hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - høyball/rundball
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 høyball/rundball
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  22:26:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det var bare silo som ikke var bra pga maursyren. Dette kunne visst gi dårlig mage som igjen ga dårlig hovkvalitet... skal se om jeg kan finne ut hvor jeg leste det....
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  23:23:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Guro...

det jeg mener blir mer at om et menneske lever på "dårlig" mat (junk food, brus, snacks m.m.) så vil man stort sett få dekket næringsbehovet - faktisk... men allikevel er det jo ikke særlig bra da.

Altså, med surfor/ ensilage what ever... har aldri satt meg særlig inn i det da det for meg er uaktelt med annet grovfor enn høy og event halm som tidsfordriv. Har også gitt lucerne, er jo i.o.f.s. grovfor det og. Nå vet jeg heller ikke prisen på slik for (silo, rundball m.m.), men ser de annonserer rundt her med priser på fra 2 kr/ kg. Betaler ikke så veldig mye mer for høy for å si det sånn. Samtidig opplyses det jo også om at en hest trenger mer "silo" (kaller det ved fellesnavn) enn høy - så da blir det jo hipp som happ... og siden jeg tror høy er det nest beste (etter friskt gress) så blir det høy.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  14:57:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her omkring koster en rundballe 175 kr med moms, vekten varierer en del, alt etter hvor mye fuktighet det er i den, som regel litt i underkan av et tonn. Høy koster nesten 3 kroner kiloen.

La oss si at en rundballe veier 800 kilo, og prisen er 175 kr. 175 del på 800 blir 22 øre kiloen.

litt av en forskjell på kiloprisen på rundballe og høy. Nå er det slik at hesten må få minst det dobble av rundballe enn av høy på grunn av fuktigheten i rundballen, men det blir likevell langt billigere å fore med runballe. Og hestene liker det kjempegodt

Jeg for min egen del skulle gjerne ha fort med høy, mye mindre arbeid og så lukter høy ti ganger bedre
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:57:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Oiii! Hva i all verden er det jeg har sett de annonserer da tro? De kaller det da virkelig for "rundball". Hmf!
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  17:38:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takk for mange tips...det er rundbal, ikke silo de får...de har fått rundball siden du kunne spise det...de får det ute og inne....og den ene rundballen har stått unde ret i tak i fler uker, uten et eneste mugg!!!

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  21:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Humm...jeg skrev vist feil, prisen er 275 kr, ikke 175 pr rundballe. men kiloprisen er likevell billig, 34 øre kiloen.

Noen bønder tilsetter syre i rundballer også, slik at de kan dekke et større marked, også de som har en eller få hester, som ikke klarer å bruke opp en vanlig rundballe slik den blir dårlig. Dette er valig silo selv om det er pakket inn.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  08:13:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
I stallen der jeg har varmblodsen min har de for lite høy til at det holder gjennom hele vinteren. Eierens egen hest får høy, mens de andre får rundball fra 2002. Hesten min blir ikke syk av rundball, er frisk og rask han. Men jeg synst han spiser litt for lite. Lurer til han litt høy av og til, og da spiser han nesten ubegrenset selv om han ikke vil ha mer rundball. Utpå nyåret er rundballene oppbrukt, men jeg er redd for at de skal spare på høyet for å slippe å kjøpe inn... Ja, ja, den diskusjonen får jeg ta med stall-eier
Men hvis jeg kunne velge grovfôr ville "ønskelista" vært sånn:

1.Høy - hesten min liker det best, bedre lukt i stallen, god holdbarhet. Dessuten blir det mindre klin i boksen, men kanskje kommer det av at hesten får i seg for lite vann?

2.Ensilage(rundballe som er laga av fortørket gress) - Faller også godt i smak hos dyret mitt

3. Vanlig rundball - Bra med mye fuktighet i fôret for fordøyelsens skyld har jeg lest, men hesten min er ikke sånn overbegeistra for det. Men kvaliteten kan sikkert variere mye, som i annet grovfôr

4. Silo (tilsatt syre) - hard kost for sarte hestemager... Men enkelte tåler godt å spise vanlig "ku-silo" også

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  21:09:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg bruker høy og kommer aldri til å gå over til silo tilsatt syre uansett. Ensilage derimot er jeg kanskje villig til å lære mer om. Men det jeg egentlig vil kommentere er pris på dette. Ser det annonseres for silo rundt 2 kr kg her i oslo/østfold området. Nå kommer det selvsagt ann på ts prosenten osv hvor mye silo hesten må ha i forhold til høy, men her i området får man absolutt høy til 2,50 kr /kg. For meg vil høy da lønne seg! Er dette bøndenes måte å utnytte at ensilert høy og silo er "mote" (for det føler jeg at det har blitt)?

Bruna33: 800 kg i en stor ball? Er det virkelig så mye?

En annen ting å være klar over er botulisme (mulig andre har nevt ordet før...) som foråsakes av at ballene blir liggende åpne for lenge. Du trenger ikke se mugg for at hesten skal bli syk. Varigheten på en ball kan være nede i 1-2 dager i den værste sommervarmen så vær obs og kjøp gjerne småballer hvis det er få hester.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/12/2003 :  21:06:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
xxxoooxxx

Ja det er minst så mye, noen av dem jeg har kjøpt har vert over et tonn mens andre noe under.
En gang skulle jeg få en nabo til å flytte en for meg og traktoren steilet av vekten (gikk bra), Han jeg kjøper dem av har en stoor traktor som han kjører dem til meg med. Kvaliteten er veldig bra og de inneholder forholdsvis lite vann (varierer litt). Jeg får dem også tilkjørt i prisen (275 kr pr stk).

For meg er det laaangt mer økonomisk å fore med rundballer, da høy er temmlig dyrt her omkring. Det er også mye næring i dem, de mister lite av næringen fra de blir ballet (laget) til de blir brukt.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  05:40:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg fórer med rundballer KUN i minusgrader. Da har de nærmest ubegrenset holdbarhet. I tillegg sjekker jeg lukt og utseende for mugg og jord...
Jeg betaler 200.- ferdig levert, 1 om gangen etter bestilling.
Regner 2-300 kg i den, da det er så lavt vanninnhold som mulig. Fortørket eng er best, med kløver, løvetann, borrer og det hele...
Jeg har 2 hester, og de har nesten 2 uker av en sånn ved daglig utslipp. Inne får de høy for å motvirke evt. løs mage samt gi variert kosthold.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  13:40:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg foretrekker å fore hesten min med høy og halm. Liker ikke rundball. Det er et så utrolig bløtt for, tar av plastikken så bare renner maursyra..
Hestene blir så sinnsykt bløte i magen av det også.
Nei,jeg liker ikke rundball..
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  14:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
all rundball er ikke så våt. vi fôrer med rundball og den er utrolig tørr. dyrlegen vår ble overrsket over hvor tørr den var faktisk hvis rundballen er så våt at "maursyra renner av den" så er det noe galt, da tror jeg du må ta deg en prat med de som laget den. men hvis du kommer over noen som produserer tørr og fin rundball så er det ikke noe galt med å bruke den. vi har hatt 8 hester på stallen i høst, hvor alle har spist av den sammen rundballen, og ingen av dem har vært syke av den grunn. men det er vel kanskje fordi rundballen vår er nesten like tørr som høyet vårt, jeg vet ikke jeg...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

hestegård

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  21:23:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe problem å fore både varmblods og fullblods på rundballl, så lenge foret er av god kvalitet. Vi har alltid fora hestene med rundball,og det har aldri vert noe problem. Dårlig hovkvalitet får de i alle fall ikke! Men inne i stallen får de høy, det er mindre grisete.
Men du må ikke gi de rundball av andreslått, for da blir de dårlig i magen. Den er mye kraftigere enn rundball av førsteslått, altså det som er slått først på sommeren. Vi har en rundballe til 4 hester i ca en uke. På vinteren kan ballen ligge ganske lenge før den blir dårlig, men på sommeren tar det nok ikke så lang tid. Hestene elsker rundballen.
Til "Quarter". Du sier at du liker ikke rundball, men det er hestene som skal spise den, er det ikke? Halm er et dårlig for (hvis den ikke er luta da?), du kan like godt gi hesten avispapir!!
Hvis dere er i tvil om for så går det å sende forprøver inn til Landbrukshøyskola på Ås. Da får du svar på næringsinnholdet i foret.
God Jul!
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  19:24:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
her kom det mange meninger....
har aldri opplevd at siloen renner...
den jeg forer de med nå er like tørr som høyet.....!!!
den ligger ute, men likevel under tak....
Har ikke opplevd noe negativt med rundball hitil....
men nå prduserer eieren rundballene selv oxo...og da blir det ikke dyrt!!
Godt nyttår alle sammen

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  22:59:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg har heller aldri oplevd noe negativt med silofor!
i fjord vinter fora jeg hoppa mi på sånne små silo baller... det funker fint når det er minusgrader ute, men i plussgrader blir de fort dårlige som det oxo er andre som har sagt her..! men en liten rundball holdt seg i en uke uten å mugne med en hest på! vet ikke hvor mange kilo det er i en sånn en jeg..!

godt nyttår til allesammen :)

mvh ronja&connie
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.