hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har alle her hester som har blitt misshandlet??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Har alle her hester som har blitt misshandlet??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lyngen

Skrevet - 20/11/2006 :  14:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min ble fra tatt oppdretter som føll "fordi det gikk litt over styr" av Dyrevernet iflg han selv.
Og som 5 åring sto han på en rideskole hvor han ble sulteforet, fikk bank og generelt veldig dårlig behandlig (iflg de som jobbet der, og red der, og hvordan han var når jeg fikk han). Men innimellom har han nok hatt det bra.
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  15:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg synes nesten det er litt komisk.
Sitter å leser på innlegg og vip`er, og klarer ikke unngå å legge merke til alle som har hester som "tidligere har blitt misshandlet/stygt behandlet".

Leser stadig at "Før hun kom til meg hadde hun det ikke noe bra", eller "de forrige eierne tok ikke vare på han" osv..

Er det virkelig SÅÅÅ ille? Eller er det bare vi hestefolk som er veldig flinke til å rakke ned på alle andres metoder??

Opprinnelig postet av Sassy69

He, he dette har jeg også tenkt på, jaggu må det være mange "mishandlere" rundt omkring. Selv har jeg aldri tenkt/ hørt eller opplevde dette med noen av de hestene jeg har jobbet med
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 20/11/2006 :  15:55:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja...det er typisk.
Skolehesten jeg passet i 2 år, ble solgt senere. Hadde aldri vært syk, untatt et tilfelle av sur stråle.

Når den ble solgt videre til eieren etter hun som han ble solgt til, fungerte han ikke optimalt. Så er det jo beleielig å fortelle en hel masse røverhistorier om hvor "mishandlet" hesten var blitt på rideskolen.

Jaja, du forteller bare videre unge....Jeez
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  15:56:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg synes nesten det er litt komisk.
Sitter å leser på innlegg og vip`er, og klarer ikke unngå å legge merke til alle som har hester som "tidligere har blitt misshandlet/stygt behandlet".

Leser stadig at "Før hun kom til meg hadde hun det ikke noe bra", eller "de forrige eierne tok ikke vare på han" osv..

Er det virkelig SÅÅÅ ille? Eller er det bare vi hestefolk som er veldig flinke til å rakke ned på alle andres metoder??

Opprinnelig postet av Sassy69

He, he dette har jeg også tenkt på, jaggu må det være mange "mishandlere" rundt omkring. Selv har jeg aldri tenkt/ hørt eller opplevde dette med noen av de hestene jeg har jobbet med

Opprinnelig postet av Goldman og Rex

Tenk om JEG er en sånn som mishandler hest før jeg selger dem, da!!! Ihvertfall får skylden for det hvis hesten får noen uvaner... Paranoia, vær velkommen...

Line, Hestedenger'n...
Gå til toppen av siden

Mickies-First-Lady

» VIP

Skrevet - 22/11/2006 :  10:01:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest det på fler vip jeg også. Hva mener dem med mishandla? Man kan da ike menne det viss hesten er feil skodd eller ikke noe som går utover psyken eller veksten til hesten..

Hesten som jeg kjøpte klate dem så si "mishandla" når han var et år var han så utolig underænert av eieren at den ikke klarte no pluss at den var så utstøtt av flokken sin. I ettertid har jo det gått utover psyken til hesten og oppveksten hans.. Han er egntlig fem år, men hue og kropp tre-fire.. Og når han var ett år var det 50% sjangse for at han skulle overleve han var jo så si død!!

Tas dette som mishandling??
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  13:56:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Spot har jeg hatt siden han var et halvt år, og siden han kun hadde gått med moren sin frem til da, kan han umulig ha blitt mishandlet :) Han er vertfall utrolig folkekjær av seg!

Gina har hatt mange forskjellige eiere, men tror aldri hun har vært mishandlet. Ikke vanskjøttet heller. Men jeg vet at hun led av lite utegang en stund, som førte til diverse uvaner. Samt at hun var veldig sjenkeldøv da jeg fikk henne, hun er vertfall ikke det nå lengre siden jeg har jobbet mye med det.

Men Aromayo(som desverre er solgt nå...); fortiden hans er usikker, jeg har hørt litt av hvert. Alle som var borti den hesten, satt igjen med at noe må ha skjedd med han. Fikk jo vite litt, men det legger jeg ikke ut her da jeg vet ikke om det stemmer. Hele hesten var spesiell, og ja.. hele historien ligger på vip'en, så den legger jeg ikke ut her :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  19:17:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Tror hesten min var bortkjemt før hun kom til meg jeg. Vondt hadde hun det i hvertfall ikke.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  20:52:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Før jeg leste denne tråden hadde jeg en formening om at mishandling og vannkjøtsel går for det samme. Men nå har jeg endret mening om den saken.
Ellers vil jeg si til trådstarter at det finnes MYE rare hestefolk her i verden.
Mange er kanskje ikke like nøye på foring og stell, og husk at en fjær lett kan bli til 5 høns.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  01:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer vel an på hva man legger i ordet misshandlet spør du meg. Det er forskjell på fysisk misshandling og forsømmelse. Hoppa mi har aldri blitt slått eller banket...tror jeg.. Men hun har blitt sultet, ignorert og ikke fulgt opp slik en ung hest bør bli fulgt opp. Hun er frarøvet en normal oppvekst og ble overlatt mer eller mindre til seg selv uten kompiser og sosialisering. Jeg synes dette er mist like ille og det setter seg uten tvil dype spor i hesten.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 25/11/2006 :  22:29:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det er mange måter å ikke ta seg av et dyr ålreit på...

Hoppa mi hadde en eier før meg, som fyllekjørte med henne og roadcart langs riksveien i en h***tes fart i mørket midt på natta, uten en refleks eller noe. Taxisjåførene som fortalte meg dette, så dem bare på grunn av gnistskura som sto rundt piggskoene hennes når hun spurtet avgårde på asfalten langs gulstripa på vegen...

Men hun hadde stor, stort sett ren boks, fikk stort sett gå ute hver dag og hun fikk massevis av godt fôr etc. Beina hennes ble jevnlig stelt av skikkelig hovslager, og hun ble godt børstet og kjælt med før hver tur...

Mishandling?? Nervøs var hun ikke, i alle fall, bare litt stresset når jeg tok over henne.

Vallaken min har jeg kjent siden han var to år, men før det vet jeg med sikkerhet at han har vært ca fem steder i "temming" før han kom til oss. Da samboeren min skulle prøve ham, gikk han for å være en "skikkelig harding av en hest" og slettes ikke helt "god" i betydning ondskapsfull, vil jeg tro. Når vi fikk ham hjem (nykastrert) så jeg ingenting annet enn en redd, liten gutt, som ikke stolte på noen rundt seg. Han ville svært gjerne ha en trygg, rolig leder som han kunne følge. Han hadde allerede da rykte på seg for å være utflyger. Så enormt redd som han ble av å bli redd,- dvs han skvatt sånn som andre hester, men det var akkurat som om han ventet på noe MER, og da kom rullegardina ned, og han sprang, sprang sprang,- gjennom strømtråder, over, under, gjennom, U name it... Jeg kan ikke annet enn å tro at sånn atferd kommer av at han har fått straff for å være redd, dvs forsterkning av redselsfølelsen...
Nå går det bedre med ham, men vi gjør alt som står i vår makt for at han ikke skal bli redd på denne måten. Nå kan han bli redd og "ta fart" noen meter, som andre hester kan, men så roer han seg igjen når han skjønner at det går bra. Det gjorde han ikke før, da ble det bare verre og verre fra han var begynt å bli redd.

Jeg sier ikke at han har vært utsatt for mishandling, for jeg gjetter på at den behandlinga han har fått, er behandling jeg selv har kunnet funnet på å gitt en hest med liknende "symptomer". Symptomene er jo at hesten kanskje ser ut som om den vil bestemme selv, ikke vil høre på rytter/ kusk, og at den ikke er villig til å ta styring etc. For en Sta/Stri/Egen hest, kan det være på sin plass å sette den ettertrykkelig på plass, og la den få vite hvor skapet skal stå hen. Men for en hest som oppfører seg slik på grunn av at den er REDD, vil slik behandling være nok til å "ødelegge" hesten, om folket som driver med hesten ikke forstår årsakene til at den oppfører seg som den gjør.

Mishandling? Ikke vet jeg, men jeg tviler på at han hadde blitt så nervøs som han er, om han IKKE var håndtert av folk...

Det er som jeg innledningsvis nevnte, mange måter å IKKE behandle en hest korrekt på, men derfra til å beskylde noen for mishandling, er ganske drygt... Så det tror jeg jeg skal være forsiktig med...
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  15:31:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Det var bra skrevet :)Enig med Lisa.
Det er så forskjell på hva vi mener er dyremishandling at det blir litt vanskelig å diskutere.Men jeg syns ivertfall man skal være forsiktig med å henge ut tidligere eiere med navn på vipen sin.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/11/2006 :  18:06:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det er nok kanksje lurt ja, Lise... ;) Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  19:43:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei!!
Jeg tror nok mange hester har blitt mishandlet men tror mange overdriver også. 4 åringen min har blitt vannskjøttet når han var føll. Han var innestengt i en stall i danmark til han ble 7 månder. FRa han ble født til han var 7 månder så har han ikke fått rørt seg noe eller fått sett dagslys. Stakkars gutten min. Han hadde vist heller ikke noe pels på kroppen. De jeg kjøpte han av har vist brukt mye penger på dyrlege til ha. Det merkes også på han at han ikke har hadd det så bra bestandig. Det tok over et halvt år før han slo seg til ro hos meg og til han begynnte å stole på meg
Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 06/12/2006 :  18:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg trur at folk er veldig flinke til å bruke ordet misshandlet om ting man kansje ikke er helt enige i selv. Folk som er totalt imot pisk vil jo si at en som kansje gir hesten et rapp en gang i blandt misshandler den, eller en som er imot at hester står i mere enn 10 timer på stall hver dag vil jo automatisk syntes at hester som f.eks får 1t utegang daglig blir misshandlet. Det går vel heller mere på at folk ikke helt forstår definisjonen av ordet enn at hesten er direkte misshandlet selvom det (dessverre) finnes de som blir dette oxo.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 06/12/2006 :  20:00:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som kun får 1 time utegang daglig gjennom livet sitt blir vel kanskje ikke direkte mishandlet, men etter mitt syn på hestehold så lever den ikke et lykkelig liv.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.