hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Norsk Hestesenter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Norsk Hestesenter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

caoperia

Skrevet - 11/12/2003 :  22:48:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke erfaringer har dere med Norsk Hestesenter?

Jeg jobba der sammen med ei venninne i 2 uker da jeg gikk i 9. klasse (4 år siden), og jeg har fått svært negative inntrykk av stedet.

Dette skal være det høyeste utdanningsorganet for hestefolk i Norge, og så går de hen og f.eks "glemmer" å lage nok lutfegårder i forhold til antall hester.

Jeg synes det er forkastelig at Starum, som skal gå foran som et godt eksempel ikke har mer organisert drift.

Det er for meg helt greie oppgaver å møkke, fôre og vaske drikkekar. Jeg er ikke redd for litt hestemøkk, men hvordan kan en stallmester overføre disse oppgavene fullt og helt til to jenter på 15 år uten oppfølgning?? Vi fikk utdelt hver sin møkkagreip, og en svamp og to. Så skulle vi begynne.

Da det var fôringstid første dagen, kom en av elevene og viste oss hvor fôret lå. Vi så henne ikke igjen.
Vi fikk ingen informasjon om f.eks hester med spesiell allergi, eller hvilke hester som skulle ha tilskuddsfôr osv.

Mange av hesteeierne ble ganske sjokka over alt ansvaret vi fikk. Vi hadde jo ikke peiling på hva hestene skulle ha eller ikke, så vi måtte spørre andre hele tida, og følte vi ble masete. Noen giddet ikke å svare, for de mente det var stallmesteren som burde ha gitt oss denne opplæringen, eller i det minste sendt noen som kunne være med, slik at alle hestene fikk riktig fôr.

Ville du ha gitt to 15-åringer du ikke visste noenting om ansvaret for fôring og stell av 30 hester de aldri har sett før? Uten å følge dem opp eller sette noen til å passe på at de iallefall fôret riktig?

Dessuten har jeg aldri sett så mange luftslukere/krybbebitere som det var der oppe. En meget stor del av hestene hadde uvaner som følge av f.eks for lite utegang.

Hvordan er forholdene nå? Finnes det nok utemuligheter? Får alle hestene komme ut?

Mener ikke å henge ut Starum, men ærlig talt.. jeg hadde forventet meg et litt mer gjennomført system, og mye bedre utemuligheter. Dette burde ha vært en selvfølge ved det største hesteanlegget i Norge!
Man lager ikke stallplass for hundrevis av hester uten å tenke på at de må få komme ut.
Jeg vet at mange sliter med å få plass til uteareal, men Starum skal som sagt være forbildet for Norsk hestehold! Her utdannes tross alt våre stallmestere og instruktører. De som skal lære hestefaget videre til barn og unge.

Er det virkelig slik vi vil ha det??!

Guro
» VIP

Skrevet - 11/12/2003 :  23:23:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vel, noen på Starum har sine egne ideer (akkurat som folk alle andre steder)
Men det jeg ikke visste var at driften var sånn, det jeg har opplevd av Starum på den måten er stallmester med knallstyring, et flisgolv som rakes etter _hver_eneste_ foring, og folk som virkelig vet hva som skal stappes i hesten etc.
Staller med godt inneklima, og forholdsvis høyt under taket.

Ellers har de på Starum fasiliteter mange av oss kan drømme om, og dessverre en del vi kan ha mareritt om. Dette med uteplass tror jeg nok ikke var fordi noen har "glemt" det, jeg tror det har en sammenheng med at Starum har vokst i det siste, og sivilforsvaret har vel heller ikke minsket sitt areal, dermed _er_ det blitt for liten plass for alle hestene. Kritikkverdig!? Kanskje... jeg vet alt for lite om grunnen for at det er blitt som det er blitt!! (utenom at du kunne jo selv prøvd å finne mange steder der man kunne lage luftegårder der, hvor det ikke befinner seg det fra før, eller ligger andre fasiliteter).

En annen ting er at da jeg var der som rideskoleelev så tror jeg da virkelig de hestene vi benyttet i rideskolen sto ute!? (mulig jeg husker feil)
At trinn 1 hestene, eller andre hester ikke står ute kan jo være en prioriteringssak...de skal være der kortest og tar derfor "minst skade" av å tilbringe tiden inne!? (Dette er bare antagelser fra min side)

Det jeg finner mest kritikkverdig med Starum er vel ikke fasiliteter eller beliggenhet, men deres evne til å ønske å ignorere at det finnes kaldblodige hesteraser i Norge, med individer som tilfredsstiller alle krav til å være trinnhester. (tenker da spesiellt på hun som kom fra Norsk fjordhestsenter (tror det er det det heter) og ikke fikk ta med seg sin fjording fordi det var en fjording..)(den ble forøvrig med som reservehest)
Før nektet de også å godta praksis på ridesenter hvor det var for mange fjordinger/kaldblodshester. Dette tror jeg de har gått bort fra nå.

Det som er flott på Starum, det er omgivelsene, ekspertisen og ikke minst alt du finner der, av kjørehester, ridehester etc.
De har en, etter min ringe mening, flott feltrittbane, hvor det er enkelt for publikum å få med seg flere hindre. De har mennesker som er utrolig flinke til å lære bort ridning, de har mulighet for stor kjørebane, og de har travspor!! (og en håndballbane faktisk )
Starum har klart å få svært mye inn på sitt forholdsvis begrensede areal. (For de som ikke vet det ligger de oppe på en topp, med forholdsvis begrensede ekspansjonsmuligheter). Men skulle kanskje fått mer inn der..av luftegårder og utemuligheter!?

Hestene vi red på rideskole var flinke, ogdt utdannet og i det heletatt, samme om de var fjordinger eller halvblodsdressurhester. Samtidig var det spennende å bli "belært" av de som skulle bli landets ridelærere , noen hadde nok større talent for det andre *ler*

Har forøvrig en venninne som har gått stallmester på Starum, nå er hun ikke stallmester, men enkelt og greit: hun er god på rutiner, kan sin foringslære, og jeg vet hvem jeg skal spørre den dagen jeg kommer borti et føll!!
Jeg tror de som går der lærer det de skal. Det er også derfor jeg blir så overrasket over det du skriver med fôringer, både på grunn av det jeg har sett selv, og det hun har fortalt. (Gjennomførte foringer, som skulle være ferdig på gitt klokkeslett, etc)
En annen sak er vel at hver stall der har sin stallmester (eller tuller jeg nå) derfor kan det jo også hende at de varierer innad på Starum.

Mitt ønske er heller ikke å forsvare Starum, til det kjenner jeg rutiner og innhold altfor lite, men all den tid jeg har ferdes rundt der oppe, har jeg ikke møtt på mye rot iallfall!!

Guro

Ps. Forøvrig sies det vel at luftsluking vel så gjerne kan skyldes et gen som at hestene kjeder seg..

Ps2. Sist gang jeg var på Starum var i sommer, og da var stallene rimelig tomme grunnet sommerbeite (og muligens fordi det ikke er så mye kursaktivitet hele sommeren!?), så akkurat hvor stor prosentandel av hestene som får utemuligheter vet jeg dessverre ikke.

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  23:50:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kjenner til flere som har tatt utdanning ved Starum, bl.a. en god venninne. Jevnt over var de negative til hele Starum, men fordi det er der man kan få godkjent utdannelse er man henvist dithen. De har vært misfornøyd med;
1. Hestene deres fikk IKKE gå ute annet enn i helger
2. De har fått lite pedagogisk utdanning, og har ikke akkurat blitt bedre til å ri enn de var i utgangspunktet.
3. De har fått "krav" om visse hestetyper som var ønskelig, selv om ridningen foregikk på et nivå de fleste av de uønskede hester kan greie.
4. Fått feiltrente hester med problemer med bein og rygg
5. Foringen (venninnen min mistet spranghesten sin på operasjonsbordet etter tarmslyng, hest nr. 2 ble reddet på samme bord av særdeles dyktige veterinærer ved Bjerke noen uker senere).

Starum blir selvsagt litt hva man gjør det til, men jeg er enig i at man bør kunne forvente mer. Mulig de jeg kjenner til har hatt maksimal uflaks, men allikevel.

Ellers har jeg ridd for Starums instruktører (fra begge leire), og resultatet av det egner seg neppe på trykk. Var delvis fornøyd med en så lenge hesten fungerte, når det dukket opp problemer (som det jo gjerne gjør) strakk desverre ikke kunnskapen til.

Det har kommet mange gode ryttere til Starum. Mye av grunnen er nok at de har vært enerådende - ikke fordi det er slikt et bra sted. Konkurranse ville nok vært sundt. Men for all del, Starum har nok sine postive sider, men det kunne ha vært SÅ mye bedre.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/12/2003 :  23:59:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er nok uten tvil mange ting som kunne vært bedre på Starum...men jeg har bare et artig spørsmål ang dine venninner vixi, dro ikke de dit for å lære seg hvordan de skulle lære bort ridning, ikke for selv å bli "superryttere"!??
Nettopp spørsmålet om det er ridningen eller lærer delen som er det viktigste har Starum høstet mye kritikk for. De er blitt beskyldt for ene alene å ta inn ryttere på bakgrunn av ridning, ikke på bakgrunn av ønske om å bli ridelærere.

Det som er saken, slik jeg opplever det, er at de fleste i distriktet ønsker hesten sin oppstallet et annet sted, så drar de til Starum og trener. (og jepp, jeg gjetter at utegang er en av grunnene ), og jeg har venninner som mener omtrent så og si det motsatte om det som er av ridelærere der, så smaken er som baken.

Er forresten enig i at konkurranse nok hadde vært sundt (absolutt ) har vel også flere steder nevnt at Norge kunne lært noe av Sverige, med hensyn til å få litt "nytt blod" inn i sin ridelærerutdannelse med jevne mellomrom, at det ikke år etter år var de samme som skulle lære bort alt. Vi ønsker jo ikke en homogen masse av ridelærere, vi ønsker vel et stort mangfold!! (jeg gjør nå iallfall det..)

Guro (som allikevel gjerne skulle hatt alle fasilitetene på Starum der hun bor..)

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  00:23:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
De reiste dit for først og fremst for å bli godkjent som instruktører, og derved lære å instruere. Uansett så reiste de jo ikke for å få skader på hestene, eller "miste" masse ridning eller "gå ned" i klassene. Det var bare en bonus de fikk "gratis" på kjøpet.

De lærte seg å instruere "barn" og nybegynnere. Men gode instruktører vil jeg ikke kalle dem (sorry jenter). Ridemessig har de kommet seg etterhvert som årene har gått, men det skyldes ikke kunnskapen de fikk med seg i bagasjen fra "mekka".

Jeg undres ikke etter den opplevelsen jeg hadde. Blir vanskelig å beskrive nærmere uten å nevne navn så jeg lar det være.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/12/2003 :  00:40:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Like greit å ikke nevne navn , selvom Starum får mye "pepper" behøver man ikke henge ut mennesker med tilknytning til stedet!!
Og spm om superrytter kom mest av nettopp klagingen på hvem Starum tar inn etc.

Forøvrig har jeg aldri ridd for noen av Starums større personligheter selv, men som nevnt jeg har hørt både det gode og det dårlige..og akkurat der er det vel ikke til å stikke under en stol at kjemi har mye å si. Nettopp derfor mener jeg at utskiftingen burde vært større, nettopp fordi at det er vanskelig å bli utdanne seg til ridelærer _i_ Norge når man er så avhengig av personkjemi. (om den ikke stemmer mener jeg..)

Men ellers da!? Ingen andre enn meg som har vært der!? Har du selv vært der Vixi (bor ikke du på "andre sia" eller tuller jeg nå!?!?) Du har å innrømme at terrenget rundt Starum og omgivelsene er flotte, fullstendig klar over at det ikke har mye med Starum som "hesteinstitusjon" å gjøre, men de lager likevel en pen ramme rundt stedet, for alle som er der på kun "korte" besøk (så som stevne etc))

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  01:31:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Yes, bor på rett side av Mjøsa jeg ja... har ikke vært der som "elev", men vært der å ridd noen ganger - for instruksjon og på stevne. Og jada, omgivelsene er så fine så... . Og ellers har jeg bivånet deler av en opptaksprøve til trinn 1. Skal ikke uttale meg nærmere om det heller tror jeg...

Er nok best om man "glemmer" navn når man ikke har noe positivt å si. MEN, jeg har ridd sprangtrening for Johan såvidt - og da var jeg ganske så fornøyd. Ros er jo lov å komme med... da er navn ok!

Har heldigvis vært så heldig at jeg har funnet "min" instruktør - vi har samme oppfatning av så og si det meste innen hest og kjemien stemmer veldig bra.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.