hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken hingst skal jeg bruke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvilken hingst skal jeg bruke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Magette

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  17:00:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg går rundt å lurer på om jeg skal bedekke kaldblodshoppa mi. Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal velge den riktige hingsten. Jeg har aldri sendt en hest på bedekking før (da dette er mitt 2. år med hest..), og vet ikke hvordan jeg skal velge den riktige hingsten. Jeg har tenkt mye over dette, og kommet frem til at jeg vil velge en hingst som har det hoppa mi ikke har (forstår dere??) (eks: Hoppa mi har lang rygg og vil derfor velge en med kortere rygg. Hun har litt tungt hode, og vil derfor velge en med lettere...) Er dette den "rette" måten å velge hingst på?
Som sagt har jeg ikke gjort dette før. Har dere noen tips om bøker ol. som jeg kan lese på for å finne utav "hvordan velge riktig hingst"? Forresten vil jeg ha en ridehest, og er helt sikker på at jeg vil bedekke hoppa mi med en traver. (kanskje jeg vil satse trav/montè, og da mener jeg at det beste er å få frem et ebne selv. Da er jeg nemlig helt sikker på hvordan hesten har hatt det gjennom livet. (jeg vil ikke komme til noen useriøse hesteselgere!!)

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:02:50

Spich

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  17:11:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke det er det lureste å leite etter en hingst som er motsatt av hoppa di... Sats heller på å finne en hest som har et veldig bra eksteriør!!! Hvis hesten din har stort hode, har lang rygg, så høres hun ut som en generelt stor hest for meg. Prøv da å velge en liten kompakt hingst kanskje? Og, hvis du skal bruke den i monte, må den jo ha gått endel trav først, så da er det kanskje litt viktig å velge en hingst som gir bra avkom, og som har gjort det bra selv? Uansett, de fleste kåra hingsta er jo fine hingster da!!

~Kristin~
Gå til toppen av siden

Pride3

Skrevet - 24/01/2003 :  16:20:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt "slave" etter Tgn årsrevyen og travsport.no.
I årsrevyen finner du MASSE annonnser med aktuelle hingster og blider som du kan se på, samt tlf.nr til hingsteholder hvor du kan få svar på endel spørsmål anng. hingsten.
Travsport.no bruker jeg for å se på stammene, prestasjonene i løpsbanen og evt. avkom til hingsten.
Ikke la deg lure av hingsteholdere dersom de sier at dems hingst er sååå bra for din hoppe, vær litt "skeptisk"...
Dersom hoppa di har mye feks. Jahn Sjur blod, så styr unna en hingst som har det samme... (derfor er det lurt å bruke stammene på Travsport.no for å huke unna disse hingstene).
Håper det ordner seg for deg og at du får et PERFEKT resultat av det du har valgt!!!
Mvh Pride3
Gå til toppen av siden

Pling

» VIP

Skrevet - 24/01/2003 :  22:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei vil anbefale deg det samme som Pride3 gå inn på travsport.no for å sjekke stamme på hingst + prestasjoner. Litt vanskelig å kunne foreslå hingster for deg når jeg ikke vet stammen på hoppen din + hvor mye du har tenkt å bruke på valg av hingst. Har du navn på hoppen din evt stamme som du kan legge ut her? sikker på at du får en del mer "håndfaste" forslag da:) Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 25/01/2003 :  00:08:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
navn: Unnipila
far: Dublan
mor: Toftejenta

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 25/01/2003 :  10:53:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
friggbest. Undervurdert hingst til en rimelig penge. Flott hest, men nokså stor tror jeg. På travsport.no finner du higstekatalogen. forresten, hva er galt med lang rygg, så lenge den er muskelsatt?? Gå til toppen av siden

Pride3

Skrevet - 26/01/2003 :  15:51:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!!!
Jeg ville IKKE avlet bort lang rygg!!!
Har en traver et stort trav, så er det en veldig fordel at den er lang nok så den får plass til beina sine og den slipper å slå seg.
-og du vil igjen kanskje slippe belegg og andre skader.. =0)
Det er en som skrev at du burde bruke Friggbest, sjekk stammen!!!
Det blir mye Steggbest i avkommet...
Hoppa di har greie egenprestasjoner på banen også, så jeg ville nok vært ekstra nøye med hvordan hingst jeg hadde valgt..
Du kan få en god pris på avkom som det har vært litt "tanke" bak, dersom du skal selge da...
Ser at de har brukt Eng Svarten på hun før, hva med å prøve Pål Even??
Det er en lekker hingst, med fine avkom, også kommer han fra den berømte Solbergstjerna stammen.
Elding som farfar er heller ikke å forakte??
Bare et lite tips...

Mvh Pride3
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  22:18:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Elding, eldingsønner.... BARE Elding-er her omkring. Jeg kunne godt tenke med noe annet. Kanskje en halvsvenske (Rolex K?)?
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  22:20:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hoppa mi er kårt også! 3 premie! nesten bare åttere! Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/01/2003 :  23:17:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil varmt anbefale Klaastad Ulv, han har et alldeles herlig gemytt, og er vanvittig fin!!
Også er det en helsvensk en, veldig fin, Verner. Bra prestasjoner tror jeg, men han har desverre ikke så godt gemytt.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  09:16:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Temperament er viktig! Du er heldig som har en bra hoppe, for da står du mye friere i valget på hingst.

Ellers så må du ta hensyn til innavl (sjekke bakover og se at hestene ikke er for mye i slekt).

Det sikreste er å velge en hingst som har avkom å vise til, dra gjerne å se på de - og legg merke til hvilke egenskaper hingsten nedarver. Vær åpen, om du er heldig, kan du finne en mindre kjent hingst om avler avkom som er bedre enn seg selv. Resultater er kanskje ikke det viktigste for deg, gå da etter eksteriør.

Man dobler ikke på feil man vil unngå. Vil du unngå stort hode og lang rygg, så velger du selvsagt ikke en hingst med disse egenskapene. Her kommer avkommene inn, undersøk om den nedarver de egenskapene du er på jakt etter. Det finnes selvsagt ingen garanti, men sannsynligheten for å få det du ønsker er større. Gå bakover på både mors-siden og fars-siden på hingsten. Pluss selvsagt avkom. Jo flere generasjoner hvor 'feilen' ikke finnes, jo sikrere blir det.

Lykke til!

Hilsen Destrier

Redigert av Destrier den 27/01/2003 09:17:53
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  14:54:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Både Friggbest og Klaastad Ulv er i slekt med hoppa mi hvis jeg ikke tar feil. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  21:04:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
hei
Så ikke at du hadder skrevet stammen når jeg var inne å svarte jeg. Og nå har jeg ikke tid til å gjøre det... Frigg mollyn er "sønnesønn" til friggbest da.. (har hengt meg oppi han...)

Jeg anbefaler igjen å sjekke på travsport.no og hingstekatalogen der. Det ble kåret en svensk hest i norge nå i høst... Hva het nå den igjen??? Pilbläsen trooor jeg. Den så flott ut.

Spang Best da? er jo en mulighet det og.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/01/2003 :  22:22:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke se at Klaastad Ulv er i slekt med din hoppe. Men så har ikke jeg sett hele hennes stamtavle heller da.

Men jeg må reklamere litt for Klaastad Ulv, han er absolutt den snilleste og fineste hesten jeg har sett noen gang!! Jeg har trent og stelt både ham, og flere av hans avkom (deriblant Huldrekorvi og Liben Prins) og de har alle usedvanlig godt gemytt som jeg ikke har sett maken til på noen annen hest! De har også gode prestasjoner, og er fantastisk vakre hester (spes. Klaastan, men alle avkommene hans er også særdeles fine!)!!

Klaastad Ulv's foreldre er Korulv og Sprinta.
Her er kåringsnemdas uttalelse om ham:
Oppsynt, flott hingst med godt hingstepreg.
Harmonisk kroppsbygning. Gode, velstilte bein. Gode bevegelser.

Lykke til med ditt hingstevalg, håper du finner den "rette"!
Mitt tips er ihvertfall Klaastan! Jeg lover deg at hvis jeg skal avle på kaldblodshest noen gang finnes det ikke tvil om hvilken hingst jeg skal bruke!!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 31/01/2003 :  00:04:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Moe Odin!!!
Glemte å nevne han!!
Hvis Klaastad Ulv er i slekt med hoppa di så kan du jo bruke Moe Odin. Han er kjempefin, har et godt gemytt og veldig gode prestasjoner (var ikke han mest-vinnende kaldblods i forfjor?)

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  13:09:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du nevte Rolex K.. En hoppe i min stall er bedekket med han! Høres ut som om han kan passe fint til din hoppe.. For han er ikke så veldig stor,og da blir d en fin kombinasjon,,,
Moe Odin er jo oxå en bra hingst,men han er d laang ventetid hoss.. + At han enda ikke har han noen avkom i banen å vise frem lixom.
Ville valgt en litt ung hingst...
Hørte d var en som nevnte Friggbest.. Han er 20/21 år,så jeg syns d er litt for gammelt igjen..
Ville ikke valgt klaastad ulv.. Han har ikke så mange gode avkom å vise til,og heller ingen god stamme...
Pål even er et bra alternativ, Eller Sjefen,(7 år) syns jeg.. Begge er ikke så gamle ,og har veldig bra stamme! Solbergstjerna er mor til Pål even,og mormor til Sjefen! ELDING er far til begge!!
Pål Even sine 1. avkom i banen,viser gode resultater!
Men d finnnes jo haugevis av andre hingster da...
Spørs hvor mye penger du vil betale osv...
Spikeld er jo også et alternativ....
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.