hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - høyball/rundball
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 høyball/rundball
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  20:54:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hestene på senteret hvor jeg jobber går på utegang hele året(er for det meste islendinger der+ noen varmblods)...
Og det blir satt ut rundballer til dem...
Og jeg lurer på hvor lenge en rundball holder til1 hest(2)?
det går trossalt 42 hester sammen...og da går jo rundballene fort...
Det er jo gaske billig å fore med rundball, så lenge du bor på gård el noe...og de er ikke så dyre å kjøpe heller tror jeg...
Hva mener dere om å fore en varmblods på rundball, istedet for løshøy?

Lyngen

Skrevet - 09/12/2003 :  14:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal man fore med Rundballe ute bør man ha minst 4-5 hester da den ikke bør bli mange dagene gammel. Så å fore kun en hest på rundball tror jeg ikke er noe lurt. Kommer så klart ann på hvor stor den er.
Hos oss har vi nå 12 hester på to rundballer (hestene er inne om natta) og de bruker ca 5 dager på to stykker.
Gå til toppen av siden

_Hilde_

» VIP

Skrevet - 12/12/2003 :  23:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville hatt minst 4-5 hester på en rundball.
Siloballer kan ikke stå åpnet mer enn 4-5 dager før de begynner å mugne.
Jeg ville gitt kraftfor i tilegg siden de blir brukt såpass ofte.
Det kommer så klart ann på hestene, men de trenger litt ekstra næring,og energi for å holde varmen i dårligt vær selv om de har vinter pels!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  20:32:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Silofor gir dårlig hovkvalitet...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  01:06:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Silofor gir dårlig hovkvalitet...

Opprinnelig postet av Stormy

Hmm.. Har jeg aldri hørt..
Hvorfor?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  10:01:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Har ikke peiling på hvorfor, men silo er jo i bunn og grunn beregnet på drøvtyggere. Hvilket hesten ikke er... Høyensilage vet jeg ingenting om.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  10:15:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ikke peiling på hvorfor, men silo er jo i bunn og grunn beregnet på drøvtyggere. Hvilket hesten ikke er... Høyensilage vet jeg ingenting om.

Opprinnelig postet av Stormy

Silo er vel egentlig ikke "beregnet" for noen? Det er en genial oppfinnelse som gjør at vi kan utsette gjæringsprosessen i grøntfor (dette har ingenting med drøvtygger eller ikke å gjøre). Og aldri har grøntfor med maursyre eksistert i "vill natur", for drøvtyggernes fordel. Men at grøntfor er en genial oppfinnelse for å utsette gjæringsprosessen er sant. Uannsett hvem som måtte finne på å spise det, drøvtyggere eller ei.

Jeg har heller aldri hørt om sammenheng mellom dårligere hovkvalitet ved foring av silo. Har dog hørt om hester som lett blir løse i magen av silohøy, men det er jo mer en allergisk reaksjon som er vanlig for både hester og dyr i ulike sammenhenger.

Fant forresten en interessant artikkel om hvordan silohøy ble oppfunnet: "Finsk sisu bak silo". Litt utenfor tema, men synes det var litt morsomt Finnen som oppfant surfor fikk faktisk nobelpris i kjemi for dette.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 15/12/2003 10:34:44 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  11:07:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kan for i det hele tatt gi en hest dårlig hovkvalitet!?
Er det ikke langt heller mangelen på et eller annet for som gir det!?
(dette er et seriøst spm da, siden jeg ennå ikke har tråkket meg mer enn et par skritt inn i foringslæren..)
Altså: å bare fore på silo kan muligens gi dårlig hovkvalitet, men da er det vel ikke siloen, men heller mangelen på tilleggsfor som er grunnen...
Eller har jeg misforstått noe!?!?

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:08:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du har et poeng Guro. Jeg kan heller ikke mye om foring, men det høres veldig sannsynlig ut det du sier.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:19:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tror også jeg vil slutte meg til den forklaringen der...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:21:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Klart at feil foring kan gi dårlige høver, men det er visst bevist at silo kan gi dårlige høver, dårlig mage og noe annet jeg ikke husker... Kan være jeg er helt på bærtur nå...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:33:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Dårlig mage er jeg med på... har hørt om tilfeller med diverse innvortes skader p.g.a. silo (syren som etser, kua med alle magene tåler dette o.s.v. - ikke vet jeg).

Men jeg vil anta at det er mangel på en del stoffer som gir nedsatt kvalitet på f.eks. høver. På den annen side... relater problematikken over til mennesket og hva vi spiser. Med et kosthold som dekker alle næringsstoffer vil fortsatt f.eks. inntak av visse typer mat gi negative virkninger - selv om man får hva man trenger.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  11:45:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det finnes jo matallergi også... hester er jo like utsatt som mennesker... i har en liten *dagros* på stallen, han tåler nesten ingenting... Ufattelig ømfindtlig mage, når vi får nytt høy har han sprutbæsj i en uke etterpå...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  14:32:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Trodde kanskje noe av problemet med silo lå i at en hest ikke klarer å nyttegjøre seg _så_ godt som en ku av siloen (iom at kuen er drøvtygger).
Dette med dårlig mage har jeg også opplevd..men jeg har da ikke opplevd dårligere høver (så langt i karrierren iallfall) pga silo.

Vixi: Hva mener du med "inntak av visse typer mat vil gi negativ virkning"!?!?
I forhold til mennesker...(nok en gang, jeg er ikke spydig, jeg _lurer_, føler det innimellom viktig å understreke det, siden det man skriver fort kan bli oppfattet feil..)

Stormy: kunne du tenke deg å komme med noe dokumentasjon, vitenskapelig eller ei på det du sier om de dårlige hovene (evt hva som fører til det)....føler at silo bare blir mer og mer utbredt som vinterfor til hest jeg..og om det du sier er sant vil det jo være dagens dårligste trend!!!

Guro
Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  18:32:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
har foret lenge på rundballe. hestene mine har aldri hatt dårlige høver. rundballer/silofor er beregnet på dyr gressetere. runballer og silo for e jo grass d også. så eg sjøne itje at dei kan få dårlige høver av d!?!?!?!?!?!?!?!?! Stormy kan du dokumentere dette??. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  21:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rundballer og silo er ikke det samme. Rundballer er bare rent gress paket inn i plastik, omtrent hermetisk gress , og silo er tilsatt div. syrer som gjør at den kan ligge i friluft i lang tid uten å råtne.

Rundballe er mer næringsrikt en høy, hvordan det er med silo vet jeg ikke, men mine hester ble mye enklere å holde i godt hold etter jeg begynte å fore med rundballe.

En runballe holder seg fint i 4-5 dager, etter det begynner det gradvis å mugne, alt etter kvaliteten.

Det er klart mer økonomisk å fore med rundballe, hestene liker det bedre og det er mer næring i det, derfor ser jeg ingen grunn til å slutte med det, selv om det hadde vert mye mindre arbeid med høy.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.21 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.