hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har alle her hester som har blitt misshandlet??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Har alle her hester som har blitt misshandlet??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  13:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Harneshaug, hvor går liksom grensen mellom vanskjøtsel og misshandling?
Personlig synes jeg kanskje at det er samme saken.
Men det er jo mange grader av misshandling da.

Anette Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  13:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil tro det er snakk om et definisjonsspørsmål.

Vi har alle forskjellige måter å håndtere og holde hest på, og så lenge vi har det vil definisjonen på mishandling i stor grad være oppe til diskusjon.
Helt greit synes jeg, heller det enn at man tier stille, så får man heller være mann/ kvinne nok til å kunne forsvare sitt hestehold, evt. mishandling, med gode begrunnelser.
Kan man ikke det, nei vel, da burde man kanskje vurdere hvorvidt man går i riktig retning eller ikke.
Det som for meg virker "komisk" er når alle individer blir satt i samme bås fordi man tror at alle trives og fungerer med lik behandling.

Diskusjoner rundt hestehold er bra - uten vil man nok gro fast i gamle og kanskje negative mønstre.

Jeg kan bl.a trekke frem meg selv som eksempel: min hest hadde gått barfot en beitesesong, i mine noe naive øyne var han fullt og helt barfothest. Da det ikke fungerte dro jeg alt innen barfot over èn kam og kom med en del krasse påstander om at det umulig kunne fungere og at det grenset til dyremishandling.
Nå i dag, nesten to år etter, vet jeg at barfot kan være mishandling hvis man ikke tar det på alvor og følger opp hestens høver. Til opplysning bruker jeg nå to timer( minst) i uken på min hest sine høver, og jeg vet at om jeg ikke gjør det - ja da kan det kanskje grense til mishandling.

Mitt poeng er at alt kan grense til mishandling såfremt man ikke vet hva man driver med og dessverre er det slik at mye faktisk er mishandling, mens andre tilfeller igjen blir karakterisert som mishandling på bakgrunn av metodens tidligere mislykkede resultater.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  14:34:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det ligger jo i ordene også da. Mishandling er en handling man utfører mot dyret, og vanskjøtsel er at man ikke skjøter dyrets behov bra nok. Det er ikke mishandling om en hest får alt for lite mat eller går på lange, fæle høver. Men jeg sier ikke dermed at vanskjøtsel er bedre enn mishandling, det er bare to ulike begreper Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  14:34:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det er to forskjellige ord med to forskjellige betydninger. Derfor brukes begge, og begge viser til forskjellige ting. Å blande dem blir som å blande sennep og risengrynsgrøt. Begge er mat, men er ikke det samme og bør holdes fra hverandre...

mishandle ~handle (fra lty) behandle brutalt, bruke vold (på), skamfare fangene ble m-t og torturert / m- dyr

vanskjøtte ~skjøtte passe, stelle dårlig; forsømme v- garden

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  23:46:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
(jeg har ikke lest hele debatten, så beklager så mye om jeg gjentar noen andre her)

Lukas er redd for ørene sine. Han er redd vogner selv om han er traver av rase. Historien ble fortalt meg slik: han sto på travstall som liten (->2år), og ble behandlet temmelig røft. Når de skulle kjøre ham inn, ble han redd, fordi de gikk for fort fram, og han skulle slaktes. hadde jo blå øyne, var gæærn må vite.. men så kom en som heter jane over ham, kjøpte ham og red ham inn osm dressurhest. så kom han etter et par andre eiere til meg.

jeg er helt overbevist om at han hadde det veldig bra både hos jane og hos fredrikke, som jeg kjøpte ham av. men på travstallen - vel, jeg er ikke sikker. han er jo en veldig "følsom" hest, så tipper ikke systemene deres fungerte så godt for ham. så blir vel litt som dere snakker om her - han led nok ikke, men han hadde det sikkert ikke så veldig godt heller.
men jeg er fullt og helt klar over at han ikke har "kommet til himmelen" nå - men jeg tror han har det greit med seg selv, han viser alle tegn på å trives ok, så da er det liksom greit.

edit: leif/presisering

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 18/11/2006 23:48:14 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  23:58:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er to forskjellige ord med to forskjellige betydninger. Derfor brukes begge, og begge viser til forskjellige ting. Å blande dem blir som å blande sennep og risengrynsgrøt. Begge er mat, men er ikke det samme og bør holdes fra hverandre...

mishandle ~handle (fra lty) behandle brutalt, bruke vold (på), skamfare fangene ble m-t og torturert / m- dyr

vanskjøtte ~skjøtte passe, stelle dårlig; forsømme v- garden

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Interessant er det jo at enkelte av oss vet forskjellen på disse to begrepene - men gjør dyrene det?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  00:28:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det er derfor VI skal ta oss av DYRENE og ikke omvendt.. Fordi VI skal forstå blant annet slikt som språk, hva lovens begreper innebærer, og hvordan man behandler dyr og ikke... ;-)

Tror ellers en hest vet hva urettferdig bank er. Og ser forskjellen på det og å gå sulten...

Line ;-)

Redigert av - Cowgirlchris den 19/11/2006 00:28:45 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  00:47:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada Line, vi eeer enige

Poenget var ikke å starte en definisjonsdiskusjon( eller kanskje man skulle det?). Poenget var, som du også påpeker, at uansett hva slags def. man velger så er det vårt ansvar uansett hvordan man vrenger og vrir på det.

Kopi av melding:
Tror ellers en hest vet hva urettferdig bank er. Og ser forskjellen på det og å gå sulten...

Og det tror jeg også, men siden jeg har en kverulant i magen i dag så sier jeg også at: det er "ett fett" - sulten eller urettferdig banket - mishandel eller vanskjøtsel, definisjonen man velger gjør det hverken verre eller bedre

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  01:38:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye reflekterte utsagn her.
Vil vel tolke det sånn:
Vanskjødsel er når dyrenes fysiske behov for mat og vann og og det aller minste av stell ikke utføres.

Mishandling kan være både fysisk og psykisk, og innebærer dårlig behandling, stress og mas og utilbørlig straffing - og mye mer. Ja, selv en smellfeit hest kan komme inn under begrepet mishandling.

For øvrig kan jeg tro at en del hester "mishandles" i eierens "beste UFORSTAND", dessverre.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  02:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For øvrig kan jeg tro at en del hester "mishandles" i eierens "beste UFORSTAND", dessverre.

Godt sagt Boysen

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  14:11:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner ingen hester som er vannskjøttet, men to som er mishandlet av samme eier. Han ble meldt til dyrevernet, men lite skjedde. Når raseriet tok personen, gikk han av og brukte pisk, glidetøyler, hjelm osv til å slå med. Kort sagt, det klikket for personen! Og ingen våget gå imellom, da personen også var voldelig mot mennesker. Hesten ble reddere for hver time, og rytteren ble sintere etter hvert som hesten jobbet mot han. Den ene hesten fikk døden til følge, da den brakk foten på to steder under en dressurtime, selvsagt uten vitner.... Den andre ble heldigvis solgt.

Dette er grov dyremishandling i mine øyne!

Line: Hvordan kan du si at hesten min hadde ryggproblemer og muskelproblemer uten å ha sett hesten? Dette hadde jo vist seg under longering osv, ikke bare under rytter. Og det hadde isåfall også massør og kiropraktor kommentert... Og selv en muskelfattig hest skal kunne ha en rytter sittende på ryggen, om så bare i stående holdt, uten å bli livende redd og stå og riste. Og en muskelfattig hest skal ikke bli redd når rytteren går av og hoppe fra den som om den venter på slag. Den dag i dag går hesten min greit for meg, men setter jeg en annen rytter oppå, om det så bare er for å skritte henne, så ser du frykten i øynene hennes. Hesten trenger tid til å bli kjent med hver rytter før den slapper av og godtar rytteren. Og jeg ser ikke hvorfor en muskelfattig hest skal reagere slik???

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  14:43:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
TORHILD skrev:
"Når min hest kom til meg, var hun livredd rytter. Verdens snilleste hest på boks, beite, stall osv, helt til rytter satte seg oppå, da stod hun bare og stampet og rullet med øynene. Rygget, hoppet, alt viste at hun var livredd. Det tok meg nesten et halvt år å få henne til å skritte og trave normalt, og galoppen var også et kapittel! Kiropraktor og massør var på henne flere ganger, og det var betong i musklene hennes av anspenthet!"

Jeg ser ikke helt problemet, da... Du har jo beskrevet hesten selv, og det er den beskrivelsen vi som ikke kjenner hesten din må forholde oss til.

Det er ikke alltid hesters evner svarer til forventningene til rytteren. En umusklet hest som ris får fort problemer med smerter, og de smertene sitter i selv om den ikke blir bedt om noe annet enn å bære rytteren.

Selv om den blir behandlet, trent og blir bra igjen, og får tiltro til 1 rytter så er det ikke automatikk i at alle og enhver bare kan slenge seg opp etterpå. Hesten må lære at ting ikke er vondt lenger. Ikke med Kari på ryggen, ikke med Eva på ryggen, ikke med Ole på ryggen osv. Til og med et FORVENTET ubehag som ikke kommer lenger, fører til anspenthet og nervøsitet i hesten. Det skal mengdetrening og tid til før en hest har fått trent vekk forventet ubehag.

Jeg har vært borti mange hester som har oppført seg stresset og nervøst når rytter skal opp. Eller etter de har satt seg opp. Da må en finne årsaken og fjerne den og så trene på at hesten får oppleve POSITIV erfaring med rytter. Det er dette du har gjort med din hest. Behandlet og fjernet årsaken og trent på positive opplevelser. Allikevel vil hesten kunne forvente negativ opplevelse med ny og ukjent rytter i lang tid framover.

Å bombastisk påstå at slik adferd skyldes mishandling blir et skudd i mørket. Du kan ha flaks og den faktisk HAR opplevd mishandling, eller den kan ha fått negativ erfaring under rytter av en million andre årsaker. Uten at en VET at den har blitt mishandlet ved at et øyenvitne forteller det, så blir det enten snakk eller antagelser.

Hvis du vil, kan jeg skissere mange alternative hendelsesforløp som årsak til at hesten din var sånn da du kjøpte den. ;-)

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  15:26:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg har to hester, den ene tror jeg har hatt det supert. Men den ene var sykelig tynn og arr på de fleste steder på kroppen. Men arrene tror jeg ikke kommer fra menneske, men når en hest står å er så tynn som det han var og eide ikke en eneste muskel. Hestene hadde stått ubrukt i flere år. Om så misshandlet er et galdt ord, så vil jeg kalle det vannskjøtet.

Jeg kunne se stor forskjell på de to hestene, enen var frisk i blikket, våken og oppmerksom. Den andre var slapp og sliten i blikket. Når en hest er redd alle dine bevegelser og du teller ribbena,så vil jeg tro det er en grunn til å kalle det misshandlet eller vanskjøtet.

Men har også lagt merke til at det er mange som kaller de rareste ting misshandling, syns det er litt frekkt med tanke på tidligere eier. Selv bryr jeg meg ikke om det , siden min hest hadde så tydelige tegn, så får hun sannelig takke seg selv.

Så jeg har en hest som ikke har hatt det så godt,men jeg har også en som jeg ser har hatt det utmerket. Så klart har jeg hatt hester,som eier har brukt treningsmetoder jeg ikke har ment var egnede eller ikke rettferige,men det kan ikke kalles misshandlig-

Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  20:33:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Vel, jeg har jo ingen bevis på at Bajazzo er blitt mishandlet, men jeg syns hvertfall det var tydelig at han hadde dårlig erfaring med mennesker når han kom til meg. Han var svært skeptisk til mennesker og skygga helst unna. Han turde ikke komme nært oss og var livredd for hodet sitt. Han var også krevende å ri, og litt vanskelig å sko...men hva annet kunne man forvente når hesten var redd og ikke stolte på noen.

Det tok meg mange måneder å få tilliten hans, og gradvis ble han tryggere. Men fremdeles blir han redd hvis noen gjør en brå bevegelse og han føler seg ikke helt trygg på fremmede, men han tør hvertfall å komme bort å hilse på Jeg har hatt han i 3 år nå, og han er blitt mye tryggere med årene, men helt trygg blir han nok aldri..

Fikk virkelig prøvd ut timinga mi når det gjelder kroppsspråk, og et lite feiltrinn fra meg ødela tilliten hans til meg fullstendig...da var det bare å begynne fra begynnelsen igjen.
Jeg føler meg sikker på at han hadde det bra hos den forrige eieren sin, men jeg vet ingenting om tiden før det...han er født i Irland og har også vært innom Sverige før han kom til Norge som 4 åring.

Vet jo ikke om han er blitt direkte mishandlet, men adferden hans når han kom til meg sa mer enn 1000 ord...aldri har jeg sett en så usikker og redd hest. Blikket hans gikk rett i hjerterota mi, og siden har han blitt der
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  23:33:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

"Speedy" ; hva er da vanskøtsel om det du nevner er misshandling... ? Jeg bare lurer da jeg ikke alltid skjønner forskjellen. Er det definert noen plass?

Opprinnelig postet av Harneshaug

Mener at vanskøtsel er det samme som misshandling jeg da. For meg er vanskøting å utsette dyrene for unødig lidelse i form av for eksempel sultfôring o.l., som igjen er misshandling. Alle vet at uten mat og vann overlever ingen, dermed ingen grunn god nok for ikke å fôre dyra sine = vanskøtsel = misshandling. Det er ikke noe som er gjort fordi man "ikke visste bedre".

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.