hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bil - Galloper
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bil - Galloper
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Frøydis

Norway

Skrevet - 27/10/2006 :  12:25:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaring med bilen Galloper? Vet at den er lik 90-tallets Pajero, men er det noe spesielt man skal være obs på når man ser etter slike?

Spendas

» VIP

Skrevet - 28/10/2006 :  09:12:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjører Galloper, og er kjempefornøyd med det.
Snakket med en bilmekaniker før jeg kjøpte min, og han sa at man kunne være litt obs på rust helt bakerst under bilen, altså oppunder "bagasjerommet". Kan ikke huske i farta om det var noe mer som gjaldt spesielt Galloper'n, men skal skrive igjen hvis jeg kommer på noe.

Synes ihvertfall det er en super hestebil. Ellers er den jo, som du vet, egentlig en "gammel" Pajero, men kan jo dra endel tyngre henger, og det er jo kjempekjekt når man har denne hobbyen.

Siden den er laget fra tegningene på en gammel bil, har den jo heller ikke de helt store "finessene" som andre nye biler har, men så er den jo rimelig i pris, da.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/10/2006 :  04:12:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjører selv en "gammel" 4-hjuls-trekker, en Opel Frontera 1998-mod.
Den er som en "traktor", og kan trekke nærmere 3 tonn.
Vet ikke hvordan det er med andre SUV'er, men denne kan altså veksle mellom 2- og 4-hjuls-trekk, samt høy- og lav-gear trekk på 4 hjul. En stor fordel når en hestehenger skal fraktes de siste kilometrene på humpete, smale og bakkete veier frem til gården.

Da jeg siste uke hjalp til med å hente en hest, og kjørte på E18 til/fra Oslo/Sarpsborg , måtte jeg bare stadig huske på at det IKKE er lov å kjøre fortere enn 80 km/t med henger - uansett om fartsgrensen er 90 eller 100 km/t!

Har nå fått skiftet til 4 kliss nye vinterdekk (piggfrie), og regner med å komme gjennom vinteren nok en gang. Ja, jeg kan nok tilby meg å kjøre hest på vinterføre også.

Husk DA å sjekke dekkene på hengeren!

TIPS til slutt: SJEKK i vognkortet på bilen OG hengeren hvor mye den kan trekke og laste FØR du begir deg ut på veien med en henger - MED og UTEN hester ombord. Ja, du må faktisk VITE hvor mye hesten(e) veier før du drar avgårde med dem.

Flere "selvfølgelige" tips: Sjekk alle lysene på hengeren - at de FUNKER! - særlig bremselys og blinklys (og baklys og ryggelys). Dessuten: Er det et reservedekk på plass på hengeren, og er "nød-fange-waieren" OK?

For å si det sånn: Å frakte hest(er) er et STOOORT ansvar!! Bil OG henger MÅ være i tipp topp stand OG "lovlige" til oppgaven.

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/10/2006 :  05:15:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vet ikke hvordan det er med andre SUV'er, men denne kan altså veksle mellom 2- og 4-hjuls-trekk, samt høy- og lav-gear trekk på 4 hjul.

Det gjelder Galloper'n også.
Og den kan trekke 3000 eller 3300 kg (Intercooler).

Så det er i8kke noe problem å dra henger med denne, nei.
Ville ihvertfall ikke utelukke å kjøpe Galloper til hestebilm, Frøydis.

Frøydis

Norway

Skrevet - 30/10/2006 :  12:56:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.
Har nå en gammel Pajero fra og det har vært litt tull er det med den. Derfor vurderer jeg å kjøpe en Galloper og det er prisen som lokker, den er veldig rimelig i forhold til andre 4wd som trekker noen tonn. Stod det ikke på penger ville jeg valgt en Patrol!
Men det som er skummelt er jo det at den er en Pajero, og jeg er redd at Galloperen har de samme "sykdommene" som eldre Pajero.
Dere som kjører Galloper: problemer med topper som ryker eller gir som ryker? Har byttet topp på min, og den er rett og slett umulig å starte i kuldegrader. HVordan starter deres diesel-biler om vinteren?
Takk for tips om rust bak, det skal jeg huske
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 30/10/2006 :  14:04:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Snakker på bil, samboer er offroad intresert, å nå har vi spleisa på en gammel lada niva, han driv å pusser den opp, denne har da konstant 4x men trekker sikkert bra henger, er i alle fall en gossin liten 4wd....
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 30/10/2006 :  18:15:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi hadde en 97 galloper model eneste problemet med den var at når no ikke funka så måtte de bestille fra utlandet og det kosta flesk. men utrolig god bil og fin å kjøre i sand dyner med Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/10/2006 :  21:58:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte min i sommer, så jeg har ikke prøvd så mye vinter-starting, men er 8-9 minus nå, og den startet som vanlig i kveld. Men i løpet av vinteren må vi nok starte i 25 minus og vel så det, så da får vi se...

Ellers så kjenner jeg ikke så mye til hvilke problemer det er med de gamle Pajeroene, men vil tro at ikke alt av problemer henger igjen, ihvertfall.. For er jo en ny bil, tross alt, selv om den er bygget ut fra tegningene på en gammel...

Vet en annen "hestedame" i nærheten her som har Galloper, hun har hatt den i flere år, og jeg har ikke hørt noe om at hun har hatt plager med den, ihvertfall.. Og der hun bor kan det krype ned mot 30 kalde på vinterstid, så jeg ser for meg at den hadde blitt byttet ut hvis den ikke startet når det ble minusgrader, ja! Men det er jo bare en tanke, og ingen garanti...

Jeg skulle gjerne hatt en ny Pajero, jeg, men kan ikke si at pengene tyter ut ørene på meg, akkurat, så synes Galloper'n var et rimelig og bra alternativ!

oleo

» VIP

Skrevet - 31/10/2006 :  11:37:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en Jeep Cheroke TD, varebil, ganske ny type jeg har men du får jo eldre utgaver av de i Diesel som er rimeligere... Helt konge å kjøre hestehenger med... Ikke for stor i størrelse men stor i motor, stilig, rask og komfortabel... Egner seg til all kjøring og trekker dobbel henger med to hester uten å blunke.. De fåes i forskjellige mototstørrelser så en må jo kjøpe til sitt behov. Jeg synes Pajero, Patrol osv blir altfor store og traktor lignende.... Vi har en bil nummer to, en ny Crysler Grand Voyager. Jeg har kjørt henger med den og enda den er større og sterkere så trekker den ikke på langt nær så godt som Jeep'en...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 31/10/2006 11:38:20 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 31/10/2006 :  17:07:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
vi har en Toyota land cruier artic trukt og den kan trekke 3500 kg og veier bare 2800kg selv!
fantastisk bra bil!

dessuten har vi kjøpt den bilen som ble testet i autofil så den er litt kjendis bil hehe

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  23:40:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dieselbiler må lades av og til om vinteren... snakk med mekanikeren din, det er ganske viktig å følge opp... Jeg har selv en Land Rover Freelander 2000 modell som jeg betalte 150 tusen for, veldig fornøyd med den! Den trekker henger greit også :) Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  00:51:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden det var litt snakk om det her tidligere i debatten, skal jeg bare "melde inn" at vi har nå vært nede i 23-24 minus. Fortsatt start!

Frøydis

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  15:58:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spendas; Ikke værst... Det høres i allefall betryggende ut at nyere dieselbiler starter i kuldegrader.

Har vel nå egentlig besluttet å kjøpe en Nissan. Fått litt skrekken for Mitsubishi og da kan jeg likesågreit bare styre unna. Og siden Patrolen er så dyr, skal jeg gå for en Nissan King Cab med dobbel kabin. De er relativt rimelige, og jeg vet at Nissan er driftsikre.

Royal-X; hva mener du lade opp dieselbiler? Lade som om du lader batteriet eller hvordan gjør du dette? Må du gjøre det på verksted? Aldri hørt om dette og synes det virker litt suspekt... Fortell værsåsnil

Frøydis
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 01/12/2006 :  17:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke at det egentlig har noe med saken å gjøre, sånn forøvrig, men nå er jo ikke Galloperen Mitsubishi, da.

Frøydis

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  17:56:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, det er det. Samme motor, men de (Hyundai som kjøpte opp rettighetene og formene fra Mitsubishi) har endre bittelitt bla. på frontlykter. Motor er akkurat lik Mitsubishi Pajero, men det er Hyundai som har produsert dem... Innviklet? Tja...
Slik har jeg forstått dette i allefall.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 01/12/2006 :  20:10:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, det stemmer at Hyundai har kjøpt tegningene til Pajeroen, så sånn sett er det samme bilen.

Men det går likevel ikke an å si at Galloperen automatisk har den og den feilen, fordi en 20 år gammel Pajero har det, for det er to GANSKE forskjellige ting selv om de er laget etter samme tegninger.
Og om man har dårlig erfaring med Mitsubishi av andre grunner, f.eks. holdbarhet, priser på deler osv, så kan også dette være noe helt annet nå. (Jeg VET det ikke, jeg bare utelukker det ikke.)

Var bare den vinklingen jeg ville få fram.

Men nok om det; får håpe vi snart kan gratulere deg med ny bil, da, Frøydis!

(Edit; skriveleifer)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 01/12/2006 20:11:24 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.02 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.