hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor mye er MYE?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 hvor mye er MYE?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 22/10/2006 :  14:26:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er deres synspunkter på hva som er mye kraftfòr? synes mange gir hestene sine avsindig mye mat...

Silvershining

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2006 :  16:24:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilvershining  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilvershining  Svar med kopi av melding
Det kommer jo helt an på hvor mye hesten blir brukt, hvilke rase den er, alder og mengde høy, men jeg synes at på en stor varmblod som trenes 1-2 timer daglig er over 2 liter kraftfor pr. måltid og over 6 liter daglig er mye.
Vakkert som sølv, hjerter av gull
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/10/2006 :  18:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Punkt 1 å ta hensyn til; hesten må få vitaminer/mineraler i forhold til vekt og bruk. Kraftforblandinger har forskjellig konsentrasjon av vitaminer slik at man må gi fra 500g til 3 kilo for å nå dagsdose av vitaminer avhengig av kraftfortype. Om man gir for lite kraftfor må man kjøpe konsentrert vitamin/mineralblanding i tillegg.
Så mener jeg at man bør se på antall kilo hesten spiser totalt i løpet av et døgn. Inkludert grovfor. Jeg mener at hesten bør få 80 % av total matmengde som grovfor. Dvs at 8 kilo høy og 2 kilo kraftfor er en riktig fordeling. Dersom man gir for mye kraftfor vil ikke hesten orke å spise så mye grovfor som den bør ha, og den kan også få ødelagt mye av fordøyelsen sin og ikke ta til seg den næringen den spiser. Det er mye næringsrik hestemøkk rundtomkring, mye av maten går nok rett igjennom.
Det er jo heller aldri farlig å gi all energien hesten trenger gjennom høy og grovfor. Det er ikke mulig for mange, men mange som har kalde raser eller lett trening bør seriøst vurdere nødvendigheten av noe kraftfor overhodet. (bortsett fra vitaminer så klart)
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 22/10/2006 :  19:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det kommer jo helt an på hvor mye hesten blir brukt, hvilke rase den er, alder og mengde høy, men jeg synes at på en stor varmblod som trenes 1-2 timer daglig er over 2 liter kraftfor pr. måltid og over 6 liter daglig er mye.

Opprinnelig postet av Silvershining

er ganske mange som gir hestene sine opptil 2 liter 3 ganger til dagen...hester som ikke går mer enn max 1 time til dagen...
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/10/2006 :  23:20:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når Tungejento (Kaldblodsen jeg er med i) stod på traverstallen fikk hun 6 liter energi og 4 liter havre til dagen. Det synes jeg var mye, men hun var jo i hard trening og var heller tynn enn tykk....

Ellers synes jeg over 6 - 7 liter pr dag for en vanlig ridehest begynner å bli mye. Selv pleier jeg å ligge på ca 4 til mine hester.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 22/10/2006 :  23:39:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke uvanlig at travhestene får 6-7l kraftfor om dagen. De trenes ikke særlig mer en 1 time de heller, selv om det er hard trening. Hva som er mye avhenger av hest og trening. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/10/2006 :  00:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var det ikke bedre om de fikk mer høy da? og skjære ned på kraft?? at hesten får så mye kraft og stadig er tynn kan jo høres ut som den utnytter maten feil..

Hester er egentlig ikke skapt til å spise kraft men er grovforspisere. Når kraften opptar plassen til grovforet og det går rett igjennom burde gi en pekepinne at noe er feil i sammensetningen. Da er det bedre å skru opp for grovforet og tilsette energi i mindre doser med like høyere verdier, som f.eks olje.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2006 :  00:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei på stallen har akkurat vore i danmark å kjøpt seg hest, ei nydeleg fredriksborgerhoppe på 6 år-ho har vist stått på 20L havre to gongngar om dagen...

Det har passert mykje for lenge-lenge siden...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/10/2006 :  01:35:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
20 L???? altså 40L om dagen?? Magen til hesten rummer jo ikke så mye en gang!! hvordan kan folk med noen lunde IQ gi en hest så mye?? Lever den idag?? er den ekstremt feit eller forfangen??

Eller har du tatt feil av de nullet og det har vært komma mellom 2 og 0??

HVor mye høy fikk den da?? Dette hørtes veldig rart ut...
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/10/2006 :  10:04:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det synes jeg også hørtes litt for utrolig ut... Sikkert en liten misforståelse ute å går en plass her.
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2006 :  09:43:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Ei dame her kjøpte seg en varmblods fra dk, og den stod på 9 KG havre pr dag!

Slik jeg har oppfattet det er det ganske vanlig å fore med mye havre i dk(??)
Gå til toppen av siden

_hestejenta_
» VIP

Skrevet - 24/10/2006 :  09:51:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
travere trenger mere kraft/havre da de trenes hardt hver dag.. en ride/hobby hest trenger f.eks ikke havre, men heller mere høy enn kraftfôr. dette har jeg fått høre av en travtrener som jeg har trent hest for. men rett meg vis jeg tar feil:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/10/2006 :  01:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooooff!

Sååå mye kraftfor og "spesiell foring" mange har å tenke på.

Er glad for å ha en hest som klarer seg med bare høy - og som får 1/2 liter havre morgen og kveld, bare så hun ikke skal bli "misunnelig" på alle de andre hestene som får liter på liter med "alt mulig" i nabo-boksene. "Kraftforet" hennes er 5 - 6 gulrøtter pr. dag.

Fikk en "kraftplugg" av en ung nl-hest i stallen i går, og han får en neve korn - bare "symbolsk". Han er minst 50 kg for tung, og må slankes, så kanskje det blir å gi noe halm istedet for høy. Da får gulrøttene være "trøsten".

Ikke tro at jeg er "imot" kraftfor, sier bare at jeg er glad for å ha en hest som klarer seg fint uten.
Gå til toppen av siden

Linn/Celine

» VIP

Skrevet - 30/10/2006 :  21:05:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var på et veldig interessant fôringskurs her en helg. Nanna Luthersson, veterinær fra Danmark, holdt foredrag om fôring av sportshester på hesteklinikken på Stange.
Hun sa at en hest maks må få 2kg kraftfôr per måltid både fordi en hest har veldig liten magesekk og fordi den ikke kan fordøye mer. Hvis hesten får mer enn 2kg kraftfôr i magesekken klarer ikke magesyren å nå all maten og store deler av innholdet går da videre som store klumper mat som igjen kan gi forstoppelse/kolikk/diare...
Å fôre med masse havre er heller ikke bra fordi den inneholder veldig mye sukker og det er ikke bra for hester (kan bli forfangene).
Fett er heller ikke bra fordi hester har ikke galleblære, de skiller ut galle hele døgnet, så hvis man skal fôre med olje må man fordele denne over mange fôringer. 3dl olje tilsvarer energiinnholdet i 1kg havre..

På en stall jeg sto før var det ei som fôra hesten sin med alt for mye mat (hesten var tynn så hun trodde sikkert hun gjorde det beste..), sikkert 4-5kg kraftfôr per måltid. Hun blandet alt mulig: havre, bygg, kli, maisflak, ekstra vitaminer og salt og olje + et fullfôr (fôr type som egentlig ikke trenger å blandes med annet fôr fordi det har den riktige sammensetningen av alt hvis du gir det som er anvist på pakken) og hesten la ikke på seg... Jeg tror aldri hun leste på fôrsekkene om hva de inneholdt.

Jeg tror mange fôrer hesten sin uten å tenke over innholdet i maten og at det blir riktig sammensatt med tanke på energi, vitaminer, mineraler, salt osv. Det er ikke alltid lett å velge fôrtype og hva slags fôr man kan blande slik at det blir riktig akkurat for sin hest. Jeg lærte mye på fôringskurset og anbefaler andre et slikt kurs hvis muligheten byr seg. (Jeg vet at Nanna Luthersson skal tilbake til hesteklinikken på Stange neste år..)

-- Linn
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2006 :  20:13:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hesten min (eh, for øyeblikket har jeg ikke hest da) får bare masse høy! Også får hun vitablokk og saltstein så hun får i seg salter og mineraler
Haoli <3 Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  17:22:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes at over 2 l til hvert måltid er ganske masse.. Er ikke hvor masse kraftfor du gir, det er hva du gir;) Har hørt at du faktisk kan skade bena til hesten eller noe lignende, visst du gir for masse kraftfor:O Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.