hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

AsgriimSvarten

» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  02:27:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vell, ta en titt her, JEG syns pessoabitt er på grensen til misshandling, men selfølgelig, men en EXTREMT følsom hånd, så KANSKJE det er helt greit;)
http://www.hauteecole.ru/en/horse_revolution.php?sid=57&id=299
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  16:05:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Hei dere!

Jeg har egentlig avsluttet denne debatten for min del iallfall (men dere må bare fortsette å diskutere dere imellom), for det går mye bedre med meg og den aktuelle hesten.
Jeg har slått meg til ro med westernhodelag med stangbitt, som han fungerer helt greit på. Hesten er fortsatt stressa til tider (han er jo tross alt traver og brukes i løp), men stikker ikke ut, og jeg trenger aldri å rive og slite i ham. Vi har fine turer i skogen og på snøkledte veier og er ikke til plage for noen, langt mindre oss selv. Pessoabitt bruker jeg bare når jeg rir på jordet en sjelden gang, for ekstra kontroll, og det går også fint.
Takk for alle råd folkens

Lykke til med alt dere foretar dere

Jennae Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  23:10:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
så bra det ordnet seg for dere, jennae
du fikk vel iallfall høre noen råd herfra hehehe... lykke til videre!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  21:09:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
med pessoa beviser du at det er du som har kontollen :) rir bare med pessoa på fjordingen min. tar ikke noen sjanser for at hun springer av gåre m meg ... Gå til toppen av siden

AsgriimSvarten

» VIP

Skrevet - 26/01/2007 :  21:15:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du "beviser" at du har kontrollen, med å gjøre hesten din vondt. Syns du virkelig det er rett måte å få kontrollen på??? Gå til toppen av siden

LadyOgCashel

Skrevet - 26/01/2007 :  22:23:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLadyOgCashel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLadyOgCashel  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du "beviser" at du har kontrollen, med å gjøre hesten din vondt. Syns du virkelig det er rett måte å få kontrollen på???

Opprinnelig postet av AsgriimSvarten

Enig med deg!

"En hestetrener kan få hesten til å gjøre det han vil. En god hestetrener kan få hesten til å ville gjøre det!" Monty Roberts. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/01/2007 :  11:57:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du "beviser" at du har kontrollen, med å gjøre hesten din vondt. Syns du virkelig det er rett måte å få kontrollen på???

Det beviser at hesten har vett nok til å unngå smerter
Til trådstarter: flott at det ordnet seg for dere! Ofte er tiden en veldig god hjelp.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

SeeYou
» VIP

Skrevet - 30/01/2007 :  11:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå er jo styrken på et bitt litt avhengig den som henger i andre enden da.. kan gjøre like stor skade me vanlig trinse om man henger lenge nok i det å. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 31/01/2007 :  13:34:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Asgrimsvarten, da.. De bildene du la ut link til, kunne jo ha vært hvilket bitt som helst, som none drar for mye i tøylene i.

Da må du starte en anti-bitt- diskusjon, ikke kritisere akkurat Pessoabittet?

Bildene viser heller ikke det presset som legges på nakken til hesten, så de var egentlig veldig lite talende...

Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 02/02/2007 :  15:05:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Man beviser ikke at man har kontroll ved å gjøre hesten sin vondt nei. Og det er heller ikke det man gjør(iallefall ikke de fleste)
Men det kan jo være greit å ta i hesten EN gang,og den hører istedenfor å sitte med trinsebitt i en time og rykkje og dra. Har dessverre sett altfor mange med "snille" bitt som konstant sitter å drar for å få hesten til å høre.Og det er absolutt ikke bra.Da velger jeg heller f.eks pessoa om hesten går bra på det.

Uansett hva man rir på av bitt,gjelder det om å ha en fintfølende hånd
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 09/02/2007 :  14:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en traver, når jeg rir med vanlig to-delt trinsebitt, stresser hun avsted, jeg må tviholde i tøylene fordui hun motsetter seg ALLE signaler, løper ut og herjer noe veldig. så fant jeg ut at jeg skulle prøve et annet bitt, så prøvde et tynt, tre-delt trinsebitt, det gikk nesten verre:S så jeg kjøpte et tre-delt pessoa-bitt, det funker kjempefint! hun har sluttet å dra ned hodet, løpe ut osv. virker som hun og trives med bittet. etter at jeg begynte å bruke dette bittet har jeg til og med klar å utføre helt enkle dressur-øvelser med henne. så min oppfattning er at er du en erfaren rytter og ikke missbruker bittet, så er det ikke noe problem å bruke det, og det er ikke dyreplageri Gå til toppen av siden

riverboy

» VIP

Skrevet - 11/02/2007 :  00:26:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har en traver, når jeg rir med vanlig to-delt trinsebitt, stresser hun avsted, jeg må tviholde i tøylene fordui hun motsetter seg ALLE signaler, løper ut og herjer noe veldig. så fant jeg ut at jeg skulle prøve et annet bitt, så prøvde et tynt, tre-delt trinsebitt, det gikk nesten verre:S så jeg kjøpte et tre-delt pessoa-bitt, det funker kjempefint! hun har sluttet å dra ned hodet, løpe ut osv. virker som hun og trives med bittet. etter at jeg begynte å bruke dette bittet har jeg til og med klar å utføre helt enkle dressur-øvelser med henne. så min oppfattning er at er du en erfaren rytter og ikke missbruker bittet, så er det ikke noe problem å bruke det, og det er ikke dyreplageri

Opprinnelig postet av Tina_Marie

skriver under her
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2007 :  20:28:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
okay; hvorfor jeg ikke liker pessoabitt:
(limer inn fra bloggen min)

Kopi av melding:
En annen ting er pessoabittet. Nei, jeg liker ikke pessoabitt.. For det første har de ingen hakekjede. Man skulle tro at dette gjorde bittet mildere, siden det ikke virker under haka. Men uten hakekjede kan man dra bittet omtrent så langt man vil, uten at noe stopper deg. Og da kan du gjøre stor skade i både munnen og på nakken til hesten, uten å vite om det. For vektstang-effekten er MYE sterkere enn man tror.. Når du drar i tøylene, blir 1) sidestykkene dratt ned, 2) bittet dratt opp. Da får hesten både beskjed om å ta hodet ned, OG å ta hodet opp. Med en hakekjede (som på pelham) er det ikke mulig å dra sidestykkene noe særlig nedover, og dermed kan man ikke dra bittet nevneverdig opp, heller. Joda, kjettingen skaper en litt sterkere/klarere effekt, men jeg synes faktisk det er å foretrekke fremfor å risikere å skade hesten min uten å vite om det ;-)
Dessuten har pessoa løse ringer, som gjør det til et veldig ustabilt og vinglete bitt. siden det har stenger/sjenkler OG løse ringer (i motsetning til trinse med løse ringer), vingler det når du rir, og gir dermed ustabilt trykk i munnen til hesten. Hvis det i tillegg er delt, spesielt todelt, blir det enda mer ustabilt.
Poenget er: om du vil ha hesten din til å "gå på tøylen"/bøye nakken/whatever, lær deg å ri ordentlig dressur. Om du vil ha en brems, bruk noe annet enn pessoa, i det minste ;-)
(joda, noen hester funker best på pessoa. altså at de stikker med trinse og blir gale om du tar i tøylene på en pelham. Men prøv noe annet først, og ikke ta på pessoaen før du er sikker på hva du gjør.. og kombinér med en million overganger for mest mulig sete ^_~ )

dette skrev jeg ikke nå og har derfor ingenting med dere som har skrevet her å gjøre

alle ting kan være dyreplageri; pessoabittet i seg selv er slett ikke det. men noe godt bitt synes jeg likevel ikke det er.

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 11/02/2007 20:30:40 Gå til toppen av siden

hegeS

» VIP

Skrevet - 14/02/2007 :  21:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!!.

Jeg går rett på sak jeg. Jeg har en kaldblodstraver på 15 snart 16 år som jeg har eid i over 10 år. Har prøvd mange forskjellige bitt. Det siste året har jeg begynt og trene dressur og bruker til vanlig 3-delt trinsebitt til både bane-ridning og kjøring. Dette fungerer veldig bra..
På tur er han mye ivrigere og jeg rir da med balding-gag. Det er en type bitt hvor "sidestykket" går "igjennom bitt ringen og tøylen festes på under siden. (kan se bilde av det på min vip hegeogbanjar hvis du er int). Det som skjer når du tar i tøylen er at bittet rører seg i munnen og det skjer noe annet .. De blir da oppmerksom på at det skjer noe og du trenger da ikke bruke krefter. Er nok masse delte meninger om dette og, men som med alle bitt og hodelag osv har det mye å si hvem som sitter i andre enden av det... Jeg er veldig fornøyd med dette og det fungerer kjempe-bra... Men det er jo bare min mening.

ALLE folk har forskjellige erfaringer med pessoabitt. Jeg har kun prøvd en kort periode og syns problemet bare var større etterpå. Han var enda mer stri etter bruk av pessoa. Som nevnt over er jeg veldig fornøyd med gag og bruker dette når jeg rir på tur sammen med andre. Rir jeg alene så brukler jeg det vanlige 3-delte....

Uansett håper jeg du finner en løsning og finner et bitt du føler deg komfortabel med og som gir deg det du trenger...

Mvh Hege
Gå til toppen av siden

rambogirl

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  12:01:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresserambogirl  Svar med kopi av melding
Jeg ersonlig er ikke spess fornøyd med pessoabitt..

Men valg av bitt kommer helt ann på hestens munn og dens nerver i tunga..

Har du tillit til hesten har hesten tillit til deg.. Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.