hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ukes planlegging
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 ukes planlegging
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  18:43:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Heizann folks!!! :)
Hva syns dere om denne trenings oppsettet, 1 dag med sprang trening, 2 med dressur , og resten med tur/tømmekjøring/longering...
Andre løsninger?
Hva er egentlig gjennomsnitts temperaturen i en stall?
Jeg sjekket tempereaturen i dag, og dne var på 2-...fæle greier...
Men han som driver stallen, driter så fullstendig i varmblods hestene som er der...
Fy sier bare jeg....

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  20:48:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
tur/tømmekjøring/longering synes jeg er en ganske vag beskrivelse av de resterende dagene. Nå har jeg hørt at longering aller helst ikke skal foretas mer enn maks en gang per uke med mindre det er veldig spesielle omstendigheter. Siden longe skjer kun på volte er dette ganske ensformig og kjedelig trening i lengden. Jeg ville nok valgt å longere maks en dag i uka, om ikke mindre. Tur/tømmekjøring blir nok litt mer variert. Nå sier du lite om hvor gammel hesten er, og hvilket nivå den er på. Gitt at den ikke er veldig ung, og utrent hadde jeg kanskje lagt inn en dressurdag til. Og fx to dager tur. Og en dag longe/tømmekjøring. + en dag sprang. Om du så satser 100% og krever alt hver dag får du se ann utifra hesten. Gi gjerne hesten en fridag ved en rolig tur.

Det som er viktig når du ser på stallens klima er heller luftfuktighet enn temperatur. Hester klarer seg fint i en kald stall, men er det veldig fuktig er det langt verre. Angående temperatur og luftfuktighet finner du nok noen debatter under forumet "I stallen" som dreier seg om dette. Nå på vinterstid skal uannsett ikke stallene være for varme heller.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  14:31:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Den perfekte temperaturen i en stall er egentlig så kaldt at det er et syltynt islag på toppen av vannet. Men som Spoff sa, luftfuktigheten er viktigere.
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  20:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann,

synes opplegget ditt høres OK ut, og at Spoff svarte fornuftig både ang ridning og temperatur i stallen.
Med både sprang, dressur, longering, tømmekjøring og turridning blir det bra med variasjon på hesten din, mitt eneste innspill måtte være at du feks legger opp til en "rolig" dag etter en "hard" dag...
Dumt hvis du feks hopper og rider dressur mandag, tirsdag, ondsdag og så bare rider tur/tømmekjører + evt longerer resten av uken.
Så hvis du fordeler arbeidsdagene jevnt utover uken ser 3-4 dager "jobbing" helt fint ut. Så kan du selv regulere hvor hardt du rider på tur/tømmekjører og hvor ofte du longerer ettersom du ser om hesten din trenger å ta seg litt inn etter en hard økt dagen før eller ei.
Lykke til med treningen!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.