hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

summer

Skrevet - 28/11/2006 :  19:04:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva slags argumenter har du for at man i en omskoleringsperiode av en traver er tjent med å ty til sterkere hjelpemidler? De er jeg meget interessert i å høre.
Etter min mening har man ingenting på en traver (eller annen type hest for den saks skyld) å gjøre hvis man ikke klarer å skolere den uten å bruke f.eks pessoabitt.

Hvis du leste hva som sto så sto det NOEN!!!!! travere, ikke travere. NOEN travere er så heite at man må gjøre noe for å få kontroll. Om det også er en traver som ikke er trent ned etter løpsform så kan man ikke bare begynne å trene bakkearbeid med den og ingenting annet. Da får man en virkelig krutttønne. Ikke ideelt , men sånn er det . Det er dea ingen som har sagt at ikke hesten skal skoleres ved siden av ... og hvis du igjen leser hva jeg skriver, så slakter jeg pessoa som bitt å bruke. Normalt ville jeg plukket av alt av utstyr, men jeg har lært at en traver so mskal omskoleres må brukes. Hvis ikke så samles det altfor mye energi. Jeg har også poengtert at en av grunnene jeg mener at en slik hest kan fungere bedre på et sterkere bitt, er ikke fordi bittet er sterkere, men fordi hesten har dårlige erfaringer med trinsebitt. Om en hest er vant til å stresse seg opp på en type bitt, så KAN et annet type bitt gi helt andre assosiasjoner, og jøre at den ikke stresser i samme grad. Iogmed virkningen er så forskjellig.

Når det er satg sier det seg selv at man kan ikke sette på stang uten samtidig og utdanne, for da skjønner ikke hesten signalene til bittet.

En stressa ridehest og en virkelig heit og stressa traver kan ikke sammenlignes. Travere er hester som er avlet kun for fart, og ikke på gemytt. Noen av de er født heite, og er etter linjer som er kjente for å gi heite føll. Det er ikke det man avler på som ridehester. Hvis en slik heit hest i tillegg er trent til å bli heitere, så har man en hest av et helt annet kaliber enn en dårlig trent ridehest

Og: Er egentlig en pelham sterkere enn et trinsebitt ? egentlig ? og spesielt da om hesten hater trinsebitt .... i ridehesters verden også er det mange som bruker pelham på hesten sin, fordi det er det bittet hesten har sagt den trives best med . ... Mange sverger også til at stang er mildere enn trinsebitt .... meninger er mange, og poenget mitt er at det er ikke galt i å prøve noe annet enn et eplebitt. mange travere fungerer bra på bittløst, veldig mange faktisk. Og da ville jeg valgt det. Men å anbefale bittløst på en hest du må sitte og hale og dra i foreksempel (nei, jeg sier ikke t noen har anbefalt det ) ... det gjør MYE større skade enn et pelhambitt. Som eksempel.

man må bruke det den enkelte hesten trives med, det er mye viktigere enn hva som er standardisert som mildest. Det mildeste bittet er det bittet som hesten fungerer på. Om man kan ri en hest med lange tøyler på pelham, og ikke behøver å ta i den, er det et betydelig mildere bitt, for den hesten, enn om man må sitte og hale og dra i et trinsebitt. trinsebitt gjør STor skade mange steder i munnen, brukt på det viset.
Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  19:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er et vanlig problem du har med hesten Jennae, har erfart det godt jeg. Red ei kaldblodshoppe(gammal traver) ho går absolutt ikke på trinsebitt, red med pessoa bitt på 2hakk på ho, ho gikk utrolig bra på det, men av og til satte jeg opp tøylen i den øverste ringen, etter to år med litt variasjon og trening med å fjerne "stresset" han ho blitt kjempefin og kan ris på trinse. Kaldblodsen jeg har nå går ikke på pessoa bitt, liker ikke det bittet så godt heller for hvis man skulle komme til å dra litt for hardt(spesielt på heite travere) kan de få veldig fort sår. En hest på stallen jeg jobba før fikk kjempestore sår inne i munnen så ho greide ikke spise stakkars :(

Bruker Pelham bitt på hesten min nå(ikke stang) å han går veldig bra på det, men innimellom blir han litt heit å da må jeg sette på et litt sterkere bitt(for en dag) da blir han faktisk veldig fin å ri på pelham dagen etter igjen hehe:P kanskje ikke rette løsningen men slik gjør jeg det da....

Tilbake til pessoa... ser ikke noe galt i å ri på pessoa bittet om man er lett på hånden(slik man skal være!!) og kanskje varierer litt med forskjellige bitt innimellom...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  19:32:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Bruker Pelham bitt på hesten min nå(ikke stang) å han går veldig bra på det, men innimellom blir han litt heit å da må jeg sette på et litt sterkere bitt(for en dag) da blir han faktisk veldig fin å ri på pelham dagen etter igjen hehe:P kanskje ikke rette løsningen men slik gjør jeg det da....

Opprinnelig postet av Yrvinter

*Guro i opplysningshumør*
Mener du at du har en pelham som er leddet? Eller?

Stang kommer av sjenklene, eller vektstengene på bittet, jeg trodde alle pelhamer kom med vektstang, men jeg kan altså ta innmari feil da ;)

Guro
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  19:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
summer:

Kopi av melding:
Hvis du leste hva som sto så sto det NOEN!!!!! travere, ikke travere. NOEN travere er så heite at man må gjøre noe for å få kontroll. Om det også er en traver som ikke er trent ned etter løpsform så kan man ikke bare begynne å trene bakkearbeid med den og ingenting annet. Da får man en virkelig krutttønne. Ikke ideelt , men sånn er det . Det er dea ingen som har sagt at ikke hesten skal skoleres ved siden av ...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her?
Hva legger du i bakkearbeid?

Jeg personlig legger mye i min definisjon av bakkearbeid, bl. a longering, løslongering f.eks i en rundpaddock osv osv ( altså mye forskjellig og variert arbeid)men viktigst av alt: komme meg inn i hodet på hesten og få en følelse av den, og den av meg slik at vi snakker samme språket.
Få den til å vike for press, stoppe, rygge osv.
Mest sannsynlig vil en såkalt "krutt - tønne" bli mer enn sliten nok av nye psykiske utfordringer fremfor å "halse" avgårde med en halvredd rytter hengende i bittet som ikke for alt i verden når frem til dyret.

Hvorvidt man snakker pessoabitt eller andre "duppedingser" man putter på hesten fysisk fordi man ikke har kontakt med hestens psyke er "all the same" i mine øyne.

Kopi av melding:
Travere er hester som er avlet kun for fart, og ikke på gemytt. Noen av de er født heite, og er etter linjer som er kjente for å gi heite føll. Det er ikke det man avler på som ridehester. Hvis en slik heit hest i tillegg er trent til å bli heitere, så har man en hest av et helt annet kaliber enn en dårlig trent ridehest

Vel, man prater også om hester som er avlet på "steilere" eller "gale" som om det var ensbetydende med at hesten har en psykisk anderledes oppbygning - det er noe som heter arv og miljø, og i de aller fleste tilfeller kan det bli folk av steilere også så lenge de kommer til et positivt oppbyggende miljø.
Dette med heite hester er sterkt overvurdert etter min mening, det er kun vår uvitenhet ifht. fòring, håndtering, bruk på egne egoistiske premisser osv som slår ut i form av ukontrollerbare, "heite" individer.

Helt til slutt ifht. bitt: de aller fleste bitt/ duppedingser kan gjøre stor skade såfremt man med vitende vilje setter seg opp på en hest man er usikker på om man overhodet klarer å kontrollere.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/11/2006 :  21:28:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mest sannsynlig vil en såkalt "krutt - tønne" bli mer enn sliten nok av nye psykiske utfordringer fremfor å "halse" avgårde med en halvredd rytter hengende i bittet som ikke for alt i verden når frem til dyret

Vel, dyktige erfarne trenere opplever det anderledes. Og hvor iallverden får du halvredde ryttere som henger i bittet fra . det jeg snakker om er selvsagt rolige ryttere som vet hva de driver med. Gjør du ikke det har du ingenting på ryggen til den aktuelle hesten å gjøre.

En toppidrettsutøver må trene mer enn bare hodet sitt, den må trene kroppen sin også.

Kopi av melding:
Vel, man prater også om hester som er avlet på "steilere" eller "gale" som om det var ensbetydende med at hesten har en psykisk anderledes oppbygning - det er noe som heter arv og miljø, og i de aller fleste tilfeller kan det bli folk av steilere også så lenge de kommer til et positivt oppbyggende mil

Vel, enkelte linjer gir heite hester, og om du leste det jeg skrev , så skrev jeg at: Når disse hestene da også blir utsatt for feil trening som GIR heite hester i tillegg, så kan det gå litt på snurr i hodene på dem.

Skal du argumentere og plukke fra hverandre hva jeg sier, så les hva je gskriver da.

Jeg har nå skrevet hva JEG mener om bittbruk, hva andre mener er deres meninger .
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  21:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, dyktige erfarne trenere opplever det anderledes. Og hvor iallverden får du halvredde ryttere som henger i bittet fra . det jeg snakker om er selvsagt rolige ryttere som vet hva de driver med. Gjør du ikke det har du ingenting på ryggen til den aktuelle hesten å gjøre.

Jeg vil påstå at man kanskje ikke vet hva man driver med om man setter seg opp på en hest man ikke aner hvor bremsen befinner seg på, om i den hele tatt er der.

Kopi av melding:
En toppidrettsutøver må trene mer enn bare hodet sitt, den må trene kroppen sin også.

Jeg trodde vi begge pratet med samme utgangspunkt her, det debatten dreier seg om: en toppidrettsutøver som faktisk er farlig å ri på og som trenger "mental pleie".
Jeg utelukker ikke fysisk trening i mine innlegg men legger hovedvekten på det psykiske planet da det tydelig er et eller annet som plager hesten.
Vil forøvrig nevne det hvis ingen har nevnt det tidligere: er hesten sjekket om hvorvidt den har fysisk vondt i form av låsninger osv, problemer med munnen m.m?

Kopi av melding:
Vel, enkelte linjer gir heite hester, og om du leste det jeg skrev , så skrev jeg at: Når disse hestene da også blir utsatt for feil trening som GIR heite hester i tillegg, så kan det gå litt på snurr i hodene på dem.

Utifra ditt innlegg tolket jeg det dithen at du ikke mente travtrening var feil trening(?)

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 29/11/2006 :  00:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om jeg ikke har erfaring med travere stiller jeg meg litt undrende til at sterke bitt skal være nødvendig på dem. Travere er fremdeles hester, samme hvor spesielt avlet de måtte være.. Hvorfor skulle det ikke være mulig å begynne på bakken med en heit traver?? En hest som ikke kan kontrolleres på bakken burde vel strengt tatt ikke bli ridd. Hva gjør dere i så fall hvis en travhest skulle bli skadet og bare skal leies på tur? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/11/2006 :  00:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selv om jeg ikke har erfaring med travere stiller jeg meg litt undrende til at sterke bitt skal være nødvendig på dem

jeg gir meg.

Jeg snakker ikke om sterkere bitt. Jeg snakker om at bitt har en annen virkning enn trinsebitt ....

Dere vil jo bare høre det dere vil høre. Hele poenget mitt er fortsatt at : Et stangbitt er ikke nødvendigvis sterkere enn et trinsebitt. Det kommer an på hestens erfaringer og rytterens kunnskap.

Nå har jeg igrunn gjentatt meg selv så mange ganger at nå gir jeg meg .

Gå til toppen av siden

Venia.

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  03:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest igjennom denne tråden så langt som den hittil er kommet, har jeg et spørsmål som muligens er litt OT (håper evt. jeg blir tilgitt for det):

Hvordan fungerer det egentlig med sideførende/ledende tøyletak når man rir en hest på stangbitt? Har i grunn alltid lurt på dette, da jeg ikke har noen erfaring med slike typer bitt.

Og enda litt mer OT: Vil ikke et stangbitt gi noe av den samme effekten som et gag-bit, dvs press over nakken, noe som dermed vil si at et stangbitt egentlig er et temmelig sterkt bitt, da det øver press andre steder enn i munnen på hesten?

Vennligst rett meg hvis jeg tar feil - jeg lærer gjerne noe nytt!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/11/2006 :  10:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan fungerer det egentlig med sideførende/ledende tøyletak når man rir en hest på stangbitt? Har i grunn alltid lurt på dette, da jeg ikke har noen erfaring med slike typer bitt.

det fungerer i utgangsounktet ikke , man må lære hesten *neckreining* (vike for trykk på tøylen på halsen*) eller kunne styre den med kroppen :)

Ja, i praksis fungerer stangbitt slik du beskriver, legger trykk på nakken. Men fungerer ikke helt som gag alikevel.

Det jeg prøver å få fram i postene mine, er ikke at stang ikke er sterkere enn trinse ... men på stangbitt har man en kjetting under haka som kontrollerer stengene, og hvis man har en hest som har dårlgie erfaringer med trinsebitt, og som man derfor ender opp med å dra i, men derimot samme hesten opplever et stangbitt som noe helt annet, og hører etter og lar seg trene og hører etter på det, på små signaler, da er vel, på akkurat den hesten, et stangbitt mildere enn et trinsebitt .....

Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  11:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok Bee. Gidder ikke diskutere. Vet best hva jeg gjør med hesten min jeg Men nå går hun på tredelt og hack og det fungerer supert. Gå til toppen av siden

Mickies-First-Lady

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  12:19:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan jo ikke si det er dyreplageri i det hele tatt. Men sånn som jeg har erfart er at man er letter for og ødelegge hesten. På begynnelsen vriker det. Men etterhvert som oftest blir hesten bare være og være siden den blir mye mer sterk. Brukte det på kaldblodsen min før. Men han ble bare hardere og hardere så jeg bytta til muffebitt. Nå er han mye bedre. Det som kan bli probleme noenganger når hesten er blitt så sterk i munne av og gå på pessoa kan kan ha problemer med og få brukt et mildere bitt..

Men dette er jo min mening og mitt syn da..!!
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  18:11:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Hei igjen!
I dag plukket jeg opp et av rådene jeg fikk her og red med to tøyler på pessoa-bittet, altså en tøyle i øverste ringen og en i nederste for "nødstilfeller". Det ble dessverre ingen suksess, var likevel nødt til å bruke den tøylen som var festet i nederste ring omtrent hele tiden.
Jeg har bestemt meg for å prøve pelham, som mange av dere anbefaler. Har bestilt et i dag, kan ta et par uker, men jeg får vel bare vente å se

Noen som kan gi meg noen råd til bakkearbeid med denne traveren jeg rir? Som sagt longerer jeg ham og leier ham på tur i ny og ne, og på begge disse aktivitetene oppfører han seg eksemplarisk. Ingen stress, ingen unoter. Har ingen rundpaddock, men et lite jorde. Jeg har faktisk longert ham uten line på jordet, og da løper han i en pen ring rundt meg selv om han da altså har mulighet til å slippe unna. Han er en arbeidsvillig, lydig og positiv hest som elsker utfordringer, og jeg skulle ønske jeg KUNNE mer, så jeg kunne gi ham noen.

Så det er altså bare når jeg setter meg opp at han stresser og løper og nekter å skritte. Begynner faktisk å lure på om han har noen "traumer" eller vondt noen steder når jeg rir. Ser ingenting galt med munnen hans eller salen, men hva vet vel jeg... Det er bare det at dette er ikke min hest, og eieren engasjerer seg lite i min ridetrening av den da den ikke skal omskoleres, bare mosjoneres/få avveksling.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/11/2006 :  21:03:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
rett og slett ri den inn ? hvis det er en traver er det ikke sikkert den er ridd inn. Mange travere blir bare satt på rytter og ut på tur, de kan jo alle signalene.

Rett og slett bruke tid på først oppstigning, deretter sitte der, skritte og trene rolig på holdt og fram osv ... og siden den er rolig ellers ... ha på en rytter som ikke gjør noe ? altså, bakkearbeid med rytter på ? og deretter gradvis overføre kontrollen til rytter ? Kommer jo an på hva du ønsker å legge i av tid da, på en hest du ikke har så mye kontroll på hva blir gjort med :)
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 30/11/2006 :  10:45:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Har også hørt at pessoa ikke er bra, den gir feil og uttydelige signaler. Jeg overtok en hest rett fra travbanen. Hun var ridd en del, men kun løping og herjing. Hun var uhyre heit og et h...... å stoppe. Vi jobbet kombi bakke og ridning. Dette var en veltrent hest med god kondis, så hun trengte virkelig å få bevege kroppen på skikkelig vis, så rides måtte hun.
Med pessoabittet fungerete min kaldblods godt det første året som ridehest. Jeg trengte ikke ta i henne, hun stresset betraktelig ned, og vi hadde det veldig behagelig begge to. Det så jeg også tydelig på hesten at hun trivdes. Hun tok også mine signaler med en gang, vi hadde en god kommunikasjon. Nå rides hun på vanlig trinse, hun ble ikke hardere i munnen, tvert i mot. Det var et bitt som fungerte for oss i overgang fra trav til ridning. Nå er hun solgt, og nå brukes hun bl.a i voltige. Det var heite, ustoppelige traverhoppa si det=)
Tror man må erfare selv, forskjellige typer bitt passer forskjellige typer hester uavhengig av hva alle andre mener.
(om man har greie på hva man driver med, selvfølgelig).
Selvfølgelig er det optimale ingen bitt etter duppedingser i det hele tatt. Det optimale for hesten hadde vel vært å ikke blitt ridd i det hele tatt, men forblitt villhester og slippe alt maset vi mennesker har påføret disse stolte dyrene. Men sånn er det jo bare ikke;)
Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.