hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

jennae

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  14:01:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Det har jeg også kommet fram til at høres mest fornuftig ut:)
Ehm...hvor BRUKER man et pessoabitt riktig? Skal man bruke det annerledes enn et trinsebitt? Og samme med pelhambitt?
Jeg er alltid lett på hånden, men når han stikker ut (f.eks hvis det kommer en bil med tilhenger, da kan han begynne å løpe i et rasende tempo, selv om han ikke virker redd...), da tar jeg ganske hardt i ham, og det var slik det begynte, jeg ble bekymra for om han blir "ødelagt" av disse episodene.

Jennae Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  14:01:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Det har jeg også kommet fram til at høres mest fornuftig ut:)
Ehm...hvor BRUKER man et pessoabitt riktig? Skal man bruke det annerledes enn et trinsebitt? Og samme med pelhambitt?
Jeg er alltid lett på hånden, men når han stikker ut (f.eks hvis det kommer en bil med tilhenger, da kan han begynne å løpe i et rasende tempo, selv om han ikke virker redd...), da tar jeg ganske hardt i ham, og det var slik det begynte, jeg ble bekymra for om han blir "ødelagt" av disse episodene.

Jennae Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  14:59:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør hva slags innvirkning bittet skal gi på hesten før du bruker det.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  22:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
altså, det jeg mente er (som lucky june nevner) at du bør vite hvordan det fungerer. da kommer det som regel av seg selv. altså; et pessoabitt er et grusomt "våpen" i feil hender, men kan godt være et ok turbitt, brukt med en myk hånd.

altså - om han stikker, og du ta hardt i han for å få stoppet han, så er det tross alt bedre at du får stoppet ham. nytter ikke å tenke "ånei, stakkar munnen/nakken, må ikke dra", og så ende på en motorvei... om du skjønner. men det er jo også viktig å trene best mulig for å unngå å komme på det stadiet der, å lære seg å stoppe det FØR han løper, og finne andre "stoppemetoder". venninna mi f.eks. har en halsring, som hesten hører på uansett, selv når den stikker og bittet ikke hjelper (x-galopphest). sånne ting

men; jeg tror ikke han tar direkte skade av det de få gangene, med mindre det er veldig ofte (og veldig hardt)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  13:13:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
En halsring?

Han stikker sjelden eller aldri ut med meg med pessoabittet, for da får jeg stoppet ham etter noen skritt (ved å ta ganske hardt i ham i noen sekunder). Med trinsebitt er ikke det mulig, da løper han bare.
Så pessoabittet fungerer kjempefint egentlig.

Det jeg ønsker av et bitt er at det skal være behagelig og ufarlig, men at han skal ha respekt for det. Ikke lett!
Hittil i mitt liv har jeg kun ridd på trinsebitt og hackamore, da jeg ikke har hatt noen problemer med å få stoppet, men denne hesten (som jeg bare har ridd ca 9-10 ganger,så jeg kjenner ham ikke helt enda) krever litt mer, og siden det ikke er min hest og jeg ikke har mulighet og erfaring til å "ri ham inn" ordentlig, må jeg nesten bare prøve meg frem med forskjellig utstyr.

Jeg tror jeg rett og slett skal variere mellom pessoa, hackamore og westernbittet, prøve meg frem og se hva han trives best med.

Redigert av - jennae den 16/12/2006 13:13:57 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  17:42:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
høres bra ut

jennae

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  13:26:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Oooookei, ikke mer hackamore iallefall...turen på søndag ble litt i "morsomste laget"... Men Hanna, hvis du ser dette, hvordan halsring snakket du om? Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  14:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har en martingal kan du bruke den reima som går rundt halsen som halsring. Du kan også bruke stigbøylereim. eller en annen reim som måtte passe.
Det brukes på galopphester? Fikk iallfall beskjed om at jeg -måtte- bruke halsring da jeg red hos ei med hester som skulle inn på øvervoll.
for at denne skal ha noen hensikt må hesten være lært inn at den skal vike for press, da også forfra. Når du drar i ringen vil det skape press på bringen, hesten skal vike fra dette, eneste løsningen er da å slutte å gå fram. Hvis du ikke slipper opp presset da vil neste være å gå bakover.

Vet ikke om det var dette hanna tenkte på?

Men kan hesten vike for press? Hvis han er sånn at han bare løper på tur og ikke bryr seg om deg vet jeg ikke om halsringen vil ha så mye effekt.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Redigert av - lucky june den 19/12/2006 14:10:54 Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  14:26:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Denne hesten er KUN trent for trav, og eier motsetter seg at små "frøkner" skal lære den noe som helst.. så jeg tror man faktisk MÅ ri denne hesten med et bitt, og legge press i munnen på den for at turen skal være forsvarlig(dessveree), eller man må lobotomere eieren!!! Si fra hvis du vil ha hjelp til akkurat det jennae.. hihi..
tror derfor det er snakk om et bitt som gjør nytten uten å gjøre for mye skade. Særlig siden nå ikke hack fungerte noe særlig heller..

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 19/12/2006 :  14:41:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jennae: Får du mye ut av å ri denne hesten? Hvis ikke kan du jo finne en annen hest å ri.. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke hadde likt å ri en hest som ikke viker for press og ikke skal lære det. Uansett hvordan vi vrir på det er det ikke rettferdig mot hesten å holde den tilbake hvis den ikke forstår hva dettte presset betyr. Det er heller ikke spesielt trygt. Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  19:43:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Sukk.
Jeg HAR ingen annen hest å ri. Også er jeg begynt å bli glad i ham, og vil at han skal få mer mosjon og variasjon i livet sitt enn han gjør, så jeg får vel holde på. Har jo som sagt ikke ridd ham så mange ganger, kan jo hende det bedrer seg etterhvert som vi blir kjent.
Man blir jo ofte ekstra glad i et dyr man må jobbe litt med.

Men nå tar jeg lang juleferie, dere! Så nå blir det tre uker uten hesten, før jeg tar fatt igjen.

Solanju:
Hehe, lobotomere gamle sta "hæstkailla" er nok ingen idè, selv om man ka ha lyst enkelte ganger... Men han ble glad for grimen! ;) Og fnyste litt av historien om hesteieren fra Eidsvoll(?) som måtte lære på den harde måten.

GOD JUL TIL ALLE HESTEGLADE, og igjen TUSEN TAKK FOR ALLE RÅD!
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  21:52:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
ang den halsringen; det var bare et eksempel på hvordan andre hadde fått det til. mente sånn som lucky june snakket om ja. men mente ikke at det ville funke på din, jennae men at man kan finne alternative løsninger, noen ganger, om man leter litt man må bare prøve seg fram, og finne det som passer best for dere.

god jul til deg og, og lykke til videre etterpå! du har iallfall en bra innstilling til hesten din tror jeg, og det gjør underverker bare det

solanju

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  22:59:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
hei Jennae
hehe.. så bra at "jeg er en dum lita jente som VIl kjøpe julegave til hesten"-trikset virket da. så har han hvertfall en plage mindre!! Håper dere to finner ut av kjørereglene sammen etterhvert. Med din stå-på-vilje og innstilling går det seg sikkert til!
God jul il deg og Brunen!
fra Solveig, Bajas og Linnea

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  17:33:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Bittet er vel ikke sterkere enn hånden din? Prøvd slik på Garsy men ble bare feil, hun har et tredelt nå, funker bra det.. Hva med å prøve et tynnere trinsebitt? jo tynnere jo bedre virkning, men sett mange som rir med slikt bitt du beskriver, jeg liker det ikke, men er vel forde hesten ikke bruker det..... Er vel greit å trene lydighet, er vel ike det beste å sette på sterkere og sterkere bitt, men føler du dette er bittet så wy not?
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/12/2006 :  14:05:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Synes virkelig trådstarter bør sette seg inn i virkningen av bittene hun rir med.
Et westernstangbitt er etter min viten laget for å ri med lange tunge tøyler. Hvor man bruker neckreining, og (ideelt sett) bruker setet som brems. Er det høy tungefrihet på det ?(og hvis du ikke vet hva som menes, eller virkningen av tungefrihet bør du iallefall slutte med det bittet)

Når du rir på pessoa, og må ta såpass kraftig i det, så vil nakkestykket skvise i nakken, og trekke bittet langt opp i munnvikene.
Rir du på et pelham vil hakekjedet stramme før dette skjer, og du vil selv kjenne at du tar hardt.
Hvis ikke det er sjans å stoppe ham uten at du drar alt du har i et pessoabitt, synes jeg det er uforsvarlig å ri ham. enten tar man tid til å trene han til å lyde, eller så bør han slippe disse rideturene.
Er det synd i ham om han må stå hjemme og gå glipp av en tur full av stress draing i munnen, bitt som smeller oppi tenna og klemming bak øra?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.