hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva er det som feiler hesten min?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 hva er det som feiler hesten min?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  11:51:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har i en stund nå vært øm i magen. Når jeg stryker eller børster der "skriker" hun og/eller biter i lufta eller i kjettingen... Det starter fra mellom forbeia til midt under magen ca...

Jeg lurer på hva i alle dager dette kan være og har begynt å bli engstelig. skal ringe dyrlege denne uken her, men vil gjerne få noen tips om hva det kan være. Hun er heller ikke spesielt glad når jeg børster halsen hennes...

Noen ideer om hva det kan være... Synes hun bare blir værre...

~*~ Lill ~*~

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  12:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hun gått på noen slags medesiner? vet at travere som får blanding av ettellerannet og kortison innsprøyta i beina kan få reaksjoner og slik at det gjør vondt når man tar på dem. tror du burde ringe dyrlegen! høres ikke helt bra ut! lykke til!

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/12/2003 :  13:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du sier at hun har vært sånn "en stund". Er hun brunstig kanskje? Jeg har opplevd hopper som blir slik når de er i brunst. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  19:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er ikke brunstig og har ikke reagert sånn ved tidligere brunst heller.

Vet ikke om hun har blitt sprøyta med kortison, men har hatt henne i over et år nå, og først lagt merke til det for litt over en måned siden. Ville jeg ikke merket det før hvis det er det som gjør det?
Det startet med at hun var litt irritert(viftet med halen, la litt på ørene osv), men de to siste ukene har hun vært ekstra ille... Jeg har derfor blitt veldig bekymret og ringer dyrlegen i morra og håper hun kan komme så fort som mulig. Men den dyrlegen jeg bruker (som jeg føler kan mest hest), har mye å gjøre, men hun pleier å komme når jeg ringer da... Håper hun kan komme denne uka eller tidlig neste uke!

Er det noen andre som tror de vet hva som feiler henne eller opplevd det samme med en annen hest, hadde vært kjempefint om dere hadde giddi og tatt dere tid til å svare... Betyr veldig mye for meg...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  21:16:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg ville tatt kontakt med dyrlegen. Kanskje hun har betennelse i kroppen.
Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/12/2003 :  23:23:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Har du sjekket at hun ikke har gjord-spreng?(Hevelse pga gjord)

Ellers er jeg enig med Brynja,ang.evt.en betennelse,-kontakt dyrlegen du.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  17:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrlegen kommer en gang i løpet av denne uka...

CHESS: Har ikke lagt merke til noe hevelse, men hvordan ser man om det er gjord spreng, hva forårsaker det og hva får man gjort med det? Utgjør det noe form for fare(bortsett fra at hun er øm osv)

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  19:28:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
som chess var gjordespreng det jeg tenkte på...
Gjordespreng er en hevelse som kommer hvis man har hatt for stram gjor, og hard trening etterfulgt av å slippe opp gjorden for fort. Vet ikke helt hva som skjer. Men med fri fra gjord til hevelsen/ømheten har godt ned så går det over av seg selv. Forskjellig hvor utbredt det er.
Men kunne høres veldig slik ut

Når dyrlegen har sett på det, så hadde det var fint om du kunne sagt hva det var. Så hvis noen av oss opplever det samme så vet vi kanskje hva det er :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  14:02:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrlegen var hos oss i dag og mente det var gjordspreng. Men hun var ikke veldig hoven, derfor vanskelig å se(når man ikke visste hva man skulle se etter). Hun mente hevelsen var på vei ned igjen og at jeg skulle være forsiktig med å bruke strikkgjord(da den er så lett å stramme for hardt).

Det passet egentlig bra at hun får fri fra gjord nå, fordi hun er vaksinert og ikke skal bli brukt hardt på ei uke...

Er glad jeg fant ut hva det var og at det ikke var så ille som jeg trodde...
Takk for alle svar som jeg fikk...

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  15:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
fint at det ikke var noe alvorlig

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/12/2003 :  23:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Ser du har hatt besøk at vet.så da er det jo greit.Fint det ikke var alvorligere da...!
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  12:11:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
YES ! Bra at du snart får frisk hest igjen... hmm og har ikke tenkt over det med strikkgjord før jeg--- Gjordespreng er jo noe som går over fort :) SÅ jippi enda en frisk hest :)
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  12:11:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
YES ! Bra at du snart får frisk hest igjen... hmm og har ikke tenkt over det med strikkgjord før jeg--- Gjordespreng er jo noe som går over fort :) SÅ jippi enda en frisk hest :)

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  20:01:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var kjempefint. Er glad jeg fant ut hva det var.. Var veldig bekymret... Hadde ikke hørt om gjordspreng før en av brukerne her nevnte det. Takk for hjelpen alle sammen

Klem fra meg og Ninni

eligj

Skrevet - 14/12/2003 :  01:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes strikkgjordten er litt skummel på grunn av nettopp det at det er lett å stramme for mye. Men det er vel antagelig en vanesak. Hvis man er vant med den, så vet man jo hvor mye man skal ta.

Har hørt om ett skikkelig ille tilfelle av gjordtspreng, da tappet de flere liter ut av magen på hesten. Dette var forøvrig på stallen til en av våre mer kjente sprangryttere og trenere. Ganske ille. Og stakkars hesten..

Veldig bra at du oppfattet at noe var galt og tok konsekvensene i alle fall. :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2003 :  01:48:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Du behøver ikke bruke strikkgjord for å få gjordspreng/krampe.Mange unghester får dette under innridning og de første gangene du strammer godt til.Om man har en bred gjord som er myk,og strammer/løsner gradvis, minsker risikoen for dette.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.