hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

jennae

Norway

Skrevet - 07/12/2006 :  14:21:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Har prøvd å "ri slalåm" for å stoppe ham ja, dette er fåfengt på trinsebitt, da får jeg omtrent ikke rikket hodet hans. Dette er en hest som er virkelig sterk
På sterkere bitt kan jeg både ri slalom og ta bittesmå volter for å bremse ham, men tro meg, han kan trave gjennom disse også... Og stoppe ham på EN tøyle har jeg ikke prøvd.

Men nå skal jeg høre litt på Solanju, som jeg mailer litt med på siden, og prøve å komme inn i hodet på hesten før jeg plager ham med flere bitt og triks. Som sagt kan jeg ikke mye om bakkearbeid eller hesteoppdragelse, og han ER en travhest (som ikke skal omskoleres), så jeg kan vel ikke forvente at han skal forstå når han ikke har lært.

Kan fortelle dere at jeg har blitt mye klokere av å lese alt dere har skrevet! Har fått masse gode tips og råd, og det er tydelig at det er mange som "kan hest" der ute.

Takk skal dere ha! Bare å skrive mer her inne, moro og lese:)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  19:29:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jennae:
Hold oss oppdatert da :-) Alltid spennende å følge utvikling :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 08/12/2006 :  19:50:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Guro: Neida, formulerte meg litt feil når det gjaldt å bremse med slalåm. Drar ikke bare i tøylene, men sett mange som prøver å tvinge hesten rundt og da ender med å dra bittet tvers igjenom. Man må passe på at man IKKE bare haler i tøylene, men at hesten er med på notene.

Håper dere finner ut av det sammen, jennae! Men bare for å gjenta meg selv, en enkel strikk (behøver ikke strammes en gang) kunne kanskje være en hjelp i begynnelsen. Han går vel normalt med sjekk, så det vil bare være en liten hjelp så han ikke drar hodet høyt til værs på tur og blir for sterk, er kanskje verdt et forsøk?

Lykke til iallefall
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 08/12/2006 :  23:42:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
OBS! til alle dere som sliter med å stoppe hester som er travtrente... IKKE prøv å stoppe dem med å dra dem rundt i en liten sirkel. Disse hestene er trent på volte(!) start siden de var bittesmå, og tar dette som et tegn på å øke farten!! bare et lite tips...
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  11:41:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Vi har framgang!
Gikk veldig bra på forrige tur (med western stangbitt). Skrittet faktisk på lange tøyler oppi skogen. Kjempemoro at han begynner å høre litt på meg!
Har faktisk ikke hatt så mye problemer med at han setter hodet i været når han løper ut, han gjør faktisk ofte det motsatte! Presser hodet mot brystet som en annen svane og traver sidelengs^^, Jeg tror han tror han er en sirkushest enkelte ganger.
Men takk for rådet om strikk, han blir nok ikke siste traveren jeg rir i mitt liv! Alt skal prøves èn gang før jeg vet om jeg liker det eller ikke.

Blir mer og mer glad i denne hesten jo mer jeg "baler" med ham:)
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  14:35:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
GRATULERER med fremgangen! All fremgang er en forsikring om at du har gjort noe riktig! Lykke til vidre!
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/12/2006 :  17:48:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Suoert :) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/12/2006 :  17:49:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har faktisk ikke hatt så mye problemer med at han setter hodet i været når han løper ut, han gjør faktisk ofte det motsatte! Presser hodet mot brystet som en annen svane og traver sidelengs

Du vet sikkert det , men pass på aat du rir på løse tøyler på stang, og spesielt siden han gjør dette :)
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  16:28:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
I dag fikk jeg pelhambittet jeg hadde bestilt. Men jeg var sikkert på at jeg hadde bestilt "udelt", likevel kom det leddet. Må ha bestilt feil:/ Tror dere likevel jeg kan bruke det på ham, eller vil dere anbefale udelt pelham? Jeg har aldri brukt pelhambitt før.
Noen andre tips i forhold til pelham? Hvor stramt skal det være under haken?

Summer: Jeg rir på løse tøyler så mye jeg kan
Tar ikke inn på tøylene med mindre jeg trenger det. (Men det trengs en del på denne...)
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  23:06:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hanna leser til prøve om forbrukerrett nå; og hanna sier at hvis du fikk feil vare, har du rett på å *sjekke notater* *finner ikke noe i notatene, men:* du har rett på å få det du har bestilt ihvertfall
har du ikke en "handlekurv" el no i nettbutikken du kjøpte det på, hvor det står hva du bestilte? for om du bestilte feil, gjelder fortsatt angrerettsloven.. så hvis du sier fra innen 14 dager, kan du bytte den uten å si hvorfor engang

(jepp, nå fikk hanna øvd litt til prøven sin )

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  07:54:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Som regel mottar man jo også en e-mail hvor det står hva man har bestilt Hvis ikke den er slettet da
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  13:44:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Alt annet enn rett trinse, tredelt trinse, todelt trinse eller bittløst er bannlyst på mine hester.

Jeg sier meg helt enig med Horton&Renate, er alt inni munnen i orden?
Videre er jeg også enig med det å ta fatt i det som virkelig er problemet, ikke bare bytte til et sterkere bitt og la de være med det. JEG som person vil vertfall alltid prøve å finne en årsak til problemet, og forhåpentligvis en løsning også. Flere ganger hadde jeg veldig lyst til å gi opp Aromayo og prøve han på et sterkt bitt istedet for trinsebittet. Heldigvis holdt jeg meg unna dette, for dette hadde ikke vært rettferdig mot hesten i dette tilfellet.

Traver eller ikke, slike hester må gjerne ha en innføring i det grunnleggende på nytt. Det er faktisk ikke alle hester som skjønner hvor bremsen er :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  14:19:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hvilket som helst bitt er misshandling om det kommer i feil hender!
jeg kan ri på kandar , kimbelwick, trinse, bittløst, tredelt , rett trinse, westen bitt,

er veldig myk i hånden og bruker mest sete sjekel og stemmen

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  16:49:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Takk for tipset Hanna:)
Jeg må ha bestilt feil av en eller grunn, for det ser rett og slett ikke ut til at Börjes HAR udelt pessoabitt. Blir for dyrt å sende det tilbake, så jeg får evt. selge det til noen andre hvis jeg ikke får brukt det.

Til dere andre:
Jeg er helt enig i at de bakenforliggende årakene til denne hestens "løpetrang" burde undersøkes, men det er ikke min hest, han går i travløp og skal ikke omskoleres, eieren er ikke interessert i noen ny trening eller alternative metoder for ham, da eieren ikke har noen som helst problemer med denne hesten til travbruk.
For meg virker det som han bare elsker å løpe, og rett og slett tror han skal gjøre det hele tiden, fordi han aldri er innridd ordentlig. Tror ikke det er tennene som er problemet her,men jeg skal selvsagt be eieren om å få dette undersøkt. Da jeg kun rir denne hesten på tur to ganger i uken for å gi den mosjon og litt variasjon i treningen, har jeg ikke mulighet (eller erfaring) til å "ri den inn" på nytt.
Hesten fungerer kjempefint på pessoabitt, (stressa, men blid og kontrollerbar) men som dere kan se av første innlegg jeg la ut på dette temaet, var jeg usikker på om det bittet var bra for ham, og bad om råd. Ble bl. a rådet til å bruke pelhambitt, da det skal være et mildere og tydeligere bitt. Har som sagt ikke prøvd dette enda, da jeg fikk todelt pelham i posten istedet for udelt, men jeg er spent på om dette vil virke like bra som pessoa på ham og likevel være snillere, for da er vi iallefall trygge og kontrollerbare på tur:)

Jennae Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  21:01:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
altså - bruk det bittet som funker best for dere. det finnes ingen fasit på hva som er "best", eller hva som er "fælt". om han virker fornøyd med pessoa på tur, og du har prøvd flere ting som ikke funker, ja da bruker du pessoa. (forutsetter selvfølgelig at du vet hvordan å bruke det.) prøv den pelhamen du, og se, og så velger du det som funket best (som han virket mest fornøyd med)
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.