vondt i ryggen?
Og hvilken behandling kan den evt. få??
Hesten er ca 9 år. Har nevnt til eieren at jeg tror den kan ha vondt i ryggen, men det tviler han sterkt på, sier han. Salen ser ut til å passe bra.

Redigert av - jennae den 31/12/2006 14:07:45 Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 31/12/2006 :  15:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jennae: Det jeg mener er at hvis du bare har to alternativ
1. Å dra hesten i munnen med sterke bitt for å stoppe (den tror antagelig da at du vil ha den til å gå fortere).
2. Å slutte å ri.
Da ville jeg valgt det siste.

En mellomting er å følge noen av rådene du har fått om å stoppe hesten på andre måter. LisaFi foreslår å bruke stemmen. Hvis hesten følgen stemmekommandoer når den blir kjørt kan den vel følge dem når du rir også?
Ellers vil jeg anbefale one rein stop, men det har jeg sagt mye om og orker ikke gjenta meg selv for mye.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  15:22:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Man blir aldri enig ang. pessoa tror jeg, men husk på at det ikke er lov å angripe trådstarter, h*n spurte om noe, og bør da få gode svar isteden for å kjeftes ned av folk som ikke liker pessoa.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  15:25:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner godt at du er forvirra her. alle kommer med velmenende råd til hva du skal gjøre, og ingen kjenner din hest.. Når debatten etterhvert blir på 9 sider, kan jo hvem som helst bli litt "delt".
I bunn og grunn handler denne tråden etterhvert om en del forskjellige meninger. jeg syns du skal sette deg godt tilrette og lese alle 9 sidene en gang til. Underveis vil du kunne "sjekke ut" endel av de tingene du ikke syns er relevant, og endel av det som du syns er veldig relevant. deretter skal du stikke ned i stallen, og jobbe med denne ene heten, som faktisk bare du kjenner. han er en ganske tydelig hest, som vil fortelle deg hva han syns er ok, og hva som gjør han vondt.
Hvis du er redd for ryggen hans, bruk noe å stå på, jeg mener dette er det beste for ALLE hester, vondt i ryggen eller ikke.
hvis du kan få det til, legg opp treningen sånn at du først bakketrener han, og deretter rir på tur hver gang. bakketreningen vil gjøre han litt sliten i hodet, og vil kanskje også gjøre han litt lettere for deg å håndtere på tur.
Lisa Fi har peiling på hvordan travere funker, i motsetning til en del andre, og jeg syns hun har rett i at sikkerhet skal komme forran!
Husker du analysen? den viser at denne hesten setter pris på ditt selskap, selv om du av og til må være hard mot munnen hans. Ha det i bakhodet når du bestemmer deg for deres vidre samarbeid, så går det bra!
lykke til! Solveig!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Team-Tunette

Skrevet - 31/12/2006 :  16:10:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTeam-Tunette  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTeam-Tunette  Svar med kopi av melding
Hmm..jeg tenkte da på dette siden den oxo var sånn når du satte deg opp på den på beite. Du kan få dyrlegen til å se etter, oxo kan den få akupunktur og smøres inn med forskjellige greier som jeg ikke husker navnet på akkurat nå:P Er den kun sånn når du rir hjem fra tur?

er glad jeg har en hest som kan ries på trinse i alle grener og øvelser, jeg:)

Helga:)

The voice in my head told that I'm NOT crazy!!

- Www.Uglem92.Piczo.Com -

Redigert av - Team-Tunette den 31/12/2006 16:11:37 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  16:56:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var det ikke sånn at hesten var snillere og at du ikke trengte å ta så hardt i han når du red på et skarpere bitt?
Ville ikke hesten været like ille/hatt like vondt uansett bitt hvis det er sånn at den har vondt i ryggen?
Hesten min legger på ørene og kan finne på å snu seg å bite i lufta hvis jeg prøver stige opp fra bakken. Bruker jeg krakk står hun helt stille til hun får beskjed om å gå.
Hun har ikke vondt noe sted, men tidligre eier har alltid brukt noe å stå på så hun er ikke vandt til at noen stiger opp fra bakken. Og dette er en hest som sier fra i klartekst når det er noe hun ikke liker eller synes er "ekkelt".
Hvis du vil fortsette å ri denne hesten syns jeg du skal gjøre det. Du har jo ridd han veldig lite så hvis du nå framover bruker mye tid (de to dagene du er der) til å jobbe med han så er jo muligheten for at han forbedrer seg veldig stor.
Hvis du også får bestemt deg for et bitt og bruker det istedefor å bytte bitt for hver tur kan det hende det også hjelper.
Ting tar tid, så det er ikke gjort på en uke.

Men lykke til uansett hva du bestemmer deg for!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  17:10:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
men lisa; hvordan stopper man egentlig en traver når man kjører den? (jeg har ikke peiling, så..) det bør da gå an å bruke disse signalene når man rir den også?

ellers synes jeg du bør fortsette å ri ham, jeg, jennae. for meg virker det som om han setter pris på det - jeg tror du ville merket det selv om han ikke likte det. spørsmålet er hvordan du kan kontrollere ham på best mulig måte, uten å ødelegge for travet.
det beste ville jo vært om du kunne bruke signaler han allerede forstår, evt lære ham noen helt nye. stemmekommandoer virker jo ikke så dumt, evt andre ting travfolk bruker for å stoppe hestene sine?

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  17:29:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Gladhest: One rein stop var å stoppe hesten ved å kun trekke i den ene tøylen? Som tidligere forklart så går ikke det når jeg benytter trinsebitt, han er for sterk. Med pessoa eller westernstangbitt er det ikke nødvendig å bruke metoden, da får jeg stoppet uansett.

Solanju: Ja, skal prøve å legge inn bakketrening før hver gang jeg rir og se om det hjelper.

TeamTunette: Så lenge eieren ikke vil tilkalle dyrlege fordi han mener helt sikkert at hesten ikke har vondt i ryggen, så kan jeg dessvere ikke gjøre noe. Lurte på om det var en måte jeg kunne finne det ut selv?
Men som noen her inne sier; han oppfører seg jo greiere på andre bitt, det ville ha kanskje kke gjordt om han hadde vondt i ryggen?
Ja, det stemmer, det er kun hjemveien han prøver å stikke ut med meg på. Han stresser begge veiene, men prøver ikke å stikke på "utreisen".

Lucky June: Ja, han er en helt annen hest på f.eks pessoa. Når jeg rir med det trenger jeg absolutt ikke å hale å dra. Han bøyer også hodet med det bittet selv om jeg rir med løse tøyler. Med trinsebitt setter han hodet fram og løper.
Akkurat sånn som du beskriver at hesten din er ved oppstiging fra bakken, er denne hesten! Står helt i ro når jeg går opp fra den vante benken.
Jeg skal holde meg til et bitt, må bare først finne ut hva jeg skal bruke...og det gjør jeg ikke før jeg kommer fra ferien.
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  17:31:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Hanna og Lukas:

Ja, det virker veldig fornuftig!
Jeg vet ingenting om trav, men jeg kan jo selvfølgelig spørre eieren hvordan signaler han bruker. Jeg spurte ham engang om hvordan hesten er når han kjører, han sier den er "fin". Han har visst ingen problemer med den overhodet.
Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 31/12/2006 :  17:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
LisaFi: Helt enig! Fantastisk godt innlegg

Jennae: Hør på Lisa du, hun har mye erfaring både fra riding og trav. Kos deg med hesten, og gjør det som er nødvendig, uten å plage deg selv med alt for mye grublerier
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 31/12/2006 :  20:22:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Endel av problemet med travhester er at man som oftest IKKE stopper dem. Når man kjører er f.eks steiling MYE farligere enn når man rir (mener i alle fall jeg), og ivrige hester som IKKE FÅR gå, kan fort begynne å gjøre sånt. Trikset med traverene er som oftest å gå på kompromiss - ja, du skal få gå, men ikke SÅ fort som du vil.... Enkelte hester er selvsagt så temt at de KAN stoppes under treningsturen, (mine "selvtemte" for eksempel...) men på de fleste hester er det ikke verdt "risikoen" man tar ved å stoppe dem.

Det finnes flust av eksempel på hester som Slår i vogna, eller steiler, eller begynner å hoppe sidelengs (også meget farlig i vogn) nettopp fordi folk prøver å stoppe. Det å holde hestene "i tempo" på en eller annen måte motvirker at de blir så frustrerte at de begynner med sånne stunts. Hestene VIL nemlig løpe, man må ikke be dem om det!

Om en aldri har drevet med hester med et slikt energinivå, er det vanskelig å forestille seg hvordan man håndterer slike, tror jeg. Men skal hester omskoleres etc, må dette energinivået NED FØRST, før man begynner med andre ting. Derfor må man ofte gå på kompromiss med slike energibunter, om en skal bruke dem til "både og".

Nå skal jeg legge til at det er ikke ALLE travere som er sånn, i alle fall ikke hele tida. Men mange er det, og Gode hester MÅ "gå på" av seg selv, "løsmunnede" hester er et problem i banen, da det er vanskelig å få hjulpet og støttet dem i stor hastigeht om de ikke "støtter" seg til bittet. Å lære en slik hest "respekt" for bittet vil være det samme som å ødelegge den i løpssammenheng.

Å sette på bitt så man får "kontakt" med lillehjernen`til hesten, og regulere HVOR fort det går, er bare sånn det er, og må være, da hesten ikke er i stand til å vurdere f.eks hardt underlag, biler, vegkryss etc selv. Det eneste hesten vet, er at den er SPREK, og VIL løpe...

Når man "tar opp" en travhest (dvs bremser, evt skifter gangart - Ikke stopper..) gjør man det samme som når man rir, man "prooer", og gjør en forholdning- pass på at hesten virkelig bremser. Gjør den ikke det, skyter den nemlig fart igjen på ettergiften! Proooe, bremse- ettergift- proooe- bremse- ettergift er i alle fall det jeg bruker. Og da ettergift ved lydighet, som i alle andre hestesportsdisipliner. Det som kan være vanskeligg for en som ikke har vært borti slike hester før, er at den "kontakten" hesten selv tar, dvs den støtten den vil ha for å løpe, ofte føles som den "kontakten" man er vant til å bruke for å bremse. Jeg pleier å skille mellom "støtte i fart" som regulerer hvor fort hesten FÅR lov til å springe, og som for mange hesters del faktisk er ganske "stritt å holde" ,- og bremsing, som er en mye mer tydelig forholdning, med "proooo" og ettergift. Og ettergiften ved BREMSING er like viktig her som i andre disipliner, som sagt.
Man blir ganske sterk av å trene slike hester, da det kreves litt "tonus" å støtte dem underveis, men det er HESTEN selv som tar kontakten, og som kan velge mindre kontakt og mindre bittvirkning SELV. Strever man allerede i "støtte" fasen på tur, sier det seg selv at man kommer til å slite med å få til å bremse. Derfor trenger man et bitt som er mildt nok til at hesten tør å ta støtte, og sterkt nok til at rytter/kusk får bremset. Det finne snøyaktige regler innen travsporten hvor skarpe bitt som er lov. Pessoabitt er f.eks IKKE lov på travbanen. Men rett Pelham er.

Og: det er IKKE rytter/kusk som haler og drar i hesten gjennom hele turen, det er HESTEN som ønsker kontakt/støtte. Det er ofte også derfor mange hester behøver sjekk for å få nok støtte ettervhert som farten blir stor.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  20:59:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er grei å leie i grime, kan du ikke da lære han en kommando med stemmen som betyr stopp?
Når han skjønner hva du vil kan du fortsette med det når du rir? Det tar kanskje lang tid når du ikke rir han mer enn to dager i uka, men det nytter. Hesten min lærte det veldig fort. Nå var hun riktignok ikke en stressa hest, mer en hest med bare et gear, nemlig skritt.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.