hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

gladhest

Skrevet - 26/11/2006 :  00:27:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spendas: Har du lest det siste innlegget jeg skrev også?

Ikke meningen å slakte dem som rir med pessoa, kommer med tips til den som startet tråden.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  00:47:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har lest det.
Den første delen av innlegget mitt var et kort svar til det innlegget ditt som jeg hadde sitert.
Den neste delen av innlegget mitt var mine generelle meninger, og generelle svar til andre innlegg i debatten. Og det var også ment for å hjelpe debattstarter.

Så slapp av, JEG føler meg langt fra slaktet...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Kathriine

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  20:41:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKathriine  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKathriine  Svar med kopi av melding
Prøv pelham med gummi. Skader ikke munnen på noen måte. Brute dette i en periode på hesten min siden han var heit når det gladt sprang, nå er han blitt mye lettere og kontrolere!
If U Are Looking After The Best Pony In The World. Give Up. He Is Mine! :;P: Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  14:16:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns vel at et minstekrav om man rir på pessoa er at man har to tøyler.
Egentlig så syns jeg også det er en bedre løsning å ri med pelham og to tøyler, rett og slett fordi som mange her sier så er pessoa'n et litt underlig bitt. Og ganske ustabilt, iom at det har løse ringer og ikke hakekjede.

Guro
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  15:43:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen, og tusen takk for mange nyttige tips og gjennomtenkte svar. Siden sist har jeg prøvd å ri med et westernhodelag med western-stangbitt. Han reagerer mye bedre på det enn på vanlig trinsebitt, men jeg vet ikke om jeg bruker det rett, for han skjønner visst ikke helt signalene jeg gir med tøylene... så pessoa er det jeg har hatt best resultat med til nå.
Min ridestil er avslappet, helst rir jeg med løse tøyler hele tiden når jeg rir på tur. Dette nytter ikke med ham, han setter avgårde straks jeg gir ut på tøylene. Eneste måte å holde ham i skritt på er å ha korte tøyler, noe som ikke kan være behagelig når jeg bruker pessoa eller dette westernbittet. Dette er en hest som løper og løper og løper, fordi han elsker det.
Dette er ikke en traver som skal omskoleres. Han brukes fortsatt i løp, og eneste grunnen til at jeg får ri ham er at han skal få litt ekstra mosjon og litt forandring i hverdagen. Derfor rir jeg kun på tur, og krever ikke så mye av ham som jeg ville gjordt av en ridehest. Har heller ikke bane jeg kan ri på, eller instruktør.
Til dere som sier at det må være bedre å ri med pessoa på løse tøyler og ta litt ekstra i når det trengs, enn å sitte og rive og slite i trinsebittet mens hesten tviløper med skum rundt hele kjeften...der er jeg helt enig. Jeg synes det er helt forferdelig å sitte og "sloss" med hesten hele turen!
Men det jeg skal gjøre nå, er først og fremst og prøve å ri med to tøyler på pessoa (det hadde jeg ikke tenkt på), og evt. investere i et pelham-bitt, noe jeg aldri har brukt før.
Tar gjerne imot flere synspunkter på det jeg har skrevet her!

Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  17:03:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hmm.. han brukes i trav-løp enda altså...
men da er det kanskje heller ikke så rart at han elsker å springe, for det er jo det de er avlet fram til også...

vi får høre hvordan det går nårr du har prøvd pessoa med to tøyler da :)

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  17:05:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg trodde de fleste traere, aktive eller ikke var vant med at man skal skritte sakte og rolig når man har løse tøyler? Det er det jeg er mest vant med iallfall, sånn sett fra min erfaring med x-travere :-)

En annen ting er jo at det finnes flere aktive travere som er aktive ridehester også :-) Så det går ann å kombinere. Det jeg mener da er du kan kreve litt av denne hesten, sånn som at han skal skritte rolig på tur feks. Jeg tror ikke løping bare har med at hesten elsker det å gjøre, men at han er vant med at det er dette som kreves. Samtidig er det viktig å huske på at de fleste travere løper med ganske høyt hode, og at de støtter seg til tøylen. Derfor kan det godt tenkes at du innføerer en evig drakamp om du sitter og holder han veldig hardt.

Jeg vet at det er lettere sagt enn gjort å gi litt ut på tøylen, trekke pusten godt og sitte der, og bare stoppe hesten hvert andre skritt når den begynner å trave...
Prøv å ikke ha mer drakamp enn nødvendig iallfall.

Hvis hesten flytter seg for sjenkel kan det godt hende at det er like effektivt å flytte den et par skritt til siden, be om litt versade i to skritt eller noe i den duren som å prøve å bremse med tøylen.

Forresten nesten viktigere (eller viktigere..ikke bare nesten) enn bittet er å vite at hesten faktisk skjønner hva du mener? Skjønner han at du ber om bremsing når du strammer tøylen? Han tror ikke han skal løpe på?

Ja,ja, dette ble litt off-topic.
Vil også legge til at et tykt trinsebitt ikke nødvendigvis er spesiellt snilt det heller, da det er ubekvemt for hesten å ha et bitt som er -for- tykt også :-)

Lykke til i bittjungelen..jeg syns den er ganske stor og innfløkt selv ;-)

Guro
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  09:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
man må tenke litt på at noen travere er så sterke og så heite, at innimellom MÅ man ty til litt sterkere hjelpemidler, i omskoleringsperioden. Disse hestene kan man ikke bare leie rundt på, de må trenes. Og det er ingenting galt og bruke noe sterkere en periode fordi man trenger det. man kan ikke sammenligne en traver som er stressa i seg sel,v med en stressa ridehest. Det er VELDIG forskjellige dyr.

Det var et bastant svar summer...
Hva slags argumenter har du for at man i en omskoleringsperiode av en traver er tjent med å ty til sterkere hjelpemidler? De er jeg meget interessert i å høre.
Etter min mening har man ingenting på en traver (eller annen type hest for den saks skyld) å gjøre hvis man ikke klarer å skolere den uten å bruke f.eks pessoabitt.
Har man så dårlig tid at man ikke kan ta seg tid til å jobbe hesten fra bakken med grunnleggende trening for videre ridning burde man strengt tatt kjøpe seg en som gjør nøyaktig som man vil.

Har det falt noen inn at det ikke er munnen til hesten som lager den uønskede og ukontrollerbare farten?
Det er bena og tidligere innlærte signaler i hodet på hesten som lager denne farten så da er det faktisk her man må begynne.
Jobb fra bakken med å etablere nok tillit og lederskap til at hesten lar deg få styre dens ben i den retningen og det tempoet du måtte ønske.

Omskolering av hester dreier seg ikke først og fremst om fysisk forandring men psykisk.
Dette burde forsåvidt ligge til grunn for all håndtering av hest.

Forøvrig klarer ikke jeg å se forskjellen på en stresset ridehest kontra en stresset traver så det hadde vært flott om noen ( eller summer) kunne opplyst meg ifht. dette.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  12:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
skriver under på renates innlegg jeg.
sikkerhet kommer alltid først, uansett, men noen ganger er det best mht sikkerheten å trene, noen ganger MÅ man ha sterkere bitt i en overgangsperiode. Det er vel en individuell vurdering. Men uansett synes jeg man må vite hvordan bittet man bruker egentlig fungerer.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  12:55:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg red på pessoa før da jeg fikk hesten og den ble rett og slett livredd for munnen sin. Bare jeg tok henne i munnen,klikka det for henne. Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  15:18:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg red på pessoa før da jeg fikk hesten og den ble rett og slett livredd for munnen sin. Bare jeg tok henne i munnen,klikka det for henne.

Opprinnelig postet av jossa

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..
Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  15:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg red på pessoa før da jeg fikk hesten og den ble rett og slett livredd for munnen sin. Bare jeg tok henne i munnen,klikka det for henne.

Opprinnelig postet av jossa

Et bitt er jo i hovedsak ikke sterkere enn det du gjør det til selv. Bittet i seg selv er ikke det som er skarpt, det er hvordan vi som ryttere bruker det/håndterer det/rir med det...

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 28/11/2006 :  15:30:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Heisann
Jeg har god erfaring med å ri travere bittløst (i mitt tilfelle sidepull eller taugrime)
Bruk av bittløst hodelag som feks. sidepull gjør at signalene som hesten får er helt annerledes enn med bitt og vil derfor ikke skape de samme forventningene hos hesten som et bitt gjør.(Løpe fortest)
Travere er ofte velhåndterte og greie å leie, ved bruk av sidepull el. er signalene noenlunde like som når man leier hesten, derfor vil den lett kjenne igjen signalene og reagere deretter. Dette vil gjøre at ridningen blir noe helt annet enn kjøring for hesten og det vil skape nye forventninger når salen legges på.
Har også gode erfaringer med sidepull på andre hester som har blitt dratt mye i munnen og derfor blitt "harde".

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  16:22:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Oi oi oi... noen som har lyst til å komme og hjelpe meg med bakkearbeid og sånt eller?
Har så lite erfaring. Har longert ham litt i grima, da er han eksemplarisk, skritter, traver og stopper på kommando. Har også gått noen turer med ham der vi pleier å ri, også i grima, da skritter han også pent. Han er høflig og går "et hode" bak meg hele veien.
Det er rett og slett når jeg kommer opp på ryggen på ham at han tror han skal løpe hele tiden i rasende tempo!
Når jeg setter meg opp og rir ut av gården, setter han automatisk opp tempoet. Jeg reagerer med å sette meg litt tilbake, si ptrooo rolig og ofte, og prøve å korrigere farten med tøylene (altså ikke konstant trekking i tøylene, men små milde "napp" hvor jeg gir ut og tar inn på tøylene). Gir ut når han roer seg (som en slags belønning), tar inn når han stresser. Da reagerer han med å gå ned i skritt når jeg tar inn på tøylene, men presse opp i trav straks jeg gir ut igjen, sånn at jeg hele tiden blir sittende og ta han ned fra trav på annenhvert skritt omtrent. Knotete forklart, jeg vet...
For har jeg løse tøyler, løper han. Og korte tøyler betyr skritt. Altså motsatt av hva travere vanligvis gjør.
Om jeg bare snakket hestespråket...
Gå til toppen av siden

jennae

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  16:25:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Dette er forresten når jeg bruker pessoabitt eller westernstangbitt (hva synes dere forresten om det?).
Hvis jeg bare har vanlig trinsebitt på, kan jeg bare glemme å få ham ned i skritt, da er det som jeg ikke eksisterer...
Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.08 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.