hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Orker du å hjelpe meg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Orker du å hjelpe meg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2003 :  14:02:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Meg igjen :) Jeg har aldri satt føll på hesten min før, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem!

1.Når jeg finner en hingst, er det bare til å ringe hingstens eier å spørre om han er tilgjengelig for å bedekke hoppa mi?

2. Hvor mye ligger prisen på en bedekking?(fjording).

3. Må jeg sende hoppa mi til hingsten? eller kan han komme til meg?

4. Hvor lenge pleier hestene å gå på hestesleppet?

5. Hvilken måned pleier hesteslepp å være?

6. Når jeg skal sende hoppa til hingsten, må jeg ha med meg noe papirer eller noe da? vaksinasjonskort er vel en selvfølge?

Håper noen gidder å svare på disse! Er virkelig helt grønn innen dette! :)

jalla

Skrevet - 20/05/2003 :  14:34:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

hei!

jeg har skrevet i gjesteboka di, sjekk den..=)

har et tips til hingst; fjølestaen! han skulle slies i beite i trondheimsområdet, men det var og muligheter for å sende sæd til inseminering. tror det var 3000,- for å få sæden. dyrlegeutgift kommer i tillegg da.. hadde tenkt å bedekke hopa mi med han, men fant ut at jeg ville heller vente til neste sesong i stedet.
jeg fant en annonse av fjølestaen på hest.no under salg på fjordinger. fikk en mail av hun som hadde noe med han å gjøre, kan sende mail-adressa hennes dersom du ikke finner annonsen.

klem jalla=)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/05/2003 :  15:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke så mye greie på fjording, men skal prøve å svare allikevel..

1: Ja.

2: Jeg vil anta at prisen på bedekning på fjording varierer mellom kr.500-2000, samt føllavgift på kr.1000-4000,- Føllavgift betales kun ved levende føll. Prisen varierer ettersom hvor høyt premiert hingsten er, og ettersom hvor stor etterspørselen er.

3: Hoppa må sendes til hingsten, evt. kan du jo inseminere hoppa hvis hingsten er tilgjengelig på semin.

4, 5: Hesteslepp pleier å være i slutten av mai/juni, og hestene blir som oftest hentet i august/september. Men det er selvsagt mulig å hente hjem hoppa før den tid, men sjansen for at hoppa tar seg er jo større jo lenger hun går sammen med hingsten.

6: Vaksinasjonskort og veterinærattest på at hesten er frisk bør medbringes. Det er av seriøse hingsteholdere et krav. Før slipp bør hoppa dessuten ha fått markkur.

Jeg fant et par sider som kanskje vil være av interesse for deg, og hvor du helt sikkert vil finne mer utfyllende informasjon enn hva jeg er i stand til å gi. Sjekk Norges fjordhestlag, og bildene fra årets hingsteutstillig. Sjekk også sidene til Jakobgarden, det er en gård som driver med fjordhestavl og hesteslepp.

Lykke til med bedekning og føll!

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

lille my:)
» VIP

Skrevet - 19/06/2003 :  12:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
1. ja, men pass på at hesten er en bra hingst!

2. prisen varierer fra hingst til hingst, og du må betaler føllavgift. snakk med eier av hingsten, så kommer dere frem til en pris, eller han har satt en pris.

3. vanligvis er det hoppene som drar til hingsten, eller så kan du inseminere ho..jeg selv synes det er best å gjøre det på den tradisjonelle måten, men det er safest å inseminere. man gjør det helst to dager på rad i brunsttiden for å være sikre på at eggene har satt seg. med den tradisjonelle måten kan man aldri være sikre..

4. hestene pleier å gå der i rundt 4-5 mnd..

5. de pleier å bli sluppet i mai, i hvertfall her i fredrikstad. da går de til august/september. men alt avhenger av om det er mye mat..

6. du må ha med ID kort(med vet.attest), vaksinasjonskort og sånt.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2003 :  04:49:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
1.Når jeg finner en hingst, er det bare til å ringe hingstens eier å spørre om han er tilgjengelig for å bedekke hoppa mi?
- Ja

2. Hvor mye ligger prisen på en bedekking?(fjording).
- Kommer an på, men vil anta fra et par tusen og oppover

3. Må jeg sende hoppa mi til hingsten? eller kan han komme til meg?
- Det er vanlig at hoppen sendes til hingsten, eller man inseminerer hvis hingsten er tilgjengelig via FAI (Frossen) eller TAI (Fersk Transportert). Sæden lever ca 36-48 timer, så inseminering bør foretas annenhver dag i brunsten til egget har løsnet.

4. Hvor lenge pleier hestene å gå på hestesleppet?
- Aldri hatt hest på "slepp". I Sikkilsdalen har det gått hestefølger i mange år, av flere raser. Normalt slippes det rundt St Hans. Vil tro de hentes hjem i august/september.

5. Hvilken måned pleier hesteslepp å være?
- Juni på fjellet, gjerne tidligere i "lavlandet". Juni er en fin måned, stort sett bra med beite, hoppene har fått tid på seg etter eventuell følling m.m. Også greit med tanke på terminen for neste års føll så de ikke fødes for tidlig på året.

6. Når jeg skal sende hoppa til hingsten, må jeg ha med meg noe papirer eller noe da? vaksinasjonskort er vel en selvfølge?
- Vaksinasjonskort, noen vil ha reg. bevis fremlagt. Kan være greit å ha en kopi av enkelte data når bedekninger skal innrapporteres.

Gå til toppen av siden

lille my:)
» VIP

Skrevet - 21/06/2003 :  20:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
ang. insemineringa; etter hva jeg har lært (har hatt et lite kurs i det) så skal du inseminere 2 dager på rad når hopene er i "høybrunsten Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2003 :  01:39:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er sikkert ingen bakdel å inseminere hver dag mens brunsten er på topp, om det er nødvendig er en annen sak. Problemet dukker opp når man skal ha fersk sæd transportert fra større stutterier, de tapper som regel på bestemte ukedager, og har organisert transport samme dager.

Når jeg fikk fra Flyinge måtte de ha bestillingen senest kl 9 på morgenen, og det ble da sendt i løpet av formiddagen. De sender helst ikke i forbindelse med helger og helligdager, da det ofte blir problemer med transporten. Tror de da tappet mandag, onsdag og fredag.

Dosene som sendes fra enkelte steder er såpass tynnet ut at det er neppe noe særlig å dele dem i to.

Skal man inseminere må man desverre rette seg etter hingstestasjonens rutiner med tapping og sending.

Hovedpoenget hvis man velger å inseminere er at man har en veldig dyktig veterinær som kan beregne nærmest på "timen" når egget løsner. Dessuten må man ha en hingst med god sædkvalitet. En dose med "tamme" svømmere er ikke mye å stå etter.

Men har man mulighet til å sende hoppa til hingsten, enten for naturlig eller AI metoden, bruk den. Sparer seg for en del hodebry og penger da. Det er også de metodene med høyest drektighetsresultat. Nå sitter jeg i den situasjonen at jeg har sett noen "stygge" bedekninger med sprangsele, så jeg vil aldri sende en hest til naturlig bedekning. Men alle er selvsagt ikke like ille. Ved naturlig har man risikoen for bruk av tvang. Det er mye idioter rundt omkring.

Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2003 :  12:18:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
1. Det er bare å ringe eierne eller laget som har hingsten.

2. Jeg bedekte hoppa mi (fjording) i fjord, og prisen ble 2000 inkl. beite. Tror bare bedekking ligger på ca 1500 for fjording.

3. Det vanligste er å sende hoppa. Hade blitt litt tungvint å reise rundt til alle hoppene med hingsten.

4. Hesten kan gå på sleppet så lenge det passer deg. Det er vanligvis ikke noe problem å hente hoppa hjm før tiden eller å sleppe henne etter at alle de andre er sluppet.

5. Slepp for fjording er vanligvis i juni mnd.

6. Hvilke papirer du må ha med varierer litt, det får du vite av hingsteholder.

Lykke til med bedekking... Har du bestemt deg for hvilken hingst du skal bruke? Hvis du vil ha en ulsblakk en vil jeg anbefale Viljar Brim på det sterkeste. Han er en helt nydelig 2 pr. hingst som står i Stavanger. Han leverer også fersk sæd til insiminering. Er bilde av ham på første siden til fjordhest.no

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 29/06/2003 :  17:55:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
En ting; er hoppa di premiert eller godkjent? Hvis ikke blir ikke føllet registrert, og slik avl er uønsket og ikke lovlig.. ville bare si i fra for du skrev ikke noe om det..

Klem fra cecilie

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.