hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

solanju

Norway

Skrevet - 25/12/2006 :  22:48:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
carambee:
Jeg syns faktisk at trådstarter her virkelig prøver å sette seg inn i dette med bitt jeg. Hun viser faktisk mye omsorg og ansvar ved nettopp å spørre andre hestekyndige om hjelp. Og hun har IKKE ridd denne hesten gjentatte ganger på et bitt som er for hardt på munnen. det er jo nettopp det som er poenget med denne tråden, og grunnen til at den nå dekker 7 hele sider. Hun har forsøkt med ulike bitt, som hun har fått anbefalt av de som har litt peiling på bitt her inne, prøvd dem, og følt at de er for harde. kanskje du burde lese hele tråden?
Det er snakk om en hest hun får lov til å ri litt på for en travkar i nabolaget, som hun ikke får lov til å trene til å lære å vike for press. Å bli ridd av denne jenta, som er så nøye på at hun skal gjøre det som gjør minst vondt for munne og nakken, er for denne hesten en avlastning fra å bli kjørt med travbitt og sjekk. Noe som hvertfall er belastende for munn og nakke! Og det har jo vist seg at noe av det hun har prøvd, FØLER hun at er for hardt for han, og dette har hun kuttet ut, etter en gangs forsøk.
Jeg syns vi har med å gjøre et prakteksempel av en forrytter. Hun gjør som hun får beskjed om av eier, samtidig som hun forsøker å gjøre det mest mulig komfortabelt for hesten å bli brukt. Kan man forlange mer av en forrytter enn det? bortsett fra at hun selvfølgelig kan slutte å ri denne hesten da.. men da skaffer han seg vel bare en forrytter lik den som rei hesten før henne, som bruker det bittet som er i stallen, og bare DRAR til det stopper!!
De fleste andre med lignende problemer finner vel bare ut av det på egenhånd, og det er ikke sikkert det er så mye bedre enn å spørre andre om hjelp. Hvordan lærte du om effekten av forskjellige bitt? Kanskje du leste det et sted, eller kanskje du lærte det av å spørre andre mennesker med mer erfaring enn deg? Eller kanskje du lærte ved å prøve og feile? Misforstå meg rett, jeg mener ikke at hester skal være prøvekaniner. Faktum er at mange er det, og jeg mener at denne hesten IKKE er en av dem.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 26/12/2006 :  10:11:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Joda du, jeg har lest hele tråden. Og alt det du skriver er helt riktig. Men siden dette er et diskusjonsforum så sier jeg min mening.
Og selvfølgelig ble jeg ikke født med all slags bittkunnskaper, men det var liksom derfor jeg sa at trådstarter bør sjekke ut virkningen av ting FØR hun bruker det

Nei.. Får tusle tilbake til FH jeg, der får man lov å dukke opp og være kritisk uten av noen tar helt av

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 26/12/2006 10:13:41 Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 26/12/2006 :  13:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes carambee har et poeng jeg. Jeg synes ikke det høres ut som trådstarter har den kompetansen som trengs for å eksperimentere med bitt på denne hesten. Det er flott at hun prøver å skaffe seg mer erfaring og spør om råd, men det beste hadde kanskje vært at hun sluttet å ri ham og skaffet seg mer erfaring før hun tok fatt på noe sånt.

Men ikke misforstå meg jennae, jeg synes du virker veldig ansvarsfull som prøver å ri hesten på best mulig måte og bruke et godt bitt. Noen ganger kan det bare bli litt mye å gape over
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  13:23:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
hun hadde jo først snakket med noen om virkningen av bittet, og så prøvd det. deretter spurte hun litt mer, da hun fikk litt tvetydige forklaringer på bittbruken... Syns liksom ikke hun har gjort noe klandreverdig, og syns derfor du kanskje var litt vel skarp mot henne bare.. selvfølgelig kan du ha meninger om en tråd, for all del. men kanskjevi alle burde huske på at det faktisk er ekte mennesker med reelle problemer vi diskuterer med her inne. jeg veit tilfeldigvis at trådstarter blei veldig opprørt over det du skrev, og det lærer man ingenting av!

jennae

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  19:46:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding

Hei dere!
Da jeg så den meldingen Carambee hadde lagt inn ble jeg veldig usikker. Burde jeg virkelig slutte å ri hesten? Hadde hun rett i at hesten ville bli glad for å få slippe?
Jeg ble lei meg. Det aller siste jeg vil er å gjøre denne hesten vondt eller plage ham på noen måte. Jeg vil bare det beste for ham.
Men; er det beste for ham virkelig å få slippe mine "inkompetente" rideturer?
Jeg sendte en mail til Solanju og bad henne lese innlegget og fortelle meg hva hun trodde om dette, for Solanju er en dame jeg virkelig repekterer, og som er glad i hester (som jeg syns er det viktigste, når man "eksperimenterer" med hest).
Hadde ingen intensjoner om at hun skulle forsvare meg her, men jeg ble rørt når jeg leste hva hun har skrevet, og kjenner at hun har rett.

Kopi av melding:
Jeg synes ikke det høres ut om trådstarter har den kompetansen som trengs for å eksperimentere med bitt på denne hesten. Det er flott at hun prøver å skaffe seg mer erfaring og spør om råd, men det beste hadde kanskje vært at hun sluttet å ri ham og skaffet seg mer erfaring før hun tok fatt på noe sånt.

Opprinnelig postet av gladhest

Kjære Gladhest, hvordan skal jeg skaffe meg "kompetansen" på annen måte enn å rett og slett prøve? Lese bøker, ri andre hester, spørre hestekyndige som jeg har gjordt her inne?
Ja, klart! Men til syvende og sist må jeg opp på hesten og prøve og feile før jg finner ut hva som vil virke.
Skulle virkelig ønske det var min hest og at jeg kunne reise på kurs med den og trene den som ridehest, men det kan jeg ikke, så vi (jeg og hesten) er bare nødt til å lære sammen, mer for hver gang.

Jeg tenkte virkelig nøye over om det vil være best for hesten at jeg rett og slett gir den opp og finner meg en annen hest. Men jeg tror ærlig talt ikke det. For når jeg kommer i stallen, og han knegger mot meg, lunter etter meg mens han snuser meg i håret, gnir seg inntil meg og lytter intenst til hvert ord jeg sier; da vet jeg at han skjønner at jeg aldri vil ham noe vondt, og at vi faktisk skal finne ut av dette sammen. Kompetanse eller ikke.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  21:01:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
må bare poengtere at jeg synes trådstarter er flink som spør. om alle hadde vært like interesserte i hesten og i å lære hvordan bitt (f.eks.) virker, ville nok heste-norge vært langt bedre for hestenes del.. om hun ikke bør ri hesten er jo et spørsmål, men ang å sette seg inn i virkningen av bitt, er hun LANGT flinkere enn størsteparten av heste-norge.
så akkurat det synes jeg ikke man skal kritisere (i så fall kun kommentere).
renate: når hele debatten går på "hvilket bitt vil virke best på min hest?", er det jo litt.. ja, hva skal jeg si.. merkelig, å begynne innlegget med "Synes virkelig trådstarter bør sette seg inn i virkningen av bittene hun rir med." Da det jo er det hun prøver på. om hun burde lese ENDA mer før hun prøver, kan man jo diskutere, men.. ja, poenget mitt er; jeg forstår at folk reagerer når du sier det, selv om jeg selvfølgelig er enig i at man skal si sin mening!

synes iallfall IKKE at hun bør få pepper for at hun starter denne debatten, og for at hun "ikke prøver å forstå bittene".

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  21:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns heller ikke renate bør få pepper for at hun sier sin mening. Hun, som alle andre, må få si sin mening.
Og hun har vel heller ikke sagt at trådstarter ikke prøver å forstå bittenes virkning. Hun sa at trådstarter burde sette seg inn i bittenes virkning -før- hun rir med dem, noe jeg er enig.
Det som er problemet her er vel at eieren ikke tillater at noen skal lære hesten noe som helst, noe som gir større problemer i ridninga enn om det hadde vært en 'enklere' eier.
Jeg tror selvsagt ikke trådstarter vil hesten noe vondt, men som jeg skrev i et tidligere innlegg, man bør ikke bruke et bitt før man vet hvordan det virker inn på hesten.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 26/12/2006 :  22:05:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kjære Gladhest, hvordan skal jeg skaffe meg "kompetansen" på annen måte enn å rett og slett prøve? Lese bøker, ri andre hester, spørre hestekyndige som jeg har gjordt her inne?
Ja, klart! Men til syvende og sist må jeg opp på hesten og prøve og feile før jg finner ut hva som vil virke.
Skulle virkelig ønske det var min hest og at jeg kunne reise på kurs med den og trene den som ridehest, men det kan jeg ikke, så vi (jeg og hesten) er bare nødt til å lære sammen, mer for hver gang.

Jeg tenkte virkelig nøye over om det vil være best for hesten at jeg rett og slett gir den opp og finner meg en annen hest. Men jeg tror ærlig talt ikke det. For når jeg kommer i stallen, og han knegger mot meg, lunter etter meg mens han snuser meg i håret, gnir seg inntil meg og lytter intenst til hvert ord jeg sier; da vet jeg at han skjønner at jeg aldri vil ham noe vondt, og at vi faktisk skal finne ut av dette sammen. Kompetanse eller ikke.

Opprinnelig postet av jennae

Ja det er mulig jeg ikke var helt rettferdig mot deg.. For det er ikke du som er problemet, men jeg forstår det som at du er i en vanskelig situasjon pga. denne eieren. Hvis du ikke får lov til, eller har nok tid med hesten til å kunne trene den til å forstå presset fra bittet, hvordan skal du og hesten da som du sier finne ut av dette sammen?? Det hjelper ikke med verken trinse eller piggtråd hvis han ikke forstår hva det betyr. Hesten er jo travtrent og ikke trent på de samme signalene som en ridehest er.

Du er glad i hesten og dette er sikkert gjensidig. Og du prøver å ri den på best mulig måte. Men hvis forholdene gjør det slik at du er avhengig av å være for hard mot hestens munn, og ikke klarer å gjøre noe med dette, da ville jeg faktisk si at verken du eller hesten er tjent med denne ridningen.

Hvis du som du sier vil løse problemet sammen med hesten er det kanskje ikke bitt du må fokusere på? Jeg har ganske lang erfaring med ulike typer hester og ridning, men jeg ville ALDRI ridd ut med denne hesten. Det overrasker deg kanskje at jeg sier det, men ut fra hvordan du beskriver den - at den er så "hard" er det noen ting som etter min mening ikke er slik de skal være og som må jobbes med før hesten er ridbar.

Når hesten løper og er vanskelig å stoppe er det lett å bare se beina som løper av gårde og tenke at "bremse med sterkt nok bitt" betyr stopp. Det er ikke sikkert at det egentlig betyr stopp for hesten. Tenk på hele hesten. Beina som prøver å flytte seg fortest mulig er en del av hesten. I hodet og kroppen til hesten foregår mange ting (emosjoner) og det er disse som er den utløsende årsaken til at beina løper av gårde med deg. Når du drar i tøylen (og selvsagt også bruker de andre hjelperne til å stoppe) fører dette forhåpentligvis til at beina slutter å bevege seg. Men det gjør ikke nødvendigvis noe med hestens emosjoner. One rein stop har jeg nevnt tidligere, og jeg tror det vil være en god ide å bruke konsekvent på denne hesten. Det står forklart mange steder her på mix. Det er viktig at du ikke slipper straks hesten bøyer av, men venter til den også senker hodet, tygger/gjesper eller liknende. Det er ikke bare lydighet du trenger, men du bør hjelpe hesten å bli mindre emosjonell.

Jeg vil anbefale å prøve dette med hesten.
- Jobbe med hesten på bakken, lære den hva press betyr og at den skal vike for det.
- Lære den one rein stop fra bakken og fra salen.
Når dette er innlært kan den ris på tur (rolig i begynnelsen).
- One rein stop hver gang den viser tegn til å øke farten (altså lenge før den løper).
- Hvis det er en "hjemoverhest", ri frem og tilbake på hjemveien slik at den går et stykke hjemover, snur og går bort fra stallen igjen, snur igjen, osv.

Det er det samme for meg hvilket bitt du rir på bare du aldri drar hardt i begge tøyler. (Et stangbitt eller mekanisk hack er ikke å anbefale til one rein stop).
Hvis du ikke har tid eller "får lov" til å jobbe med hesten på denne måten ville jeg ikke fortsatt å ri den.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  22:50:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns heller ikke renate bør få pepper for at hun sier sin mening. Hun, som alle andre, må få si sin mening.
Og hun har vel heller ikke sagt at trådstarter ikke prøver å forstå bittenes virkning. Hun sa at trådstarter burde sette seg inn i bittenes virkning -før- hun rir med dem, noe jeg er enig.
Det som er problemet her er vel at eieren ikke tillater at noen skal lære hesten noe som helst, noe som gir større problemer i ridninga enn om det hadde vært en 'enklere' eier.
Jeg tror selvsagt ikke trådstarter vil hesten noe vondt, men som jeg skrev i et tidligere innlegg, man bør ikke bruke et bitt før man vet hvordan det virker inn på hesten.

Opprinnelig postet av lucky june

poenget mitt var mer at - selv om jeg er enig i det renate mener - at måten hun sier det på, kan få det til å virke som om hun mente trådstarter ikke "prøvde godt nok" å forstå bittene hun brukte. uten at det nødvendigvis var det hun mente. og jeg mener det er veldig viktig at vi ikke kritiserer folk, når de spør, for at de ikke spør MER. som når vi rir og vil ha hesten til å søke ned, når hesten da søker 2cm ned - vi straffer den ikke for at den ikke søkte 10cm ned. vi sier "flink hest! kan du litt til?", ikke "nei, ikke 2cm!! 10cm!" om dere skjønner...
altså: jeg forstår at noen reagerer på renates (carambees) innlegg! tror faktisk noen ville reagert på FH også, jeg.
(ble litt rotete det her.. men det er nå MIN mening, som jeg også kan si)

ingen av oss kjenner denne hesten. ingen av oss har ridd den, ingen vet hvor hardt hun må ta i den. om hun føler det er best for hesten om hun fortsetter å ri på pessoa, i motsetning til at den aldri får kommet ut på tur, så tror jeg faktisk den hesten "overlever" de gangene hun tar tak i den. jennae virker som om hun bryr seg om hesten, og det virker som om hun er den eneste som gjør det (i den hestens verden). jeg tror ærlig talt den har det bedre med å få stell og kos og få gått på tur, og å bli tatt litt i de få gangene det trengs, enn å bare bli trent i trav hele livet. faktisk.
om alle de sterke hestene i verden (de som er kontrollerbare kun med et sterkt bitt, men som ikke er "farlige") aldri skulle blitt ridd på tur, er det mange hester som aldri ville fått sett utsiden av travbanen, og aldri ville sluppet sjekken og *alt som de bruker i trav som jeg ikke har greie på*, for å si det sånn...

nå husker ikke jeg hvordan det ble til med den pelhamen du kjøpte, jennae, men jeg liker pelham mye bedre enn pessoa jeg også. den er mye mer presis, pluss at den "stopper" før du kan skade nakken for mye. har du prøvd den?

men om hun nå VET at bittet hun rir med er sterkt, og rir med dette i bakhodet, da tror jeg det skal gå bra, jeg. om alternativet er at denne hesten går i banen med sjekk osv osv.

jennae

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  23:32:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Takk for at du sier ting som jeg ikke riktig får ut, Hanna! Jeg er veldig enig med deg.

Nå er jeg på tre uker ferie hos søteren min, og får derfor ikke ridd hesten på en stund. Har ikke prøvd pelhamen,fordi jeg fikk tilsendt et delt istedet for et udelt. Har prøvd å få byttet det, men virker som de ikke har udelt. Kan se om jeg finner en hestebutikk en dag.

Hesten er også lett å stoppe på western stangbitt, ikke bare på pessoa, så jeg kan bruke det også. Det er bare litt vanskelig å svinge med det

Når jeg tenker på det, så har aldri hesteieren sagt at jeg ikke kan lære hesten noe. Han har bare sagt; ikke gjør ham til en ridehest. Hesten skal brukes til trav.
Så jeg ser ingen grunn til at bakkearbeid skulle ha noen negativ innvirkning på travtreningen. Det er bare det, at jeg KAN ingenting om det. Har aldri gått kurs om det, eller møtt noen som kan det. Har selvfølgelig lest litt om det, men jeg får ikke ordentlig til!
Så gi meg gjerne noen tips??

Jennae Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  23:44:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
næmmen, da kan du jo lære ham litt, da! har ikke så mye peiling på det jeg, så tror ikke jeg skal uttale meg for mye, men bakkearbeid er jo egentlig bare positivt for ALLE hester; ikke bare ridehester. det er jo det som kalles "horsemanship" - hvordan vi omgås hestene våre.
gudd løkk

vil nok anbefale en pelham framfor westernbitt og pessoa. pessoa som jeg sa før, og westernbitt fordi... vel, det er vel egentlig fordi jeg ikke kan noe om det XD men renate nevnte jo en ting eller to om det. og så, som du sier, er det nok litt vanskelig å svinge med det..

jennae

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  23:51:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
OBS! Jeg har kun to ganger to timer i uka med hesten. Men tror dere jeg kan lære den noe likevel?

Ridningen driver jeg med etter anbefaling fra fysioterapaut, i tillegg til at jeg selvfølgelig liker å ri. Om jeg ikke kan ri denne hesten lenger, jevnlig, er jeg nødt til å finne en annen hest. Og siden nevnte hesten står ubeleilig til, jeg har ikke mulighet til å dra opp til ham utenom disse to ganger to timene i uka, får jeg ikke tid til ham hvis jeg begynner å ri en annen hest et annet sted,hvis dere skjønner. Kanskje dårlig forklart, men jeg håper dere forstår dilemmaet.

Til høsten skal jeg søke hestelinj på folkehøgskole, og da kommer jeg sikkert til å lære MASSE, endelig

solanju

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  00:08:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
på bakken lærer du hesten ALT du vil at den skal lære i salen. En travtrent hest lærer å jobbe mot press, via en sjekk, som de fleste bruker på hestene sins. Sjekken har den funksjonen at den drar hodet opp, og holder det oppe, og på den måten hjelper hesten å holde ballansen når den skal løpe fort(skyt meg hvis jeg ikke sier riktig nå..)denne legger et konstant press i hestens munn, som trener forventer at hesten skal jobbe mot. det er derfor du får problemer når du drar i bittet. For en ridehest er dette et stoppsignal, for en traver er det et signal om å legge seg på, og faktisk løpe fortere..
når du skal begynne å jobbe bakkearbeid, ville jeg tatt tak i stopp som første post på programmet, fordi dette er det du allerhelst vil få orden på. En hest jobber alltid fortere med belønning i stedenfor straff. Finn derfor ut hvordan du kan belønne hesten, sånn at du har en motivasjonsfaktor. lær hesten at den må gjøre "noe" for å få belønning. jeg lærer alltid hesten at "stå" gir belønning først. de fatter dette etter alt fra 5-20 min. Stå er utgangsposisjonen som jeg alltid vil ha hesten i, når jeg skal strigle, leie, kose, sale, stige opp.... Når mine hester står, betyr det at de har alle fire bein i bakken, hodet naturlig høyt, og rettet framover. Skraping, vimsing, tråkking eller annet tull, er IKKE stå. belønningen kommer når hesten gjør det jeg vil, sammen med "bra/flink/flott" eller det som faller deg naturlig.
dette øver du inn med belønning på BEGGE sider av hesten. deretter bruker du det bevisst hele tiden8i stallen, på beite, på tur, på spilt...), og belønner av og til.. På den måten husker hesten betydningen av det du sier, og den vil gjerne gjøre det i tilfelle den får belønning.
når hesten forstår "stå", bruker du dette når du går frem, eller tilbake også.. både fra skritt og trav, mens du leier hesten i grime/hodelag med og uten sal, og gjerne hvor som helst... Når hesten lærer dette, kommer den også til å lære å lese deg, før du rekker å si ordet. det har seg sånn at når vi tenker på en bevegelse, gjør vi underbevisst enkelte bevegelser som forberedelse til det vi skal. dvs at når du tenker på å stoppe, vil du før du stopper, forflytte vekten på din egen kropp. dette er hester eksperter på å lese, fordi de er byttedyr, og leser bevegelser rundt seg hele tiden.
når hesten kan dette SÅ godt, at den bremser "likt" med deg, kan du forsøke det samme på "lange tøyler". da bruker du hodelag med tøyler, går ved siden av hesten på det stedet hvor du ville ha vært hvis du satt på, dvs rett bak frambeina til hesten og holder tøylene som når du sitter på den. (pass tærne..). når dette funker, flytter du deg til rett ved siden av bakbeina til hesten(hvis du vet den ikke vil sparke), deretter tømmekjører du den. Når alt dette funker fra bakken(fra begge sider selvsagt), er jeg bombesikker på at det ikke utgjør noen forskjell på ryggen.. Hvertfall ikke i vanlige situasjoner. og da vil du VANLIGVIS ikke trenge å ta i tøylene, selv om jeg ville hatt dem "på lur" for sikkerhets skyld!
dette høres sikkert ut som noe som tar gresselig lang tid.. vel, les om Bajas på hjemmesida mi, og bli overbevist. har brukt klikker på han 1 mnd nå, og vi RIR på lange tøyler STORT sett hvertfall! Vi har brukt 2 1/2 år på det samme uten klikker, og uten resultat! klikker=ordet "bra", etterfulgt av belønningen(for Bajas er dette kraftforet han skulle fått alikevel) Lykke til!!

jennae

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  18:33:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Jeg skal sette igang når jeg kommer hjem. Håper jeg får til! Skal skrive ut det du skrev, og teste det i praksis. Men jeg kommer ikke til å slutte å ri, så det får bli et prosjekt paralelt med ridningen:)

carambee

Skrevet - 28/12/2006 :  19:17:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

altså: jeg forstår at noen reagerer på renates (carambees) innlegg! tror faktisk noen ville reagert på FH også, jeg.

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Det er tonen jeg alltid skriver med. Sikkert litt teit av meg å hoppe inn her og skrive et innlegg som det.. På FH kjenner nok de fleste mer til meg og hadde ikke følt behov for å forsvare trådstarter like mye..
Men klarte liksom ikke å dy meg, klarer som regel ikke å holde kjeft jeg når det er snakk om bruk av skarpe bitt på strie hester (iallfall nå man bruker bittene på helt andre måter enn de er ment for).

Takk for støtten dere som ga:) Men følte egentlig ikke at det var pepper jeg fikk. Var mer et innlegg som viste at hun kanskje misforsto meg?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.