hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har alle her hester som har blitt misshandlet??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Har alle her hester som har blitt misshandlet??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  15:17:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Jeg synes nesten det er litt komisk.
Sitter å leser på innlegg og vip`er, og klarer ikke unngå å legge merke til alle som har hester som "tidligere har blitt misshandlet/stygt behandlet".

Leser stadig at "Før hun kom til meg hadde hun det ikke noe bra", eller "de forrige eierne tok ikke vare på han" osv..

Er det virkelig SÅÅÅ ille? Eller er det bare vi hestefolk som er veldig flinke til å rakke ned på alle andres metoder??

grannemann

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  15:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe! Jo har lagt merke til samme syndromet..

Har selv to hester. Den eldste, LeGrand, har visstnok blitt meget stygt behandlet i Danmark i følge de jeg kjøpte han av. De har brukt 5 år på å få han sånn som han var da jeg kjøpte han. Nå merker du det ikke på han på noen måter. Snille snille gutten:)

Min andre hest, Olympia har blitt godt behandlet hele livet da hun er 5 månder:) og hun skal være godt behandlet hele livet:)

Tipper mye av "mishandlingen" er rett og slett at folk har forskjellige metoder. Men sef, hvis hesten er redd hodet sitt lurer man jo litt på hva som har skjedd tidligere.

The earlier you get up in the morning the more hours you have to enjoy! Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  15:36:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
hehe, har lagt merke til det jeg og:p Utrolig mange hester "har blitt mishandla", men merkelig nok kjenner jeg ingen hester som er mishandla (i nåtid)

Ingen av mine hester har blitt mishandla. Så vidt jeg vet:p Viser i alle fall ingen tegn på det for å si det sånn...
Første hesten min kjøpte jeg da han var 3,5 år, han stod frem til det på en travstall. Virket helt greit der, siden han var så ung hadde de ikke ridd/trent han eller noe heller...
Andre hesten min hadde det og bra fra der jeg kjøpte henne:) Hvordan hun hadde det som unghest i Danmark feks aner jeg ikke, hun har tross alt levd 10 år før jeg fikk henne, men som sagt er det ingen grunn til å tro at hun har blitt stygt behandlet på noen som helst måte..;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  15:39:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Tror hesten min har blitt behandlet bra tidligere jeg Hun jeg kjøpte han av tror jeg har gjort en veldig bra jobb med han.. Hun som hadde han først (jeg vet hvem hun er) tror jeg stresset han litt mer og lot småunger druse rundt på tur med han.. Men bra behandlet har han blitt fordi om eneste jeg vet var at han ikke likte å bli skodd etter at han kom til henne som nypensjonert galopphest, og da likte han ikke å bli skodd på frambeina.. Så jeg har hørt at en hovslager bant fast alle beina på han for å sko han.. Hesten hadde såklart full panikk, for han er jo fullblods og tåler knapt nok å være bundet med leietau en gang.. Men uten om dette vet jeg ikke om noe.. Vet ikke hvordan han ble behandelt som galopphest da..
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  16:10:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Hehe, bra å høre!

Selv har jeg to hester nå, og kan heller ikke si at noen av dem er blitt direkte misshandlet.

Jeg kjøpte fjordingen min av en rideskole, da var han skikkelig skolelei, men hadde det ikke på noen måter vondt.

Varmblodshoppa mi vet jeg faktisk nesten ikke noe om.
Jeg vet at hun kom fra DK til Norge i 04 som travhest, og her i norge hadde hun noen stygge ulykker med sulkyen så derfor ble hun solgt videre som hobbyhest.
Vet også at hun har stått i polen til travtrening.
Men det jeg SER er at hun har store problemer med å stole på mennesker, er livredd mannfolk, og er redd for å bli slått om man løfter en arm litt brått..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  16:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he he.. ja man kan jo lure om rytters problemer med hesten ofte blir unnskyldt med at hesten ble "misshandlet".. Synes også det er UTROLIG mange "penny" historier ute å går.. Eller så overkvalifiserer de fleste seg til å være verdens beste eiere.. lignende uttalelser finner du på tråden "selge eller avlive" utrolig mange som ikke mener hesten kan passes ordentlig hos nye eiere.. hvilket jeg finner både arrogant og uvitende. ja ja.. nok om det..

*Hilsen meg som er helt sikker på at hesten hadde det helt topp hos forrige eier*
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  17:07:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hva er mishandling?

Jeg tror at det finnes like mange oppfatninger av hva det ordet betyr som det finnes mennesker som bruker det.
Noen synes barfot er mishandling hvis hesten får en liten periode med sårbeinthet og heller får fri enn skos.
Noen synes at hest som ikke får dekken på i regnvær er utsatt for mishandling.

Av mine fem hester er kun Roxette den som jeg VET har fått juling oppbundet på spilt uten å kunne unnslippe. DET er mishandling.
Resten har hatt problemer eller eierne har hatt problemer med hestene.
Uten at det har skyldtes mishandling slik JEG forstår begrepet..

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  17:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var og det jeg mente Line.. men desverre virker det som om mange bruker disse uttrykkene når man har problemer med hesten sin. gjerne etterpå og.. altså man kjøper en hest man ikke helt finner kjemien med og konkluderer at den må jo ha blitt misshandlet før når man ikke får ting til..

For jeg nekter jo å tro på at det virkelig finnes SÅ mange hester som er blitt pisket, slått og skadet psykisk at man ærlig kan mene at det er en tidligere misshandlet hest.. men jo da.. noen finnes det jo derute.. men neppe så mange som fremstilles i vippene her på HM.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  17:58:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja mishandling og feil behandling er to vidt forskjellige begrep som ikke bør blandes sammen. Det er tross alt helt forskjellige situasjoner det er snakk om. Ponnisen min har absloutt ikke vært mishandlet men levd som plommen i egget ved å få være sjef over alle og enhver. Selvfølgielig ble han både yppete og "tøff i tryne" av det, men det vil ikke si at han har hatt det vondt akkurat. Han har rett og slett fått gjøre som han vil og trodde fortsatt han kunne gjøre det da han kom hit til oss. Såååå feil kan man ta, sier jeg, og nå har jeg verdens herligste ponni og bestekompis og er glad for det. Mishandling er ikke feilbehandling, og feil behandling er heller ikke nødvendigvis mishandling mener nå jeg
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  18:46:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har vært vanskjøtet og mer eller mindre uønsket da hun ikke innfridde forventningene. Men mishandlet? Vet ikke.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/11/2006 :  19:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med de siste innleggene her! F.eks så var min hest latterlig stiv og trangskodd da jeg fikk han, bar preg av bruk av feil utstyr over lengre tid. Men mishandlet? Nei vettu hva, mer tålmodig og rolig hest skal man lete lenge etter, og jeg tviler ikke et sekund på at han har et kjempegodt liv hos forrige eier!

Feilbehandling ser man hele tida, og hva man legger i ordet er opptil hver og en. Det kan være alt fra feil utstyr, for mange timer på boks per døgn, for lite/mye mosjon, for sjeldent besøk av hovslager osv osv.
Jeg har selv "feilbehandlet" min første hest, pga uvitenhet og for lite erfaring der og da, men ALDRI med vel viten! (da mener jeg f.eks at jeg hadde ikke snøring på om salen faktisk passa).

Alle har så forskjellig syn på hva som er godt hestehold, noen syns hester som får gå ute hele døgnet uten sko er det beste for en hest, mens andre syns det er ren og skjær dyreplageri.
Men man får kanskje tenke seg litt om før man buser ut med store ord som mishandling og vanskjøtsel av dyr, det er alvorlige anklagelser å få på seg.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  02:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heller ingen mishandlede hester her (-: Bare hester som har vært fysisk syke. Vet ikke om lille Emma kvalifiserer, hun stod uten mat var sinnsykt tynn, full av lus og kjøttsår på nesen av inngrodd og for trang grime da Lise kjøpte henne. Hun gjorde uansett en fantastisk jobb med ponnisen og da jeg kjøpte henne var hun det mest elskelige, folkekjære, glade og trygge lille vesen... (ja hun er det enda altså!)
Har ikke vært her så mye at jeg har fått med meg noe mishandling. Håper det ikke var meg du refererte til Marianne på slaktetråden?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/11/2006 :  04:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja - det kan synes som noen mener at "alle andre" mishandler hester.
Det er noe galt med "alle" traverhester, galopphester, spranghester, dressurhester og skolehester - BARE ens egen "gullklump" har det som plommen i egget - og er blitt reddet fra en sjebne verre enn døden... (NÅ overdriver jeg, selvfølgelig - men altså...)

Ja, noen oppfatter vel meg som en "uopplyst wanna-be-bedreviter" - med alle mine innlegg og råd. Selv med 50 år på baken og over 35 år med hester gjør ikke at jeg kan og vet "alt" - og innrømmer det gjerne. Selv etter 23 år med egne hester, så "lytter" jeg til Bonden på gården, for han har over 80 år med erfaringer med hest....

Og MIN hest har aldri vært mishandlet i hele sitt 22-årige liv, siden hun er født hos meg, og har levd nesten alle sine dager hos meg - så jeg har vel ikkkeno`jeg skulle ha sagt!

Meeen, jeg har jo sett og opplevd "problemhester" og hester som tydelig ikke har hatt det godt før de kom hit til stallen - og jeg har kunnet gi råd til "fortvilte" unge eiere, som trodde og håpet at de hadde "reddet" en hest fra slakt... Ikke alltid den beste løsning, men "mirakler" skjer!!
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  08:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, noen oppfatter vel meg som en "uopplyst wanna-be-bedreviter" - med alle mine innlegg og råd

Jeg syns det er fint at du kommer med råd og oppfatter deg slett ikke som "wannabe"
Og et pluss for meg er jo at du har lang erfaring med NL-hesten, noe jeg sikkert kommer til å benytte meg av.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/11/2006 :  10:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når min hest kom til meg, var hun livredd rytter. Verdens snilleste hest på boks, beite, stall osv, helt til rytter satte seg oppå, da stod hun bare og stampet og rullet med øynene. Rygget, hoppet, alt viste at hun var livredd. Det tok meg nesten et halvt år å få henne til å skritte og trave normalt, og galoppen var også et kapittel! Kiropraktor og massør var på henne flere ganger, og det var betong i musklene hennes av anspenthet! Eieren før meg hadde henne bare noen få mnd, men hun klarte ikke å få henne til å slappe av under ridning... Hesten ble kjøpt på hesteauksjon i Sverige, hvor hestene kom med store transporter fra Holland.

Så er det opp til dere å avgjøre om dere tror jeg overdriver.....

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  11:01:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Torhild. Jeg tror jeg heller ville kalt hesten uridbar grunnet muskel og ryggproblemer. Det er vel sannheten uten tilleggsvurderinger?

Mvh Line.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.