hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har alle her hester som har blitt misshandlet??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Har alle her hester som har blitt misshandlet??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lopke

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  11:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Håper det ikke var meg du refererte til Marianne på slaktetråden?

Opprinnelig postet av Harneshaug

neida.. (du har jo det perfekte hesteholdet etter mitt hode)

Det var mer utsagn som "hesten min kan ikke stå ute på beite i flere timer (og kose seg) og ha fri og ikke bli ridd daglig på bane, for det er synd på hesten, den må ris hver dag og kan bare ha på seg rosa dekken for ellers er det synd på hesten min" uten å sitere noen helt..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  11:14:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Torhild. Jeg tror jeg heller ville kalt hesten uridbar grunnet muskel og ryggproblemer. Det er vel sannheten uten tilleggsvurderinger?

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

ja men så spørs det jo om det ligger en historie bak hvordan hun er blitt ridd tidligere.. muskel og ryggproblemer (om det er defor Katie har hatt store problemer med ryttere) dukker jo ikke bare opp i løse lufta.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  12:04:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nei, det finnes jo massevis av grunner til at spenninger og ryggproblemer oppstår.. Betennelser i nakke (kan oppstå skade når hesten ruller seg), feil sal, tannproblemer, feilbelastninger osv. osv.

Jeg mener for eksempel at en hest ikke har vært utsatt for mishandling selv om den viser problemadferd grunnet elendig tannstatus og sår her og der. Det er en stor sannsynlighet for at veterinæren bærer stor del av ansvaret for dårlig tannstell og ikke at eier bare har gitt blaffen mens problemene har øket på. Hvems feil er det når veterinæren ikke kan tannstell og er eneste veterinær i mange timers transportomkrets? Eieren stoler jo ofte på en veterinær som sier at "her er alt ok" mens han/hun glaner blindt inn i tannspisser og sår på kinn og tunge..

Før en vet at hesten er utsatt for planmessig mishandling blir det feil å bruke uttrykket synes jeg..

Mvh Line.

Redigert av - Cowgirlchris den 17/11/2006 12:04:39 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/11/2006 :  12:30:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei nettopp!
Jeg ble opplyst av forrige eier at han var umulig å få inn fra beite/luftegård, og fikk et fint "lykke til".
Og jo da, han var MYE værre enn det jeg hadde trodd, jeg kunne bruke 2 timer på å få tak ihan. Han kunne ikke springe fort nok fra meg på beitet, og sånn hadde han alltid vært hos forrige eier også.

Det tok ikke så veldig lang tid å gjette seg til hvorfor han var sånn, men det tok lengre tid å hanskes med problemet. Nå har vi stort sett ikke problemer med inntak lenger, men jeg vil ALDRI påstå at dette skyldes mishandling. Heller misforståelse og mangel på evne til å lese hesten.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 17/11/2006 :  13:29:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja etter å ha lest debatten selge vs avlive, sitter jeg med inntrykk av at mange mener anders hestehold er på grensen til misshandling.
Og da er det kanskje ikke så rart at mange mener hestene deres har blitt feil behandlet tidligere?

Klart det finnes en del hester som blir dårlig behandlet, og noen som blir misshandlet.
Men at så mange hester framstår som "skadet" etter dårlig behandling er jo rart da...

I tillegg har jeg opplevd at dette benyttes som unnskyldning for hestens uakseptable adferd.
Hvorfor ikke heller finne ut hva som ligger bak, i stede for å avfeie det med at hesten har blitt misshandla?

Har selv bare hatt hester med mest positive opplevelser i bagasjen.
For meg er det viktig når jeg kjøper hest.
Gå til toppen av siden

lovise_felex

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  16:37:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelovise_felex  Send %s1% en ICQ meldinglovise_felex  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselovise_felex  Svar med kopi av melding
jeg vet om folk som ikke har behandlet hestene sine bra... jeg prøvde å si i fra, men det er jo ikke lett når de meiner dei selv gjer rett. =( hesten ente opp med to ødelagte frem hover som ikke kan fikses.men hesten ble solgt for 2 tusen som selskaps hest. for hun kan ikke bli ridd mye lenger..
<3 Vetle Felex <3 min lille klomp =D
Redigert av - lovise_felex den 17/11/2006 16:38:24 Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  20:38:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
hesten min, en fjording, har hatt det godt hele livet og levde i 10år hos samme person somtok godt vare på henne så bodde hun i nesten 1år hos hun jeg kjøpte henne av og der hadde hun det godt:) hun er en rolig og god jente men litt sta da:P men hun har jo hatt et supert liv og det vil hun ha i mange år til;)
*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 17/11/2006 :  22:00:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fôrhoppa mi har ikke vært mishandlet=)
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  23:46:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har korkje vore misshandla eller feilbehandla, men han har "problem" som kjem av korleis han har hatt det.

Han sto saman med to andre hingstar som ga han mykje juling-dei sto over han å beit han mens han låg på kne i søla- det her var overhode ikkje opdrettar sin "feil" fordi det er hesteåtferd.
Det er ikkje bare-bare å finne stallplass til ein unghingst i ein fei hos folk ein stolar på!

Ellers så er han veldi følsom, han reagerer ikkje bra på mykje støy/framand aktivitet ol.
Dette kjem ikkje av dårleg behandling på noko tidspunkt, kun det at hesten er litt mindre tolerant for endringar.

Vidare er han litt snål, han passar liksom aldri inn iblandt andre hestar.
Eg er ikkje sikker på om han trekk seg bort pga julinga han fekk før eller om han fekk juling å blir frys ut fordi han er snål.

Han ser liksom ikkje ut til å bekymre seg nevneverdig om andre hestar i veldi mange situasjonar og han tek aldri lederposisjon over andre hestar-heilt små føll underkastar seg for han men ikkje td åringar(han er to og hingst.)

Poenget mitt er vel berre det at somme tider er hestane litt anneledes enn "alle" dei andre...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  08:52:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen grunn til å tro at hestene mine har vært mishandla! Varmblodsen var vanskjøtta og utmagra da jeg kjøpte han, men så tillitsfull som han var tror jeg aldri det har vært noe mishandling inne i bildet. Hoppa jeg kjøpte for an måned siden bærer hverken preg av vanskjøtsel eller mishandlig. Hun har tyeligvis vært svært godt tatt vare på Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  10:54:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva er mishandlet? Betyr det bare bank og ikke vanskøtsel?
Har en hest vært mishandlet om den har vært vanskjøtt dvs. sulteforet, stått til magen i møkk, ikke behandlet for sykdommer, uten psykisk stimulans, stått inne en hel vinter på spilt?
Bare lurer jeg på hva som er forskjellen egentlig på mishandling og vanskjøtsel? (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  11:12:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hva er mishandlet? Betyr det bare bank og ikke vanskøtsel?
Har en hest vært mishandlet om den har vært vanskjøtt dvs. sulteforet, stått til magen i møkk, ikke behandlet for sykdommer, uten psykisk stimulans, stått inne en hel vinter på spilt?
Bare lurer jeg på hva som er forskjellen egentlig på mishandling og vanskjøtsel? (-:

Opprinnelig postet av Harneshaug

Jeg prøver meg på den Vanskjøtsel er å unlate å gi hesten det den trenger av stell og mat, altså man skjøter den dårlig. Mishandling er å med vilje utføre en handling som fører til smerte, skade og redsler for hesten. Jeg mener altså at en hest som ikke får nok mat ikke er mishandla, men vanskjøtet. En hest som f.eks er livredd ved synet av en pisk kan være mishandla, men man bør ikke automatisk trekke den konklusjonen at den virkelig er det. Det kan være andre grunner enn mishandling som gjør at en hest er redd pisker, bøtter, tau, menn, osv. Å beskylde noen for å mishandle hesten sin er en alvorlig anklage, og man være forsiktig med å bruke det ordet i hytt og pine. Men er det god grunn for å mistenke noen for mishandling eller vanskjøtsel, bør man anmelde forholdet straks!
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  11:19:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
I misshandling legger jeg fysisk og pshykisk vold, sultefôring, mangel på rent vann og en lun/tørr plass og ligge, lite eller manglende utegang, unnlate og behandle skader som fører til unødig lidelse o.l

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  11:59:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Man trenger ikke akkurat ha banket opp hesten sin for å bli anmeldt for dyremishandling....
Enig med den over..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  12:51:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var jo nettopp en sak fra sverige hvor de fant døde og levende hester om hverandre, bla en hoppe med føll hvor hoppen var død.
De hadde sultet i hjel mens det på gården lå masse høy. Er ikke det mishandling? Er ikke egentlig vanskøtsel misshandel?
Om en bonde som det i siste tiden har vært en del av, lider av psykisk sykdom relatert til depresjon el. ikke makter å ta seg av dyrene sine så de sulter = vanskøtsel og om han da ikke gidder/vil mate de misshandling?
Synes det er vanskelig å definere forskjell jeg?
"Speedy" ; hva er da vanskøtsel om det du nevner er misshandling... ? Jeg bare lurer da jeg ikke alltid skjønner forskjellen. Er det definert noen plass?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.