hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

jennae

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  22:23:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
LisaFi: Det med "prrrroe-bremse-ettergift" har jeg alltid brukt på ham:) Har prøvd å forklare det tidligere her inne, men fikk liksom ikke forklart det ordentlig. Men det er akkurat det du beskriver der,som jeg gjør. Det lærte jeg meg på den forrige heste jeg red, som også var travtrent, men han gikk ikke i løp. Han red jeg i tre år, så jeg har forsåvidt litt erfaring med travere, men bare èn hest, og den va veldig forskjellig fra denne.

Lucky June: Det du snakker om der har Solanju også foreslått, og jeg svarer til deg som til henne; at jeg skal prøve det når jeg kommer hjem fra ferie og skal i stallen igjen:)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 31/12/2006 :  22:59:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Ja, Jennae, jeg skjønte egentlig at du skjønte.. ;)

Det jeg skrev var mest for å beskrive forskellen på "vanlige" hester og energiske "løpshester".

Håper uansett du finner en ordning, det er i alle fall fin erfaring å få med seg, å lære å takle litt sprekere hester! Lykke til!
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 01/01/2007 :  20:02:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Lisa fi: er det ikke også sånn at mange travtrente hester ofte går roligere på lange tøyler? at dette på en måte er "hvileposisjon" for dem? Syns huske jeg lærte det på den travstallen jeg jobba for 14 år siden.. syns også ofta Bajas roer seg mer på lange tøyler enn på korte.. i såfall vil jo kanskje dette kombinert med vektbruk i salen være noe å trene på. det vil jo ikke ødelegge for traven, såvidt jeg kan se..
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Team-Tunette

Skrevet - 01/01/2007 :  23:36:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTeam-Tunette  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTeam-Tunette  Svar med kopi av melding
Kanskje han har hadd vonde opplevelser på hjemveien når han har blitt kjørt/ridd tidligere i sitt liv..Så når han blir ridd med sterkere så har han kanskje ikke no annet valg enn å høre etter..Men for å svare på det spørsmålet som du stilte helt først (som det ser ut som om alle andre har glemt), så vil jeg ikke si at pessoa bitt er dyremishandling, tror ikke de lager et bitt som er vondt for hesten, tror heller ikke så mange ville ha brukt det hvis det hadde vært dyremishandling. Men selvfølgelig, det spørs jo hvordan man bruker det..
The voice in my head told that I'm NOT crazy!!

- Www.Uglem92.Piczo.Com -
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  01:33:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
den siste setningen var ganske viktig, ja, team-tunette...
(sier ikke mer jeg, hehe)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  08:55:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i den siste setningen, nest siste er jeg ikke enig i.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Team-Tunette

Skrevet - 02/01/2007 :  15:14:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTeam-Tunette  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTeam-Tunette  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
den siste setningen var ganske viktig, ja, team-tunette...
(sier ikke mer jeg, hehe)

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Hehe, jepp

The voice in my head told that I'm NOT crazy!!

- Www.Uglem92.Piczo.Com -
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 02/01/2007 :  21:29:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leste hele artikkelen på www.sustainabledressage.com som handler om hodelag og bitt og lærte masse! Det er lurt å virkelig sette seg inn i virkningen på forskjellige bitt, om de legger press på nese, gane, lader eller tunge. Jeg er blitt veldig skeptisk til bitt med "nøtteknekker" -effekt som kan knekke til en omvendt v og dermed stikke opp i hestens gane. Både passoa og div gag bit som finnes legger veldig sterkt press pga vektarmprinsippet, men jeg har ridd travere som gjorde meg helt desperat etter en brems og brukt pessoa selv. Jeg vil ikke si at pessoa bit ikke kan eller bør brukes, men det er viktig at man tenker og ser på hvordan effekten blir. Sitt med bittet og hodelaget i hendene og se hvordan bittet oppfører seg når du drar i tøylene. Kanskje du trenger hjelp fra to hender til for å holde det best mulig.
Jeg oppdaget etterhvert at min traver fikk helt noia av redsel for å få press opp i ganen. Når jeg skiftet til et Myler - lignende bitt som ikke kan knekke til en V og legger jevnt press over tunga har hesten min begynt å høre på bittet og gir ettergift og går litt på tøylen med svært svært svake tøyle-signaler. Men ting tar tid med travere så man kan ikke regne med store raske forbedringer. Så lenge du har traverens oppmerksomhet er de utrolig følsomme, men så slås "løpeknappen" på og da glemmer hesten alt annet enn å løpe og det tar tid å finne "avknappen".
Å trene i skritt inne på en ridebane i masse volter og 8-tall med mye bruk av sete og oversjenkel og minst mulig bruk av tøyler er en god øvelse. Også små stier der hesten er nødt til å tenke seg om eller gå på trynet. I begynnelsen kan man stort sett glemme å ri med kontakt på tøylen. Ta i tøylen når du virkelig har noe du må fortelle hesten; enkle ting som HØYRE, VENSTRE, eller STOPPPP! Gi korte og så kraftige signaler du trenger og så slipp. Ofte kommer ikke reaksjonen før du slipper. Husk å gi hesten beskjed med sete og tyngden din først og gjerne et kommando-ord før du gir en VELDIG tydelig tøylebeskjed - men kort. Hvis hesten får et press den kan lene seg mot så gjør den det - og øker farten. Det blir gi og ta i en ekstrem form. Jeg var konsekvent på dette og hesten lærte at så lenge den ikke slo over i trav fikk den ha løse tøyler. Jeg prøvde å ikke ta i tøylene så lenge jeg ikke MÅTTE stoppe eller sakke farten NÅ.
Turene med rytter skal jo være en postitiv avveksling fra trav-trening og da er det viktig at dere ikke bare sitter og sloss og drar i hver deres ende av tøylene. :-)
Husk at hesten føler alt du gjør på hesteryggen. Hver minste bevegelse. Den bare forstår ikke hva det betyr. Er du veldig konsekvent og bevisst på setet kan den lære mange signaler fra setet og det føles som om den leser tankene dine. Langt frem helt sikkert, men allikevel. Du har vel alt oppdaget hvor følsom hesten er når du leier den. Den tror du ønsker at den skal løpe alt den kan når du rir fordi det er det den har lært. Unngå grusveier og slike ting som den vil assosiere med travtrening.
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  00:07:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Hei!
Hadde jeg hatt en bane, ville jeg nok trent på den. Enkelte ganger får jeg bruke et jorde, og da prøver jeg på øvelser i skritt og trav. Da raser han rundt og rundt i vill fart og er svært vanskelig å få i skritt, for ikke å snakke om å gjøre noen øvelser... men vi har bare prøvd to ganger, og sist virket det som ha forstod mer og mer på slutten. Så jeg skal garantert ri litt på jordet neste gang jeg får sjansen.

Denne hesten reagerer litt omvendt fra de fleste andre travere. Lage tøyler betyr "trav", korte tøyler betyr "tripp omkring og stress helt til hun løser ut så jeg kan rase avgårde". Min ridestil er veldig avslappet, jeg er turrytter og har alltid ridd på lange tøyler. Ofte barbakk, og noen ganger i bare grimen. Plutselig sitter jeg på en hest jeg må holde, og det føles stressende for meg også som rytter. Eneste gangene jeg kan slippe ham og nyte tyren, er når han får trave (trenger ikke å gå så fort heller, bare han får gå i gangarten trav lunter han fornøyd avgårde og har ørene rett fram. På hjemveien går det endel fortere). Enkelte ganger har jeg fått til å skritte på lange tøyler på korte strekninger, men møter vi en en annen hest eller en bjeffende hund f.eks, setter han i trav eller begynner å stresse igjen, og jeg må ta inn tøylene.
Jeg tror jeg er med på det du beskriver, med tydelige,korte tøylebeskjeder. Og jeg kan ikke se at jeg har gitt ham upresise signaler tøylemessig.
Jeg bruker det å gi ut på tøylen som en belønning, som du beskriver. Uten suksess foreløpig, men jeg har ridd denne hesten max ti ganger over en halvtårsperiode.

Det er ikke lett å få avveksling fra travtreningen på turene våre. De stedene det er mulig å ri, er de stedene han kjøres med sulky. Når det er helt tørt vær, kan jeg ri på en skogsti, det har jeg gjordt to ganger. Første gangen raste han av gårde mellom trærne, han har jo aldri vært i skogen før, men andre gangen gikk han i skritt store deler av veien, så det tror jeg ganske riktig er en flott avveksling for ham.
Men for å komme opp i skogen må vi ri 4-500 meter på en gangvei ved E14, og det er ikke noe jeg liker å utsette denne stressa hesten for, selv om det har gått bra begge gangene.

Redigert av - jennae den 04/01/2007 00:12:35 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/01/2007 :  06:22:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj, du har ikke så lette forhold å jobbe under, nei.
Synes det høres ut som om du virkelig prøver å gjøre ditt beste med det du har å jobbe med. Da er det bare tid og tålmodighet som skal til, men ikke så lett når hesten fortsatt travtrenes og du ikke rir så ofte. Da må du bare tilgi deg selv og hesten når noen turer bare er slitsomme og ingenting fungerer. Du ser jo positive tegn også så fokuser på dem og finn det som fungerer for deg. Kos deg på nye turer med hesten!
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  10:06:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke lett å få avveksling fra travtreningen på turene våre. De stedene det er mulig å ri, er de stedene han kjøres med sulky.

Hvis han er vant til å trave på de stedene med sulky er det ikke så lett for hesten å skjønne at han plutselig skal skritte der.
Håper du kan få flere skogsturer:)
Når du og hesten lærer å kjenne hverandre, og han forstår dine signaler så får du nok rideturer der du kan slappe av og kose deg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  10:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke lest alle sidene med svar her men jeg hadde ALDRI ville brukt pessoa på min hest!
Uansett.
Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 09/01/2007 :  21:08:35  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei.

Jeg mener absolutt ikke at pessoa er dyreplageri. Jeg bruker det på den eldste fjordingen min, ikke fordi hun er hard i munnen, men hun er noe seig og da funket pessoa fint. Men er det nyebgynnere/harde hender på henne bytter jeg til trinsebitt, ettersom hun ikke "tåler" at folk tar henne for hardt.

Det er handa di som avgjør om det er så kalt "dyreplageri" eller ikke, å ikke alltid bittet.
Har brukt det på Balder noen ganger om vi har hvert mange (da mener jeg 10ekvipasjer++) på tur i lag.. For alles sikkerhet, ettersom han blir veldig stressa da.

Siri
Gå til toppen av siden

LadyOgCashel

Skrevet - 24/01/2007 :  13:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLadyOgCashel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLadyOgCashel  Svar med kopi av melding
Jeg har egentlig ikke så mye imot pessoabitt, handler uansett mest på rytteren som holder tøylene med bittet i uansett...Men i fjor hadde vi 2 fjordinger på rideskolen(den ene var forhesten min Ludwig) og Bellami..de hadde som vane og liksom legge seg ned på bittet og bare løpe i vei... Det endte med noen fall..Og det var selvfølgelig ikke bra når de skulle gå som skolehester og ikke alle rytterne var jo like erfarne,,Skolehester skal jo helst ikke oppføre seg sånn..:P
Så den rideinstruktøren vi hadde da foreslo av vi skulle prøve pessoabitt på dem som en slags "nødbrems"..Men styret i rideklubben sa at det fikk vi ikke, fordi at hvis man rykket og dro fært i munnen på hesten med pessoabitt kunne munnen bli ødelagt eller skadet,osv...
Vet om en rideskole som bruker pessoa på omtrent alle hestene..De gjorde ihvertfall det for en liten stund siden..Syns det er litt teit at små ponnier på rundt en meter skal bruke pessoa...Men men...

Men det er vel som med de fleste bitt...Det kommer an på hvem som holder i tøylene enn bittet..=)

"En hestetrener kan få hesten til å gjøre det han vil. En god hestetrener kan få hesten til å ville gjøre det!" Monty Roberts. Gå til toppen av siden

Tammelin

» VIP

Skrevet - 24/01/2007 :  23:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!
Brukte pessoabitt på min gammle v,traver på tur.Det var fungerte veldig bra. Ikke det at henne var så veldig hard, men veldig heit så jeg fikk mer kontrol på henne. Nå har jeg en k,traver som jeg rir til, henne er hard å heit, men på en helt annen måte. Bruker tredelt bitt, er veldig nøye på at jeg skal få reaksjon når jeg bruker tøylene, men bruker mye stemme også. Rir henne ofte på banen, men ikke lenge. Målet er ikke å få hesten sliten men lydig og var. Finn deg et mål for dagen etter å ha sett dagsformen til hesten og jobb ut fra det. Ikke sett veldig høye mål til og starte med. Eks, hesten skal gå over fra trav til skritt uten at jeg drar hardt i tøylene. er hesten var for stemmen din så bruk det som hjelp.Ta i tøylene og gi etter med en gang.
Det er veldig fort gjordt å gjøre de harde i munnen også ved å sitte å dra mye i dem.
Men,pessoabitt er ikke dyreplageri hvis det brukes rikktig og av en rytter som er stabil og følsom på hånden.
Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.