hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - høyball/rundball
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 høyball/rundball
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  13:33:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rundballer er et topp hestefor. At noen hester får blaut mage kommer av at tørrstoff prosenten er lav. Feks kan graset være hå gress. Dette sjekker man jo ut før man kjøper. Gress som er slått en uke etter skyting inneholder mye trevler og mer tørrstoff. Mange rundballer er fortørket,med de skal man være litt påpasselig. Sjangsen for mugg er større fordi det er vanskeligere å få pakka de helt lufttett. Når det er frost ute varer og varer en rundballe i holdbarhet. Er det ellers under 15 grader så holder den godt i opptil 2 uker.Mange frykter vel botulisme bakterien som igjen er svært sjelden. Oppstår kun hvis det kommer ,jord,møkk,mus ol inn i ballen. Selv da skal det gode forhold til for at den skal utvikle seg. Vi har to hester,en kaldblod å en varmblod som går på utegang med fri tilgang på rundballe og høy. Å de foretrekker absolutt runballe. Grunnen til at vi også bruker høy er at vi over perioder har temperaturer på -20 grader. Da er jo r,ballen pinn frossen,men dem står stadig å gnager på dem som tidsfordriv. 2 kg høy tilsvarer 6 kg surfor som igjen tilsvarer 1 kg bygg. Det er en fe.m Gå til toppen av siden

astrix

Skrevet - 03/02/2004 :  12:47:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Forer med rundballe, dvs fortørket gress som er pakket i plast. Vanlig rundballe skal ikke være tilsatt maursyre. Da heter det siloballe. Dersom siloballen er så våt at det renner maursyre av den, ville jeg ikke brukt det verken til ku eller hest! Men det kan være at den er våt av regn. At ballene er slått og pakket like etter regn.
Hesten min får rundballe både inne og ute, det liker den kjempegodt! Foret er godt fortørket, så det er lett og ta av selv om det er frossent. Nå på vinteren har jeg kjempelenge av en ball, den står seg jo ubegrenset i kuldegrader. Forer med noe høy i tillegg. Dette for å få variasjon. Næringsmessigt skal rundballe være bedre enn høy. Foret er jo "forvellet" direkte, og pakket i plast. Større sjanse for at det er dårlig næringsinnhold i høy.
Jeg forer som sagt hesten min med rundballe og høy, og gir ikke kraftfor! Da blir den som en kule! Den er mye i aktivitet, men legger lett påseg.. De er vel forskjellige de som oss mennesker. Fram til jul fikk den litt kosttilskudd, nå etter jul, øker jeg kosttilskuddet gradvis. Dette fordi at foret vil tape seg noe utover våren. Har aldri hørt annet enn at runballe er et verdifult for, og i følge Bente Bang Nilsen på Hest.no er det helt topp.
Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 04/02/2004 :  10:08:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rundballer er kjempegodt for til hest. Jeg har to svære dråg, en varm og en kald traver, og de spiser opp en på 2 uker, og så lenge holder de faktisk uten problemer nå når det er så kaldt. Men så er det jo stor forskjell på kvalitet. De jeg har kjøpt har til nå vært kjempefine og tørre. Men er skeptisk te å bare sette den ut i paddocken te de for det er vanskelig og se hva som skjuler seg inni. Pleier sjøl å pelle ut og legge det i baljer te de. De får fri tilgang hele døgnet. Ellers så tror jeg ikke det er så farlig for så lenge hestan har nok mat vil de ikke spise noe som er dårlig. De første dagan pleier jeg og legge ut noen flak me høy i tillegg for at ikke systemet ska få helt sjokk. Hestan mine og de fleste liker det bedre enn høy og er lettere og holde. Når en forer me rundball må man gange vekten med 3-4 etter kvalitet i forhold til høy. Rundballene er jo som oftest laga av bønder som beregner det til kuer og mange inneholder derfor ofte mye alsikkekløver som kuer utnytter veldig godt, mens det er giftig for hester i store mengder. Alaikken er de mørke "bladene". Har ikke tatt noe hensyn te dette sjøl i grunn, men bare nevner det.. At hestan får dårlige høver av det har jeg ikke noen tro på. Silo derimot har jeg aldri vært borti noen hest som har likt noe særlig. Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  10:35:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Bare ett spørsmål: er det bra å fôre hest med frossent rundballeôr? Har hørt at dette kan føre til kolikk.
Ellers så har jeg selv sett at silo-ball gir dårlig hovkvalitet, men fortørket gress i baller (høysilge) virker mye bedre ...og hestene liker det bedre enn høy ihvertfall
Selv fortetrekker jeg riktignok høy, da dette er mer stabilt å fore med (hvis det er fra samme leverandsør vel og merke).

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 05/02/2004 :  12:10:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mye som kan føre til kolikk, for mye mat eller brå overgang til for hesten ikke er vandt med osv.

Ikke gi 10 kilo frossen rundballe om hesten er vant med høy. Men med tilvenning går dette helt fint, Dessuten er det som regel bare det ytterste laget som er frosset. Husk at hester på beite om vinteren går og gnager på frosset gress i timevis.

Jeg syns rundballe er mer naturlig for hesten en høy, det er jo det samme som gress bare uten klorofyll som gir grønnfarge og trenger lys for å holde seg.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.