hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

jennae

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  11:22:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Det å ri den inn fra begynnelsen høres ut som en god idè! Han har vrikelig en del unoter når det gjelder ridningen. Bl. a liker han ikke at man stiger opp eller av, da er han urolig og kan finne på å nappe eller true med foten. Men jeg vet ikke om jeg er den rette personen til å gjøre ham av med disse unotene. Hadde jeg hatt en bane og en instruktør kanskje.
Men nå er det nå engang sånn at dette ikke er min hest, og jeg bestemmer jo ikke hva den skal brukes til. Eieren er fornøyd bare den får dra ut og løpe litt med rytter en gang iblant, istedet for å bare suse avgårde med sulky

Men jeg skal fortsette å prøve litt forskjellige bitt, og satse litt mer på bakkearbeid/gi ham utfordringer.
Pessoabittet er nok ingen varig løsning for oss, blir litt skremt når dere forteller at hesten kan få sår i munnen og tilogmed bli enda hardere.
Har en hackamore, vet ikke om jeg vil overleve en tur med ham og den, men det er kanskje verdt å prøve
Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  19:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Bruker Pelham bitt på hesten min nå(ikke stang) å han går veldig bra på det, men innimellom blir han litt heit å da må jeg sette på et litt sterkere bitt(for en dag) da blir han faktisk veldig fin å ri på pelham dagen etter igjen hehe:P kanskje ikke rette løsningen men slik gjør jeg det da....

Opprinnelig postet av Yrvinter

*Guro i opplysningshumør*
Mener du at du har en pelham som er leddet? Eller?

Stang kommer av sjenklene, eller vektstengene på bittet, jeg trodde alle pelhamer kom med vektstang, men jeg kan altså ta innmari feil da ;)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Det finnes leddet pelham bitt også...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  20:35:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det finnes leddet pelham bitt også...

Opprinnelig postet av Yrvinter

Ja, det vet jeg, og om du leser innlegget mitt var det -ikke- det jeg lurte på, men om det finnes pelhambitt som ikke er stangbitt?

Guro
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  00:22:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg trodde også at alle pelhamer kom med stenger, er det ikke det som er hele poenget? Slik at du kan ri med to tøyler?

*kjenner din trang for å pirke Guro* ;)

Therese
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  11:20:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hvis den ikke har stenger er det vel ikke en pelham nei
men om man (som så mange andre, sukk) tenker på "stangbitt" som et rett, uleddet bitt, så finnes det jo både rette og leddete pelhamer. regner med at du har en todelt pelham yrvinter?

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  22:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg trodde også at alle pelhamer kom med stenger, er det ikke det som er hele poenget? Slik at du kan ri med to tøyler?

*kjenner din trang for å pirke Guro* ;)

Opprinnelig postet av Eikdokka

Hva ??? Jeeeg?? Pirke??
Det gjør jeg da vel aldri gjør jeg vel?? *sjokkert*

For den som da ikke måtte skjønne det er overstående noe ironisk..jeg har det med å pirke litt i ny og ne..også har jeg det med og spørre og mase når jeg ikke vet ting...

Guro
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 04/12/2006 :  14:48:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
En liten oppdatering for de som evt. måtte være interessert:
Red nevnte hest med hackamore i går, og det gikk faktisk bedre enn forventet!
Men kan noen svare meg på dette (med fare for å virke som en uvitende idiot) ;
er hackamore mildt og trygt å bruke, eller er det sant at man kan brekke nesen på hesten om man tar i for mye?? For isåfall må hackamoren AV, jeg er nødt til å få stoppet ham på hjemveien, og da må jeg holde ham ganske hardt.
Har hørt både at hackamore er kjemperisikabelt, og at det er risikofritt!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/12/2006 :  15:03:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det meste er vel forbundet med risiko.
Men jeg personlig (merk: personlig) føler kanskje ikke at hack er det beste om du virkelig må -bremse- når du er ute og rir. Jeg skjønner at du virkelig må stoppe...

Nå har jeg nok ikke lest alle innleggene her like godt, men har du gjort forsøk med pelham og to sett med tøyler? Slik at du kan stoppe snilt med det mildeste settet mesteparten av tiden, men bruke "håndbrekk" hvis du virkleig, virkelig må?

Guro
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 04/12/2006 :  15:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men kan noen svare meg på dette (med fare for å virke som en uvitende idiot) ;
er hackamore mildt og trygt å bruke, eller er det sant at man kan brekke nesen på hesten om man tar i for mye?? For isåfall må hackamoren AV, jeg er nødt til å få stoppet ham på hjemveien, og da må jeg holde ham ganske hardt.
Har hørt både at hackamore er kjemperisikabelt, og at det er risikofri

Så lenge hacken er rett tilpasset så greier du ikke knekke neseryggen. HVis dne ligger veldig lavt ,der beinet er tynnest, greier du det kanskje om du drar alt du kan, men hacken skal uansett ikke ligge der nede.

Hack kan knekke neserygg, men jeg tror nok de fleste tilfellene hvor det har skjedd, så er det i forbindelse med at hesten tråkker på tøylen ....Men hacken er ikke mild når du drar hardt. *stangeffekt*

Du får nesten bare prøve deg fram på hva som fungerer best tror jeg

Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  14:06:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Svar til Guro:
Jeg har bestilt pelham bitt, men rir med hackamore mens jeg venter på at det skal komme Men jeg syns det er "bare bal" å ri med to par tøyler. Har bare prøvd det èn gang, på pessoabittet, men da måtte jeg bruke den tøylen som var festet i nederste ring hele tiden, så den øverste tøylen hang og slang og var bare i veien. Men jeg skal prøve igjen når pelhambittet kommer, det er sikkert bare en vanesak

Takk for tipset, Summer, jeg skal passe på at hackamoren ligger høyt nok oppe når jeg rir.

Jeg er fan av å bruke minst mulig utstyr når jeg rir, og har hittil omtrent bare ridd hester med trinsebitt, hodelag og sal, så jeg må innrømme jeg ikek har mye peiling på bitt og hesteutstyr generelt.
Det beste hadde vært om jeg kunne bruke trinsebitt på hesten jeg rir nå, men, som sagt, har ikke sjans.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 05/12/2006 :  14:23:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er fan av å bruke minst mulig utstyr når jeg rir, og har hittil omtrent bare ridd hester med trinsebitt, hodelag og sal, så jeg må innrømme jeg ikek har mye peiling på bitt og hesteutstyr generelt.
Det beste hadde vært om jeg kunne bruke trinsebitt på hesten jeg rir nå, men, som sagt, har ikke sjans.

Opprinnelig postet av jennae

Har du prøvd å stoppe hesten med EN tøyle? Hvis halsen er bøyd slik at hodet er ved foten din kan ikke hesten løpe. Det er fysisk umulig.

Jeg ser du har fått mange tips om typer bitt osv, men hvis du virkelig ønsker å ri på bare trinse er det jo fullt mulig..

En hest som er stresset trenger å roe seg ned. Stresset er mentalt, ikke fysisk - det er derfor fysisk tvang KAN være en dårlig ide for å løse problemet. Hvis du stopper en stresset hest ved hjelp av begge tøyler tenker den fortsatt fremover. Den vet at det er noe som hindrer den i å løpe, men den ønsker fortsatt å løpe hjemover til stallen. Hvis du trener hesten i å høre på press og bøye hodet til siden blir den mer oppmerksom på deg. Og du kan hindre den i å løpe ut å skade andre kun ved hjelp av trinsebitt.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  21:47:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Her var det mange meninger, og lett å bli forvirra. Mange bra meninger også, men ett poeng er blitt litt borte her på veien syns jeg, med mine meninger..:)
En traver som ikke paralelt med trav er trent som ridehest, KAN ikke bli ridd, og må lære det. De fleste som skal omskolere travere setter seg på en, setter sjenkler i siden på den(dette forstår jo ikke en traver, fordi den ikke har lært å gi etter for press fra sjenkler), hesten går av som en kanon, og vi drar til vi blir blå i trynet i tøylene for å stoppe galskapen. En traver har lært mye for å bli traver. Den har lært at trening betyr TRAV, fort, lenge og uten tanke for å stoppe. Vi må lære den at dette ikke gjelder med noen på ryggen. En annen ting de fleste travere lærer, er at de skal jobbe mot press. Det er vannvittig mange travere som blir travet med en sjekk. Denne sitter i munnen til hesten, og skal hjelpe til med å holde hodet oppe, og ballansere kroppem. Sjekken går fra munnen opp nesebeinet mellom ørene og bakover til selen, og tvinger hodet inn i en posisjon. Dette gir hesten KONSTANT press i munnen, og den blir lært å jobbe mot dette presset. Og så kommer vi ryttere, og drar i tøylene for å stoppe den. Hvordan kan den forstå det da?? Den må jo lære det først!
Nøkkelen til en rolig traver, ligger i å lære den forskjellen på å bli travtrent og bli ridd, og hva en rytter mener med alt det rare den gjør. Veien til dette er lang, og det er sikkert mange måter å gjøre det på. Men før hesten kan gi etter for press, er det forferdelig dårlig gjort å forlange det av den. Når hesten har lært om ettergift, kan det fortsatt være nødvendig med et sterkt bitt for å kontrolere den, men da blir forutsetningene for å vurdere hvilket bitt man skal bruke riktig.
Jeg tror ikke det fins slemme bitt, jeg tror bare det fins slemme hender. Det er opp til den enkelte rytter å vurdere om hendene dine er snille nok til det enkelte bitt.. Man må vurdere ut fra hva som er forsvarlig for omgivelsene like mye som overfor den hesten man rir. Hjelper fint lite at man brukte et snilt bitt når man rei ned naboungene på kjelke fordi man ikke kunne stoppe hesten sin...

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 06/12/2006 :  10:43:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Har ridd mange stri hester i min tid, det som Alltid fungerer,som før nevnt i forumet, er å få bøyd hodet mot foten din for å få bremsa. Men det som da kan oppstå som problem er at du drar bittet gjennom munnen hans... Ellers ri masse i i "slalåm" på rette strekker for å holde oppmerksomheten oppe, og tempoet nede.
Kanskje prøve å ri litt med strikk for å få litt hjelp i førsten med å holde hodet hvor det bør være så han er lettere å holde. På denne måten kan du fortsette å ri på trinse etter mine erfaringer.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 06/12/2006 :  10:45:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Forresten ville jeg også foretrekke tredelt trinse på en slik hest. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/12/2006 :  13:13:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Solanju har mange gode poenger.

For at det skal virke å ri på to tøyler, slik at man ikke bruker sterkere våpen enn man må forutsetter jo at rytter til enhver tid er oppmerksom, og benytter snilleste versjon så langt dette er mulig. Det er også viktig å ROSE for de få skrittene man får i det tempoet man ønsker seg.
*viktig,viktig*

Desert: Snakker du om det de kaller one-rein-stop? Som jeg ikke riktig vet hva er for noe innrømmer jeg...men visstnok skal være effektivt. Men jeg har ikke riktig skjønt det som å bare hale i en tøyle da *søker på google*

edit fordi google ga svar: http://www.naturalhorsesupply.com/onereinstop.shtml
Guro

Redigert av - Guro den 06/12/2006 13:14:18 Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.