hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor mye er MYE?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 hvor mye er MYE?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

frkelin

Skrevet - 03/11/2006 :  23:42:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor spør alle - hvor mye KAN jeg gi, i steden for hvor mye MÅ jeg gi? Trenger alle hester kraftfor? Hvor mye MÅ hesten ha uten å gå ned i vekt? Kan den klare seg på grovfor?
Det beste for hestens fordøyelse er fri tilgang av grovfor. Mange hester får mindre grovfor for at de ikke skal legge på seg, samtidig som eier pøser på med kraftfor.
Det eneste hesten trenger i tillegg til grovfor er litt vitaminer/mineraler. Det finnes mange gode blandinger som man gir 50 - 100 gram av pr dag. Hesten trenger ikke stivelse eller sukker. Hesten klarer å nyttiggjøre seg fiber som hos oss mennesker går rett igjennom. Hos hesten blir fiber brutt ned av bakterier i tarmen og dette gir stabil energi. Om hesten trenger mer protein kan den få lucerne som protein kilde.
Hester som bruker så mye tid på å arbeide at de ikke har tid til å spise grovfor 16 timer pr døgn trenger ofte kraftfor som ekstra energi. Dette legger en belastning på fordøyelsen til hesten og om den får for mye kan ta det livet av den. Skremmende mange hester dør av forfangenhet, eller går igjennom grusomme smerter eller langvarige hovproblemer pga for mye stivelse og sukker i kosten. Selv hester til mange hundre tusen som blir tatt vare på på alle måter får noen ganger forfangenhet så dette er ikke en tabbe bare hobbyryttere gjør.
Hester kan bli insulinresistente slik som mennesker. Hester som får et måltid med kraftfor før konkurranser løper saktere enn hester som kun får grovfor viser forskning. Forskerne tror dette er fordi kraftforet sender blodsukkeret i været og så synker blodsukkeret etterpå. Det er på samme måte som vi føler oss fulle av energi etter å ha spist en sjokolade, men så etter en stund blir man slapp og trøtt og noen får vondt i hodet. Det er ikke sunt for blodsukkeret å svinge voldsomt og det er kanskje enda værre for hester enn for mennesker.

Norske kraftforprodusenter prøver å selge mest mulig korn. Norsk korn kan stort sett bare brukes som dyrefor. Derfor tilsetter de så lite vitaminer/mineraler pr kilo kraftfor at man blir nødt til å gi hesten mange kilo for å nå anbefalt dagsdose av vitaminer/mineraler. De dagsrasjonene bl.a Champion anbefaler for hobbyhester er vanvittig høye! De færreste gidder å kjøpe et mineraltilskudd i tillegg og kraftfor skal jo alle ha ellers er det synd på den stakkars hesten som ikke får. Dermed gir man alle hestene anbefalt dagsdose og for å være litt ekstra snill gjerne litt ekstra. Om hesten er lat og treg får den enda mer kraftfor, enda en av bivirkningene på for mye stivelse i kosten kan være en slapp og uvillig hest. Om fordøyelsen svikter går hesten ned i vekt, og da pøser eier på med enda mer kraftfor og gjør alt kanskje enda verre. Hesten begynner å miste sko hele tiden og eier begynner å gi Biotin. Problemer med fordøyelsen viser seg gjerne i høvene. Om fordøyelsen virker produserer hesten det biotinet den selv trenger. Om fordøyelsen ikke virker vil hesten ofte heller ikke klare å ta til seg det biotinet som blir tilsatt kosten.
Dette er det mange hesteeiere som bør lese og lære mer om! Jeg har funnet mange gode artikler på bl.a Spillers.no
Jeg bruker ikke for fra Spillers selv. Det er altfor dyrt pga straffetoll inn til Norge på dyrefor (for å beskytte Norsk kornproduksjon, som jo kun kan brukes til dyrefor) men Spillers fokuserer veldig på fordelen med fiber og ikke stivelse i kosten, og de har lagt ut noen veldig gode artikler som grundig forteller hvorfor og gir mye god informasjon om hest og foring. Spillers oppgir også mengden stivelse i kraftforet sitt. Det gjør ikke Champion, de sier kun at Diett og Ekstrem har stivelses innhold på ca 20%, ingen vet hvor mye det er i Komplett.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  17:44:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra skrevet... Jeg tror du har helt rett. hva gjør man imidletid når stallen man er i har en grovforbegrensning på 7 kg...? Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  21:30:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Hva er mye ja?
Jeg gir hesten min omtrent 7 l kraftfor (champion energi og havre) fordelt på to måltider+ betfor. Dette er mye i forhold til mange andre i stallen, som gir bare en liter f.eks og har hobbyhest. Hesten min blir ganske hardt trent, 1-2 timer til dagen, vil ha henne sprek og ivrig. Er ikke i tvil om at hun lett kunne klart seg med mindre kraftfor, men jeg følger bare foringsplanen jeg alltid har fulgt og som hun gikk på før jeg kjøpte henne. Det fungrerer greit:) Syns at hesten trenger en del kraftfor når de går i hard trening. Hun er foressten i godt hold, akkuratt passe vil jeg si. Litt rund, og sunn, mange hester jeg ser er altfor tynne:( Treneren min syns hun er tynn, men i forhold til de fleste andre spranghester vi treffer på stevner o.l er hun "feit". Altså litt forskejllige meninger, men jeg vil si hun er "perfekt", ikke for tynn ei heller tjukk:)
Dessuten får hun masse høy, fri tilgang hele natten, det er alltid mer igjen om morgenen. Nesten året rundt spiser hun gress på beitet hun står (altså om dagen) Masse grovfor er absolutt viktig! Det er jo det hester lever av.

Kjenner en ponni, som går et par timer dressur hve dag, altså hard trening. Denne får... hold dere fast... 10 liter kraftfor hver dag og bare 3 kg høy Det høres langt ifra bra ut! En ting å gi masse kraftfor (syns dog 10 liter er altfor mye til en liten ponni selv om den ris masse), men så lite grovfor.

Veldig bra innlegg av frkelin foressten. Utrolig lærerikt og til ettertanke. Fikk meg til å vurdere om hesten min virkelig trenger spise for 5-600 kr i kraftfor i måneden:p

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  21:35:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Foressten må bare legge til at "en" (vil ikke "henge ut noen") jeg kjenner mener at hesten legger på seg av høy, en bør derfor gi masse kraftfor isteden. Altså at det er kraftfor hesten får energi av, høyet gjør den bare tykk. Det har jeg vanskelig for å tro er et bra kosthold for hesten! Muligens den får masse enrgi og holder seg slank, men det er da noe som heter god helse og!
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  23:30:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff..noen skulle ikke hatt ansvaret å fore hester hører jeg.. Tragisk..
Ikke rart mange hester lider av forfangenhet, kolikk, magesår, stress osv..

Svalgårds-Cheri: har du prøvd å gi hesten litt mindre kraft og se om den da heller klarer å spise opp høyet sitt til neste morgen??
Vet du hvor mye høy hun spiser i løpet av dagen??
Jeg synes 7 L hørtes mye ut.. 10 L. er helt horribelt..
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  23:40:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Svalgårds-Cheri: har du prøvd å gi hesten litt mindre kraft og se om den da heller klarer å spise opp høyet sitt til neste morgen??
Vet du hvor mye høy hun spiser i løpet av dagen??
Jeg synes 7 L hørtes mye ut.. 10 L. er helt horribelt..

Opprinnelig postet av Lopke

Vet ikke nøyaktig hvor mye høy hun spiser. Fyller opp så mye jeg klarer få plass til i høyholderen, vil at hun skal spise så mye hun orker. Altså fri tilgang. Derfor er det et "mål" at hun har mer igjen neste morgen. Det er ikke fordi hun spiser lite høy det er mer igjen;) Vil tippe hun spiser 6-7 kg. Og som sagt er det masse gress der hun går, så hun er ikke så veldig sulten. Får i seg nok grovfor;)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/11/2006 :  02:45:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - hva med å bytte navn på forslagene: Høy = kraftforet hesten trenger. Alt annet kan kalles "muligens nødvendig tilleggsfor".....
Kanskje det kunne øke "statusen" for det nødvendige høyet.
Det er nok - som nevnt - "status" å kunne gi mye kraftfor, så forhandlere av dette vil nok at det skal forbli slik. "Simpelt høy" er liksom ikke bra nok....

Meeen, nå går vi en vinter i møte, med mulig høymangel pga. dårlig forhøst. Noen steder har høyet tørket bort, andre steder har det druknet. Og det er visstnok ikke bare i Norge dette er tilfelle, så importert høy kan også bli kostbart, dessverre.

Jeg er forøvrig villig til å betale mer for at hesten min skal få NOK høy.
Gå til toppen av siden

eldkvikka

Skrevet - 12/11/2006 :  12:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min Eldkvikka er en aktiv traver som gar løp ca 2 ganger i mnd.
Jeg trener stort sett veldig rolig, lange turer i skritt og trav, og hesten har holdt jevn god form heile tiden og gått gode løp.
Jeg forer med Champion Gull, og hesten får 1,7-2,5 liter i døgnet, fordelt på tre måltider.
Høres kanskje lite ut, men ho er god og rund og fornøyd.
I tilleg får ho godt grovfor. Det ho får av tillegsfor er hvitløk, noni, tokosel(en gang i uka) og gullrøtter.
Har tidligere jobbet på travstall, og der ble det fort mye hardere, men også trent hardere.
Jeg mener at minst mulig kraftfor er det beste for hesten, de må selfølgelig få det de trenger, men overforing er verken heldig for hesten eller økonomisk for eieren..
Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  11:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
for dem som vil lære mer om fôring av hest, og litt gjenerelt om hest. kan jeg anbefalle boka: Hesteboka. Den kan bestilles gjennom landbruksforlaget tror æ..

den har et kapitell om fôrutregning som er bra.. og den forteller også litt om hva hesten trenger og litt sånn...

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  12:05:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Nå som dette temaet er oppe igjen må jeg bare spør:
Hva kan i teorien skje med en ponni som bare får 2 kg høy til dagen og 10+ l kraftfor?

At det ikke er bra forstå vel alle (eller nei, for som sagt vet jeg om en som får det:o hva eierne tenker på aner jeg ikke...), men er det farlig? I så fall på hvilken måte...? Hele "systemet" med fordøyelsen og sånn ødelegges vel... I alle fall slik jeg tenker, hester er dyr som skal spise gress/høy. Syns oppriktig synd på denne hesten som har denne forplanen. Aldri ha noe høy å tygge på i noen timer, kun mange liter kraft. Kan umulig være bra

Love you, Cheri<3

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 21/11/2006 12:05:57 Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  12:24:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå som dette temaet er oppe igjen må jeg bare spør:
Hva kan i teorien skje med en ponni som bare får 2 kg høy til dagen og 10+ l kraftfor?

At det ikke er bra forstå vel alle (eller nei, for som sagt vet jeg om en som får det:o hva eierne tenker på aner jeg ikke...), men er det farlig? I så fall på hvilken måte...? Hele "systemet" med fordøyelsen og sånn ødelegges vel... I alle fall slik jeg tenker, hester er dyr som skal spise gress/høy. Syns oppriktig synd på denne hesten som har denne forplanen. Aldri ha noe høy å tygge på i noen timer, kun mange liter kraft. Kan umulig være bra

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Mange er gniten på høyet, fordi det er dyrt og vanskelig å få tak i. Ikke det, det finnes nok av tullinger som er restriktive på høyet fordi at om hestene spiser mye høy, spiser de ikke opp de 15 l med kraftfor som de mener hesten bør ha. Stakkars hester, sier jeg!

For lite grovfôr og for mye kraftfôr er en av de letteste måtene å lage magesår hos en hest på.

Og til dere som synes alt over noen liter er mye, dere trener neppe særlig hardt ;)

Jeg har to travere på fri tilgang til høy, allikevel MÅ de ha kraftfôr, da de bruker mer energi enn de klarer å få dekket inn med kun grovfôr. Døgnet har ikke nok timer til at de får spist nok høy, og da må man enten trene mindre, eller fôre med kraftfôr utenom.

Kbl får 7 liter kraftfôr, vbl er nå nede i 10. I tillegg trykker de i seg i snitt 12 kg tørrhøy i døgnet.

Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  22:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordhoppa mi blir ikke ridd for tiden, så hun får 1kg komplett hver dag og fri tilgang på grovfor. Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  09:18:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil en hest virkelig greie å få bruk for 10!!! liter kraftfòr? er dere klar over hvor sinnsykt mye det er? greier hesten å utnytte alt dette? l

og den stakkars shettisen som får kun 2 kg høy og 10 liter kraftfòr, dette er dyreplageri! Den kan få kolikk, forfangenhet og magesår...

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  00:42:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Enig med deg Mona_Wendy.
Grenser mot dreplageri å pøse på med såå mange liter kraftfor og nesten ingenting høy.
Jeg gir som sagt 6-7 l når hesten er i full trening og dette er en stor hest. Det sier litt, når jeg da syns en hest for for mye kraftfor. Er ikke en av dem som pleier syns det liksom:p En ting å gi for masse kraftfor, syns det verste er når hesten får for lite høy... Liker best når dem bestandig har noe å tygge på

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Hasselbakken

Skrevet - 08/12/2006 :  10:54:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Punkt 1 å ta hensyn til; hesten må få vitaminer/mineraler i forhold til vekt og bruk. Kraftforblandinger har forskjellig konsentrasjon av vitaminer slik at man må gi fra 500g til 3 kilo for å nå dagsdose av vitaminer avhengig av kraftfortype. Om man gir for lite kraftfor må man kjøpe konsentrert vitamin/mineralblanding i tillegg.
Så mener jeg at man bør se på antall kilo hesten spiser totalt i løpet av et døgn. Inkludert grovfor. Jeg mener at hesten bør få 80 % av total matmengde som grovfor. Dvs at 8 kilo høy og 2 kilo kraftfor er en riktig fordeling. Dersom man gir for mye kraftfor vil ikke hesten orke å spise så mye grovfor som den bør ha, og den kan også få ødelagt mye av fordøyelsen sin og ikke ta til seg den næringen den spiser. Det er mye næringsrik hestemøkk rundtomkring, mye av maten går nok rett igjennom.
Det er jo heller aldri farlig å gi all energien hesten trenger gjennom høy og grovfor. Det er ikke mulig for mange, men mange som har kalde raser eller lett trening bør seriøst vurdere nødvendigheten av noe kraftfor overhodet. (bortsett fra vitaminer så klart)

Opprinnelig postet av frkelin

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.