hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

Lopke

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  20:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg lurte på etter å ha lest alle 8!! sider ;)

Hvordan er hesten å stoppe i grime?? har du prøvd å sette deg på den (på beite f.eks) forstår den stopp da?? bare en tanke altså.. Hvis du leier hesten (fra bakken) hvordan er den å stoppe da?? og hvis du løper ved siden av? (uten bitt altså)

HAr du sjekket tennene til hesten??

Nå har ikke jeg peiling på travere overhodet!!! men er det sånn at de trenes til å løpe fortere når man bruker bittet?? for da ser jeg jo egentlig et lite problem når bittet brukes i ridning.. (selvom bremsen ikke ligger der)

Noe annet jeg stusser over er kommentarer som "bittet er ikke sterkere en hånden" og etter sånne kommentarer så kan samme person skrive noe lignende "når jeg skiftet til annet bitt, ble den mye lettere å ri"
Er vi ikke da enige om at det ikke kun er hånden, men at det faktsik ER forskjell på bitt og styrken på disse??

Liker ikke selv pessoa, det er alt for vinglete og et leddet bitt med vektstangseffekt UTEN kjede blir liksom halveis dårlig.. hadde da heller gått for et vektstangsbitt MED kjede eller et leddet bitt UTEN vektstang f.eks.. (bare en tanke altså..)

Er for øvrig veldig enig med Carambee i påstanden om stangbitt og forstå poenget med dette. En ren stang (med vektstenger), glatt kandar eller andre bitt som "alta ecuela" som har lign funksjon skal ikke rides med hånden på samme måte som en trinse. Hesten SKAL forstå sete og sjenkler FØR man rir med et slikt bitt.. og som regel ris det med lange tøyler hvor tøylevekt på hals spiller en rolle og. Det virker ikke som trådstarter er helt der ennå (ikke jeg heller ;), så da mener jeg egentlig og at man burde se seg etter andre bitt.

Om man ikke kan det, og det kan man vel ikke i teorien på en traver som ikke må lære seg "ridekunsten" som jeg forstod tidligere innlegg, ri på slike bitt..

Dessuten er ikke bittet bremsen på hesten.. som flere også nevner. Var litt derfor jeg lurte på hvordan hesten fungere helt uten bitt og.

Hvordan er hesten på tredelt muffebitt?? (husker ikke om det har vært oppe) et tredelt får ikke nøtteknekker effekt i ganen på hesten.. og vil ligge bedre i munnen.. men det er et mye mildere bitt.

Og til sist er jeg veldig enig med Gladhest og andre som mener at man på hester som er vanskelige å få kontroll på eller stoppe, ikke bør sette hardere og hardere bitt på.. (hvilket jo avbekrefter teorien om at bittet ikke er hardere enn hånden) En hest som er hard i munnen bør man gå tilbake med fra start og lære den stopp med mye mildere signaler. På samme måte som sjenkeldøve hester (dem setter man da ikke sporer på heller) for da har man jo missforstått poenget med sporer og "sterke bitt" Disse brukes normalt når hesten forstår helt fine signaler.
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  01:05:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Hei!
Uff, jeg føler meg bare skikkelig dum og uvitende. Men jeg skal prøve å svare på det du spør om så godt jeg kan.

Ang. grimehåndtering:
Hesten er umulig å stoppe i grime når jeg sitter på ryggen. Fra bakken er han høflig og grei på alle måter, på leietur i skritt og trav og i longe.

Jeg er ikke erfaren nok til å se om hestetenner er i orden, men jeg har bedt eieren sjekke. Men nå er jeg på tre uker ferie, så vet ikke helt hva som skjer der hjemme.

Jeg har heller ikke peiling på travere! Har humpet rundt på turhester og ridehester i alle år. Så den må jeg nok be noen andre svare på
Men hesten jeg red før denne, var traver. Han var helt ulik denne, så det er stor forskjell fra traver til traver også tydeligvis.

Ang. bitt:
Jeg trenger overhodet ikke å ta så hardt i hesten med pessoabittet eller westernstangbittet som med trinsebitt. Da hører han på meg lenge før det blir full dragkamp. Han er fortsatt stressa, men mye greiere å ri, da han faktisk hører på meg. Jeg har aldri trengt å dra alt jeg har i ham med disse bittene, han stopper lenge før det.

Som sagt, jeg har ikke peiling på bitt. Kun ridd med trinsebitt og hackamore eller grime før denne hesten. Det er derfor jeg er her og spør...! Kunne ikke i mine villeste fantasier se for meg at det ville bli så mye "blest" om emnet!
Så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare her...
Jeg syntes det gikk så greit og fint da jeg begynte med pessoa, jeg fikk stoppet hesten, og begge virket mye mer fornøyde. Jeg følte at ejg hadde kontroll endelig. Grunnen til at jeg skrev inn hit, var at noen hadde sagt til meg at pessoabitt er dyremishandling, og jeg ville vite om andre synes det. Etter det sluttet jeg med pessoa og gikk over til å prøve andre bitt. Har prøvd westernbittet og hackamore. Hackamore "funket" med metallkjede under, men ikke med lærreim under. Men som mange påpeker her inne; det er nok ikke bare bittet som må tas tak i her...

Tredelt muffebitt har jeg ikke prøvd,vet knapt hva det er, så det kan jeg ikke si noe om...har bare ridd denne hesten ca 10 ganger, så har ikke prøvd så mange bitt på ham. Jeg er også nødt til å kjøpe nye bitt hver gang noe nytt skal prøves, så det er nødt til å begrense seg litt...

Jeg skal prøve Solanjus metoder når jeg kommer tilbake fra ferien. Før det får jeg ikke prøvd noe som helst.

Nå svarte jeg så godt jeg kunne!

Jennae Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  01:59:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes det er prisværdig at du spør og innrømmer din uvitenhet. Flere kunne lært av dette.. Jeg håper at solanjus metode virker.. har ikke så mye å komme med ellers da jeg aldri har ridd med pessoa.

et muffebitt ser forresten sånn ut:
2 delt http://www.ryttersridesport.dk/images/IMG_0194_1.jpg

3 delt http://kjaergaarden.dk/Graphics/Products/334_s.jpg

jeg vil anbefale deg å lese denne artikkelen.. http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php den er på engelsk men den er utrolig opplysende og hun skriver veldig godt og er lett å forstå.

Her lærer du veldig mye om bitt og virkning.

lurte forresten på, siden den er helt grei fra bakken og i longe, men ikke med rytter. HAr du prøvd å bli longert?? sånn at du overtar styringen etterhvert??
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  12:10:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
God morgen
Jeg har ikke prøvd å bli longert nei, for jeg er helt alene med hesten når jeg er der,og vet ikke om noen som kan hjelpe meg. Men det hørtes ut som noe jeg kunne prøve! Kjenner omtrent ingen som driver med hest som jeg kunne spørre. Men dukker det opp noen, skal jeg jamen prøve det.

De bittene har jeg sett. Tror du han ville vært "stoppbar" med et sånt tredelt når han overhodet ikke merker at jeg eksisterer på vanlig trinsebitt? Jeg er litt skeptisk... hvordan fungerer disse tredelte?

Begynte på artikkelen du sendte link til, og jeg er ikke særlig flink i engelsk, fant jeg ut...masse totalt fremmede ord, og da kom jeg helt ut av sammenhengen. Men jeg skal se litt mer på det før jeg gir opp.

Takk for at d prøver å hjelpe

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  13:59:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg rir bajas på dette tredelte bittet, bare at mitt er kobberbelagt på midt-delen, noe som gjør at det smaker littt. det er faktisk det beste bittet jeg kan bruke på han.. og du veit jo hvordan han er, ikke sant.. kombinert med litt bakketrening går det helt supert faktisk! men du.. ville prøvd lit lenger med noen av de bitta du har jeg nå. Har jo nesten prøvd et nytt hver gang du rir, og han kan jo kanskje bli litt stressa av det også da. så mitt råd er å jobbe fra bakken de neste gangene du er der, og få til denne stoppen, og deretter velge det bittet som du har følt at er det beste så langt. selv om det er et skarpt bitt, vil du jo nå belaste det enda mindre enn du gjorde, fordi hesten nå har begynt å lære å vike for press. pass nå bare på at de tennene hans er ok, ellers vil samarbeidet du jobber inn på bakken opphøre i det øyeblikket han får bitt i munnen. etterhvert vil du kanskje finne ut at dere har det best med et sånt eller slikt bitt. jeg startet med grime på Bajas etter bakketreningen, men bare på trygge steder da..
forskjellen på et todelt trinsebitt og et tredelt, er at det tredelte er snillere med munnen, fordi det ikke lager en V når du drar i det(kanskje litt dumt forklart?håper du skjønner), men mer en U, og det hindrer klyping. En annen fordel er at hvis det sitter riktig i munnen og du tar i den ene tøylen, vil bare den delen av bittet du da tar i bevege seg i munnen, mens mellomstykket og delen på motsatt tøyle vil ligge i ro. Du vil derfor belaste munnen midre, og gi bedre signaler enn med todelt. dette er også et bitt som er anbefalt av tannleger.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  13:54:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Dette tredelte bittet, er det "sterkere" enn et vanlig trinsebitt, sånn at jeg får stoppet ham? Det er veldig viktig for meg at jeg vet at jeg får stoppet før jeg rir ut med et nytt bitt... Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  16:14:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke si at det er sterkere nei, men det er kanskje mer regelmessig. Det fordeler trykket jevnt i munnen, er ikke like skadelig for tenner og tunge, og kan derfor brukes litt mer. Ikke forstå det som at du kan henge i tøylene alikevel, men om du må dra, så blir ikke munnen like lidende. Dersom du skal ut å ri med det første, og før du får lært inn stoppen fra bakken, vil nok ikke dette bitte hjelpe deg, utenom hvis du drar hardt i det nei. hvis du skal ut å ri nå, uten mer bakketrening, tvinges du til å velge et skarpere bitt, fordi hesten fremdeles ikke forstår hva hendene og setet ditt ber han om. dermed må du rett og slett dra til det stopper. jeg vil derfor råde deg til ikke å ri på tur, før du har lært han hva du ber han om. deretter ville jeg forøkt å bruke et mildt bitt, men samtidig ett du veit at du får stoppet med. Kanskje du føler at du trenger et som er litt skarpt for sikkerhetsskyld. det blir opp til deg å vurdere. uansett er det litt urettferdig og juks å bare kurere symptomet, som er at du ikke får stoppet, når du veit hva årsaken er, ikke sant? kan liksom ikke svare noe mer enn det jeg... sjekk klikker på hjemmesida mi, der har du ei lita oppskrift..

jennae

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  17:42:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Har ingen bane, så det er bare turridning som er aternativet. Noen ganger får jeg bruke et jorde, men bare en sjelden gang. Og hvis jeg ikke kan ri, så er jeg som sagt nødt til å finne en annen hest, og da blir han stående:/
Så jeg kan ikke love noe mer enn at jeg skal prøve med litt bakkarbeid når jeg kommer hjem. Kommer nok til å ri turer ved siden av, på de bittene som jeg har kontroll med. Håper eieren har hatt en tannsjekk på han da.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  18:41:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
jeg har heller ikke bane. alt du trenger er et litt langt leietau, og plass nok til at hesten ikke får dilla...
jepp, de tenna er temmelig vesentlige. opplever stadig at folk som har hatt hesten sin i årevis sier "hæ? tannrasp? aldri hørt om..." ikke rart de sliter litt med å få hestene til å "oppføre seg" hvis de har au-au i munnen..

LisaFi

Skrevet - 31/12/2006 :  00:01:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hvis dette er en løpstrent og "stri" travhest, må du i alle fall sette din egen sikkerhet først!

Om du ikke har all verdens muligheter til å få trent den rolig, "på" hjelperene dine etc, og eier hovedsaklig ønsker at hesten skal gå på rideturer i variert tempo (???) Må du prioritere DIN og hestens sikkerhet framfor "alle andre" som synes det eller det bittet er slemt. Jeg kan være enig i mye av det som skrives her, for eksempel Lopkes forrige innlegg, men å sette på et Mildere bitt på en stri(?) hest som du allerede sliter med å holde 100% kustus på, ville jeg virkelig ikke ha gjort om jeg var deg. Ei heller å prøv eå ri den bittløst utenfor inngjerdet område, MED tilsyn! Pessoa er dog et lite presist redskap, selv om selve munnstykket kan se mildt ut, er det ikke noe bra bitt, fordi det er unøyaktig og "slingrete" akkurat som Lopke beskrev. Ikke så fryyyktelig slemt, bare rett og slett til lite hjelp..

Så hadde det vært DIN hest, som du kunne omskolert alt du kunne, dratt på kurs med etc, selvfølgelig begynner man i en annen ende- men er det en annens hest- som for alt du vet kanksje bare blir giret opp ENDA mer imellom de to dagene i uka du er der, så der det viktigst at sikkerheten er der. Og da må du ha kontroll.

Pelham er kanskje en løsning, jeg synes også crescendo er greit på sånne som jeg aldri får trent til å høre på andre ting alikevel.

MINE hester går på rett gummibitt eller vanlig travtrinse (som er i nær slekt med muffebittene..), men MÅ jeg ut med en hest som jeg har få muligheter til å påvirke atferden på, så smeller jeg på det jeg MÅ ha for å beholde kontrollen. Minst mulig da også, men jeg prioriterer min egen sikkerhet øverst på lista. Om en fremmed hest får vondt i munnen av å prøve å stikke ut med meg eller kaste meg av, eller av å bli kommandert UT Av veien for en bil, for eksempel- so be it. (Om dere nå tenker Onde Lisa eller Smarte Lisa får bli dere sak...)

Har jeg muligheten til å drive mer med hesten velger jeg selvsagt andre metoder.

Så det blir nok opp til deg som kjenner hesten og situasjonen best, å bedømme...
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 31/12/2006 :  00:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
HVORFOR er det greit å ri med sterkere bitt på en sterk hest bare fordi det ikke er en hest man eier og har mulighet til å trene? Jeg mener heller ikke at hun skal risikere livet ved å ri ut med noe mildt, men at det er best å enten trene hesten eller la være å ri den i det hele tatt. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 31/12/2006 :  00:29:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hesten går sannsynligvis med sterke bitt, eller grise-stri på trinsebitt (som faktisk IKKE er særlig snilt om hesten "ligger på" ) når trådstarter IKKE trener den, dvs når den blir trent for vogn.

Best å avlive hesten, da eller? Eller avheste eieren?

Tull.

Gå til toppen av siden

Team-Tunette

Skrevet - 31/12/2006 :  00:34:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTeam-Tunette  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTeam-Tunette  Svar med kopi av melding
Hei!
Var bare noe jeg lurte på, har hesten vondt i ryggen? Var en hest på stallen som var umulig å stoppe på "vanlige" bitt. Men når de fikk mye sterkere bitt på den, hadde de kontrollen igjen. Men de sjekket over hesten for noe annet det var problemer for, og da fant de ut at hesten hadde hatt vondt i ryggen hele tiden, uten at de hadde lagt merke til det. Så de behandlet hesten for det, og etterpå var han som en ny hest å ri på med trinse. Jeg lurte på dette fordi du sa at han var snill og håndtere fra bakken med grime, men med engang du satt deg oppå, mistet du kontrollen. Jeg har hørt av min tidligere ridelærer, at hester flykter fra ting de syns er ubehagelige, som da kan være en vond og øm rygg..Håper du skjønte noe av dette da:) Å husk alle sammen, dette var bare noe jeg sa, fordi jeg prøver bare å si det jeg har erfart til henne, så kanskje er det det samme tilfeldet her å..?Ikke drep meg for det da, er dere snill:)

Ble litt klomsete tekst men..

Helga:)

The voice in my head told that I'm NOT crazy!!

- Www.Uglem92.Piczo.Com -
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 31/12/2006 :  00:37:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lisafi: Hva snakker du om??
Avlive hesten? Jeg sa bare at hvis hun ikke kan trene hesten kan hun slutte å ri den. Den bør ikke bli dratt i munnen verken med trinsebitt eller noe annet, men trenes til å forstå bittet. Hvis jeg hadde ridd hesten og ikke hadde mulighet til å trene den til å forstå ville jeg ha sluttet å ri den. Men for all del, hvis det gir noen glede å ri på sterkt bitt fordi man ikke behersker hesten med noe annet så vær så god..
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 31/12/2006 :  00:45:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Tror du hestens munn blir noe annerledes av at hun slutter å ri den, da, Gladhest? Tror du ikke det skjer ting med munnen på den i annen trening også?

Det eneste som skjer er at hesten går glipp av en liten avveksling i treningsformene, og jenta går glipp av nyttig erfaring. Hvis man ikke skal kunne være med og lære noe selv om ikke alt foregår som i en ønskedrøm, så skulle det jaggu meg bli lite erfaring på folk etter hvert.

Det er ikke ønskedrømmen til noen å bruke skarpe bitt eller ri hester som er vanskelige- men det er ikke sikkert jenta har noen annen hest å ri? Det er ikke sikkert det finnes andre til å ri den hesten? For meg må det i startfasen til de "finner ut av det" være Mye bedre for alle parter om hun kan finne utstyr så hun klarer å beholde kontrollen.

Selvfølgelig i den ideelle verden så bør alle hester trenes til å forstå bittet - sånn som Du mener at de bør forstå det, men ivrige travhester Forstår faktisk bittet- på sin måte! Når kontakten blir tatt opp betyr det i de fleste tilfeller - nå skal vi trave. Og da blir de ivrige, i tillegg til at de ofte MÅ opp i en viss hastighet for ikke å slå seg på beina etc.

Så da krever du at hesten skal omskoleres fra sitt opprinnelige bruksområde da? Selv om jenta har fått beskjed om at hun ikke skal "gjøre ridehest" av den?

Jeg tror ikke du helt klarer å sette deg inn i situasjonen, jeg? Det er ikke alltid man KAN få gjøre alt man vil med alle hester!? For hestens del er det helt sikkert en deilig følelse å få komme ut på ridetur en gang i blant, og den gjør nok bare det den har LÆRT, nemlig å "ligge på" når noen tar opp kontakten. Hva er alternativene da?

Å si at folk skal slutte å ri en hest, fordi de ikke kan få brukt det ideelle utsyret synes jeg er drøyt. Jeg synes man skal prioritere sikkerhet først og fremst, og skaffe seg hjelp så snart man kan. Kanskje er en slik hest en gylden mulighet til nettopp å lære hvordan man "lærer hester av med" slike ting?

Redigert av - LisaFi den 31/12/2006 00:51:34 Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.06 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.