hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fortau vs Veien
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Fortau vs Veien
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  00:15:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes dette er et litt spesielt tema siden det står i den norske vegtrafikkloven at en heste-ekvipasje er et kjøretøy, og da må være ute på vegen...
Det er jo snakk om sikkerhet for andre som ferdes i trafikken til fots og på sykkel, men hva med oss ryttere som kan utsettes for fare ute i veien??! Du skal jo selvfølgelig ikke ri ut med en hest som ikke er trafikksikker, men det kan hende du støter på noe som er litt ubehagelig for hesten, og som da igjen kan utsette deg for fare...
La oss si du er på tur fra stallen til et bra turområde, du må ri langs en ganske så trafikkert vei med fortau noen meter ut i grøfta... etter en stund støter du på en lastebil som står i vegkanten og bakker... hesten blir skremt og begynner å tulle/løper ut... da er du i temmelig stor fare da ja!!
det kan skje en sinnsyk ulykke når man ferdes slik, og hesten er et stort, til tider uberegnelig dyr.... Hadde det ikke vært bedre om man kunne ri langs fortauet med hesten??!!

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  11:57:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Er enig i at det i noen tilfeller er adskillig tryggere med hest på fortau framfor i veibane, både for oss og andre trafikkanter.
Så sant det er trygt og mulig holder jeg meg i veibanen framfor på fortau, både av respekt for fotgjengere og veitrafikkloven. Men når det dreier seg om svært trafikkerte veier, veier med dårlig sikt eller fartsgrense fra 60 og oppover, ja da bruker jeg et evt fortau.
Her dreier det seg om skjønn, og det er ingen tvil om at en hest i veibanen, uansett hvor trafikksikker den er, kan være til stor risiko for alle parter.
Det beste hadde vært om vi fikk innført endringer i veitrafikkloven. Men i mellomtiden må sikkerhet være førsteprioritet, og så lenge vi tar hensyn til "mykere" trafikkanter enn oss selv får vi bruke fortau der hvor ferdsel i veien er utrygt.
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 09/12/2003 :  08:35:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Vel, grunnen til vi ikke skal paa fortau er vel mest for fotgjengerene's skyld. Selv rir jeg paa fortau naar det ikke er noen fotgjengere rundt om kring. Er heldig og slipper for det meste aa ri paa traffikerte veier.

Om man LEIER hesten, kan man faktisk gaa paa fortauet(slik er det her, og slik var det i Norge og tror jeg), saa om man ser en fare, er det kanskje lurere aa hoppe av?? Hva mener dere om dette?

Dette er ikke helt hva det er snakk om, men, om hesten min skulle begynne aa hoppe og sprette midt i en traffikert vei, og jeg allerede har vert heldig nok til at bilene har stoppet og ikke kjoort meg ned, da rir jeg som regel midt i veien saa ingen biler faar smette forbi, til hesten har roet seg. Jeg faar riktig nok noen sure billister paa haelene, men det er nok tryggere. Man maa selvfoolgelig se ann situasjonen da. Sier ikke at man skal hoppe ut i veien rett foran en lastebil og lage koo fordi hesten er redd!

Ellers synes jeg ikke noe om aa ri paa traffikerte veier med hester som ikke er trafikk sikkre! Og maa man, faar man velge en tid naar det er lite trafikk, eller leie hesten(muligenst i hodelag).

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2003 :  12:25:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror du er "kjørende" selv når du leier hest. Mener vi lurte veldig på dette (iom at jeg på daværende tidspunkt måtte befrakte meg et stykke langs vei) og slo det opp, men det er fullt mulig jeg tar feil!!

Ellers unngår jeg å ri på fortau så langt det er mulig, gangvei blir litt annerledes, men fortau er jo ofte ikke kjempebrede, og mange hester som er trafikkvante er f.eks dårligere på paraplyer og handleposer, og sure bilister er tross alt mye bedre enn skrekkelig sure og/eller redde mennesker.
Men støtter Elx i at er det stor trafikk holder jeg meg på fortauet, da jeg prøver å være til minimalt hinder for noen og enhver (ikke alltid like lett gitt..)

Guro

Ps, husk også at nettopp fordi du regnes som kjøretøy når du har med deg hest skal du gå/ri på høyre side av veien!!!

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/12/2003 :  22:08:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir på fortau hvis hensyn til sikkerhet tilsier det. Så enkelt er det.

Men bare da! Det er ikke bare hesten selv som plager fotgjengerne, det er også hestemøkk. Jo mer man rir på fortauet, jo oftere legger hesten igjen møkk. Møkk på fortauene, er faktisk noe som mange synes er plagsomt, derfor prøver jeg å unngå det.
Gå til toppen av siden

krilo

Skrevet - 25/02/2004 :  12:46:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære alle ryttere som ferdes på fortauene!! Av respekt for andre ferdende, mener jeg at det er vår plikt som hesteansvarlige å rydde opp etter hestene våre hvis det ligger møkk i veien. Om vi ikke ordner opp med det samme, så gjør det i alle fall senere. Mange misliker at vi farter rundt med hestene våre, og det blir ikke bedre av at vi strør rundt oss med møkk. Det er nok å skufle møkka ut i grøften. Hestemøkk er en av dyreekskrementene som inneholder mest bakterier, og det ferdes både unger og andre som kan komme bort i dette. Får du hestemøkk i et sår, er du nærmest garantert en infeksjon, særlig hvis møkka har lagt tue noen dager.

Så gjør alle en tjeneste; rydd opp etter hestene!!
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  22:44:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!
jeg synes det er veldig farlig å ri på veien.... men jeg rir mest i skogen når jeg rir på tur.. suns dette er bedre.. det går jo ann å gjøre det istedet for viss du har enn hets som ikke er trafikk sikker? men viss dte ikke går så ville jeg ridd på fortau å heller gått av hesten når den driter å dyttet med foten inn i veikanten... da kan det vellikke skade så masse??hehe men jeg liker best skogen uten tarfikk... (uten om traverene som kjører b¨nn gass oppider)
klemz

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

*GuroL*

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2004 :  21:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia alle sammen...
Æ rir som regel på trafikerte veia, dette e pga. stallens beliggenhet.
Som regel hålder æ mæ på fårtauet, men med en gang æ ser at det kåmmer et mænneske på høyresia av veien roe æ ned til skritt å rir ut i veibanen (sørge åsså får at bilan bak mæ ser å oppfatte at æ gir signal får å ri ut i veibanen).

Å sjøl synes æ ikke d e nå problem å ta hæstenme ut på trafikerte veia, men æ føle mæ tryggere oppå hæsten en på sia... får kommer man no oppi en sitvasjon kor hæsten blir redd å steile å så spring av gåre greie ikke æ å hålde i jænn en hæst... men sitt æ oppå kan man greie å roe den ned å i d minste vise kordan vei d e som e tryggest å sprinnge.

Det at d e tryggere å leie en hæst i hodelag en i ei grima synes æ e bullshitt... får vil hæsten springe så spring den... da må man heller vise hæsten at d e tryggere å være lamme dæ enn å være aleina ute i den store værden. Å da kåmmer d på d samme kordan man lære hæsten d bare bægge parta(du å hæsten) e med på d...

Æ synes ellers at alle må få en vane på d med å sparke bort møkk etter sæ med en gang... ikke når du ska ri til bake... plutseli finn du ut at du vil prøve å ri en ny sti eller en anna vei til bake, åsså glæmme du shiten... Å d e jo ikke akkurat nå koseli syn får dæm såm bor i d ommråde... viss du e rikti uheldi blir d sent inn klage å man får karnsje ikke lov til å ri dær længer... Å d går jo faktisk ut over alle som driv med hæsta i nærheten

I den nyeste utgaven av veien til førerkortet e d kåmmet med ei sia om hæst i trafikken... d syns æ e vældi bra å synes åsså alle som ska ut i trafikken m hæst burde læse d... ellers må vi jo egentli kunne ræsten av boka åsså, så d e mye å sette sæ inn i viss man ska ut i trafikken!

Ellers lurte æ på et parr ting... har vi egentli låv til å ri på veia kor d ikke e lov til å kjøre(uten om gangstier og skogsveier)? å kordan e d egentli på enveiskjørte veia...? æ pleie å ri i bægge rætningen, men har man egentli låv til d?

værden e ikke sorthvit, men den har mange forskjellige grånyansa Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 30/03/2004 :  13:13:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ellers lurte æ på et parr ting... har vi egentli låv til å ri på veia kor d ikke e lov til å kjøre(uten om gangstier og skogsveier)? å kordan e d egentli på enveiskjørte veia...? æ pleie å ri i bægge rætningen, men har man egentli låv til d?

Opprinnelig postet av *GuroL*

Anntar at man som alle andre kjøretøy må følge trafikkreglene. Det er heller ikke lov å sykle mot enveiskjøring faktisk. Jeg hadde ikke turd å ri heller. Tenk å få to biler i bredden i mot deg da? Hvor gjør du av deg da?
Gå til toppen av siden

*GuroL*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2004 :  09:41:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Anntar at man som alle andre kjøretøy må følge trafikkreglene. Det er heller ikke lov å sykle mot enveiskjøring faktisk. Jeg hadde ikke turd å ri heller. Tenk å få to biler i bredden i mot deg da? Hvor gjør du av deg da?

D handle væl egentli mæst om ka som e lov eller ikke, så takk får at du svarte... dæm e ikke så brei dæm enveiskjørte veian at d e plass t to bila i bredden... (d e en grunn t at dæm e enveiskjørt) men æ kan jo prøve å unngå d i framtia...

værden e ikke sorthvit, men den har mange forskjellige grånyansa Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 12/04/2004 :  14:47:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
..når det ikke finnes noen fotgjengere i nærheten, rir jeg på fortauet..
men en ting jeg synes er viktig hvis man skal ri på fortau, er å sparke hestemøkka ut i grøfta etter seg! det er vanligvis det fotgjengerne klager mest over..
Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 07/03/2006 :  12:42:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg og venninna mi demonstrerte denne regelen en gang.
Vi red på hovedveien et stykke, og det ble kjempekø og sikkert masse hissige bilister! MEN vi har jo loven på vår side vi! Tullete spør du meg. . .
Er klart det kan skje større å flere ulykker når man rir i veien!

Det er jo bare å oppføre seg som folk når man rir på fortauet.
ta vekk diverse kuler hvis det skulle komme noen, og vise hensyn og respekt ovenfor folk.

Men! det skjønner ikke lovverket... Håpløst

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 08/03/2006 :  12:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig,tullete regel at det ikke er lov for oss ryttere å ri langs fortauet eller sykkel og gangsti som det også heter.jeg bruker å ri langs sykkel og gang veien fordi jeg føler at det er alle mest tjent med.selvsakt tar jeg hensyn til fotgjengere og sykklister,stopper helt opp og står stille når vi paserer.kan jo være noen som blir redd. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  12:09:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
I DK er det lov å sykle på fortau. Litt lettere for syklister å passe på fotgjengere enn for biler i 80 å passe på syklistene. Det samme gjelder hest. Jeg har alltid ridd på fortau. Mener også at det er mer sikkert enn å ri på veien sammen med bilene.. Uansett er det bare skritting. Gallopperer ikke på asfalt. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  23:15:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg rir ikke på fortau, men jeg rir derimot på gang- og sykkelveier. Den typer veier som går rundt her er opne til begge sider så jeg kan lett styre unna eventuelle forgjengere. Kjøring foregår på bilveien.

Folk kjører som idioter så den loven kommer jeg til å forsette å bryte.

Kopi av melding:
Tror du er "kjørende" selv når du leier hest. Mener vi lurte veldig på dette (iom at jeg på daværende tidspunkt måtte befrakte meg et stykke langs vei) og slo det opp, men det er fullt mulig jeg tar feil!!

Postet av Guro

Sist jeg sjekket måtte man sitte på hesten eller i en vogn for å være "kjørende". Om man leiet hesten ble man ikke oppfattet som en ekvipasje(?) og dermed var man forgjenger.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.